afbotten tip en tail

Kent iemand een handige algemene regel voor het afbotten van de tip/tail edges van skis na het slijpen? Elke keer weer sta ik met de gummi te klooien in de sneeuw omdat ik te voorzichtig was en niet ver genoeg heb afgebot. De algemene regel van 15-20 cm tip en 5-10 cm tail is ook net iets te algemeen. Hebben we het dan vanaf de tip, halverwege de rocker, vanaf het contactpunt met de sneeuw of iets anders?

Afbotten? Op de kanten er mee, Niet Rutschen ;)

Regel is 5 a 10 cm van de effective kant ‘‘breken’’

echte mannen lopen naar boven,

Neem het ook niet zo nauw, wat @martijnuiterwijk aangeeft is prima. Is me 1x gebeurd dat ik hem naderhand ff over een steen heen getrokken heb, omdat de ski wel erg happerig was.

Edwin van Riel

Denk dat het ook persoonlijk is.
Ik breek mijn kanten eigenlijk niet.
Happerig klinkt zo negatief, Spoorvaster klinkt beter

echte mannen lopen naar boven,

Denk dat het ook persoonlijk is.
Ik breek mijn kanten eigenlijk niet.
Happerig klinkt zo negatief, Spoorvaster klinkt beter

martijnuiterwijk op 25 nov 2019 15:17

Breek liever mijn kanten dan mijn benen, sorry Martijn, flauw ;)

Edwin van Riel

Denk dat het ook persoonlijk is.

Ik breek mijn kanten eigenlijk niet.
Happerig klinkt zo negatief, Spoorvaster klinkt beter

martijnuiterwijk op 25 nov 2019 15:17

Breek liever mijn kanten dan mijn benen, sorry Martijn, flauw ;)

evr66 op 25 nov 2019 15:37

Held.

echte mannen lopen naar boven,

Zowel voor en achter tot nét iets voorbij het breedste punt 1-2 cm.
Als het al nodig is.
Doe het allen met ski’s die de poeder in gaan.

Zowel voor en achter tot nét iets voorbij het breedste punt 1-2 cm.
Als het al nodig is.
Doe het allen met ski’s die de poeder in gaan.

QmaartenQ op 25 nov 2019 16:16

Hmm, poederlatten doe ik er juist helemaal niks aan met de gummi. ;)

Edwin van Riel

Je moet je kanten niet afbotten, je moet je techniek aanscherpen. 😛

Je moet je kanten niet afbotten, je moet je techniek aanscherpen. 😛

Morzel op 25 nov 2019 16:31

Kost naar verhouding erg veel moeite ;)

Edwin van Riel

Ik heb het een keer in wat skiwinkels (in Frankrijk) gevraagd of ze een gummetje verkochten. Ontdekkingen:

  1. Ze verkochten ze nergens.
  2. Ze worden gebruikt om braampjes mee weg te poetsen
  3. Toen ik uitlegde wat ik er mee wilde doen, keken ze me aan als of ze water zagen branden: " Als je ze net hebt geslepen ga je ze toch niet weer bot maken".

Het is dus blijkbaar niet standaard om je skis af te botten. Ook mijn zoon die een tijdje wedstrijdslalomtraining heeft gehad, wilde juist niet dat ze afgebot werden. Ik zelf vind het ook wel lekker als ze lekker agressief insturen.

Er komt morgen hier iemand leren zijn ski’s te slijpen, kan natuurlijk het afbotten vergeten en eens kijken of hem bij het skiën iets opvalt donderdag ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Er komt morgen hier iemand leren zijn ski’s te slijpen, kan natuurlijk het afbotten vergeten en eens kijken of hem bij het skiën iets opvalt donderdag ;) ;) ;)

evr66 op 26 nov 2019 07:53

Beter 1 wel en 1 niet, dan pas moet je horen dat ze verschil voelen😁

LA NORMA😍☃️

Is het niet gewoon wat je met je skis wilt doen?
Wedstrijdgebruik -> 100% op de kant skiën/carven, want elke slipbeweging is per definitie een beetje afremmen.
Cruisen met de familie -> slippen moet makkelijk mogelijk zijn als manier om je snelheid te controleren.

Kwa ski-techniek zal er ook wel een en ander te beïnvloeden zijn. Als je de skis minder sterk op zijn kant drukt, zullen ze ook wel makkelijker gaan slippen.

Er zal dus geen algemene regel zijn: afhankelijk van je beoogde doel en skitechniek kies je ervoor om meer of minder af te botten. Als het via een vuistregel zou gaan, dan ga je altijd ofwel te aggressief of te mak uitkomen.

Als de TS zegt dat hij/zij regelmatig in de sneeuw ligt bij te werken, betekend dat de gewenste slipbaarheid niet goed zit.
Ik zou gewoon je oude process doen: starten met te weinig afbotten en dan op de piste uitzoeken of je iets meer wil weghalen en dit dan eens en voor altijd opschrijven (en dan kom je opeens op een hardere ijsplek en vloek je opeens waarom je zo snel wegglijdt).

Glide on!

Er komt morgen hier iemand leren zijn ski's te slijpen, kan natuurlijk het afbotten vergeten en eens kijken of hem bij het skiën iets opvalt donderdag ;) ;) ;)

evr66 op 26 nov 2019 07:53

Beter 1 wel en 1 niet, dan pas moet je horen dat ze verschil voelen😁

Piefke op 26 nov 2019 08:28

Verd…, voel ik me al een rotzak, weet @Piefke het nog gekker te maken ;) ;). Maar eh, hoe leg ik hem dan uit, 1 ski wel en de andere niet te doen?

