Advies aankoop ski ex rental

Ik heb op marktplaats ex huurski’s gevonden.
Ik wil mijn huidige pisteski’s inruilen voor een iets makkelijker paar. De snelheid hoeft voor mij niet meer (ben 58 jaar, en mijn conditie laat het afweten), en buiten de piste ga ik al helemaal niet. Mijn niveau is 7, rood-zwart
Ik twijfel tussen de K2 Ikonic 80 en de Salomon XDR 80 TI, beide iets breder dan mijn Fischer Race van 66 mm en hoop daardoor iets trager en makkelijker de berg af te gaan.

Xdr 80 is een prima ski! De ikonic 80 ken ik niet, maar die wordt steeds aangeraden door @elisabeth101. Let wel, daar heb je volgens mij twee varianten van (Ti en gewoon).

Ik weet niet welke lengte je zoekt en waar je woont, maar daka heeft nog een 1m76 in Harderwijk voor € 329.

Ja klopt, dan wel de 80 ti variant van de K2…maar als je alleen op de piste skiet, wil je dan niet liever gewoon een (makkelijke) pisteski? Met een allmountain lever je toch wel wat in op strakke pistes.

Ja klopt, dan wel de 80 ti variant van de K2…maar als je alleen op de piste skiet, wil je dan niet liever gewoon een (makkelijke) pisteski? Met een allmountain lever je toch wel wat in op strakke pistes.

elisabeth101 op 17 nov 2019 22:14

Ik dacht net dat Allmountain makkelijker was omdat ze iets breder / trager zijn. Wat zou jij dan voorstellen ?

Niet per se makkelijker, ze dienen een ander doel. Allmountains zijn gemaakt zodat ze onder alle omstandigheden goed presteren. een 80mm allmountain is weliswaar bedoeld voor op de piste, maar presteert beter is verspoorde sneeuw, slush en buckels. Deze ski’s hebben vaak meer rocker in de tip, een zachtere tip en een vloeiende tipvorm. De tails zijn ook vaak afgerond, opgekruld en minder stijf. Dit maakt dat een ski als dit minder goed presteert op harde ondergrond want je levert in op grip en stabiliteit. Nou moet ik wel bij zeggen dat de modellen die je noemt prima ski’s zijn maar als je van een fischer race ski komt is het verschil misschien wat te groot.

Ik denk dan aan bvb
Fischer progressor f18 of f19
Salomon smax 10 of 12
Dynastar speedzone 9 of 12
Elan amphibio 14 of 16
Head V shape v8 of v10

Dus het segment allrounde pisteski en dan noem ik 2 niveaus hierboven, afhankelijk van hoe relaxed je het wil.

Welke ski’s heb je nu @JurgenH? Fischer Race?

De Dynastar 12 ti is een fijne ski, ook makkelijk in een korte bocht, de Salomon S/MAX 12 vond ik iets sportiever. De K2 Ikonic 84 breed inzetbaar (80 niet geskied, maar zal meer piste gericht zijn).

Ik zou een piste ski nemen, een bredere ski onder de binding zegt niks over minder hard gaan.

Ik zou een piste ski nemen, een bredere ski onder de binding zegt niks over minder hard gaan.

Sjaak27 op 18 nov 2019 07:03

Dat klopt, maar de XDR80 is wel super makkelijk te skiën.

Welke ski’s heb je nu @JurgenH? Fischer Race?

.

Sjaak27 op 18 nov 2019 07:03

Deze

https://www.skionline.pl/sprzet/narty,05-06,fischer,rc4-race…

Nu ken ik die ski’s niet, maar wat maakt het moeilijk om hiermee langzaam te skien?

Mijn techniek en fysiek zijn niet meer wat het geweest is Ik heb met deze ski’s het gevoel dat ik ze niet meer de baas kan en voel me daardoor soms onzeker

@JurgenH. Ik ben weliswaar een heel stuk ouder maar ik heb om ongeveer dezelfde redenen mijn Elan 16ti ingeruild voor de nieuwe Elan Wingman 78. Je kunt ook naar 82 en 86. Kijk de revieuws er maar op na.

