SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

@Morzel, hee, geen kwaad woord over mijn skileraar, hè, pas op! Ik ben zelfbenoemd voorzitter en enig lid van zijn door mijzelf opgerichte fanclub 😜

Nee, ik leer zeker niet om om de stok heen te draaien al vind ik dat zelf soms wel makkelijk.

Weet je, ik ben gewoon hartstikke jaloers op jullie allemaal. Heb de website van @skitechniek bekeken en zie dat we waarschijnlijk tegelijk met skiën zijn begonnen. Alleen was hij 2 en kreeg hij het met de paplepel ingegoten en ik was al 16… 😂
Ik kom bepaald niet uit een wintersportende familie en ben pas een jaar of 6 geleden echt fanatiek gaan lessen. Vind het heel leuk om filmpjes te kijken en me voor te stellen dat ik ooit ook zo naar beneden kom. Een mens moet immers dromen hebben, hè?

Uitrusten doen we thuis wel!

Dit om het niveau van tips op te krikken.
Nu heeft iedereen een mening , maar technisch zijn het leken.

jessedeconinck op 14 dec 2019 18:04

Au! 😖
Zijn de analyses zo erg hahaha?

Dit om het niveau van tips op te krikken.

Nu heeft iedereen een mening , maar technisch zijn het leken.

jessedeconinck op 14 dec 2019 18:04

Au! 😖
Zijn de analyses zo erg hahaha?

Skitechniek op 15 dec 2019 13:30

;) ;) ;)

Edwin van Riel

Dit om het niveau van tips op te krikken.

Nu heeft iedereen een mening , maar technisch zijn het leken.

jessedeconinck op 14 dec 2019 18:04

Au! 😖
Zijn de analyses zo erg hahaha?

Skitechniek op 15 dec 2019 13:30

Nee hoor, worden zeer gewaardeerd.

@Skitechniek jij en ook @Morzel gaan zover op de details in dat dat voor de meeste niet te volgen is, degene die al wel wat verder zijn volgen het beter met hier en daar een vraag over wat jullie precies bedoelen.
Ik vind het iig fijn☃️

En degene die wat over een andermans skitechniek kan vertellen is hier vrij daarin, zolang je niet voorbij je eigen niveau gaat is dat toch juist waar het om gaat in dit topic😃

LA NORMA😍☃️

Nou vooruit, kom maar op. Video ff probeerseltje om met wat edit-tools te spelen en afkomstig van een oudere telefoon, dus niet te serieus nemen vwb kwaliteit ;)

https://youtu.be/PWKGCH1L1YY

Edwin van Riel

Okee @evr66
De bochtjes zijn lekker mellow. Het ziet er ontspannen en netjes uit. Het lijkt alsof je de energie van de ski absorbeert in plaats van ermee versnelt. Dat kan natuurlijk, ik weet niet wat je instelling was tijdens deze afdaling, maar als je wilt kun je meer gebruik maken van de rebound van je ski’s, door actief omhoog te komen in de richting van je ski’s in in/vanaf de laatste fase van de bocht.
Verder lijk je redelijk over de binnenski te skiën. Weinig heupknik en een licht weglopende buitenski (op 0.06) wijzen daar op.
Tot slot: stokinzet?

Tnx @hessel. We gaan volgende week buiten eens aan de slag ;)

Edwin van Riel

Alleen inclinatie, je skiet op je binnenbeen, en je moet het touwtje tussen je handen en achterwerk (dat ervoor zorgt dat je kont naar achter gaat als je handen naar voren komen) doorknippen.

(Ik hou mijn review even bondig als het filmpje van @evr66 😜)

tnx ;)

Edwin van Riel

Oh en verder lijkt je houding wat defensief (recht, wat naar achteren zelfs). Je zou wat meer naar voren kunnen komen. Je armen blijven ook achter namelijk, hou ze meer naar voren, meer de helling 'aanvallen'.

*bericht bewerkt door Hessel op 17 dec 2019 09:43

Mbt inside en outside gewicht kwam ik net deze tegen: https://www.paullorenzclinics.com/post/inside-ski-or-outside…

😊

In mijn bescheiden mening staat hij inderdaad teveel met de kont naar achteren om een soort van laag te komen. Volgens mij sluit je dan de heup op, die zou meer open moeten.

Tussen 3:30 en 4:00 laat Deb Amstrong , iets overdreven die houding zien.
https://youtu.be/wslCf5YHF00

tnx @sjaak, laatste stukje komt dat er ook nog ff goed uit. Duidelijk.

