Nederlands sprekende leraren

Beste lezer,

We willen graag op wintersport naar Italië. Onze dochter 9 jaar gaat voor het eerst skien. Nou lees ik dat er vrij weinig Nederlands sprekende skileraren zijn. Weet iemand toevallig op welke plekken in Italië je de meeste kans maakt op Nederlands sprekende leraren? Of hebben jullie ervaring met kinderen die lessen hebben gevolgd in een andere taal? Is dat een beetje te doen?
Zelf zijn we geïnteresserd in het gebied Madonna di Campiglio. Dus als iemand specifiek in dit gebied ervaring heeft, ik hoor het graag.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Mvg. Nataski

Eens geïnformeerd toen we er waren deze winter, maar Nederlands sprekende leraren zijn er daar eigenlijk niet.
Vanwege de vele Belgen zou het in Kronplatz misschien lukken, evenals in Val Gardena. Daarbuiten wordt lastig.

Livigno misschien?

Nog niet in Italië geweest (althans, voor wintersport) maar ik kan je wel vertellwn hoe onze kinderen de lessen hebben ervaren in een andere taal. Toen zij 6 en 8 waren hebben ze hun eerste snowboardlessen in het duits gekregen. Het jaar daarop opnieuw enkel duits. Het jaar daarna zijn we in Frankrijk geweest, en je raadt het al, alles in het frans (en een heel klein beetje engels). Nu boarden ze me vol gas voorbij, gaan van zwarte pistes en boardercross af. Kortom, ze hebben het prima opgepikt zonder ook maar 1 dag in de eigen taal les te hebben gehad.
Een goede leraar kan zijn boodschap ook overbrengen als de taal verschilt, door gebruik te maken van lichaamstaal en gebaren.
Ik snap dat je dochter (zeker als ze alleen lest) graag de taal begrijpt, die van ons waren ook altijd licht teleurgesteld als dat niet kon, maar ik heb ze altijd uitgelegd dat het nederlands gewoon veel te ingewikkeld is voor een oostenrijker, fransman etc. Die uitleg namen ze voor lief 😉

Ik heb een heel andere appoach.
Als je met de auto gaat.
Waarom zoek je het zo ver weg met een klein kind in de auto voor die week.
(Natuurlijk weet ik dat Italie prachtig is.)
Je rijd prachtige ski gebieden voorbij op 900 km 9.5 uur reistijd vanaf Utrecht.(één rechte weg)
Zoals de skigebieden:
Bregenzerwald
Montaffon
Ski Arlberg
Je moet er toch
een keer geweest zijn
Met volop Nederlandse skileraren.Ook wel eens leuk voor die kleine 👍

Nog niet in Italië geweest (althans, voor wintersport) maar ik kan je wel vertellwn hoe onze kinderen de lessen hebben ervaren in een andere taal. Toen zij 6 en 8 waren hebben ze hun eerste snowboardlessen in het duits gekregen. Het jaar daarop opnieuw enkel duits. Het jaar daarna zijn we in Frankrijk geweest, en je raadt het al, alles in het frans (en een heel klein beetje engels). Nu boarden ze me vol gas voorbij, gaan van zwarte pistes en boardercross af. Kortom, ze hebben het prima opgepikt zonder ook maar 1 dag in de eigen taal les te hebben gehad.
Een goede leraar kan zijn boodschap ook overbrengen als de taal verschilt, door gebruik te maken van lichaamstaal en gebaren.
Ik snap dat je dochter (zeker als ze alleen lest) graag de taal begrijpt, die van ons waren ook altijd licht teleurgesteld als dat niet kon, maar ik heb ze altijd uitgelegd dat het nederlands gewoon veel te ingewikkeld is voor een oostenrijker, fransman etc. Die uitleg namen ze voor lief 😉

G11ling op 17 nov 2019 17:37

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik wat mee.

Nog niet in Italië geweest (althans, voor wintersport) maar ik kan je wel vertellwn hoe onze kinderen de lessen hebben ervaren in een andere taal. Toen zij 6 en 8 waren hebben ze hun eerste snowboardlessen in het duits gekregen. Het jaar daarop opnieuw enkel duits. Het jaar daarna zijn we in Frankrijk geweest, en je raadt het al, alles in het frans (en een heel klein beetje engels). Nu boarden ze me vol gas voorbij, gaan van zwarte pistes en boardercross af. Kortom, ze hebben het prima opgepikt zonder ook maar 1 dag in de eigen taal les te hebben gehad.
Een goede leraar kan zijn boodschap ook overbrengen als de taal verschilt, door gebruik te maken van lichaamstaal en gebaren.
Ik snap dat je dochter (zeker als ze alleen lest) graag de taal begrijpt, die van ons waren ook altijd licht teleurgesteld als dat niet kon, maar ik heb ze altijd uitgelegd dat het nederlands gewoon veel te ingewikkeld is voor een oostenrijker, fransman etc. Die uitleg namen ze voor lief 😉

G11ling op 17 nov 2019 17:37

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik wat mee.

Ik heb een heel andere appoach.
Als je met de auto gaat.
Waarom zoek je het zo ver weg met een klein kind in de auto voor die week.
(Natuurlijk weet ik dat Italie prachtig is.)
Je rijd prachtige ski gebieden voorbij op 900 km 9.5 uur reistijd vanaf Utrecht.(één rechte weg)
Zoals de skigebieden:
Bregenzerwald
Montaffon
Ski Arlberg
Je moet er toch
een keer geweest zijn
Met volop Nederlandse skileraren.Ook wel eens leuk voor die kleine 👍

Hooykaas op 17 nov 2019 18:19

Bedankt voor je reactie. We gaan met een grotere groep met verschillende niveaus en wensen. Dus beetje zoeken naar compromis tussen alle wensen.

Eens geïnformeerd toen we er waren deze winter, maar Nederlands sprekende leraren zijn er daar eigenlijk niet.
Vanwege de vele Belgen zou het in Kronplatz misschien lukken, evenals in Val Gardena. Daarbuiten wordt lastig.

Livigno misschien?

Bennie op 17 nov 2019 17:33

Ik ga eens kijken in de gebieden die je benoemd. Dank je wel.

Die Belgen nemen doorgaans hun eigen instructeurs mee, dus reken niet op veel Nederlandstalige lessen tenzij je met een Belgische pakketreis meegaat 😉.

Dat gezegd zijnde: wat kinderen betreft is het doorgaans “monkey see, monkey do”, en daar steken ze bij een goeie Maestro di sci echt wel wat van op. Op één keertje na hebben de kinderen bij onze groep les gehad bij ESF, en dat hebben ze allemaal overleefd.

Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken.

onze kinderen hebben niet zoveel les gehad toch heeft het nooit problemen opgeleverd dat de leraar of lerares geen Nederlands kon. Onze zoon had een top juf die alleen maar Frans kon … maar door haar heeft hij naar eigen zeggen een geweldige week gehad en was heel blij dat hij haar het jaar erop weer had. Onze dochter heeft 1x een nederlandse leraar gehad. Tja die was geweldig maar dat was niet de taal die het zo geweldig maakte voor haar.

Plaats een reactie