Beste voorbereiding wintersport na schouderoperatie

Hoi wintersporters,

Twee jaar geleden ben ik aan mijn schouder geopereerd (Latarjet). Sinds 2000 (skate-ongeval) heb ik 14x een subluxatie en 1x een volledige luxatie gehad (tijdens mijn laatste wintersportvakantie). In januari sta ik weer voor het eerst op mijn plank. Ik merk dat ik een klein beetje angstig ben geworden. Hoe kan ik me het beste voorbereiden op mijn aankomende wintersport?

Ik heb zo’n 17 jaar ervaring en beschouw mezelf als gevorderd.

Hoor graag van jullie.

Het beste om angst te overwinnen is denk ik toch een paar lessen nemen. Iemand die je rustig voor gaat zodat je zelf weer goed het gevoel te pakken krijgt. Als je ontspannen staat gaat alles veel soepeler.

Born to Ride

Dat is lastig te zeggen. Ik zou zelf indoor gaan boarden om de draad op te pakken en wellicht kan een schouderbrace wat mentale zekerheid geven?

Je bent een gevorderde boarder, dus je mag dan best op jouw techniek vertrouwen. Je zult hoe dan ook zelf weer op het spreekwoordelijke paard moeten stappen.

@Sjaak27 een brace zou ik zelf juist absoluut niet doen. Dat doet veel meer kwaad dan dat het goed doet op de piste. Je wordt er zoveel belemmerd in je beweging en je evenwicht dat het de kans dat het misgaat alleen maar vergroot.

Born to Ride

Iets om met de fysio te bespreken? Ik weet niet of er oefeningen zijn om spieren rondom wat te versterken, zodat het minder snel uit de kom raakt?

Ik had na een schouderblessure ook redelijk angst. Had nog redelijk pijn aan de schouder met bepaalde bewegingen maar wel weer de normale kracht. Heb toen juist van de fysio aangeraden gekregen om val oefeningen te doen, zodat ik erop kon vertrouwen dat mijn schouder wel weer goed was. Alleen als ik jouw verhaal zo lees, is dat voor jou niet echt de oplossing.

Anyway: beginnen op makkelijke blauwe pistes en niet zoals ik op een onbekende ijzige rode in de mist. 1 afdaling bijna volledig naar beneden geschoven/gegleden en daarna regelmatig rustig een blauwe gedaan. Vanuit daar langzaam weer opgebouwd en durf overal weer van af. Pijn in de schouder is in principe weg inmiddels.

Thanks allemaal.

Na de operatie voelt mijn schouder een heel stuk stabieler aan en ook ervaar ik naast wat stijfheid geen pijn meer, geslaagde operatie dus. Helaas neemt dat mijn angst niet helemaal weg, vooral omdat met mijn laatste val in het park mijn arm er volledig uit is geschoten.

@Matthias123 Sinds 2000 draag ik een aangepaste brace om juist mijn bewegingen te beperken. Het waren namelijk de ongecontroleerde bewegingen die de subluxaties veroorzaakten. Ik skate al mijn hele leven, wat ik beter beheers dan snowboarden. Met behulp van die brace geen subluxaties meer gehad. Met snowboarden, zeker in het park, wel vaker ongelukjes gehad. Een lesje nemen is misschien wel een goeie ja.

@Sjaak27 Misschien moet ik er toch maar weer aan, hoewel het niet nodig zou moeten zijn.

@Tiny-M Ik zal eens informeren.

Thanks

*bericht bewerkt door pimmeelhuysen op 26 nov 2019 15:46

Ik heb zelf ook een zwakke schouder en doe deze oefeningen van de fysiotherapeut om de stabiliteit te verbeteren:
http://www.oefenthuis.nl/schouder/stabiliteit/

Waarschijnlijk komen je die al wel bekend voor. Je hebt er wel zo’n elastische band voor nodig.

En we moeten maar accepteren dat we nou eenmaal verhoogd risico hebben op ellende bij t vallen. Voor jezelf een balans in zien te vinden tussen risico nemen maar nog wel genieten!

@pimmeelhuysen Waarom ga je überhaupt het park in (waar de kans op een val aanzienlijk hoger is dan op de pist) en verhoog je daarmee de kans op ellende?

Übung macht den meister!!!

@2voeten2latten Ah super… fijn zo'n geheugensteun. Ik ken de oefeningen inderdaad, maar het is weer even geleden.
@RFKANGOO Ja, waarom doe je dat? Omdat daar mijn passie lag. In 19 jaar is het over het algemeen goed gegaan. Ben het nu inmiddels wel afgeleerd. Nu werken aan het zelfvertrouwen en misschien indoor een lesje nemen.

*bericht bewerkt door pimmeelhuysen op 26 nov 2019 17:40

Wat ik niet lees is wat de fysio en arts te melden hebben, zeggen deze dat het allemaal weer goed zit en je kan doen wat je wil of raden deze juist bepaalde sporten af en zoek je hier ander advies? In het eerste geval is het angst dat je hebt, lastig maar niet onoverkomelijk door gewoon gaan en doen en eigenlijk hopen op een lekkere stuiter. Het andere geval, niet het park in ga carven en maak lol.

.

@Geenen Volgens de arts kan ik alles weer doen. De operatie is geslaagd, alles is goed geheeld en ik heb weer mijn volledige mobiliteit terug. De fysio sluit zich hierbij aan, behalve dat ik van haar mijn revalidatietraining nog net iets serieuzer mocht nemen.

Het gaat mij hier om het advies en/of ervaringen. Misschien heeft iemand een bepaalde routine of training om het lichaam wintersport ready te krijgen, dan wel in het bijzonder na (schouder)letsel.

Ik zou dan inderdaad de oefeningen flink serieus gaan nemen.

Train ook je après-skills met wat tooghangen en bierheffen. Belangrijk om je schouders te laten wennen hieraan… Mopje ;) veel succes!

Als zelf fysio zijnde zou ik zeggen (zonder alle info te hebben): zoek een goede (sport)fysio en doe heel veel oefeningen hiervoor.
Stabiliteit van de schouder is een samenspel van de vorm van je gewricht, je ligamenten en vooral je spieren en de snelheid waarmee deze aanspannen.
Versterk je deze met specifieke (val)oefeningen, gaat de kans op luxatie enorm zakken.

Plaats een reactie