*bericht bewerkt door evr66 op 26 nov 2019 09:20

Edwin van Riel

Er komt morgen hier iemand leren zijn ski's te slijpen, kan natuurlijk het afbotten vergeten en eens kijken of hem bij het skiën iets opvalt donderdag ;) ;) ;)

evr66 op 26 nov 2019 07:53

Beter 1 wel en 1 niet, dan pas moet je horen dat ze verschil voelen😁

Piefke op 26 nov 2019 08:28

Verd…, voel ik me al een rotzak, weet @Piefke het nog gekker te maken ;) ;). Maar eh, hoe leg ik hem dan uit, 1 ski wel en de andere niet te doen?

evr66 op 26 nov 2019 09:19

Als het allemaal nieuw is voor deze persoon dan is dat makkelijk, mooie verhalen vertellen, bij de eerste ski meteen afbotten na het slijpen, dan na de 2de ski geslepen te hebben niet, 99% zal het niet doorhebben want zoveel info tegelijk is te veel😉😁😂

LA NORMA😍☃️

;) ;) Kratje bier ernaast helpt wellicht ook mee ;) ;)

Edwin van Riel

Er komt morgen hier iemand leren zijn ski's te slijpen, kan natuurlijk het afbotten vergeten en eens kijken of hem bij het skiën iets opvalt donderdag ;) ;) ;)

evr66 op 26 nov 2019 07:53

Beter 1 wel en 1 niet, dan pas moet je horen dat ze verschil voelen😁

Piefke op 26 nov 2019 08:28

Verd…, voel ik me al een rotzak, weet @Piefke het nog gekker te maken ;) ;). Maar eh, hoe leg ik hem dan uit, 1 ski wel en de andere niet te doen?

evr66 op 26 nov 2019 09:19

Als het allemaal nieuw is voor deze persoon dan is dat makkelijk, mooie verhalen vertellen, bij de eerste ski meteen afbotten na het slijpen, dan na de 2de ski geslepen te hebben niet, 99% zal het niet doorhebben want zoveel info tegelijk is te veel😉😁😂

Piefke op 26 nov 2019 09:36

Je hoeft toch alleen de dal ski af te botten? en dan alleen de Buitenkant, Zo zou ik het uitleggen.

echte mannen lopen naar boven,

Als je niet afbot zijn je kanten niet scherp genoeg. 😊

Kom maar op met het commentaar.

Übung macht den meister!!!

Ik bot juist altijd onder de voet af. Hele scherpe kanten aan het begin van de effectieve lengte, zorgen ervoor dat je de bocht zonder moeite in vliegt, waarna je vervolgens een hele makkelijke geslipte bocht kan maken.

En ik maar denken dat “kanten slijpen en afbotten” een exacte wetenschap was. 🤔🤔🤔

Born to run. B.S.

https://youtu.be/djMnGdnrzDY

Scherpe kanten zijn zo overrated.

En ik maar denken dat “kanten slijpen en afbotten” een exacte wetenschap was. 🤔🤔🤔

dan58 op 26 nov 2019 13:35

Was jij @dan58 de gelukkige die op de koffie mocht bij @evr66😅

LA NORMA😍☃️

Welke wax met je gebruiken in deze laatste omstandigheden?
Het zijn wel allemaal denk ik iets oudere skis die ze gebruiken, die maken zowiso geslipte bochten, dus de scherpte is dan niet zo belangrijk als er geen ijs ligt (was er ook niet in het filmpje).

Of valt dit ook onder de hoofding “nieuwe basisstructuur aanbrengen”?

Glide on!

@Vivace
Uit min of meer betrouwbare bron heb ik begrepen dat Enak die latten waxt met oorsmeer.
Maar pin me er niet op vast.

En afbotten doe ik eigenlijk zelden.

En straks die latten terugbrengen naar de verhuurzaak 😈

Glide on!

En ik maar denken dat “kanten slijpen en afbotten” een exacte wetenschap was. 🤔🤔🤔

dan58 op 26 nov 2019 13:35

Was jij @dan58 de gelukkige die op de koffie mocht bij @evr66😅

Piefke op 26 nov 2019 17:28

Koffie??? @evr66 heeft t altijd over 'n kratje🤔

Born to run. B.S.

Kan allemaal, mannen. Maar nu houd ik t nog even op koffie ;)

Edwin van Riel

Kan allemaal, mannen. Maar nu houd ik t nog even op koffie ;)

evr66 op 27 nov 2019 07:38

Laatste keer dat ik je zag moest je niks van koffie weten…

echte mannen lopen naar boven,

Je hebt gelijk @dan58 hij sjouwt wat af😂 en zoals @martijnuiterwijk al opmerkt heb ik @evr66 ook nog nooit aan de koffie gezien😉

LA NORMA😍☃️

Kan allemaal, mannen. Maar nu houd ik t nog even op koffie ;)

evr66 op 27 nov 2019 07:38

Laatste keer dat ik je zag moest je niks van koffie weten…

martijnuiterwijk op 27 nov 2019 11:19

Hey vriend, what happens in Imst, stays in Imst, proost, gauw weer eens over doen ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie