Skipas delen, ouders met jonge kinderen

@hn65, klopt, maar je wilt ook voorkomen dat mensen die elkaar bv opvolgen een pas voor 14 dagen kopen en allebei 7 dagen gebruiken natuurlijk. Laat staan een seizoenspas binnen de hele familie laten roteren. Sterker nog, als dat zou kunnen/mogen, zouden de passen wellicht voor alle anderen duurder gemaakt moeten worden om uit de kosten te komen en een acceptabele marge over te houden.

T zijn net de belastingen, wij moeten op één of andere manier dat potje vullen en als veel mensen dit op handige wijze voordeliger doen dan het uitgangspunt is, gaat de rest meer betalen.

Edwin van Riel

@hn65, klopt, maar je wilt ook voorkomen dat mensen die elkaar bv opvolgen een pas voor 14 dagen kopen en allebei 7 dagen gebruiken natuurlijk. Laat staan een seizoenspas binnen de hele familie laten roteren. Sterker nog, als dat zou kunnen/mogen, zouden de passen wellicht voor alle anderen duurder gemaakt moeten worden om uit de kosten te komen en een acceptabele marge over te houden.

T zijn net de belastingen, wij moeten op één of andere manier dat potje vullen en als veel mensen dit op handige wijze voordeliger doen dan het uitgangspunt is, gaat de rest meer betalen.

evr66 op 26 nov 2019 09:39

Volgens mij zijn seizoenspassen altijd mét foto, dus dat zou dan ook niet opgaan.

Om kort te gaan, ik vind dat liftmaatschappijen een alternatief moeten bieden voor ouders met hele jonge kinderen. Op die manier bind je een gezin/jong publiek ook aan je skigebied.

Ach, moeten, een commerciële afweging, die iedere liftmaatschappij voor zichzelf mag maken lijkt me. Er zijn er genoeg die wel mogelijkheden bieden blijkbaar.

Dus voor de consument: voor je een gebied kiest/boekt, check dit even. Zo zijn in Oostenrijk en Zwitserland de tarieven voor kinderen (tot 15j vaak) duidelijk lager tov volwassenen. In Frankrijk is dit verschil in het algemeen kleiner in mijn ervaring. Ik checkte het altijd wel even. Anderzijds, ben er nooit om naar een ander gebied gegaan, maar dat kan iedereen voor zich prima beslissen. Had ik 3 of 4 kinderen in de betreffende leeftijd gehad, dan was het wellicht van meer invloed geweest.

Edwin van Riel

Ik zie het probleem niet zo. Er is gewoon een hele simpele oplossing.
Degene die die dag gaat skiën, haalt gewoon een dagpas. Je bent wat duurder uit dan 2 x 1 weekpas maar zeker goedkoper uit dan 4 x 1 weekpas.
Waarom altijd het onderste uit de kan. Als je een bakje koffie haalt, vraag je toch ook niet of ze het over 2 kopjes kunen verdelen.

@evr66 : ook in Frankrijk zijn de skipassen voor kinderen goedkoper. Er zijn vaak meerdere categories: enfants (kind) of ado (tiener). daarnaast hebben veel gebieden een “Pack Famille” bijv. voor 2 ouders met 2 of meer kinderen" die nog meer korting geeft (soms meer dan 100 euro korting). Je moet dan meestal wel een paspoort of ID laten zien.
Het loont wel de moeite om dit vooraf te checken op de website. Vaak is er online ook nog wat korting.

@marko2: klopt, dat ze in Fr ook wel e.e.a. hebben, alleen is in mijn ervaring het prijsvoordeel kleiner dan in CH en AT. We hebben 1 dochter (wel een drukke, maar dat telt dan weer niet voor 2 ;) ), dus de familiepakketten vielen voor ons af, ging dus alleen om reductie op basis van leeftijd voor ons.

