Aankoop schoenen en ski's (eerste paar)

Hallo iedereen,

Ik ga al sinds mijn 14jaar skiën en ben er ondertussen 24. En wil dit jaar voor de eerste keer mijn eigen materiaal aanschaffen.
Ik ben van plan om als schoenen de 'Rossignol Alltrack 120 Black 19' te kopen. Nu twijfel ik welke ski's aan te schaffen. Om jullie wat meer info over mezelf te geven.
Leeftijd: 24jaar
Lengte: 1m78
Gewicht: 102kilo (ben van plan om wat af te vallen voor het skiseizoen in Februari) en ben ook eerder wat aan de fysiek sterk gebouwde kant dan de gewone zware kant.
Niveau: ik schat mezelf in als een goede skiër, rode pistes ga ik makkelijk af, zwart ook indien ik heel aandachtig ski (hier moet ik dus meer moeite insteken)

Ik ben op zoek naar een soort ski die aan volgende voorwaarde zou voldoen:
Type: All mountain liefst (ik ski ruwweg 80% op de piste, 20% offpiste),
Lengte: liefst niet groter dan 170cm, heb graag ski's die iets aan de kleinere kant zijn, maar heb van de adviseur in de skiwinkel gekregen vanwege mijn lichaamsbouw, dat ik beter opteer voor ski's rond de 170cm en die redelijk stijf zijn vanwege mijn gewicht
Extra: liefst ook ski's die grote snelheden aankunnen zonder al te veel te gaan trillen, ben iemand die ook eerder geslipt skiet dan carved en zou ook zeggen dat ik eerder een krachtskiër ben
Buget €300-350

Indien jullie me enkele ski's kunnen voorstellen of me kunnen richten naar welke merken ik zou moeten gaan kijken, zou dit me enorm helpen.

Alvast bedankt hiervoor.

*bericht bewerkt door Ruonsana op 30 nov 2019 18:45

Begin met de schoenen. Kies geen merk en type vooraf, maar laat even goed meten en adviseren hierin. Welke regio woon je?

Edwin van Riel

@evr66: ik heb vandaag de metingen laten voeren, ben dit even vergeten vermelden hierboven, ik heb een maat 44 en als mondopointsize 28 (29 was net iets te groot, tenen hadden wat te veel speling).
De keuze was uiteindelijk tussen: Head Edge LYT 100 of Rossignol Alltrack 120. En vond dat de rossignol er iets beter bij liep, ook dankzij de loopstand, wat de Head schoenen niet hadden
En ik woon in Vlaams-Brabant, België

*bericht bewerkt door Ruonsana op 30 nov 2019 19:18

Prima dan, kreeg ten onrechte de indruk dat je eerst een schoen koos en daarna pas wilde gaan passen, sorry ;)

Edwin van Riel

@evr66: das geen enkel probleem hoor :) Heb jij toevallig ski’s die je me kunt aanraden?

Blizzard Brahma op lichaamslengte? Valt ook binnen budget denk ik wel te scoren.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 01 dec 2019 12:16

De Brahma in 187 is wel goed te krijgen inderdaad: https://www.3s-ski.de/blizzard-brahma-2018-19-8a709600/?sPar…

Zeker met nog wat extra Black Friday korting. Nog een leuke binding erbij (Tyrolia Attack 13 kan ik aanraden) en je kan een paar jaar door.

Hartelijk dank allemaal voor de input!
Toevallig andere suggesties? De Brahma in 187 lijkt me idd ideaal, maar vind ik persoonlijk iets te lang… Heb al een paar keer met ski’s op lichaamslengte of groter geskied, en doe het liever niet…

O sorry, had je lengte wat dyslectisch gelezen haha.

Gezien je gewicht zou ik wel een stevige ski nemen. Maar zonder verder te weten wat je voorkeuren zijn voor grote of kleine bochten, voor slippen of snijden - het is lastig adviseren dan.

haha, geen probleem hoor.

Voorkeur gaat naar kleine bochten en vooral slippen

*bericht bewerkt door Ruonsana op 01 dec 2019 13:32

Ik dacht gelezen te hebben dat je op zoek was/bent naar een all moutain ski?

@sjaak27: ja dat klopt, maar liefst eentje die kleiner is dan mijn lichaamslengte… Als ik moet kiezen tussen een all mountain en lichaamslengte of gwn piste en kleiner dan lichaamslengte, verkies ik de 2de optie, weet ni of ik me helemaal duidelijk gemaakt heb :p

Waarom vind je die lichaamslengte zo belangrijk? De lengte van de ski is maar één van de factoren die maken of je een ski wel of niet kan handelen. Andere eigenschappen zijn denk ik boeiender dan je blind staren op je lichaamslengte als referentie.

@GiGI:

Waarom vind je die lichaamslengte zo belangrijk? De lengte van de ski is maar één van de factoren die maken of je een ski wel of niet kan handelen. Andere eigenschappen zijn denk ik boeiender dan je blind staren op je lichaamslengte als referentie.

