Nieuwe snelweg naar Winterberg

Frans21 november 2019 · 00:33

Het winterseizoen komt eraan en ook in het Sauerland zijn de nodige voorbereidingen al in volle gang. Het belangrijkste nieuws voor aankomend seizoen: De opening van een nieuw stuk autosnelweg richting Winterberg. Sinds 1985 eindigd de A46, met diverse onderbrekingen, in Bestwig. Sinds 2003 ononderbroken. Nu, 34 jaar later en na ruim 10 jaar bouwtijd is de snelweg tot Olsberg eindelijk afgelopen maandag voor het verkeer geopend, tezamen met het hoogste dalviaduct van Nordrhein-Westfalen: Talbrücke Nuttlar, tot 115 meter hoogte boven de grond.


Wat betekend dit voor het wintersportverkeer?
Ten eerste zullen de files op de A46 vrijwel geheel tot de verleden tijd behoren. Het huidige einde ligt nog steeds “midden in het niets”, maar het verkeer kan nu via een nieuw gebouwde toegangsweg makkelijk wegstromen en sluit naadloos op de in 2010 vrijgegeven bypass van Olsberg aan en daarmee ook op de oude B480 naar Winterberg. Er liggen nu nog maar drie dorpen tussen de snelweg en Winterberg: Assinghausen, Wiemeringhausen en Niedersfeld. Alleen voor en tijdens de allerdrukste weekenden zal het mogelijk op de snelweg nog wat vastlopen. Daarvoor zullen er vanaf aankomend seizoen nu elk winterweekend files voor Winterberg staan, die mogelijk terugslaan tot Olsberg. Verkeer naar Willingen slaat echter sowieso bij Olsberg al af.

Wat zijn de filevrije alternatieven?
Ten zuiden van Olsberg kan de L742 naar Siedlinghausen genomen worden. Deze sluit aan op de oude “Nebenstrecke” vanuit Meschede naar Winterberg, de L740. Deze wordt ook aankomend seizoen nog zo bewegwijzerd. Een ander - en beter - alternatief is de B236 vanuit Schmallenberg. Zo kom je Winterberg via een geheel ander punt binnen en heb je geen last van de hardnekkige files voor de rotonde ten noorden van Winterberg. Vanuit België en het zuiden van Nederland kan daarvoor ook de A4 naar Olpe genomen worden, vanwaar de B55 verder het Sauerland in gaat. Verkeer naar Willingen kan via de A44, B55 en B516 langs Anröchte, Belecke en Brilon rijden. Deze route wordt vanuit Willingen ook zo op de borden richting Dortmund aangegeven.

Toekomstige ontwikkelingen
In de nabije toekomst moet de A46 vanaf Olsberg verder als B7n naar Brilon gebouwd worden. Daarmee worden beide verkeersstromen direct vanaf de snelweg gesplitst. Ook zijn er plannen om de B480 rond Niedersfeld en Winterberg beter uit te bouwen, maar die zijn vooralsnog vrij utopisch.

TV-uitzending over de opening:
https://www1.wdr.de/mediathek/video/sendungen/lokalzeit-sued…

Matthias12321 november 2019 · 11:04

Ben ik blij dat ik altijd via Belgie richting het Sauerland kan. Lekker richting Olpe en dan verder binnendoor. Nog nooit iets van File gehad. Het laatste stuk voor winterberg pak ik altijd via Nordenau, dat komt ook perfect uit voor de parkeerplaats aan de Nordhang.

Voor het overgrote deel van de Nederlanders is dit natuurlijk wel een prima ontwikkeling, al zal het op drukke dagen altijd een probleem blijven zolang er niet iets gedaan wordt aan de parkeermogelijkheden. Een gebrek aan extra parkeergelegendheid zorgt gewoon voor veel opstoppingen in Winterberg zelf.

Met het tempo dat ze in Duitsland aan wegen werken zullen verdere verbeteringen nog wel vele jaren op zich laten wachten. Wat dat betreft hebben ze het in Nederland gelukkig een heel stuk beter voor elkaar.