Edwin van Riel

Als ik op wintersportvakantie ben met mijn gezin, heb ik op zaterdagochtend om 12 uur het volgende kapitaal uitgegeven: skiles voor kind €250,-, skihuur voor man, kind en mezelf € 250,-, 3 skipassen € 600,-. Dat is €1100,-. Dan heb je nog de huur van je verblijf, al snel €1000,- per week, je eet en drinkt, ook nog €700,- en je rijdt een paar tanken benzine leeg, €300,- Zit je al op € 3100,-. En dan heb je geluk dat niemand uit zijn skipak is gegroeid, zijn jas zat is, of een setje thermokleding heeft gekocht. Nee, dat weekje kost zo heel veel euro’s. Dan maakt toch eigenlijk die paar honderd euro voor een skipas niet zo veel meer uit?
Of ben ik de enige die er zo naar kijkt?

Ach, lig er niet wakker van, maar probeer er wel zo kostenbewust als mogelijk mee om te gaan. En voor de één maakt “een paar honderd euro” weinig uit, voor de ander valt de vakantie daarmee misschien net wel of niet binnen de mogelijkheden.

Wij skiën vrij veel, week of 5-6 per jaar en als ik voor iedere week een paar honderd euro extra uitgeef, gaat het toch wel aantikken.

Edwin van Riel

@Superskier Ik kijk toch wel graag naar een paar 100 euro, als ik deze niet uit hoef te geven. Maar iedereen zijn budget uiteraard. @Marko2 We hebben ski in ski out geboekt. De bedoeling is dus dat de een 's ochtends mee gaat en de ander 's middags. Dan dien je dus halve dagpassen te gaan kopen, en dan wordt het uiteindelijk wel aanzienlijk duurder.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 26 nov 2019 15:15

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Inmiddels reactie terug van Sagets. ofwel de liftmaatschappij.

“Effectivement nos forfaits ne sont pas nominatifs, vous pouvez donc avoir un seul forfait pour alterner avec la garde de votre bébé .
Sauf si vous prenez à partir de 8 jours où une photo est obligatoire et dans ce cas vous ne pourrez pas vous le passer.”

In mijn beste Frans vertaal ik dat dus als zijnde dat ik slechts 1 pas hoef te kopen en deze kan afwisselen. Een kaart langer dan 8 dagen is wel persoonsgebonden en wordt voorzien van een foto.

Het antwoord wijkt dus af van wat er in de algemene voorwaarden staat. Advies is dus om dit altijd even na te vragen, want het zou wellicht dus in veel meer skigebieden mogen dan dat ze in eerste instant aangeven.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Niet verwacht, maar prima toch! Uitprinten, meenemen en lekker gaan genieten.

Edwin van Riel

Mysterie opgelost. 👍

Had de medewerker van het VVV het toch bij het rechte eind.

Super!!!

Click. Click. Peace

Dit is interessante informatie. Misschien maar eens informeren of dit ook zo is bij Paradiski, volgens de algemene voorwaarden niet…

Paradiski had nog een andere aardige optie (vorig jaar niet geweest, dus kan veranderd zijn). Met een kaartje van de acco je bij de VVV een non-consecutive pas halen voor 3 of 4 dagen. Gewoon te gebruiken wanneer het je aanstond. Was ook netjes qua prijs (duidelijk voordeliger dan aparte dagpassen). Geen gedoe met op naam stellen en zo, gewoon met dat kaartje van de vvv een dagpas bij de lift halen als je wil skiën.

Edwin van Riel

Er zijn tegenwoordig volgens mij ook een boel gebieden die wel een deel / ouder skipas aanbieden. Vaak wel wat duurder dan een normale skipas uiteraard ;)

zeker geen probleem, pas delen gewoon doen. maar wel afvragen of je het wel goed doet met kids van 1 jr, persoonlijk zou ik never betalen voor hen. Alternatief is ander kind vriendelijker gebied zoeken. Maar in Les Gets kun je bijvoorbeeld naar boven rijden naar Chavannes en dan zit je met de kids midden in de whahalala, ouders kunnen dan afwisselend wat liftjes pakken. kort bij, niet slecht, 1 pas 2 ouders, als je samen wilt skien, 2 passen en een oppas😁

Plaats een reactie