Midlayer met of zonder capuchon?

Hoi!

Ik kon er weinig over vinden op het forum, en ik zit wel een beetje in dubio, dus vraag jullie ervaring.

Momenteel ben ik op zoek naar een midlayer, eentje die zeer goed ventileert voor tijdens het skiën. Op outdoor review sites zie je vaak dat men de capuchon (=hoody) versie neemt, maar ik vraag me af of dat niet in de weg gaat zitten en misschien onnodig is? En ik begreep dat een niet-hoody versie je nek beter afsluit.

Ik zoek dus vooral argumentatie voor de keuze die je zou maken.

Mijn setup is: baselayer van merino, en een ongevoerde hardshell met helm-compatible capuchon. Ik ski eigenlijk altijd in mijn hardshell omdat ik nogal eens val en dat prettig vind, en draag een buff als het kouder is.
Misschien dat ik een goed ventilerende midlayer ook stand alone wil gaan dragen.

Voorbeeld midlayers:

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/fab9432df5d80ac43600a955...
.
https://cdn.wintersport.nl/forum/25/48d7d229ced12eba87787eb3...

*bericht bewerkt door Gaston op 02 dec 2019 17:43

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zou me inderdaad afvragen of je hem ook los gaat dragen. Zo niet dan liever zonder en anders met.

Heb beiden. Gebruik liefst zonde voor het skiën

Edwin van Riel

Outdoor gebruik / toerskiën / klimmen etc etc met. Puur lift assisted wintersport zonder. Want zit anders alleen maar in de weg onder je jas. En modieus zijn die (vaak voor klimhelmen bedoelde) capuchons niet.

Click. Click. Peace

Ik zou een midlayer alleen als stand alone gebruiken als hij (redelijk) winddicht is. Dan zou een hoodie ook nut kunnen hebben. Maar een midlayer die winddicht is, ademt imo meestal slecht onder een hardshell. Ergo: als ik het kan vermijden geen hoodie.

+1 zonder.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Een hoodie heeft natuurlijk wel nut als je een gevoerde capuchon wil hebben in je hardshell. Maar met skiën speelt dat niet.

Een hoodie heeft natuurlijk wel nut als je een gevoerde capuchon wil hebben in je hardshell. Maar met skiën speelt dat niet.

DrPhil op 2 dec 2019 18:10

klopt, maar als je met een helm skiet, speelt dat minder. Dan vind ik hem zonder capuchon fijner zitten.

Edwin van Riel

Uhm…laatste zin gezien? 😉

Dankjulliewel! Versie zonder gaat het sowieso worden dan.

Arc’teryx Proton LT Jacket, (de betere versie van de Atom) is kandidaat, net als de Patagonia Nano Puff. Nog andere die ik over het hoofd zie?

Tijd voor een uitpakparty?!

Norrøna Alpha 60, een erg prettige jas!
Schöffel Ventloft jasjes vind ik ook erg prettig, zowel in 60gr als 100gr primaloft te krijgen. Vaak ook mooie aanbiedingen te vinden. Wel even goed googlen. In Nederlandse winkels moeilijk te vinden, denk ik.
Deze bv (60gr)
https://www.amazon.co.uk/Schöffel-20-21761-00-22396-Ventloft…
Ik heb het normaal niet zo op primaloftvoeringen, maar die Schoffel jasjes kun je tweezijdig dragen. Daardoor dragen ze veel lekkerder dan een gewoon primaloft jasje (vind ik).
De Lahti is ook 60gr dacht ik. Bv:
https://www.exxpozed.eu/schoffel-m-lahti-ventloft-jacket…

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2019 19:50

Maar zo’n Arcteryx jasje is wel veel mooier om los te dragen.

@Gaston:

Helemaal eens met wat hierboven is gezegd.

Outdoor Research heeft ook een hele lijn, zowel dun als dikker, bodywarmers of jacks etc. Deviator, Uberlayer, Ascendant zijn de namen.

North Face heeft Ventrix.

Persoonlijk vind ik de modellen met een dunne rug erg fijn. Bij het skiën komt de wind van voren, en omhoog heb je ofwel een rugleuning in de lift, of een rugzak bij het lopen.

*bericht bewerkt door Slim op 03 dec 2019 14:01

Ik heb al jaren de Arcteryx Atom LT (zonder muts) en heb deze ook casual veel aan gehad als het weer zich daarvoor leent, of draag hem onder verschillende soorten shells. Ondanks zijn dunne stof is dit jasje erg duurzaam en ziet hij er nog steeds erg goed uit. Hij is inmiddels wel dusdanig dun dat de isolatiewaarde niet meer al te hoog is. Ik vind dat de Atom super fijne mouw einden heeft. Vgs mij zie ik dezelfde mouwtjes of de Proton, dus dat is top. Mocht je lang en slank zijn, dan zijn de scandinavische merken, bijvoorbeeld Norrona, beter geschikt dan Arcteryx is mijn beleving. Norrona valt langer/slanker dan bijvoorbeeld Arcteryx, maar dit zijn voor mij wel de 2 beste merken die ik ooit heb gehad.
En inderdaad, Arcteryx is meer modebewust.

Persoonlijk verkies ik zonder capuchon. Zit mij alleen maar in de weg. Zelf heb ik een TNF Ventrix. Voor mij uitstekend, maar heb ook geen vergelijkbare andere midlayer. Draag hem ook gewoon in Nederland onder een Berghaus Deluge Vented Shell Jacket. Tot nu toe heerlijk warm en altijd droog gebleven.

Niet lullen, skiën!!!

Ik heb er verschillende (qua dikte, warmte-isolatie, ademendheid e.d.), allemaal zonder capuchon. Ik draag ze vooral bij skiën onder mijn handshell jas. Dan heb ik een helm op en heb ik de capuchon niet nodig. Als ik andere dingen doe dan skiën en geen helm op heb, heb ik een muts op als het koud is. Dan heb ik ook een capuchon niet nodig.

Maar ieder zijn ding uiteraard.

Fijne adviezen weer! 😃

Flauw dat black friday weer voorbij is, alles is weer duurder nu!

Tijd voor een uitpakparty?!

Heb er een paar (verschillende dikte/iso) met capuchon, zit eigenlijk nooit in de weg (is namelijk dun) en is lekker warm in de nek ;-). Als het droog is draag ik er nooit een hardshell of het moet richting 15 graden onder nul gaan.

Wellicht ten overvloede maar Norrona heeft een hoge kraag. Ik vind dat erg fijn!

Vandaag geskied in Zoetermeer met een Odlo donsjasje onder mijn hardshell. Ging toch eigenlijk ook prima.

Heb er een paar (verschillende dikte/iso) met capuchon, zit eigenlijk nooit in de weg (is namelijk dun) en is lekker warm in de nek ;-). Als het droog is draag ik er nooit een hardshell of het moet richting 15 graden onder nul gaan.

Rob64 op 3 dec 2019 20:54

Same here 👍

When life gets too complicated.... SKI

Lekker juist die hoodie! Zit mij ook niet in de weg en heb er alleen maar plezier van als mijn hardshell uitgaat (tijdens lunch, na het skieen, in een koude auto sochtends, op de parkeerplaats, etc.)

Ik zou een midlayer alleen als stand alone gebruiken als hij (redelijk) winddicht is. Dan zou een hoodie ook nut kunnen hebben. Maar een midlayer die winddicht is, ademt imo meestal slecht onder een hardshell. Ergo: als ik het kan vermijden geen hoodie.

DrPhil op 2 dec 2019 18:02

Gelukkig zijn er heel veel gradaties van winddicht. Waarvan een heleboel winddicht genoeg zijn om te skiën en zeker goed genoeg ademen om ook onder een hardshell te dragen.

Click. Click. Peace

Zeker. Maar bij een midlayer die maar deels winddicht is, heeft een hoody mi met skiën geen enkel nut. Wanneer zou je zo’n hoody dan gebruiken? Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen.
Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt want ik heb vaak genoeg met alleen een fleecetrui geskied. En die is nul winddicht. Met mooi weer (en weinig wind) kun je uiteraard met elke midlayer skiën. (Zij het dat ze vaak erg kort zijn.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 dec 2019 10:37

Ik heb 2 Patagonia R1 hoodies. Die zijn niet winddicht, maar als het echt koud is kun je de hood onder je helm dragen en dat vind ik persoonlijk wel prettig.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie