Stokken loslaten bij vallen

Ha,

Aantal jaar geleden is mijn linker schouder uit de kom geraakt en sindsdien is die kant altijd wat kwetsbaarder. Ik heb bij een aantal spectaculaire valpartijen gemerkt dat ik mijn stokken vrij lang vast blijf houden. Beetje uit de hoop om nog te kunnen corrigeren en een reflex van schrap zetten voor de val denk ik. Er komt dan soms best een klap op mn schouder, doordat de krachten via de stok mn arm bijna uit de kom duwen.

Ik ski daarom bijv al nooit meer met het bandje om mn pols. Maar ik wil mijzelf trainen om bij t vallen de handen te ontspannen en stokken sneller te laten gaan. Lijkt me moeilijk, want is een reflex. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of wat tips? Beetje bijzondere vraag, maar ik dacht niet geschoten is altijd mis.

Stokken kopen waarbij je het lusje rond je pols kan doen, maar die bij een crash de stok loslaten. Rossignol heeft er zo dacht ik

When life gets too complicated.... SKI

Je kunt dit soort angstreflexen uitzetten door je te wennen aan wat er gebeurd. Dit kun je doen door jezelf vaak in die situatie te brengen. Maar vaak vallen is zeker met zwakke schouder niet ideaal.
Deze training kan ook als een soort gedachten-experiment doen. Stel je voor dat je valt en concentreer je dan op het loslaten. Denk er vaak over na en doe dit ook tijdens het skiën. Bedenk ook dat je stokken, eenmaal in een val je zelden zullen redden. Dit soort mentale-training wordt in de bergsport ook veel gebruikt om je met angstige situaties om te leren gaan en niet verkrampen. Hoe relaxter je valt, hoe makkelijker je loslaat…

Click. Click. Peace

Mijn advies:
Verander je nickname in 2voeten1plank en verander je uitrusting overeenkomstig. Geen stokken meer nodig. ;)

Annoying skiers since 2003

@Sterko🥶

Wat ik mij afvraag is waarom val je zo vaak zo spectaculair? Denk namelijk dat je daar meer gaat uithalen door minder (spectaculair) te gaan vallen gezien je kwetsbare schouder😉

*bericht bewerkt door Piefke op 21 nov 2019 16:01

LA NORMA😍☃️

in aanvulling tot @Piefke judo-trainingen gaan volgen helpen ook om beter te vallen…

Click. Click. Peace

in aanvulling tot @Piefke judo-trainingen gaan volgen helpen ook om beter te vallen…

Rogier op 21 nov 2019 16:07

Of ski-les nemen zodat je minder valt.

Übung macht den meister!!!

Zit die voeten en latten mijnheer ons niet gewoon een beetje te flessen?

Gewoon die lusjes eraf, dan laat je ze echt wel los, voordat je je bezeert. De ezel en de steen zeg maar…

Edwin van Riel

Zit die voeten en latten mijnheer ons niet gewoon een beetje te flessen?

evr66 op 21 nov 2019 17:51

Tjah, de jeugd van tegenwoordig 😉

When life gets too complicated.... SKI

@evr66

Wanneer er dan iets goed in de fles zit dan kan ik er nog mee lachen.🤔

Born to run. B.S.

Vallen is een kunst die je kan leren, vandaar ook dat veel vechtsporten heel veel aandacht besteden aan het kweken van spiergeheugen om op een goeie manier te vallen.

Hersenen reageren niet bijster snel als ze bewust beslissingen moeten nemen, vandaar dat we een hoop truukjes inbouwen om de meest eenvoudige dingen te kunnen doen zoals stappen zonder omver te vallen ;-).

Tijdens een val heb je gewoonweg niet de tijd om na te denken dat je je stokken moet loslaten; tegen dat je synapsen alles hebben verwerkt en doorgestuurd lig je al lang op de grond. Het moet dus een onbewuste beslissing worden die er is ingesleten door veel herhaling en training.

in aanvulling tot @Piefke judo-trainingen gaan volgen helpen ook om beter te vallen…

Rogier op 21 nov 2019 16:07

Precies! Ik heb jaren terug in een reflex wel eens een judorol gemaakt. De ski's bleven netjes aan en ik kon gelijk weer door :)

Je kunt je stokken ook losjes vast blijven houden tijdens een val, al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 21 nov 2019 22:21

Dank voor de reacties. Die nieuwe skistok lus systemen was ik nog niet van op de hoogte.

Wat gedachten experimenten en gecontroleerd vallen trainen is wellicht wel de moeite waard om eens te proberen inderdaad.

Mijn advies:
Verander je nickname in 2voeten1plank en verander je uitrusting overeenkomstig. Geen stokken meer nodig. ;)

sterko op 21 nov 2019 15:09

En 2 voeten 1 plank, hoe durf je het te zeggen, nare snowboarder.

*bericht bewerkt door 2voeten2latten op 22 nov 2019 10:36

En 2 voeten 1 plank, hoe durf je het te zeggen, nare snowboarder.

2voeten2latten op 22 nov 2019 10:36

LOL! :D :D :D

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie