Waarom moet aangebrachte wax 2 uur uitharden?

Hier regelmatig halverwege de week nog een keer waxen. Afhankelijk van de omstandigheden toch echt wel fijn.

@MaxV @Hessel
Ik had het hele waxverhaal ook zo begrepen:
meerdere lagen is OK tegen het uitdrogen van het belag zelf, maar het is toch de laatste waxlaag die de glij-eigenschappen bepaald. Alleen als je een hardere basislaag hebt en hierboven een laag dit makkelijker afslijt, zou dat misschien iets kunnen doen, maar ik gebruikt 1 type universele wax.

Ivm werk voor het waxen: ik heb mijn skis nog maar 1 keer zelf gewaxt en heb hierbij textilene doekjes gebruikt om het grootste deel van de overschot aan wax mee te nemen. Dit ging zo vlot dat ik zelf vond dat het afschrapen niet veel tijd in beslag nam.
Het aanbrengen zelf met het waxijzer is ook bijna geen werk (vooraf afborstelen was nog het meest arbeidsintensief).

Glide on!

@Vivace @Hessel
Het klopt wat betreft de laatste laag. De laatste laag die je er in zet gaat als eerste er uit. Je belag is nog lang niet volledig gehydrateerd na een enkele keer waxen. Je kan zeker meerdere keren waxen. Dit bevorderd de glijcapaciteiten van het belag maar zeker ook de snelheid van het uitdrogen. Daarnaast zijn sintered bases poreus, hier zou anders ook geen wax in kunnen. Het belag wordt ook harder door wax aan te brengen en zal minder snel krassen krijgen.
Ik heb de waxfleece nog niet gebruikt ik ga daar binnenkort een keer me experimenteren.

Wax on, Wax off

Vakantieskiërs die om de drie dagen hun ski’s opnieuw gaan waxen. Veel gekker moet het niet worden :p

Vakantieskiërs die om de drie dagen hun ski’s opnieuw gaan waxen. Veel gekker moet het niet worden :p

Nillze op 18 nov 2019 14:09

Ik ken zat mensen die elke week hun auto wassen. Dat vind ik dan weer gek.

Übung macht den meister!!!

Ik heb wel eens gehoord dat wat geleidelijke afkoeling beter is dan heel abrupt, dus dat je beter niet je ski’s buiten kan zetten met dit weer.

Ik hou ook wel minimaal een uurtje of twee aan, maar heel vaak langer. En voor de mensen die schrapen niet zo leuk vinden: wasfleece.

Roy83 op 17 nov 2019 09:16

Ook met gebruik van waxfleece moet je nog schrapen maar het scheelt wel een hoop rotzooi en schrapen gaat stukken sneller :)

Sheila op 18 nov 2019 11:37

Precies om deze reden wil ik ook waxfleece gebruiken (rotzooi omdat ik teveel wax gebruik onder het motto; beter teveel dan te weinig, ik weet het).

Hoe gebruiken jullie de waxfleece?
Waxen, lang genoeg afkoelen :D, dan waxfleece, dan WEER afkoelen en dan schrapen?
Of de waxfleece meteen na het waxen?
Of hoeft de 2e keer niet zo lang of te koelen?

Wax enkele malen instrijken en dan aansluitend nog 1 of 2 rondjes instrijken met waxfleece. Geheel laten afkoelen. Restanten afschrapen. Borstelen.

Wax enkele malen instrijken en dan aansluitend nog 1 of 2 rondjes instrijken met waxfleece. Geheel laten afkoelen. Restanten afschrapen. Borstelen.

elisabeth101 op 18 nov 2019 16:47

Precies en tussen de eerste instrijkrondes elke keer een volledige cyclus laten (koud-warm-koud), dan gaat je belag steeds meer wax opslurpen, mits het sintered is. Afmaken met een waxfleece, schrapen en dan de roto erover.

Wax in, wax out

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie