Skischoenen verschil voetmaat

Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 22 jaar en ski sinds ik 10 jaar oud ben. Ik ga ongeveer 1x per jaar (soms meer) een weekje op wintersport.

Ik huur mijn ski materiaal ter plekke en merk de laatste jaren dat ik veel pijn heb aan mijn voeten. Vaak ga ik dan terug naar de skishop en geven ze mij een grotere schoen waardoor de pijn de eerste uren op de piste minder is maar later op de dag toch weer terugkomt. Ik vind het opzich niet erg om een beetje pijn te heben. Helaas is het effect van de grotere skischoenen ook dat ik veel minder controle hebben op rode/zwarte pistes.

Ik denk zelf dat het probleem vooral ligt aan de vorm/maat van mijn voeten. Ik heb namelijk vrij smalle voeten en bijna een hele maat verschil tussen beide voeten.

Nu overweeg ik om eigen skischoenen te kopen bij een bootfitter om van de pijn en controleproblemen af te zijn. Ik zie een groot aanbod aan bootfitters, en ze hebben allemaal andere technieken voor de "perfecte" pijnloze skischoen.

Hebben jullie advies voor iemand met zon groot verschil in maat voeten? Is het uberhaupt verstandig om in Nederland skischoenen te kopen zonder zeker te weten hoe ze na een paar uur skieen aanvoelen op de piste in frankrijk of zijn er ook andere opties?

Zelf overweeg ik om 2 maten skischoenen te kopen. Maar dit is erg duur en ik hoop natuurlik dat dit niet nodig is.

zou erg dankbaar zijn als iemand mij nuttig advies kan geven:)

*bericht bewerkt door Bassie1 op 20 nov 2019 22:55

Je mag het absoluut niet “ok” vinden om pijn te hebben in je skischoenen; een goeie bootfitter zal je allicht kunnen helpen.

Indien het maatverschil echt groot is zou je Strolz schoenen kunnen overwegen; die vertrekken van halve overzetboten die ze volschuimen om je voet toch goed vast te kunnen zetten. Prijzige dingen, en je ziet eruit alsof je zevenmijlslaarzen aan hebt. Ik heb er geen rechtstreekse ervaring mee, maar collega’s in het trainingsgroepje die er heel erg gelukkig mee zijn.

*bericht bewerkt door moderator op 20 nov 2019 23:44

Wellicht handig even te melden in welke regio je een bootfitter zoekt. Kopen in NL kan prima, zeker als je bijvb. je boots ff gaat proberen tijdens een dagdeel skien op een sneeuwbaan. Je voeten gedragen zich volgens mij dan net zo als op een echte berg. Of een paar dagen Winterberg boeken 😁. Zelf deed ik mijn boots thuis ook gewoon een paar uur aan. Persoonlijk heb ik goede ervaring met Austria Skisport in Malden. Wellicht ook een open deur, maar altijd goede zooltjes en goede sokken in je boots. Succes en alvast pijnvrij op de latten gewenst.

Welke regio? Je kunt best hier kopen, paar uur Snowworld, aanpassen enzovoorts. Dit gewoon herhalen tot het echt goed is. Evt laatste dingetjes die pas blijken als je er hele dagen op staat kun je dan op vakantie nog op laten lossen, maar dit is meestal overbodig.

Edwin van Riel

Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 22 jaar en ski sinds ik 10 jaar oud ben. Ik ga ongeveer 1x per jaar (soms meer) een weekje op wintersport.

Ik huur mijn ski materiaal ter plekke en merk de laatste jaren dat ik veel pijn heb aan mijn voeten. Vaak ga ik dan terug naar de skishop en geven ze mij een grotere schoen waardoor de pijn de eerste uren op de piste minder is maar later op de dag toch weer terugkomt. Ik vind het opzich niet erg om een beetje pijn te heben. Helaas is het effect van de grotere skischoenen ook dat ik veel minder controle hebben op rode/zwarte pistes.

Ik denk zelf dat het probleem vooral ligt aan de vorm/maat van mijn voeten. Ik heb namelijk vrij smalle voeten en bijna een hele maat verschil tussen beide voeten.

Nu overweeg ik om eigen skischoenen te kopen bij een bootfitter om van de pijn en controleproblemen af te zijn. Ik zie een groot aanbod aan bootfitters, en ze hebben allemaal andere technieken voor de "perfecte" pijnloze skischoen.

Hebben jullie advies voor iemand met zon groot verschil in maat voeten? Is het uberhaupt verstandig om in Nederland skischoenen te kopen zonder zeker te weten hoe ze na een paar uur skieen aanvoelen op de piste in frankrijk of zijn er ook andere opties?

Zelf overweeg ik om 2 maten skischoenen te kopen. Maar dit is erg duur en ik hoop natuurlik dat dit niet nodig is.

zou erg dankbaar zijn als iemand mij nuttig advies kan geven:)

Bassie1 op 20 nov 2019 22:52

Ik zou in Nederland overleggen hoe en wat, met name kijken naar een goede binnenschoen die goed aansluit op jouw voeten, dan wel passend gemaakt kan worden op jouw voeten.
Ik ben zelf in het dagelijks leven orthopedisch schoentechnicus, en zie deze problemen ook wel vaker bij mensen met lengte/breedte verschillen in de schoen.
Misschien heeft de winkel in Nederland er nog een paar liggen die je misschien even kunt proberen ergens.