Edwin van Riel

Ben wel benieuwd, afgelopen januari wat meer gaan focussen om vanuit de slippende bocht over te gaan op gesneden bochten, wil uiteindelijk het potentiaal uit de ski’s kunnen halen. Kan mij dan ook suf kijken op instructiefilmpjes en probeer daar zo nu en dan eens wat van uit in dat ene weekje in het jaar.

Filmpje wat ik van mijzelf heb (ik ben de gene in oranje/zwart/grijze jas):
https://photos.app.goo.gl/x9jVbeAVBq4D7nzU7

Punten die ik zie en deze winter (dankzij bedrijfsuitje 3 dagen extra skiën dit jaar, yeey) op wil gaan pakken:

  • meer naar voren komen en dus minder “op” de ski staan, piste aanvallen en weg met die backseat dus
  • meer focus naar de dalski, en de bergski daarbij minder belasten (dit was redelijk vlak, dus misschien niet heel erg representatief)
  • vertrouwen krijgen in de techniek, daarmee een hogere snelheid durven halen en dan ook verder op de kanten gaan

Maar ben bovenal benieuw wat jullie hier over kunnen roepen en misschien nog wat tips/trucjes kunnen geven :-)

@milannieubuur mooi dat je de eerste stappen maakt naar het carven, ik heb maar 1 tip voor jou: neem (privé)les. ;-)
Dan worden, onder deskundige leiding, o.a. de punten die je noemt zeker aangepakt en kun je snel progressie maken.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Kort maar krachtig filmpje @evr66 ;). Volgens mij is de bocht waar je uitkomt eigenlijk wat beter. Ik vind dat je mooi ontspant bij het uitkomen van de vorige bocht en je voeten/enkels maken een mooie rollende beweging. Maar dan kom je omhoog, verlies je het contact en het geduld om de volgende bocht in te zetten een beetje (zo lijkt het althans) en “land” je naar mijn idee goeddeels op je nieuwe binnenski. Vandaar ook dat je drukfase zo kort is, die had je denk ik ook niet echt langer vast kunnen houden en lijk je redelijk uit balans de bocht uit te komen. Ik zie je meestal meer half geslipte bochten skien en naar mijn idee heb je dan meer druk op je buitenski.

Om je druk op de buitenski en dus je heupknik in orde te krijgen zou ik vooral oefenen met Javelins voor het juiste gevoel. Dat kun je vervolgens uitbreiden naar een soort schaatsende beweging op de binnenkant van je buitenski, waarbij je van buitenski naar buitenski wisselt. Waarbij je natuurlijk de puntjes van de anderen hierboven niet moet vergeten :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

@milannieubuur
Wat mij opvalt is: je skiet niet echt vloeiend, een beetje meer van ik neem een houding aan en ski’s op de kant en de bocht doorrijden terwijl het volgens mij beter is om met meer geduld de bocht in te gaan.

Je bouwt dan druk op die je helpt naar de volgende bocht (rebound van de ski).

Oefeningen voor druk op dalski:
-Binnenski opheffen met tip nog op de sneeuw (uit te bouwen naar ski helemaal boven de sneeuw en javelin turns)

Kanten van de ski:
J turn

Handen moeten hoger en probeer spanning te krijgen op het bovenlichaam. Kan je proberen door te skien met handpalmen voor de borst tegen elkaar drukken en op de dalhand harder drukken terwijl de berghand wel op dezelfde plaats blijft.

Maar goed beste is gewoon technieklessen nemen. Ben zelf ook hard bezig me te verbeteren en ben al niet meer hopeloos onderweg ;)

Kort maar krachtig filmpje @evr66 ;). Volgens mij is de bocht waar je uitkomt eigenlijk wat beter. Ik vind dat je mooi ontspant bij het uitkomen van de vorige bocht en je voeten/enkels maken een mooie rollende beweging. Maar dan kom je omhoog, verlies je het contact en het geduld om de volgende bocht in te zetten een beetje (zo lijkt het althans) en “land” je naar mijn idee goeddeels op je nieuwe binnenski. Vandaar ook dat je drukfase zo kort is, die had je denk ik ook niet echt langer vast kunnen houden en lijk je redelijk uit balans de bocht uit te komen. Ik zie je meestal meer half geslipte bochten skien en naar mijn idee heb je dan meer druk op je buitenski.

Om je druk op de buitenski en dus je heupknik in orde te krijgen zou ik vooral oefenen met Javelins voor het juiste gevoel. Dat kun je vervolgens uitbreiden naar een soort schaatsende beweging op de binnenkant van je buitenski, waarbij je van buitenski naar buitenski wisselt. Waarbij je natuurlijk de puntjes van de anderen hierboven niet moet vergeten :).

Shane op 17 dec 2019 14:06

correct, bocht naar links is de mindere kant ;) Dat schaatsen waren we inderdaad zachtjesaan mee begonnen ;)

Edwin van Riel

Jij bent een heupdipper @milannieubuur. Je maakt bochten door je heup uit te steken en te laten zakken om de bocht te maken. Dit terwijl je eigenlijk de bochten moet beginnen vanuit je voeten, enkels en knieën. Dit leidt vervolgens tot een aantal andere problemen, zoals je a-frame en druk op je binnenski. Begin op vlak terrein eens met het omrollen van je kanten vanuit je voeten en enkels en let daarbij ook op je gewichtsverdeling. Wissel je druk steeds tussen de nieuwe buitenski. Van daaruit kun je verder werken met de tips van @Sjaak27.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Uiteraard heel belangrijk daarbij nog @milannieubuur is dat je dat allemaal doet vanuit een juiste alpine basishouding.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@evr66
Ik zou werken aan meer verticale afstand tussen de voeten. Ik zag laatst overigens iets voorbij komen waarbij je dat wel meer deed! Dus dat gaat de goede kant op volgens mij. :D

Bij deze specifieke bocht zou dat lastig gaan door wat Morzel zei, inclinatie van het bovenlichaam, hetgeen betekent dat het bovenlichaam de leidende factor is in het kanten van de ski's. Dit zorgt voor innenlage en gewicht op de bergski en daardoor loopt de buitenste ski weg zoals andere ook al opmerkte. Je ziet tevens dat de binnenste heup lager is dan de buitenste heup, dat zou je eigenlijk willen levelen. Kijk of je voor je gevoel de binnenkant van je heup heel hoog kan houden if that makes sense.

Verder kom je vanaf de vallijn in rucklage terecht doordat je gaat zitten vanuit de kniën. Hierdoor staat er eigenlijk bijna geen druk op de ski meer vanaf de vallijn (beetje wat Hessel zei). Probeer eens als oefening om met hele lange drukfases te skiën tot ver na de vallijn door verder uit te sturen.

Ik vind het frame for frame filmpje overigens alleen maar lastig. Bewegende beelden maken analyseren veel makkelijker naar mijn mening.
@milannieubuur
Ik zou zoals Shane al zei ook werken aan centrale balans en het voorkomen van de heupdump.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 17 dec 2019 18:37

Tnx Bryan!

Nou, we kunnen weer een avondje vooruit.
Aandachtspunten, heuphoogte,knik (oef javelin)
Totaal wat meer naar voren
Langere drukfases
Fase 3 bocht meer naar voren, rebound meer gebruiken voor versnelling

Dank heren!

Edwin van Riel

Thanks voor de tips! Ga er mee aan de slag, en wie weet dan toch nog maar eens een dagje privéles boeken 😊

Overigens wel grappig voor een houten hark om te horen dat je heupdumps doet😂

*bericht bewerkt door milannieubuur op 17 dec 2019 22:36

Wat blijft dit toch een leuk topic!

Meegedaan in LA NORMA😍☃️ met een slalom. Ontzettend leuk om te doen maar ook een stuk pittiger dan je op voorhand denkt gezien de piste niet de moeilijkste is, bovenste deel piste is niet ontzettend steil maar genoeg om toch te weinig voorwaartse druk te durven geven, ook weer niet laag genoeg gaan zitten… Over deze poging nog iets zinnigs te zeggen door de geleerde forum vrienden?

https://youtu.be/aZlXBe523OQ

LA NORMA😍☃️

Het laatste stuk is als een tor met voelsprieten @Piefke

Hierbij een linkje naar mijn ski kunsten. Ben ook nog wel eens in het fun park te vinden, dus niet de allerbeste ski’s voor op de piste.
Brand maar los:)

https://youtu.be/TFVgZR3HAg0

Heb m al gedeeld in ander topic maar ben benieuwd 😉@piefke @drphil @shane
@Skitechniek jij hebt me al vaker zien skieën

*bericht bewerkt door franky82 op 04 jan 2020 19:34

Plaats een reactie