Waarom moet aangebrachte wax 2 uur uitharden?

Vandaag voor het eerst zelf aan het waxen gegaan.

Tijdens de wax-clinic en diverse internet topics wordt aangegeven dat je 2 uur moet wachten na het aanbrengen van een waxlaag.

Ook wordt er minimaal een half uur genoemd.

Als de ski is afgekoeld, wat doet de wax dan nog. ?

To ski or not to ski, that 's not a question

Het belag neemt de wax op. Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat er veel verschil zit in 30 min of 2 uur wachten. Al zal het afhankelijk zijn van de temperatuur in de ruimte waar je waxt.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Als je wil dat de wax in het belag ook hard kan worden, moet het de tijd krijg en om af te koelen. Meestal laat ik gedachte ski’s meer dan 24 uur rusten voordat ik aan het schrapen begin.

Als je wil dat de wax in het belag ook hard kan worden, moet het de tijd krijg en om af te koelen. Meestal laat ik gedachte ski's meer dan 24 uur rusten voordat ik aan het schrapen begin.

GiGi op 16 nov 2019 19:44

Dat doe ik in de praktijk ook Gijs. Maar dat komt met name omdat ik meerdere ski's in één keer doe en pas de volgende avond weer de schuur in duik 😬

*bericht bewerkt door Roko op 16 nov 2019 19:51

Uitrusten doe je maar in de lift.

Is 2 uur wachten veel? Ik wacht meestal 7 maanden ;)
Tenzij je perse halverwege de skidag wilt waxen, zou ik waxen na het skiën en pas de volgende ochtend schrapen.

Als de ski is afgekoeld, wat doet de wax dan nog. ?

zeehaasje op 16 nov 2019 19:38

Niets wat de opname van wax gaat bevorderen.

De wachttijd is bedoelt om er zeker van te zijn dat de ski ook tot in de kern is afgekoeld.

Ik de praktijk begin ik soms al met afkrabben zodra de wax hard genoeg is, dat het net geen hotscrape meer is. In theorie natuurlijk compleet fout, maar in de praktijk merk ik geen verschil in eindresultaat.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als de ski is afgekoeld, wat doet de wax dan nog. ?

zeehaasje op 16 nov 2019 19:38

Niets wat de opname van wax gaat bevorderen.

De wachttijd is bedoelt om er zeker van te zijn dat de ski ook tot in de kern is afgekoeld.

Ik de praktijk begin ik soms al met afkrabben zodra de wax hard genoeg is, dat het net geen hotscrape meer is. In theorie natuurlijk compleet fout, maar in de praktijk merk ik geen verschil in eindresultaat.

Sneeuwbaard op 16 nov 2019 21:56

😵😵 @Tiny-M dit is waarom je board minder gleed en je 4de bent geworden🤦‍♂️🥶

LA NORMA😍☃️

Merde! Sabotage!

Half uurtje buiten leggen doet wonderen

Ik denk dat er veel bijgeloof/gewoontes in t waxen zit.
Koud=hard=verplaatst niet meer. Of de kern nog warm is zou voor de al koude oppervlakte niet uit moeten maken voor t schrapen.

Praktisch: ene ski waxen, dan de andere. En dan de eerste schrapen & borstelen. En dan de ander. (geen idee of borstelen niet even goed is als gewoon 1 afdaling doen. Maar t ziet er mooi uit)

(geen idee of borstelen niet even goed is als gewoon 1 afdaling doen. Maar t ziet er mooi uit)

kjiratsiekoedel op 17 nov 2019 08:51

Hangt er vanaf hoe veel overtollige wax erop zit en hoeveel je daarvan op de sneeuw wil achterlaten.

Borstelen in glij richting is extreem belangrijk dit zorgt voor het goed wegvoeren van vocht. Dus het ziet er niet alleen goed uit en heeft niets te maken met hoeveelheid wax. Als het goed is heb je goed geschraapt…

Click. Click. Peace

Ik heb wel eens gehoord dat wat geleidelijke afkoeling beter is dan heel abrupt, dus dat je beter niet je ski’s buiten kan zetten met dit weer.

