K2 Mindbender 90Ti - iemand ervaring mee in de bergen?

Gisteren heb ik de mogelijkheid gehad om op skipiste Aspen in Wilrijk een ganse reeks K2 ski's te testen, meer bepaald de Charger, Turbo Charger, Speed Charger, verschillende ski's in de iKonic-lijn, de Mindbender 85, de Mindbender 90c en de Mindbender 90Ti.

De Mindbenders waren bij velen een aangename verrassing, waarbij bij de meer ervaren skiërs de Mindbender 90Ti nagenoeg unaniem op zeer veel lof werd onthaald. Hoewel je dit type ski (enigszins freeride georiënteerde allmountain) natuurlijk moeilijk integraal kan testen in een indoorhal, voelde je toch dat de ski enerzijds licht en speels was, maar langs de andere kant ook zonder enig probleem een strakke carve op snelheid kon houden en de nodige demping voorzag. Uiteraard niet zoals een GS of een SL lat, maar toch. Ook dynamische korte bochten gingen verrassend goed, rekening houdend met de breedte van 90mm (en de lengte van 184cm die ik geskied heb). Andere ski's die ik in het verleden geskied heb in deze breedte (85 - 90mm) waren ofwel licht en speels, maar boden weinig stabiliteit en grip (bvb. de Atomic Vantage 90 en de K2 Pinnacle van 4 seizoen geleden) of waren stabiel, maar duidelijk een pak logger (mijn huidige Salomon X-drive 8.8 FS - Blizzard Brahma - Stockli Stormrider - …)

Ik ga komende winter trachten om een setje te kunnen huren / testen in de bergen, maar in afwachting hiervan vroeg ik mij af of hier iemand deze ski's al uitgeprobeerd heeft in de bergen en wat jullie indrukken hiervan zijn?

Voor de volledigheid: ik ben een sportieve skiër van 1m87 en 86kg, met veel kracht in de benen en meer dan 50 weken ervaring. Niveau van rond de 8 (op de schaal van GiGi hier op het forum). Ik ski nu enerzijds op een Elan SLX van vorig jaar (voor indoor en pistedagen) en anderzijds op een Salomon X-drive 8.8 FS van 4 seizoenen oud. Die Salomon zit +/- in dezelfde categorie, maar lijkt mij iets meer piste-gericht te zijn en duidelijk stijver, bruter en moeilijker te controleren.

Ik heb de Mindbender 90 TI en de 99 TI geskied in de Alpen. Beiden stabiel, ook op snelheid. Iets minder snappy dan de Pinnacles die ze opvolgen, maar zeker een verbetering ten opzichte van de oudere Pinnacles waar je zelf ook niet zo dol op was.

Voor erg krachtige skiërs zijn ze misschien net wat log en niet speels genoeg voor de echte player. Ze hebben ook net wat minder float dan de meest recente Pinnacles.
Ik vind de uitgaande Völkl Kendo (jaargang 2016 t/m 2019) een snappier ski zonder de zwaarte van bijvoorbeeld de Brahma. De Blizzard Rustler 9 vind ik ook een echte topper als allmountain lat voor naast een paar echte pisteski’s.

Mindbender 90Ti ook geskied (1.87cm en 78kg), omstandigheden waren laagje verse sneeuw op de piste, verspoorde piste en wat diepere sneeuw net naast de piste.

Een heerlijke stabiele ski, zeker niet log, en doet alles zonder al te veel moeite. De Brahma bijvoorbeeld was voor mij te stijf. De Rustler 9 is zeker ook een aanrader.

Plaats een reactie