Head Super Joy of Atomic Cloud 11

Hoi,
Ik ben op zoek naar nieuwe skies. Heb altijd gehuurd, maar nu er veel kortigen zijn ivm Black Friday is het wellicht interessant om te kopen.
Zelf heb ik de Head Super Joy of de Atomic Cloud 11 in gedachten.

Wie ben ik:

  • Vrouw
  • 1,76 meter
  • 70 kg
  • 37 jaar
  • Ongeveer 20-25 jaar ervaring (vanaf mijn 6e bijna elk jaar een week op wintersport muv een aantal jaren)
  • ski meestal op de piste (weinig off-piste)

Ik hou ervan om gewoon lekker door te skien (dus best een redelijk tempo). Voorkeur voor de rode pistes.

De vraag is, welke ski is het meeste voor mij geschikt?
En welke lengte is aan te raden?

De Atomic cloud 11 is beschikbaar in 168.
De Head Super Joy in 163.

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door MFJ op 28 nov 2019 19:48

Jaren, of weken ervaring zegt niet zoveel, gaat om het niveau dat je behaalt. Maar gezien je verhaal en je voorselectie neem ik aan dat je inderdaad aardig uit de voeten kan op de piste.

Als het goed is wordt de Super Joy ook gemaakt in 168. Het zijn allebei prima performance piste ski’s. Head doet alsof de Super Joy op elk terrein goed is, maar buiten de piste is ie toch echt een stuk minder.

Ik zou in jouw geval zeker kiezen voor een ski in 168 of 170 afhankelijk van wat beschikbaar is.

Salomon S/Max W 10 is ook een optie, maar die komt geloof ik maximaal in 165.

Verder wellicht nog even kijken naar de Elan Isomnia (mijn favoriete damesski) of één tandje ‘lichter’ de Elan Inspire. Echter, deze zijn niet vaak in de aanbieding.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Bedankt voor je reactie.
Ik had op Ekosport gekeken en daar hadden ze de Super Joy alleen in 163 nog (model van vorig jaar). Die kost nu 300 euro. Maar is goedkoop wellicht duurkoop als ik hem in 163 neem ipv 168? Daar twijfel ik vooral over.
De Elan Isomnia had ik ook gezien inderdaad, maar een stuk duurder als je die vergelijkt met de Super Joy aanbieding.

Nadeel van de meeste echte ‘vrouwenski’s’ is dat ze vrij snel aan hun max. zitten. Voor een vrouwenski waar je soms echt gas op kan geven (mijn interpretatie van jouw skiervaring) zijn de Atomic Cloud Select of Salomon x/max Blast W.

Voor skilengte is natuurlijk de veilige keuze tussen je kin en neus. Maar als je voor wat meer uitdaging en doorleren gaat kan je gerust een paar centimeter langen gaan :)

Ik ben geen racemonster hoor, maar vind het wel lekker om beetje pittig door te skien.
En de lengte tussen kin en neus, zonder schoenen gemeten?

Hier een blije gebruiker van de Atomic Cloud 11.
Nog geen nadelen aan gevonden.
Gebruik vooral op blauwe en rode pistes.

Superjoy zal ik in jouw geval links laten liggen, vergeleken met de cloud 11 niet zo stijf namelijk dus het zal wat minder stabiel liggen. Lengte van de ski mag met schoenen of zonder schoenen, zal enkele centimeters schelen. Afhankelijk van hoeveel uitdaging je jezelf wilt geven natuurlijk 😁 succes!⛷

Nadeel van de meeste echte ‘vrouwenski’s’ is dat ze vrij snel aan hun max. zitten. Voor een vrouwenski waar je soms echt gas op kan geven (mijn interpretatie van jouw skiervaring) zijn de Atomic Cloud Select of Salomon x/max Blast W.

Voor skilengte is natuurlijk de veilige keuze tussen je kin en neus. Maar als je voor wat meer uitdaging en doorleren gaat kan je gerust een paar centimeter langen gaan :)

Peppin op 28 nov 2019 23:09

Kin is echt wel te kort voor de gevorderde damesskiër, zeker omdat de meeste damesski’s niet zo enorm stijf zijn. En gezien de lengte van topicstarter is 163 gewoon wat aan de korte kant als je door wil groeien. Veel dames zijn (te) bang om te lang kopen, maar kopen daardoor te kort en remmen zichzelf zo in ontwikkeling.

