SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

En als je ego nou wel wat gekrenkt raakt, kun je altijd nog een dagje naar Winterberg. Dan is je zelfvertrouwen meteen weer top.

Zou graag een keertje met je komen skiën @Piefke, maar dat zit er helaas niet in.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zou graag een keertje met je komen skiën @Piefke, maar dat zit er helaas niet in.

Shane op 28 nov 2019 18:04

Komt toch nog wel goed met je? Of valt de revalidatie tegen?
Tegen die tijd dat je weer opgekrabbeld bent komt dat moment vanzelf wel een x😉

LA NORMA😍☃️

Ik vind het knap van @Morzel. Dat is pas een ski-advies!
Ik dacht ook bij het eerste keer zien van de filmpjes dat @Piefke keurig naar beneden komt. (Doe je ook vind ik.) Na de opmerkingen van Morzel nog een paar keer gekeken en nu moet ik toch ook eens bij mijzelf te rade wat ik allemaal nog kan (moet) verbeteren…

Aftellen maar!

Getverdrie man @Piefke[/mention] zoals[mention=“133305”] @Shane zegt : bescheiden uitpakken op voorhand en dan dit laten zien. 💪👌🖒👊👏
Meteen de reden dat ik best geen filmpke stuur.
En dan die bespreking van @Morzel[/mention] en[mention=“133305”] @Shane 🤔🤔🤔 👌👍
3 x gelezen om 't te begrijpen. 😆

dan58 op 28 nov 2019 09:49

Ik denk nu eens juist hetzelfde. ☺️
Vooral die middenste zin. 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 28 nov 2019 19:42

Bla, bla, bla.

@bartvwg: 🐔?

@bartvwg: 🐔?

Morzel op 28 nov 2019 20:39

😯🤔

Bla, bla, bla.

Komaan peoples allemaal niet zo bang☃️
Post gewoon je filmpie, lekker babbelen over het skiën is toch mooi⛷💪

LA NORMA😍☃️

@Piefke
Bij je gesneden bochten begin je de bocht met een heuprotatie en je beweegt je bovenlichaam richting je bergski en dus weg van je dalski. Als je daarbij de volgende stap wilt zetten zal je moeten leren je benen onafhankelijk van elkaar te gebruiken, dat zou moeten resulteren in minder horizontale afstand en meer verticale afstand tussen de benen in de stuurfase. Dit alles komt neer op veel balansoefeningen doen. En ook schulefahren kan hierbij helpen.

Bij je korte bochten ben je al veel minder met je hakken aan het duwen en meer aan het kanten t.o.v. de laatste keer dat ik je zag! 😀

Vooruit, nog een filmpje:


Hier zie je overigens dat mijn voeten ver uit elkaar staan (verticaal veel afstand), maar dat mijn benen tegen elkaar aan staan (horizontaal geen afstand). Dat is wat ik bedoel met de benen onafhankelijk van elkaar leren gebruiken. Het dalbeen kant en het bergbeen buigt.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 29 nov 2019 00:16

Bedankt @Skitechniek voor je input☃️

Ik kan je tekst volgen behalve het stukje horizontaal/verticaal, bedoel je nou dat de ski’s meer parallel moeten blijven (horizontaal als je een bocht maakt zeg maar), en dan de opening tussen berg en dal ski groter (verticaal)? Zo lees ik hem tenminste😃

Ja die korte bochten zijn al een stuk beter idd, ik probeer daar tips in toe te passen😉

Mooi filmpie, ik ga erover dromen!

Haha, Lees nu je aanpassing/toevoeging aan je post en ja dus op mijn vraag😃

*bericht bewerkt door Piefke op 29 nov 2019 00:30

LA NORMA😍☃️

Precies wat ik ook al zei dus @Skitechniek ;).

Het wordt zeker wel na de zomer eer ik weer op de ski’s zal staan @Piefke en ik denk zelfs dat ik het trainen in Zoetermeer niet meer ga oppakken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Succes met je revalidatie! Ik dacht dat je 'maar' een kleine blessure had overigens? :(

Inderdaad! Hoewel je die afstand tussen je voeten niet krijgt door je bergbeen omhoog te trekken. Dat zorgt wel voor het ontlasten van het binnenste been, maar niet voor afstand tussen je voeten. M.i. gebeurt dat wel door je dalknie naar je bergenkel te kanten. Ik geloof dus in dalski dominant skien en niet in bergski dominant skien zoals Harb bijvoorbeeld (maar dat wist je al volgens mij ;p). Er zijn tevens wetenschappelijke artikelen die de assymetrische kantenhoek van World Cup skiërs laten zien, waarbij het buitenste been altijd meer kanthoek heeft dan het binnenste been.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 29 nov 2019 10:37

Ik kan je tekst volgen behalve het stukje horizontaal/verticaal, bedoel je nou dat de ski’s meer parallel moeten blijven (horizontaal als je een bocht maakt zeg maar), en dan de opening tussen berg en dal ski groter (verticaal)? Zo lees ik hem tenminste😃

@piefke, denk aan fietsen. Afstand tussen je benen wordt niet groter, maar de variatie zit in het verticale vlak.

Edwin van Riel

Toch een flinke blessure dan @Shane maar niet meer trainen😵 dan een x een dagje Zoetermeer moet toch nog wel lukken als je weer up-to-date bent😉

@evr66 mooie aanvulling dat fietsen👍

LA NORMA😍☃️

@piefke, da’s zoals mr skitechniek het uitlegde ;)

Edwin van Riel

@piefke, da's zoals mr skitechniek het uitlegde ;)

evr66 op 30 nov 2019 08:45

Dat dacht ik al maar vroeg het voor de zekerheid maar fff😉 Daarna had hij zijn post kracht bijgezet en stond het er dus al☃️
(Op papier/internet zoiets uitleggen blijft lastig)

Dat fietsen is daarom een mooie omdat het nu voor iedereen makkelijker te begrijpen is👍

*bericht bewerkt door Piefke op 30 nov 2019 09:06

LA NORMA😍☃️

Ik zie graag de filmpjes tegemoet van diegenen die dit denken te kunnen …

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3132965803385363…

🏂

Ik zie graag de filmpjes tegemoet van diegenen die dit denken te kunnen …

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3132965803385363…

Martin9 op 9 dec 2019 18:32

Beetje lastig als je geen telemarker bent😁

LA NORMA😍☃️

Telemarken kan ik nog, gisteren getest. Nu wel zere bovenbenen, heb ook stukje achteruit gedaan, maar was tegen mijn wil ;)

Ik zie graag de filmpjes tegemoet van diegenen die dit denken te kunnen …

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3132965803385363…

Martin9 op 9 dec 2019 18:32

Kom op een niet al te drukke zondag ochtend naar Zoetermeer en er zijn er wel een aantal die je dit voor kunnen doen.

Übung macht den meister!!!

Hierbij mijn bijdrage! Eind november @ stubai

https://youtu.be/7rrxCJbuLVU

Ik heb wel wat ideeën, maar hoor graag nog jullie tips :).

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 11 dec 2019 15:07

Leren skiën in de vorige eeuw @kjiratsiekoedel ? Of heb je een elastiek tussen je enkels :D

Anyway wat gaan jullie allemaal lekker, wil dat ook. Zal in januari eens een lesje proberen te filmen op de rolbaan.

Tijd voor een uitpakparty?!

Leren skiën in de vorige eeuw @kjiratsiekoedel ? Of heb je een elastiek tussen je enkels :D

[/post]

jup, 1995 denk ik voor 't eerst

@kjiratsiekoedel : op eerste zicht ziet het er al behoorlijk uit, dus het mag over details gaan :-).

We zullen beginnen met het goede: mooie snelheid, mooi ritme, progressieve bewegingen, vrij consistente nauwe skivoering. Op die vlakken beter dan veel toeristen.

Dat gezegd zijnde…: belangrijk bij korte bochten is symmetrie, en er is een groot verschil tussen jouw sterke bocht (naar links) en zwakke bocht (naar rechts).

De bocht naar rechts die je inzet op 0:04 in het filmpje is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet ;-) – open het filmpje op YouTube, zet de afspeelsnelheid op 0.25x en volg mee:

Bij het uitsturen van de linkse bocht heb je een goede houding opgebouwd, er is angulatie, knie- en enkelflexie. Timing van de stokinzet zit goed:

null

Na de stokinzet zet je de bocht echter in met je bovenlichaam door te leunen naar de binnenkant en de schouders in de richting van de bocht te draaien:

null

In de vallijn heb je daardoor niet genoeg druk en je stuurt je binnenbeen niet actief mee, waardoor de punten van je ski’s over elkaar komen:

null

Je bouwt daarna wel meer druk op met enkels en knieën, maar je heupen doen niet mee – er is bijna geen angulatie:

null

Bij je linkerbochten ski je veel actiever met je heupen (angulatie) en iets stabieler met het bovenlichaam, maar ook daar heb je momentjes waar de parallelle assen het laten afweten met een zwabberende binnenski:

null

Op de laatste foto zie je je linkerschouder te veel naar binnen hangen en dezelfde binnenzwabberski als bij je rechterbocht.

Maar zoals eerst gezegd: dit stukje laat ook heel wat goeie dingen zien.

Jouw werkpunten:

  • Stabiliteit van het bovenlichaam moet beter. Korte bochte afdalen met stokken dwars op je handen (zoals een plateau vol met pintjes).
  • Het binnenbeen moet actiever mee skiën in bochten, het is niet alleen van buitenbeen naar buitenbeen.
  • De symmetrie moet beter, dus jouw zwakke bocht mag extra uitgedaagd worden – dat ga je vooral merken in bulten.

@morzel: dankjewel!
Deze video is trouwens gemaakt tijdens buckel clinic. Maar dit is natuurlijk gewoon op de piste. Tijdens clinic veel gewerkt aan bovenlijf/stokinzet/linker arm niet telkens weg laten zakken.
De asymmetrie viel mij nu ook op, maar jouw beschrijving helpt enorm!

@kjiratsiekoedel
Wat mij betreft zijn je heupen juist veel te actief. Jouw stuurbeweging komt voor een groot deel door een heuprotatie en het wegduwen van de hakken. Als je naar je heupen kijkt voor en na de vallijn zie je dat deze telkens meedraaien, i.p.v. dat ze constant in de vallijn blijven staan. Dit is mijns inziens ook de reden waarom de ski's aan het einde van de bocht bijna over elkaar heengaan.Eigenlijk beweeg je het bovenlichaam en het onderlichaam in tegenovergestelde richtingen waardoor je in balans blijft staan, een beetje zoals bij de klassieke wedel. Een ander probleem dat zich hierdoor voordoet is dat het binnenste been geblokkeerd staat en moeilijk kort kan worden.

Een van de dingen die ik zou aanpassen is timing, langer wachten op de vallijn om de kans op heuprotatie te verkleinen. En ik zou eens proberen met een grote fente te skiën ter oefening (ja ik weet dat dit vloeken in de kerk is). Duw je bergski eens naar voren of je dalski naar achter, daardoor wordt het moeilijker om mee te roteren met je heupen. Nu staat de dalski soms voor de bergski en dat wil je eigenlijk voorkomen. Wat ook een leuke is, is de hele tijd heen en weer schuiven (voor/achter) met dal en bergski en dan bochten maken. Not sure of de laatstegenoemde oefening duidelijk overkomt via een toetsenbord.

De reden dat jouw bocht naar links beter is dan de bocht naar rechts komt door je bovenlichaam. Bij je bocht naar links staat je bovenlichaam sterk naar rechts countergeroteerd, bij je bocht naar rechts daarentegen blijft je lichaam in dezelfde richting (naar rechts) staan. Deze positie van je bovenlichaam zorgt ervoor dat er meer gewicht op je rechter ski, dan op je linker staat, waardoor je assymetrisch skiet en de bocht naar links beter is.

Verder maak je aan het einde van de bocht een zit beweging vanuit de knieen en gaat het bovenlichaam naar voren. Schoenen los kan daarbij helpen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 dec 2019 18:43

Fente ?!? Subiet ga je hem nog een A-frame aanpraten ook… :-P ;-)

Ik zie schouders die de heupen meenemen, jij ziet het eerder omgekeerd (heupen die het bovenlichaam meenemen?). Als het bovenlichaam stabieler moet, gaat die heupknik/dissociatie er toch wel moeten komen…

Schuifelen is een goede oefening voor bochten met iets grotere radius, maar dat lijkt me een uitdaging om te combineren met korte bochten.

@Skitechniek heeft overigens wel een punt met dat hielen vegen, dat zie je goed in het laatste stukje van de film als je in profiel gefilmd wordt.

null

*bericht bewerkt door Morzel op 11 dec 2019 18:57

Ik zei fente ter oefening. Dat kan helpen tegen de heuprotatie. Afgezien daarvan is een fente niet zo erg als wordt verteld in de skischool, in de World Cup zie je het genoeg.

Zijn bovenlichaam beweegt contra t.o.v. zijn benen en heupen. Zeker in de bocht naar links. En hij heeft al heupknik, alleen heeft hij het in de bocht naar links meer dan naar rechts. Het bovenlichaam is al redelijk stil en zelfs als hij het bovenlichaam nog stiller houdt, dan verandert dat niks aan de turn mechanics. Dat blijft dan nog steeds gestuurd met een heuprotatie en met hakken duwen. Positie skifahren zoals de Oostenrijkers vaak aanleren in skischolen maakt nog niet dat de turn mechanics kloppen. Je kan op heel veel manieren een picture perfect plaatje skiën.

Tevens zie je in de snapshots die je plaatste dat de positie van zijn bovenlichaam in foto 3 t.o.v. foto 2 bijna ongewijzigd is. De heup daarentegen heeft wel een kleine rotatie gemaakt en de positie van de ski's is van symmetrisch naar assymetrisch gegaan. In mijn ervaring is dat geen probleem met het bovenlichaam, maar met de heupen en balans op de buitenste ski.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 dec 2019 19:18

Pfff, hogere wiskunde allemaal. Petje af hoor.
Zou wel een privéles van 1 van jullie willen. ;)

Aftellen maar!

Wat is fente?

Plaats een reactie