Hen48

Die Salomon is te testen bij Duijvestein in Zoetermeer, de Ikonic wellicht ook nog. Zou ik gewoon eens uitproberen, de oude ski’s zijn van 2005 ofzo dus wel een beetje op.
Overigens hebben ze ook tweedehandssetje staan, dus wellicht kan je ook daar jouw slag slaan.

@JurgenH. Ik ben weliswaar een heel stuk ouder maar ik heb om ongeveer dezelfde redenen mijn Elan 16ti ingeruild voor de nieuwe Elan Wingman 78. Je kunt ook naar 82 en 86. Kijk de revieuws er maar op na.

Hulst op 18 nov 2019 13:29

Je hebt blijkbaar ook gekozen voor een all mountain ski, (net als de K2 Ikonic 80 Ti of de Salomon XDR). Hoe bevalt de overgang in vergelijking met jouw Elan 16ti.
Gebruik je deze enkel voor op de piste, of ga je nog buiten de piste ?

*bericht bewerkt door JurgenH op 18 nov 2019 16:27

Een fischer F18 zou denk ik het best aansluiten bij je wensen. En ook voor een prikkie nieuw te vinden.

Een fischer F18 zou denk ik het best aansluiten bij je wensen. En ook voor een prikkie nieuw te vinden.

elisabeth101 op 18 nov 2019 16:52

Bedoel je deze ?

https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/progressor-…

@JurgenH. Mijn Elan 16 ti heeft dubbel titanium. Ik heb die vorig seizoen 1 week gebruikt in Trois Vallees, overigens met de handicap van gekneusde ribben. Hoe dan ook ik vond de ski wat te heftig en lastig wat rustiger te skiën. Als tegenhanger heb ik ook nog de Elan 14ti waar ik 2 seizoenen in Trois Vallees op heb geskied. Dat ging heerlijk, zij het onder perfecte omstandigheden.
Die gebruik ik nog steeds wekelijks indoor. Ik heb nu de Elan Wingman 78 C. Niet met metaal naar met carbon. Die heb ik nu 6 maal indoor gebruikt en die skiet heerlijk. Op de ti versie zou dat denk ik ook het geval zijn. Voor de wintersportgebieden zou ik zeker kiezen voor de 78ti of wellicht de 82. Ik ski al een aantal jaren het amphibio systeem en ik weet dat dat zowel kort als lang heerlijk skiën is. Ook bij dat wat bredere ski is dat het geval. Hoe het ook zij, je moet het denk ik zelf ervaren. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat de nieuwe 18 gemakkelijker skiet dan de 16ti, die ik zelf had en inmiddels heb verkocht.Op mijn leeftijd hoef ik me niet verder te ontwikkelen maar zoek ik liefst blauw en rood om wat cruisend de dag te beleven. Het is meer afbouwen dan opbouwen.

Hen48

Een fischer F18 zou denk ik het best aansluiten bij je wensen. En ook voor een prikkie nieuw te vinden.

elisabeth101 op 18 nov 2019 16:52

Bedoel je deze ?

https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/progressor-…

JurgenH op 18 nov 2019 16:58

Deze ja. Echt prima ski voor wat jij zoekt. Phil kan je er meer over vertellen, hij heeft er een tijdje op geskied.

Een fischer F18 zou denk ik het best aansluiten bij je wensen. En ook voor een prikkie nieuw te vinden.

elisabeth101 op 18 nov 2019 16:52

Bedoel je deze ?

https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/progressor-…

JurgenH op 18 nov 2019 16:58

Deze ja. Echt prima ski voor wat jij zoekt. Phil kan je er meer over vertellen, hij heeft er een tijdje op geskied.

elisabeth101 op 18 nov 2019 18:04

Slecht 290 euro bij Sport Bittl momenteel zag ik

Dr Phil reageert niet. Dat geeft te denken.

Hen48

XDR80, F18 en de genoemde Wingman kunnen volgens mij allemaal prima. Allemaal makkelijk te skiën prima ski’s.

Een fischer F18 zou denk ik het best aansluiten bij je wensen. En ook voor een prikkie nieuw te vinden.

elisabeth101 op 18 nov 2019 16:52

Bedoel je deze ?

https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/progressor-…

JurgenH op 18 nov 2019 16:58

Deze ja. Echt prima ski voor wat jij zoekt. Phil kan je er meer over vertellen, hij heeft er een tijdje op geskied.

elisabeth101 op 18 nov 2019 18:04

Vind 2 types terug in de verkoop met totaal verschillende reviews

https://www.skiclub.co.uk/ski-tests/years/2019/fischer-progr…
https://www.skiclub.co.uk/ski-tests/years/2017/fischer-progr…

*bericht bewerkt door JurgenH op 19 nov 2019 13:08

XDR80, F18 en de genoemde Wingman kunnen volgens mij allemaal prima. Allemaal makkelijk te skiën prima ski’s.

DrPhil op 19 nov 2019 09:25

Welk modeljaar F18 hen jij geskied ?

Het is exact dezelfde ski, echter verschillende modeljaren, slechts een ander printje. Die reviews zeggen dus ook niks.

Het is exact dezelfde ski, echter verschillende modeljaren, slechts een ander printje. Die reviews zeggen dus ook niks.

elisabeth101 op 19 nov 2019 13:39

rest nog de lengte, met mijn 86 kg en 181 cm, lukt de 167 cm ? Ben wat bang dat de 174 te lang wordt

Ik heb de 2017 gehad in 1m67. Ik ben 1m83 en 80kg. Ik vond de 167 prettiger dan de 174, maar ik hou van zo kort mogelijke bochten. De 174 is meer geschikt voor iets langere bochten, is is wat stabieler. De 167 zijn meer slalomski’s.
Wat die verschillende reviews betreft: het is niet de eerste keer dat ik dat verschil zie. Bij worldskitest min of meer hetzelfde. Voor 2016/17 (mijn ski) testwinnaar. Twee jaar later (2018/19) slechts 5e.
https://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluation…
Toevallig heb ik het model 18/19 ook een keer geschied, in 1m74 in Zoetermeer. Toen vond ik m ook minder dan de mijne.
Misschien voor 2018/19 anders geslepen of zo. De binding is ook veranderd, dacht ik.

Hét grote voordeel van de F18 vond ik dat ik ze in de mist nog heel makkelijk kon skiën. Eigenlijk appeltje eitje. Ze vergeven alles. Met mijn huidige S/Max 10 is dat veel lastiger.

Het is exact dezelfde ski, echter verschillende modeljaren, slechts een ander printje. Die reviews zeggen dus ook niks.

elisabeth101 op 19 nov 2019 13:39

rest nog de lengte, met mijn 86 kg en 181 cm, lukt de 167 cm ? Ben wat bang dat de 174 te lang wordt

JurgenH op 19 nov 2019 14:33

Ik ben even lang en even zwaar en ski de F18 op 174.
Ik vind die niet te lang en ben er zeer tevreden van.
Ik draai wel niet zo snel korte bochtjes. ;)

Bla, bla, bla.

Nog even een korte vraag, als ik online bestel moet ik enkel mijn zoolmaat opgeven. kan ik de binding voor de rest zelf instellen? Ik vond reeds een tooltje om de Din waarde te berekenen

Ja, dat is een kwestie van een grote kruiskopschroevedraaier. Maar het streepje op de binding kan wel (enigszins) afwijken van de werkelijke instelling. En vaak is de schaalverdeling ook erg klein. Laten afstellen is overigens niet heel duur, vaak maar € 10.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 nov 2019 08:59

Plaats een reactie