Regelmatig meegemaakt dat dames van 170 of groter zelf eigenlijk 150 willen kopen. Mijn vriendin kocht paar jaar geleden voor het eerst eigen ski’s: Salomon X-drive 8.0 fs in 168 terwijl ze zelf maar 164 is, wil nu echt niet meer korter. Terwijl ze daarvoor vaak 145 of 150 uit de verhuur had.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

For what it's worth, mijn vrouw ( ongeveer dezelfde afmetingen maar minder ervaring) ging direct beter skiën na aanschaf van de Cloud 11 en vindt ze heerlijk.

*bericht bewerkt door DerGraf op 29 nov 2019 10:11

*keep cool and relax...*

De Super Joy zou ik niet doen: ik heb daar even op geskied en ondanks dat de grip goed is is de ski (te) slap en denk ik dat je je er snel op verveeld (geld overigens voor meeste dames ski's IMHO).

De Salomon x/max blast is een heel leuke ski met een hoog plafond: ligt als een huis, maar je breekt je nek er niet op wanneer je even niet oplet.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 29 nov 2019 11:00

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Super Joy Slap? niets van gemerkt. Ik vind het een superski. Heb maar van een ding spijt : dat ik 'm niet eerder kocht. Responsief, speels en toch stabiel: Ik ben er weg van en ski als de brandweer. Heb er nu drie weken op geskied en kan niet wachten tot ik weer mag. Vooral het lage gewicht is prettig.

Bij de Cloud 11 adviseren ze bij Atomic bij een lichaamslengte 175-180 de 161 cm.
Wat vinden jullie bij 1,76 meter? 161 of 168 lengte?

Volgens mij zijn ze stijf genoeg voor een “kortere” lengte. Waarom test je ze niet ter plekke? Volgens mij worden die dingen overal verhuurd.

*keep cool and relax...*

Ja, ik twijfel te veel tussen de 2 soorten en lengtes. Dus denk dat ik nog maar een jaar ga huren en dan verschillende testen.

Interessant, ik volg even. Het kriebelt bij mij erg om nieuwe ski’s te kopen. Hoewel misschien eigenlijk onzin… ik heb sinds 4 jaar (8 weken) Rossignol Temptation 80, lengte 168. Voor die tijd huurde ik.
Zo’n 20 weken ski-ervaring.

Ben de afgelopen 4 jaar wel stuk gevorderder geraakt met skiën (daarvoor jaren lang halfjes geskied of zelfs overgeslagen jaren ivm zwangerschappen en met jonge kindjes wintersport, nu skiën ze ons vrijwel voorbij) door niet alleen langere skidagen op wintersport, maar ook vorig jaar en nu weer een reeks van 10 keer rolbaan-les / training.

Na lezen van reviews etc heb ik de Elan Insomnia op het oog en de Rossignol Nova
Nu zou aan dat rijtje de Atomic Cloud dus kunnen toegevoegd?
Ik ben wat groter dan topicstartster (1.80 en 75 kg). Zoek vooral een sportieve ski die lekker doet carven maar ook zekerheid geeft op ijzige sneeuw.
Ski liefst lekker lange rode afdalingen achter elkaar door, weinig stoppen, sportief. Zwart vind ik leuk, maar gaat me dan minder om de snelheid. Blauw lekker tussendoor. Zelden offpiste.
Middellange bochten.

*bericht bewerkt door Marije77 op 30 nov 2019 15:44

❄️

Ik herken me in jouw profiel. Bij Duivesteijn bij Snowworld Zoetermeer kun je testen en ze hebben er zowel de Atomic Cloud 11 als de 12. Gisteren heb ik daar beide ski’s getest en waar ik de Cloud 11 best goed vond gaan, ging het met de Cloud 12 echt als de brandweer. Lekker stijf en spoorvast en nodigde uit tot snelheid. Hoe dan ook: test gewoon een keer. De vriendin die met mij mee was op haar nieuwe Cloud 11 (gekocht zonder te testen) ging even op mijn test-Cloud 12 en begon serieus te twijfelen aan haar aankoop.

Volgens mij zijn ze stijf genoeg voor een “kortere” lengte. Waarom test je ze niet ter plekke? Volgens mij worden die dingen overal verhuurd.

DerGraf op 30 nov 2019 12:22

Je kan net zo goed redeneren: die ski is handelbaar genoeg voor een lange lengte.
De kortere lengte kiezen met de redenering ‘dat is voldoende’ sluit voor mij niet aan bij iemand met ambitie om door te groeien. En zoals @FrankW al zei: de meeste damesski’s zijn echt niet heftig, dus bang zijn voor wat lengte is echt niet nodig. Gezien je postuur en ervaring zou ik eerder pleiten voor een uniseks ski zelfs. Vaak veel interessantere ski’s voor een gevorderde skiër en aanzienlijk meer keus. Ik zie in je profiel een persoon van 1,76, 70 kg en een bak ervaring. Dat je dame bent vind ik eigenlijk van ondergeschikt belang. Dus laat je niet beperken door dat feit bij het kiezen van een ski.

Goede ervaring met cloud 12. Overwegen waard!

Ik herken me in jouw profiel. Bij Duivesteijn bij Snowworld Zoetermeer kun je testen en ze hebben er zowel de Atomic Cloud 11 als de 12. Gisteren heb ik daar beide ski’s getest en waar ik de Cloud 11 best goed vond gaan, ging het met de Cloud 12 echt als de brandweer. Lekker stijf en spoorvast en nodigde uit tot snelheid. Hoe dan ook: test gewoon een keer. De vriendin die met mij mee was op haar nieuwe Cloud 11 (gekocht zonder te testen) ging even op mijn test-Cloud 12 en begon serieus te twijfelen aan haar aankoop.

yeti_girl op 30 nov 2019 20:52

Ik twijfel ook heel erg tussen de cloud 11 en de cloud 12. Weet jij wat precies de verschillen zijn? Wat zijn de nadelen van de 12? Behalve dat hij duurder is😁

Heel in het kort: het verschil tussen de 11 en 12 zit m in de bouwwijze waardoor de 12 wat sportiever is. Wat meer titanal, iets hoogwaardigere materialen voor sidewalls en base, zwaardere binding.

Maar als ik je een tip mag geven: ik vind dat er betere sportieve damesski’s zijn dan deze. Denk aan Fischer My Curv en Salomon Blast W. Zeer sportief maar een stuk veelzijdiger dan de Clouds.

Heel in het kort: het verschil tussen de 11 en 12 zit m in de bouwwijze waardoor de 12 wat sportiever is. Wat meer titanal, iets hoogwaardigere materialen voor sidewalls en base, zwaardere binding.

Maar als ik je een tip mag geven: ik vind dat er betere sportieve damesski’s zijn dan deze. Denk aan Fischer My Curv en Salomon Blast W. Zeer sportief maar een stuk veelzijdiger dan de Clouds.

elisabeth101 op 28 dec 2019 12:23

Super! Dankjewel voor je uitleg en tips:) wat bedoel je precies met veelzijdiger?

De clouds zijn vooral goed in carven op snelheid, doe je iets anders dan dat dan zijn ze niet zo prettig vind ik. De andere ski’s die ik noemde vind ik beter beheersbaar op lage snelheid, rutschen beter, makkelijkere variatie in bochtgrootte en zijn beter bestuurbaar in papsneeuw en bulten

De clouds zijn vooral goed in carven op snelheid, doe je iets anders dan dat dan zijn ze niet zo prettig vind ik. De andere ski’s die ik noemde vind ik beter beheersbaar op lage snelheid, rutschen beter, makkelijkere variatie in bochtgrootte en zijn beter bestuurbaar in papsneeuw en bulten

elisabeth101 op 28 dec 2019 13:41

Oké dat is goed om te weten. Dankjewel!

Plaats een reactie