Weer een skibril topic...

Ok, het zoveelste skibril topic, maar voor zover ik kon teruglezen is de insteek net iets anders elke keer :). Het begin is hetzelfde: ik wil nieuwe goggles.

Mijn oude setje is een bril van de Decathlon, met een soort opklik lens. Bij goed weer plak je de extra lens erop, bij slecht weer alleen de gele. Sluit mooi aan hij mijn helm, zit lekker, wisselt dus heel snel en bevalt op zich prima.

Toch wil ik een andere. Ik heb (bijna) altijd een rugtas bij me, dus verwisselbare lenzen zijn prima (liever dat dan 1 lens die overal net niet is) Allerbelangrijkste eis: het best mogelijke zicht bij slecht weer. Budget maakt eigenlijk niet echt uit.

Oakley lijkt voor de hand te liggen, en dan met zo’n roze lens en een mooi weer lens, maar met welke 2 lenzen heb ik dan het hele spectrum? Welk merk zie ik over ‘t hoofd? Op de racefiets heb ik een photochromatische bril (die zich dus aan het ligt aanpast). Is dat een serieuze optie?

Een bonus zou kunnen zijn dat ie zoveel licht doorlaat dat ik hem indoor opkan, maar dat hoeft eigenlijk niet per se.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb bewust gekozen voor verwisselbare lenzen. Voordeel: als je een keer buitelt in de poeder, heb je nog een droge lens voor de rest van de dag. En pas een vrijwel heldere erbij gekocht voor gebruik indoor.

Edwin van Riel

Ik zie dat zo’n hele heldere inderdaad voor een paar tientjes te koop is. Ik vind losse lenzen ook geen probleem.

De keus is alleen wat groot en wat dan bijvoorbeeld de verschillen tussen zo’n jade of sapphire lens zijn, wordt me nog niet helemaal duidelijk.

En ik ben op zoek maar wat ervaringen: is Oakley echt het best? Moet je dan de flight deck hebben?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Of Oakley de beste is, geen idee. Natuurlijk wel er op letten of de nieuwe bril compatibel is met de helm.

Er zit nauwelijks verschil tussen de prizm jade en sapphire. Ze kijken allebei roze, alleen de spiegeling is anders (groen vs blauw), daardoor is de roze tint net iets anders. Maar verwaarloosbaar.


SportRx, een winkel in de UK.
Staan meer goede tests van de prizms op.
Waren destijds ook nog eens erg goedkoop, en prima service. Flightdeck retour gestuurd omdat ik m te roze vond en te groot voor mijn helm.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2019 18:29

Of Oakley de beste is, geen idee. Natuurlijk wel er op letten of de nieuwe bril compatibel is met de helm.

Sjaak27 op 2 dec 2019 18:18

I know, niets zo erg als zo’n lullige kier :).


SportRx, een winkel in de UK.
Staan meer goede tests van de prizms op.
Waren destijds ook nog eens erg goedkoop, en prima service. Flightdeck retour gestuurd omdat ik m te roze vond en te groot voor mijn helm.

DrPhil op 2 dec 2019 18:25

Tnx, kwam ik net ook tegen en dat hielp wel. Zag een filmpje van die lichte roze vs die donker roze en mijn conclusie is dat je met zo’n lichtroze en eentje uit die middenklasse eigenlijk altijd goed zit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De flightdeck is eerder te groot dan te klein.
Dat filmpje geeft precies aan waarom ik prizms niet fijn vind kijken. Alles krijg een vreemde onnatuurlijke kleur. Qua contrast zijn ze vast top.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2019 18:39

Vorig jaar n Smith gekocht. Zat lekkerder dan de Oakley. Meteen verse helm met MIPS erbij. Kan er weer een paar jaar tegen.

Edwin van Riel

Toevallig vandaag een Oakley line miner XM binnengekregen voor mijn vriendin. Voorzien van een high pink iridium lens, speciaal besteld voor de slechte omstandigheden. Kan helaas nog niet vertellen hoeveel beter dit is ten opzichte van mijn uvex met oranje lens…

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 02 dec 2019 18:46

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Vorig jaar n Smith gekocht. Zat lekkerder dan de Oakley. Meteen verse helm met MIPS erbij. Kan er weer een paar jaar tegen.

evr66 op 2 dec 2019 18:38

Ja heb dus net vorig jaar een nieuwe helm gekocht, dus dat maakt de keus wel iets beperkter (maar maakt niet uit).

Smith lijkt ook in het wat hogere prijssegment te zitten, maar die bevallen dus goed? Heb je een lens voor echt slecht weer? Hoe bevalt die?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kan enkel voor Oakley spreken (heb zelf 3 flightdecks Jade, Sapphire en Hi-Pink), verschil tussen Jade en Sapphire is inderdaad verwaarloosbaar kies gewoon welke je het mooiste vindt. Opzich is een combinatie van Hi-Pink met één van de drie (Jade, Sapphire, Torch) vlot voldoende voor alle omstandigheden. De zwarte is opzich nergens voor nodig want de sapphire en jade zijn ook perfect uit te staan in de volle zon. (eigenlijk is zelfs de Hi-Pink bruikbaar in alle omstandigheden op echt volle zon na).

Ik ga even kijken of ik ergens een beetje in de buurt kan kijken hoe de verschillende brillen zitten. Qua lenzen bieden zowel Smith als Oakley best veel (en vergelijkbaar; al noemen ze het resp ChromaPop en Prizm). Ik ben zelf ook even aan 't google-en geweest en dit lijken gewoon beiden hele goede goggles.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben 2jr geleden voor de Anon M2 gegaan. Bevalt ook erg goed. Zelfs bij slecht weer gebruik ik tot nu toe alleen de mooi weer lens, dat is het voordeel van meer kwaliteit. Probeer gewoon diverse brillen, kijk ook of het model goed aan sluit op jouw helm. Succes!

Vorig jaar n Smith gekocht. Zat lekkerder dan de Oakley. Meteen verse helm met MIPS erbij. Kan er weer een paar jaar tegen.

evr66 op 2 dec 2019 18:38

Ja heb dus net vorig jaar een nieuwe helm gekocht, dus dat maakt de keus wel iets beperkter (maar maakt niet uit).

Smith lijkt ook in het wat hogere prijssegment te zitten, maar die bevallen dus goed? Heb je een lens voor echt slecht weer? Hoe bevalt die?

Roy83 op 2 dec 2019 19:08

yup, ook de slechtweerlens bevalt prima, nog iets beter dan de Adidas id pro die ik hier voor had

Edwin van Riel

Ok, vandaag wezen passen. Had net niet genoeg tijd om de knoop door te hakken, maar de Smith 4d en Flight Deck zijn beiden erg fijn en zitten goed.

De verkoper was erg behulpzaam, maar wel een klein beetje aan t klooien met het verwisselen van de lens van de Oakley. Is dat handigheid die je moet krijgen, of is het altijd wat lastig?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lekker de tijd voor nemen ;)

Edwin van Riel

Lekker de tijd voor nemen ;)

evr66 op 7 dec 2019 13:22

Nou dit was wel heel veel tijd :). En op youtube zie ik allemaal filmpjes van mensen die het in 10s kunnen, dat is prima, maar de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

T is allemaal heel veel geld, dus goed vergelijken is nooit weg. Alhoewel ze volgens mij beiden gewoon prima zijn. Ik zat tussen Smith en Oakley te twijfelen voor de bril, maar vond de helm van Smith gewoon prettiger.

Edwin van Riel

Ik heb de flighdeck ook teruggestuurd omdat ik het verwisselen een ramp vond. Niet alleen vanwege de moeite, maar ook omdat je lens dan steeds vettig wordt.
Ik zou altijd voor zo’n magnetisch systeem gaan. Daar zou ik geen seconde over twijfelen.

Magnetisch systeem van Smith werkt iig super.

Edwin van Riel

T is allemaal heel veel geld, dus goed vergelijken is nooit weg. Alhoewel ze volgens mij beiden gewoon prima zijn. Ik zat tussen Smith en Oakley te twijfelen voor de bril, maar vond de helm van Smith gewoon prettiger.

evr66 op 7 dec 2019 13:50

precies dit, het zijn beiden goede brillen met goede lenzen, dus het moet gewoon de beste worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb er niet zo op gelet, mr @drphil had ook nog een aardig argument. Ook maar ff vergelijken welk systeem beter werkt qua wisselen

Edwin van Riel

Ik weet dat het hier niet om de I/O gaat maar wil mijn ervaring met lenzen wisselen meegeven.

De Smith I/O staat in meerdere reviews bekend om zijn trage wisselen. Ik doe er gemiddeld een minuutje of 2 over inclusief netjes opbergen. Lekker ontspannen wel, in een hutje op de berg of de ochtend voor t skiën. In mijn ervaring wissel je namelijk hooguit 1x per dag een lens, een uitzondering daargelaten. Vettig worden de glazen bij mij nooit, want ik raak ze niet aan, alleen aan de 2mm dikke randjes die ik klem met mijn vingers. En ik doe ze altijd wisselen met mijn merino liners aan.

De Oakley gaat sneller zijn om te wisselen, alle magnetische oplossingen zijn natuurlijk nog sneller.

Tijd voor een uitpakparty?!

ik heb een airbrake xl. die is groter dan de flight deck, de flight deck zat niet lekker op mijn hoofd. ben er tevreden mee, en dat wisselen krijg je vanzelf onder de knie en dan is het zo gebeurd, kan makkelijk evne in de stoeltjeslift.

Mijn vriendin was mee en had de i/o s, dat zal qua mechanisme hetzelfde zijn denk ik? Dat was vastklemmen bij de neus en dan bij de zijkanten, ging ook prima.

Dat t heel ff duurt is niet erg, maar t moet wel binnen een paar minuten lukken. Maar dat lukt dus met de Oakley ook wel en met de 4d zeker. De Anon M2 was razendsnel, met die magneetjes :). Maar die zat net niet helemaal perfect.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

I/O s is precies hetzelfde systeem als I/O ja. Mooi brilletje voor een vrouw trouwens…

*bericht bewerkt door Gaston op 08 dec 2019 10:45

Tijd voor een uitpakparty?!

Het is de Smith I/O Mag 4d geworden! Tnx voor het meedenken. Voor mijn vriendin wordt het waarschijnlijk de I/O S, maar daar is nog een passessie voor nodig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooie aankoop!

Edwin van Riel

Mooie aankoop!

evr66 op 8 dec 2019 19:37

Zeker! Wel een stukkie duurder dan mijn decathlon brilletje, maar vast ook veel, veel beter. Over een dag of tien weet ik het!

*bericht bewerkt door Roy83 op 08 dec 2019 19:40

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is even een investering, maar gaat ook lang mee @Roy83

Plaats een reactie