Ik hou ook wel minimaal een uurtje of twee aan, maar heel vaak langer. En voor de mensen die schrapen niet zo leuk vinden: wasfleece.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kreeg vorig jaar in de ochtend mijn skies mee die ze de avond ervoor waren vergeten waxen. ze hadden het dan maar nog snel gedaan en brachten ze me terug, nog druipend van de wax met de melding dat het geen kwaad kon van ze meteen te gebruiken. Heb ik mij iets laten wijd maken?

Ik denk dat er veel bijgeloof/gewoontes in t waxen zit.

kjiratsiekoedel op 17 nov 2019 08:51

Precies ja. Ik moet de eerste blinde test nog tegenkomen waarbij de proefpersonen kunnen aanwijzen welke ski geborsteld/geschraapt/gewaxt is en welke niet (in die volgorde, dus 3 tests). In het lab zie je zeker verschillen, maar die zijn zo klein dat recreatieve skiërs daar praktisch niets van merken.

Met slecht gewaxte ski’s glij ik op glooiende paden nog steeds iedereen voorbij (rechtop staand). Misschien hebben al die anderen ook slecht gewaxte ski’s ;)

Ik heb wel eens gehoord dat wat geleidelijke afkoeling beter is dan heel abrupt, dus dat je beter niet je ski’s buiten kan zetten met dit weer.

Ik hou ook wel minimaal een uurtje of twee aan, maar heel vaak langer. En voor de mensen die schrapen niet zo leuk vinden: wasfleece.

Roy83 op 17 nov 2019 09:16

Dat verschil merk je vooral met schrapen heel erg is mijn ervaring.

@Martin7182 Mee eens dat er een groot deel bijgeloof in zit. Maar de basis: waxen, schrapen en borstelen is wel belangrijk, als je dit niet goed doet, dan voelt een recreant ook het verschil… Hoe preciezer je wordt hoe kleiner het verschil zal zijn, maar dat verschil is op wedstrijdniveau dan wel weer te voelen. Persoonlijk wil ik alleen snelle ski’s omdat snel weg kunnen skiën in off-piste terrein ook bij veiligheid kan horen.

Click. Click. Peace

Ik kreeg vorig jaar in de ochtend mijn skies mee die ze de avond ervoor waren vergeten waxen. ze hadden het dan maar nog snel gedaan en brachten ze me terug, nog druipend van de wax met de melding dat het geen kwaad kon van ze meteen te gebruiken. Heb ik mij iets laten wijd maken?

Bchs op 17 nov 2019 12:05

Als het met de hand gewade is wel, als het een machine is dan niet (maar machines waxen slechter dan met de hand)

Click. Click. Peace

Op het moment dat je het belag verwarmt met je strijkijzer stijgt ook de kerntemperatuur van je board.
Als je bijvoorbeeld na 10 minuten de wax verwijderd dan is de wax in het belag en de wax die er op ligt niet uitgehard.
Hierdoor trek je alle wax die in het belag zit er weer uit. Dit heet ook wel hot-scraping en is een effectieve manier om vuil te verwijderen.

Na 1 tot 1,5 uur is de kern van je board en ook de wax zo ver afgekoeld dat de laag op het belag los breekt op het moment dat je gaat afkrabben en de laag in het belag niet meer trekt. 90% van de wax blijft in het belag zitten na 1 uur, 95% na 1,5 uur, 100% na 24 uur.

Snel koelen werkt niet beter, doordat de porien sneller krimpel wordt er meer wax naar buiten geduwd en is de wax opname minder.

Wax on, Wax off

Ik denk dat er veel bijgeloof/gewoontes in t waxen zit.

kjiratsiekoedel op 17 nov 2019 08:51

Precies ja. Ik moet de eerste blinde test nog tegenkomen waarbij de proefpersonen kunnen aanwijzen welke ski geborsteld/geschraapt/gewaxt is en welke niet (in die volgorde, dus 3 tests). In het lab zie je zeker verschillen, maar die zijn zo klein dat recreatieve skiërs daar praktisch niets van merken.

Met slecht gewaxte ski’s glij ik op glooiende paden nog steeds iedereen voorbij (rechtop staand). Misschien hebben al die anderen ook slecht gewaxte ski’s ;)

Martin7182 op 17 nov 2019 13:31

Een belag wat niet is geschraapt glijdt voor geen meter. Dat verschil merkt zelfs iemand die nog nooit op skies of een board heeft gestaan.

Übung macht den meister!!!

Ik denk dat er veel bijgeloof/gewoontes in t waxen zit.

kjiratsiekoedel op 17 nov 2019 08:51

Precies ja. Ik moet de eerste blinde test nog tegenkomen waarbij de proefpersonen kunnen aanwijzen welke ski geborsteld/geschraapt/gewaxt is en welke niet (in die volgorde, dus 3 tests). In het lab zie je zeker verschillen, maar die zijn zo klein dat recreatieve skiërs daar praktisch niets van merken.

Met slecht gewaxte ski’s glij ik op glooiende paden nog steeds iedereen voorbij (rechtop staand). Misschien hebben al die anderen ook slecht gewaxte ski’s ;)

Martin7182 op 17 nov 2019 13:31

Die test wil ik wel een keer doen, mag mee testen als je wilt

Wax on, Wax off

Ik wax ook zelf maar schraap nadat de wax is af gekoeld +/- 30 minuten het eraf mijn mening koud is koud , De slijp/wax machines doen het ook in 1 keer.

Ik wax ook zelf maar schraap nadat de wax is af gekoeld +/- 30 minuten het eraf mijn mening koud is koud , De slijp/wax machines doen het ook in 1 keer.

ruudsan op 17 nov 2019 15:19

Het kan ook na 30 minuten. Maar omdat wax een vrij stroperige is zal je bij het afkrabben en borstelen meer verliezen als je te vroeg afkrabt. Mijn menig is dat na een uur tot ander half je het beste rendement hebt op wax die in het belag zit. Je verliest er niks mee door een half uur langer te wachten.

Een machine kan dit direct doen omdat het belag niet wordt verwarmd maar de borstel die de wax aanbrengt warm is. De wax wordt in het belag geborsteld. Dit is een veel dunnere en oppervlakkige waxlaag dan dat jij met je strijkijzer aanbrengt.

*bericht bewerkt door MaxV op 17 nov 2019 15:25

Wax on, Wax off

Uren wachten is heus nergens voor nodig als je met strijkijzer hebt gewaxed. Behalve bij de meest extreme Polar wax wordt de kern van de ski daar niet zo heet van. Als je een hotbox hebt gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar met normale wax, voor normaal gebruik, kun je gewoon een paar setjes ski’s waxen, en als het in de werkplaats niet te warm is, kun je dan daarna meteen beginnen met schrapen van de eerste gewaxede ski’s, dat is dus na zo’n 30 minuten. Uurtje wachten is vast nog beter, maar zal in de praktijk niet veel merkbaar verschil maken.

*bericht bewerkt door Slim op 17 nov 2019 19:17

Ik ga dit jaar voor het eerst een eigen waxijzer meenemen op skivakantie, en ik had gedacht om dit als volgt te doen:
17u20 einde van de skidag -> skis even in de locker, omkleden en gezellig samen iets drinken
18u30 borstelen + waxlaag aanbrengen
19u00 skis terug in de locker, douchen + eten
21u00…22u00 tijd om te schrapen/borstelen
+30min start avondactiviteiten.

wachten tot 'sochtends om dan pas te beginnen schrapen zie ik niet echt zitten. het is dan al hectisch genoeg om naar de bakker te lopen + de hele familie klaar te krijgen om niet pas om 10u00 bij een lift te staan.
De skis hebben dan 2 à 3 uur om af te koelen, dat lijkt me toch heel redelijk.

Glide on!

Geef je niet gewoon zelf al het antwoord? De wax heeft die tijd nodig om uit te harden. Vermoed dat vocht na verloop van tijd opdroogt/vervliegt en de wax is uitgehard. Hiervoor staat bij jouw wax 30 tot 120 min. Zou mij hier vooral aan houden ;)

Pfff op vakantie zelf waxen…nouja ieder zn ding.

Let er op dat je ski’s wel echt goed droog zijn voordat je gaat waxen! Ik vraag me af of een uurtje drogen dan wel genoeg is.

Pfff op vakantie zelf waxen…nouja ieder zn ding.

Let er op dat je ski’s wel echt goed droog zijn voordat je gaat waxen! Ik vraag me af of een uurtje drogen dan wel genoeg is.

elisabeth101 op 18 nov 2019 10:54

hangt pook van de omstandigheden af. Zolang ze lekker glijden, blijf ik er af, vaak wel ff diamantvijltje en klaar. Beter 10 minuten aan een paar ski’s besteden dan de volgende dag ergernis ;)

Edwin van Riel

Ik heb wel eens gehoord dat wat geleidelijke afkoeling beter is dan heel abrupt, dus dat je beter niet je ski’s buiten kan zetten met dit weer.

Ik hou ook wel minimaal een uurtje of twee aan, maar heel vaak langer. En voor de mensen die schrapen niet zo leuk vinden: wasfleece.

Roy83 op 17 nov 2019 09:16

Ook met gebruik van waxfleece moet je nog schrapen maar het scheelt wel een hoop rotzooi en schrapen gaat stukken sneller :)

Gewoon genoeg materiaal meenemen zodat je tijdens de vakantie gewoon lekker kan genieten.
In het begin deed ik het ook halverwegen de week maar nu doe ik het niet meer. Dan stond je als je pech had ergens in 1 of andere muffe kelder te waxen en de rest van de groep was lekker aan het feestvieren. Maar ze verwachten dan wel dat je hun spullen ook ff meepakt.

Übung macht den meister!!!

Ik ga dit jaar voor het eerst een eigen waxijzer meenemen op skivakantie, en ik had gedacht om dit als volgt te doen:
17u20 einde van de skidag -> skis even in de locker, omkleden en gezellig samen iets drinken
18u30 borstelen + waxlaag aanbrengen
19u00 skis terug in de locker, douchen + eten
21u00…22u00 tijd om te schrapen/borstelen
+30min start avondactiviteiten.

wachten tot 'sochtends om dan pas te beginnen schrapen zie ik niet echt zitten. het is dan al hectisch genoeg om naar de bakker te lopen + de hele familie klaar te krijgen om niet pas om 10u00 bij een lift te staan.
De skis hebben dan 2 à 3 uur om af te koelen, dat lijkt me toch heel redelijk.

Vivace op 18 nov 2019 10:21

Je tijden zijn helemaal goed. Maar heb je wel zin om op vakantie te waxen? Als je met een strijkijzer waxt kan je ook meerdere waxlagen aanbrengen. Als vuistregel kan je rekenen dat een waxlaag na 3 dagen skien weg is. Als je een week gaat skien en je waxt hier in Nederland 3 keer heb je voldoende wax voor de hele week in het belag zitten.
Je zou dan op je gemakje nu elke avond een ski kunnen waxen en de volgende avond deze afkrabben en opnieuw waxen.

Wax on, Wax off

@MaxV
Drie laagjes waxen maakt niet dat je ski’s 3 keer langer kunnen zonder waxbeurt.
Ook met drie laagjes moet je gewoon na drie dagen opnieuw waxen. Als je langer vooruit kunt, komt dat omdat je gewoon minder lang skiet per dag of de sneeuw minder slijtgevoelig is, de waxlaag slijt dan ook minder.
Laagjes waxen is verder prima (zeker als je met verschillende waxen werkt), maar voor de slijtvastheid maakt het niet uit.

Plaats een reactie