GiGi op 1 dec 2019 13:46

klopt, ben ik helemaal mee eens! Maar uit ervaring heb ik gemerkt dat ik doorgaans meer last heb met lange ski’s… Ik denk dat je gelijk hebt dat ik me mss blindstaar daarop, maar bv die blizzard brahma 187, is wel een goeie 10cm groter dan me, denk dat dat net iets te veel is, niet?

Je wilt hoge snelheid, maar niet klapperen.
Je moet op zwart met veel aandacht skiën.
Je mist vertrouwen bij ski’s op lichaamslengte (die lengte zou gezien je wensen wel raadzaam zijn).

Dan ben je eigenlijk op zoek naar skiles.

In de richting stevige allmountain zou je naar Rossi exp 88 kunnen kijken. Voor sommigen wat te stevig,maar voor jouw postuur geen probleem. Gaat op de piste ook prima

Edwin van Riel

Wat @Hessel zegt 😉

BTW, ik ben 2kg lichter en 3 cm langer dan jij. Als je voorkeur uitgaat naar een allmountain neem hem dan op lichaamslengte.

When life gets too complicated.... SKI

@Hessel: is zeker geen onterechte opmerking. Heb mezelf het grotendeels aangeleerd. Dus ben zeker van plan om in de toekomst lessen te volgen om techniek bij te staven.

@Alex: dankjewel voor input!

@evr66: hartelijk dank! zal deze eens checken :)

@Ruonsana BTW, ik heb op de Rossi’s van @evr66 gestaan en dat zijn fijne latten.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb 4 jaar geleden ook nieuwe ski’s gekocht en ben 1,66cm. Meer dan 20 jaar geleden een van de eerste carve ski’s gehad van 1,70m maar het waren beginners ski’s en ze klapperde vreselijk. Later 1,50m all mountain ski’s gekocht met behoorlijke taillering, heel veel fun van gehad en ik durfde toen weer te skiën. Nu weer 1,70m maar dit zijn ski’s die kleine bochten op een korter stuk van de ski maakt (als of je op 1,5m staat) en bij grote bochten de gehele lengte van de ski gebruikt. Dit zijn fantastische skies, ga er ook ontzettend hard mee en ben ook erg blij met dat advies ondanks dat ik mijn twijfels had over de lengte.
Technisch weet ik eerlijk gezegd niks van maar dat ik mijn man en zoon er weer uit durf te skiën zegt genoeg…

ik heb een beetje rondgekeken op decathlon en ekosport en heb volgende ski’s gevonden die binnen men budget passen. mss dat iemand hier meer feedback kan geven welk het beste zou passen bij mij:

  • DYNASTAR LEGEND X75
  • ROSSIGNOL PURSUIT 400 CARBON
  • HEAD V-SHAPE V4
  • Head i-Shape Pro WC
  • Wed’ze Boost 900 (kreeg ik aangeraden van de winkelmedewerker in decathlon)
  • FISCHER XTR THE CURV
  • ROSSIGNOL REACT R4

hartelijk dank alvast!

En de winkel waar je jou schoenen kocht kan geen degelijk advies geven? Ik heb vaak de indruk dat bij Decathlon niet de meest spannende ski’s verkocht worden, en dat het advies ook met een korreltje zout genomen moet worden. Is het een mogelijkheid om de nieuwe ski’s te huren en dan te beslissen of je het wat vind? Ik kon dat ook en na de wintersport was ik zo enthousiast dat ik ze gekocht heb met aftrek van de huurkosten.

  • Wed’ze Boost 900 (kreeg ik aangeraden van de winkelmedewerker in decathlon)

Nogal wiedes, het is hun eigen merk. :p

In Diest zit een uitstekend vakman voor je schoenen (en ski’s) en alle mogelijke advies. https://www.pure-pj.be/contact/

PS 300 - 350 euro, is dat je budget voor ski’s en schoenen?

Bla, bla, bla.

@Suzanne4: Ik heb men schoenen gekocht in decathlon zelf, vandaar. Eerst huren en dan pas kopen zal moeilijk zijn. Het is zo, ik ga dit jaar skiën met onze studentenvereniging (ben nog student) waardoor we zelf geen keus hebben in welk materiaal we huren… we krijgen gwn ski’s van de sportwinkel ter plaatse…

@bartvwg: dankjewel! ik zal zeker eens contact opnemen met PJ.
En neen, 300-350 is budget enkel voor ski’s (schoenen zijn al gekocht)

@ruonsana, ik denk dat de ski’s die je hier opsomt voor jou een beetje aan de lichte kant zijn. Voor je zoiets aanschaft, zeker testen, misschien valt het mee, maar anders gooi je 300 EUR weg en kun je beter de tijd nemen om iets meer opzij te zetten.

Edwin van Riel

Eens mee evr66, let er ook op dat er een degelijke binding opzit.

Plaats een reactie