A Little party never killed nobody

Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 22 jaar en ski sinds ik 10 jaar oud ben. Ik ga ongeveer 1x per jaar (soms meer) een weekje op wintersport.

Ik huur mijn ski materiaal ter plekke en merk de laatste jaren dat ik veel pijn heb aan mijn voeten. Vaak ga ik dan terug naar de skishop en geven ze mij een grotere schoen waardoor de pijn de eerste uren op de piste minder is maar later op de dag toch weer terugkomt. Ik vind het opzich niet erg om een beetje pijn te heben. Helaas is het effect van de grotere skischoenen ook dat ik veel minder controle hebben op rode/zwarte pistes.

Ik denk zelf dat het probleem vooral ligt aan de vorm/maat van mijn voeten. Ik heb namelijk vrij smalle voeten en bijna een hele maat verschil tussen beide voeten.

Nu overweeg ik om eigen skischoenen te kopen bij een bootfitter om van de pijn en controleproblemen af te zijn. Ik zie een groot aanbod aan bootfitters, en ze hebben allemaal andere technieken voor de "perfecte" pijnloze skischoen.

Hebben jullie advies voor iemand met zon groot verschil in maat voeten? Is het uberhaupt verstandig om in Nederland skischoenen te kopen zonder zeker te weten hoe ze na een paar uur skieen aanvoelen op de piste in frankrijk of zijn er ook andere opties?

Zelf overweeg ik om 2 maten skischoenen te kopen. Maar dit is erg duur en ik hoop natuurlik dat dit niet nodig is.

zou erg dankbaar zijn als iemand mij nuttig advies kan geven:)

Bassie1 op 20 nov 2019 22:52

Ik zou in Nederland overleggen hoe en wat, met name kijken naar een goede binnenschoen die goed aansluit op jouw voeten, dan wel passend gemaakt kan worden op jouw voeten.
Ik ben zelf in het dagelijks leven orthopedisch schoentechnicus, en zie deze problemen ook wel vaker bij mensen met lengte/breedte verschillen in de schoen.
Misschien heeft de winkel in Nederland er nog een paar liggen die je misschien even kunt proberen ergens.

A Little party never killed nobody

Wellicht handig even te melden in welke regio je een bootfitter zoekt. Kopen in NL kan prima, zeker als je bijvb. je boots ff gaat proberen tijdens een dagdeel skien op een sneeuwbaan. Je voeten gedragen zich volgens mij dan net zo als op een echte berg. Of een paar dagen Winterberg boeken 😁. Zelf deed ik mijn boots thuis ook gewoon een paar uur aan. Persoonlijk heb ik goede ervaring met Austria Skisport in Malden. Wellicht ook een open deur, maar altijd goede zooltjes en goede sokken in je boots. Succes en alvast pijnvrij op de latten gewenst.

MrSKi op 21 nov 2019 06:54

Er is wel een groot verschil met thuis aantrekken en tijdens het skiën. Niet alleen de inspanning, maar met name de temperatuur. Een skischoen bij -5 of -10 is heel veel stijver dan bij +20 graden. Dat maakt dat de schoen anders aanvoelt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Deze periode naar een bootfitter gaan (als je je regio opgeeft komen vanzelf tips van goede adressen). Maar juist nu hebben de winkels net de volledige collectie binnen en ruime voorraden (dus grotere keuze).
Vervolgens indoor of tijdens een weekendje Winterberg testen. En schaam je niet om steeds terug te gaan (ik ben zelf geloof ik een keer of 5 terug geweest alvorens ze perfect zaten). Een bootfitter zal namelijk de eerste keer liever iets te krap fitten dan te wijd.

Hoi allemaal.

Bedankt voor de vele reacties!
Dat had ik niet verwacht.

Ik kom uit de buurt van amsterdam regio Noord-holland dus ik zou de skischoenen kunnen testen bij snowworld.

Ik heb even gekeken naar strolz skischoenen, en er blijkt ook een shop in amsterdam te zitten die deze schoenen op maat maakt. Ik ben student en vind de vanafprijs van 900 euro wel wat aan de hoge kant 😳 dus alternatieven zijn zeker welkom.

Ben benieuwd welke shops jullie aanraden.

Rond AMS zou ik deze proberen: https://www.bootfitter.nl/

Strolz lijkt me wat overkill. Gewoon aangeven wat het budget is en vragen of ze daarmee uit de voeten denken te kunnen.

Edwin van Riel

Een hele maat verschil tussen twee voeten is niet heel raar hoor. Een goede bootfitter weet hier wel raadt mee. Twee paar schoenen kopen is echt niet nodig. En heeft weer allerlei andere bezwaren (lengte zool in bindingen etc…)

Click. Click. Peace

De intersport in Cruquius heeft ook een enorm aanbod en naar mijn mening veel kennis in huis daar.

Ik kan ook Dutch Bootfitter aanraden. Amsterdam IJburg.

Dutch bootfitter Ijburg lijkt dan de beste keuze te zijn.

Is er iemand die ervaring heeft met bootfitting bij skicentrum heemskerk? Zie goede recensies en ook erg makkelijk dat ze een eigen skibaan hebben waar je meteen de schoenen kunt uitproberen.

Geen ervaring met Heemskerk, wel goed over gehoord.

Edwin van Riel

Ook goede ervaring mee maar als je voeten echt zo verschillen geeft Dutch Bootfitter voor mij iets meer expertise op het gebied van rare voeten 😉

Plaats een reactie