Combinatie skischoenen & ski's

Hi,

Ik heb een setje Fischer Progressors F19 overgenomen en wilden deze vandaag wegbrengen voor een onderhoudsbeurt. De (zeer gerenommeerde) eigenaar van de winkel vertelde me dat mijn schoenen (lange rx 130 lv) eigenlijk niet bij mijn ski's hoorden, de ski's zouden niet direct genoeg reageren tov de schoenen. Dit verbaasde me omdat ik dacht dat de F19's toch behoorlijk stijve ski's zijn, maar hij adviseerde me toch om naar de RC4 lijn te kijken.

Is dit een verkooppraatje of zijn de (alom geprezen) F19's wellicht niet de juiste ski's voor mij? Heb voorheen op Atomic Race GS & LT's geskied en hou van carven op hoge snelheid.

Dank alvast!

Zeer geronnemeerd? Zeg maar gerust ordinaire oplichter.

Wat @DrPhil zegt!

Ik weet verder niets van die verschillende ski’s, maar beweren dat je schoenen daar iets mee te maken hebben?
Hooguit dat de kleur niet goed past…

*bericht bewerkt door Slim op 22 nov 2019 13:54

null

When life gets too complicated.... SKI

Altijd moeilijk om daar meteen een oordeel over te vellen en een dergelijke winkel voor ordinaire oplichter uit te maken. Er zal best ook enige nuance zijn. Volgens mij staat de Progressor bekent als een allemansvriend, niet direct een racer. Als je dan vervolgens met supersportieve schoenen (weet niet of de Lange RX 130 daaronder valt) aan komt is het op het eerste gezicht misschien niet de beste match qua ski stijlen, of is dit een gekke gedachte?

Schoenen moeten vooral goed passen. Al het andere is ondergeschikt. De RX130 is naar mijn mening wat slapper dan de flexwaarde doet vermoeden. Lijkt me geen enkel probleem met die F19.

Edwin van Riel

Rustaaaggghhhhhhhhhh⚠️

Wij weten niet wat er precies is gezegd en hoe. Op papier heb je niet de beleving van de persoon erbij. Klik ze gewoon onder en beleef het zelf, dan mag je zelf zeggen wat je ervan vind. Veel plezier ermee☃️

LA NORMA😍☃️

Wat een onzin. Het is juist een perfecte combinatie!

Altijd moeilijk om daar meteen een oordeel over te vellen en een dergelijke winkel voor ordinaire oplichter uit te maken. Er zal best ook enige nuance zijn. Volgens mij staat de Progressor bekent als een allemansvriend, niet direct een racer. Als je dan vervolgens met supersportieve schoenen (weet niet of de Lange RX 130 daaronder valt) aan komt is het op het eerste gezicht misschien niet de beste match qua ski stijlen, of is dit een gekke gedachte?

franksplinter op 22 nov 2019 14:21

Ja, dat is een gekke gedachte. Het gaat om de overbrenging van je voet op de ski. Een schoen kan dus nooit te goed zijn.

Dank voor de uitbundige reacties, altijd leuk zo op de vrijdag middag!

Mijn schoenen zijn idd geen super-stijve race schoenen, ik ga de combinatie snel uitproberen… Had wel t idee dat de betreffende eigenaar (Oostenrijker die vooral STÖCKLI verkoopt) wat aan upselling deed, maar dat deed verder niet af aan de betrouwbaarheid van de geboden service en zou er zo weer terug gaan.

Fijn weekend!

Ik trek de stelling van de verkoper ook in twijfel. Er is onderzoek gedaan naar factoren die invloed hebben op de radius van een ski en scheendruk is niet een van die factoren.

Overigens ski ik zelf vaak genoeg met flex 150 op de meest slappe huurtroep als ik lesgeef. Gaat prima.

Ja, dat is een gekke gedachte. Het gaat om de overbrenging van je voet op de ski. Een schoen kan dus nooit te goed zijn.

DrPhil op 22 nov 2019 15:03

Hier ben ik het roerend mee eens.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 22 nov 2019 15:32

Een stijvere schoen op een minder stijve ski is geen enkel probleem. Een knetterstijve ski (zeg een FIS-lat) met een slap en/of te groot beginnersschoentje kan wel echt ongecontroleerde enge taferelen opleveren.

Ik zou me er niet druk over maken en niet meer naar die zaak gaan.

Ik ski ook op de f19 met lange sx120s. Geen enkel probleem mee gehad (macht zelfs mooi qua kleur). Zou er zeker niet over inzitten. Als de schoenen voor jou goed zitten en de ski’s voldoen aan je eisen lijkt me dat het belangrijkste

Ik denk dat de eigenaar duidelijk probeert te maken dat je schoen richting raceschoen gaat en de ski wat meer een (kloteterm) sportcruiser is… Misschien niet ideaal maar zeker ook geen hele beroerde combi naar mijn mening.

Ik denk dat de eigenaar duidelijk probeert te maken dat je schoen richting raceschoen gaat en de ski wat meer een (kloteterm) sportcruiser is… Misschien niet ideaal maar zeker ook geen hele beroerde combi naar mijn mening.

ThatsMrBurgundy4u op 23 nov 2019 09:46

Zegt een snowboarder 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb die schoen ook gepast vorig jaar. Prima schoen maar nowhere near een raceschoen. Daarvoor is de fit veel te confortabel en flex niet stijf genoeg. Gewoon een goede sportieve schoen is het. Bovendien hechten mensen imo teveel waarde aan het label wat erop staat. Die nummers zeggen niet zoveel en het verschil per merk is erg groot.

En wat betreft de F19 - ik denk dat het gros van de mensen helemaal niet uithaalt wat er in die ski zit.

Klassieke poging dit, om iets te verkopen aan iemand die dat helemaal niet nodig heeft!

Zoals ook eerder gemeld, een schoen moet goed zitten.
Een hele stijve schoen op een slappe ski is geen probleem andersom is wel een dingetje slappe schoen op een hele stijve rc of sl ski zou ik niet doen.

.

Bijzondere reactie van de gerenomeerde hut… de F19 is een heerlijke ski. Als je schoenen goed zitten? De flex lijkt mij prima… zoals anderen ook zeggen… maar wat mij nu wel benieuwd… waarom zegt hij dit?

Plaats een reactie