Ski stokken

Ik ski nu al een aantal jaar met skistokken, maar vraag me eigenlijk af waarom eigenlijk.
Ze zijn handig voor de balans soms en bij het klunen, maar wat is nu eigenlijk het nut van die dingen tijdens het skien?
Ik zie wel eens mensen die dingen voor een bocht in de sneeuw prikken, maar waarom eigenlijk?

Skistokken zijn zoals je al zegt heel belangrijk voor je balans maar helpen ook bij je techniek. Je hebt ze nodig om voor een bocht goed naar voor te leunen (het prikken) en dan dus de bocht te maken. Tegenwoordig als je veel carving doet heb je ze idd minder nodig. Echter vorig jaar heb ik een skistok stuk gemaakt en toen viel het me toch behoorlijk tegen om zonder te skien ik merk echt dat ze mn houding verbeteren. Als je het gevoel hebt dat ze overbodig zijn zou ik nog eens proberen zonder en dan proberen korte bochten te mmaken, dat lukt gewoonweg niet…

…Als je het gevoel hebt dat ze overbodig zijn zou ik nog eens proberen zonder en dan proberen korte bochten te mmaken, dat lukt me met m’n stramme benen gewoonweg niet…

marthe op 21 jan. 2012 20:23

gefixed ;) grapje hoor

"…"

gefixed ;) grapje hoor

peertje op 21 jan. 2012 20:51

Haha gelukkig ben ik alles behalve stram;) mijn bedoeling was eigenlijk om aan te geven dat wil je echte mooie schwungen maken zoals het "hoort",dat je dan toch echt je stokken nodig hebt:p

Stokken zijn inderdaad bedoeld voor de balans en het maken van bochten.
Als je eenmaal de techniek van de stokinzet onder de knie hebt, zul je merken dat je veel soepeler gaat skiën. Met name bochten -en dan vooral de korte - zullen dan ineens veel makkelijker gaan en je blijft ook mooi in een bepaald ritme skiën.

Hier een korte uitleg:

Stokken zijn inderdaad bedoeld voor de balans en het maken van bochten.
Als je eenmaal de techniek van de stokinzet onder de knie hebt, zul je merken dat je veel soepeler gaat skiën. Met name bochten -en dan vooral de korte - zullen dan ineens veel makkelijker gaan en je blijft ook mooi in een bepaald ritme skiën.

Hier een korte uitleg:

Jesse op 21 jan. 2012 21:18

Mooi filmpje erbij! En inderdaad ik kan iedereen aanraden om zo te skiën, maakt het veel soepeler om bochten te maken.

Ik heb een paar jaar zonder stokken geskied. Het gaf mij een gevoel van vrijheid (en stoerheid ;))
Vorig jaar toch weer aan de stokken gegaan omdat dit inderdaad nodig is om de korte bochten in een goed schwung en op de juiste wijze te kunnen maken!
NB: ik heb hierdoor wel verschrikkelijk goed leren ‘schaatsen’ op mijn skies…

Hey thnx voor de reacties, vooral het filmpje geeft wat duidelijkheid…

Ik rij zaterdag terug naar skiwelt en ga het eens toepassen…
Skiles heb ik nooit gehad, wellicht is dat een optie om een en ander bij te leren…

Hey thnx voor de reacties, vooral het filmpje geeft wat duidelijkheid…

Ik rij zaterdag terug naar skiwelt en ga het eens toepassen…
Skiles heb ik nooit gehad, wellicht is dat een optie om een en ander bij te leren…

Rob op 21 jan. 2012 23:06

Ik zou inderdaad misschien eens skiles nemen. Ik heb zelf juist heel veel jaren skiles gehad, en het helpt echt om veel ontspannender te kunnen skien tevens heb je ook het gevoel dat je echt mooi naar beneden komt. Vaak vinden mensen skiles zonde van het geld, maar ik denk juist dat het je plezier wat je al in het skiën hebt alleen maar zal vergroten.

In het verleden heb ik leren skien door een beetje te spieken van andermans skiles. Tevens hebben vrienden welke wel ooit skiles gehad hebben mij ook het een en ander bijgebracht.

Heb eigenlijk nooit skiles gepakt om het feit dat ik slechts een weekje per jaar op wintersport ging en vond het dan een beetje zonde van de tijd.
Skiles in snowworld was ook een optie, maar daar zit je de helft van de tijd in een langzame lift ben je in twintig seconden weer beneden.

Ga nu zaterdag na een weekje thuis weer naar oostenrijk, dus die skiles ga ik komende week doen.

Ik kan niet meer zonder, heb dan een gevoel dat ik iets mis. Gebruik ze eigenlijk alleen vaak om ergens vooruit te komen en voor houvast :P .

Daarom kunnen kleine kinderen prima zonder stokken, omdat hun zwaartepunt veel lager ligt.

Plaats een reactie