Born to Ride
Thomas21 november 2019 · 11:48

Wie bedenkt die viaductstaanders? Meine liebe…

Even a bad day skiing is better then a good day at work
Frans21 november 2019 · 11:55

Ja, extra parkeerplaatsen zijn een erg belangrijk thema. De nieuwe Brembergkopf 2 lift zal de Nordhang als grote parkeerplaats aantrekkelijker maken. Daarvoor zijn de parkeergelegenheden bij Möppi vanaf aankomend seizoen door de bouw van de nieuwe skihut min of meer verdwenen. In de laatste jaren is er al geprobeerd elektronische borden rond Winterberg te plaatsen, om vrije parkeerplaatsen aan te geven, zodat mensen niet gaan ronddwalen. Dat is namelijk wat er nu gebeurd: Mensen rijden in hun gewoonte altijd eerst naar de eerste of 'hun' vaste parkeerplaats toe, die ter plaatse vol blijkt te zijn en gaan dan pas verder zoeken, i.p.v. op de borden te kijken waar wat vrij is en daar direct naartoe te rijden.

Helaas heeft de wegbeheerder (Straßen.NRW) het skigebied en de gemeente verboden om zelf borden langs Bundes- en Landesstraßen te laten plaatsen, ook al voldeden de ontworpen borden aan alle regels en normen. De wegbeheerder wilde dit volledig in eigen regie regelen, maar daar is het tot dusver nog niet van gekomen, anders hadden we dit systeem al vanaf 2015/2016.

Er zijn ook gedachtes om voor Winterberg een enorm P+R terrein te bouwen en dan met shuttle-bussen naar het skigebied heen en weer te rijden. Men vreest echter ervoor dat iedereen er eerst aan voorbij zal rijden en pas nadat alles bezet blijkt te zijn, weer terug komt. Aangezien de B480 en B236 door en langs Winterberg officiële doorgaande wegen zijn, kan je deze niet zomaar afsluiten, zoals elders in de Alpen wel kan. Een lastig dilemma…

De nieuwe autosnelweg zorgt er wel voor dat de hele regio rond Bestwig enorm van verkeer ontlast wordt en Olsberg sneller met het Ruhrgebied verbonden is. Misschien niet de heilige graal voor wintersportverkeer, maar wel voor de lokale bevolking en verkeer van/naar Brilon. Al met al is de tijdsbesparing nu zonder de oude files door Bestwig al 10 minuten, plus de extra verloren minuten aan file, die snel konden oplopen.

*bericht bewerkt door Frans op 21 nov 2019 12:03

Mikannika21 november 2019 · 18:09

Ik heb er gisteren heel vroeg overheen gereden, op een rustig moment dus. Mijn navi gaf aan 8-9 minuten tijdwinst. De crux zit 'm natuurlijk in de tijdwinst bij drukte. Ben benieuwd! Prachtige weg trouwens…

Grußen aus dem Sauerland
Mikannika21 november 2019 · 18:16

Ik denk nog steeds dat een, desnoods tijdelijke zolang er niets beters is, parkeerplaats op nog braakliggende stukken op Remmeswiese met een toegang vanuit richting Silbach, zodat de 2 verkeersstromen niet hoeven te kruisen op de eerste rotonde een niet al te ingrijpende verbetering zou zijn.

Grußen aus dem Sauerland
Gerrit25 november 2019 · 12:42

Sorry, het is mij niet echt duidelijk. Maakt het verschil als je van Belgie komt? Of is het enkel sneller voor diegene die van Nederland komen?

Frans25 november 2019 · 17:00

@Gerrit: Ligt eraan hoe je vanuit België naar Winterberg rijdt. Als je via Aachen, Köln en Olpe rijdt (A4) kom je er niet langs, steek je echter bij Venlo de grens over en rij je rechtdoor dwars door het Ruhrgebied (A40-B1-A44), dan wel. ;)

Plaats een reactie