Beste voorbereiding wintersport na schouderoperatie

Hoi wintersporters,

Twee jaar geleden ben ik aan mijn schouder geopereerd (Latarjet). Sinds 2000 (skate-ongeval) heb ik 14x een subluxatie en 1x een volledige luxatie gehad (tijdens mijn laatste wintersportvakantie). In januari sta ik weer voor het eerst op mijn plank. Ik merk dat ik een klein beetje angstig ben geworden. Hoe kan ik me het beste voorbereiden op mijn aankomende wintersport?

Ik heb zo’n 17 jaar ervaring en beschouw mezelf als gevorderd.

Hoor graag van jullie.

Het beste om angst te overwinnen is denk ik toch een paar lessen nemen. Iemand die je rustig voor gaat zodat je zelf weer goed het gevoel te pakken krijgt. Als je ontspannen staat gaat alles veel soepeler.

Born to Ride

Dat is lastig te zeggen. Ik zou zelf indoor gaan boarden om de draad op te pakken en wellicht kan een schouderbrace wat mentale zekerheid geven?

Je bent een gevorderde boarder, dus je mag dan best op jouw techniek vertrouwen. Je zult hoe dan ook zelf weer op het spreekwoordelijke paard moeten stappen.

@Sjaak27 een brace zou ik zelf juist absoluut niet doen. Dat doet veel meer kwaad dan dat het goed doet op de piste. Je wordt er zoveel belemmerd in je beweging en je evenwicht dat het de kans dat het misgaat alleen maar vergroot.

Born to Ride

Iets om met de fysio te bespreken? Ik weet niet of er oefeningen zijn om spieren rondom wat te versterken, zodat het minder snel uit de kom raakt?

Ik had na een schouderblessure ook redelijk angst. Had nog redelijk pijn aan de schouder met bepaalde bewegingen maar wel weer de normale kracht. Heb toen juist van de fysio aangeraden gekregen om val oefeningen te doen, zodat ik erop kon vertrouwen dat mijn schouder wel weer goed was. Alleen als ik jouw verhaal zo lees, is dat voor jou niet echt de oplossing.