route naar Tigne les brevieres

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Mijn routeplanner van mn auto geeft de route aan via Zwitserland en Italie. Nu heb ik gehoord dat er regelmatig wegen zijn afgesloten. Heeft iemand ervaring met deze route ?

Wat is de plaats van vertrek?
Via Italië?? Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, of stuurt de routeplanner je via een bergpas? Dat zou ik nu echt vermijden, gezien de sneeuwval (als die al niet gesloten is).
Er zijn diverse topics hier op het forum over de route naar de ski-oorden in Frankrijk, via België-Luxemburg, of via Duitsland-Zwitserland (maar dan via Geneve).
Trouwens, erg leuk plaatsje Tignes-Les Brevieres!

Jaren naar tignes val claret.
Gewoon via lyon…enz
Laat je niet verleiden via italie vrienden ook eens gedaan omdat navigatie dat aangaf.
Waren 4 uur later als ons op de bestemming…
Deze pas was uiteindelijk afgesloten

Veel plezier

gewoon via moutiers de bergen in

Mijn routeplanner van mn auto geeft de route aan via Zwitserland en Italie. Nu heb ik gehoord dat er regelmatig wegen zijn afgesloten. Heeft iemand ervaring met deze route ?

kruimeltje op 21 jan. 2012 20:14

Geen ervaring met deze route via La Swiss en L’Italie. Zelf ga ik over een week naar Les Brevieres en ik vertrek vanuit Rotterdam en via Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Autoroute du Soleil, Lyon, Chambéry, Albertville, Mouties, Bourg Saint Maurice en dan Tignes. De D902 brengt je van Bourg naar Tignes. Vlak voor Tignes heb je Les Brevieres, dat is de D78B en je bent er al!

Succes!!

de route via italie loopt dan waarschijnlijk over de pas bij la Thuile. Die is echter dicht in de winter!.

Die weg gaat waarschijnlijk: Martigny (CH) - Grote St Bernard - Aosta (I) - La Thuile Bourg St Maurice (F) Tignes.

Dat werkt niet in de winter.

De grote St. Bernard is open; tenminste te toltunnel wel, de pasweg is dicht.

Maar de kleine St. Bernard is in de winter aan beide kanten een skipiste incl. kunstsneeuw. Heb zelf eind april tot aan La Thuile geboard op een mooie sneeuwlaag.

Snelste route is via Bourg-en-Bresse. Misschien iets om t.o.v. route via Lyon, maar rijdt beter door.

The older I get, the better I was

Ik was iets te snel met versturen. De kleine St. Bernard is de bergpas tussen La Thuile (It) en Bourg St. Maurice (FR). De grens IT-FR ligt op de pashoogte. Er is geen tunnel, de pas is dicht tussen november en mei.

The older I get, the better I was

Hartstikke bedankt voor jullie reactie’s.
Ik ben om en we gaan gewoon lekker via Lyon.

Als je op zaterdag weer terug rijdt moet je rekening houden met grote drukte vanaf Bourg-Saint-Maurice tot aan Chambéry. Wij waren daar vorig jaar midden januari (buiten de vakanties), gingen aan het begin van de middag rijden en kwamen in een grote file (wintersporters) terecht. Dus of heel vroeg weg of misschien overwegen om nog een nachtje in een pensionnetje ofzo in het dal te blijven, dan heb je op zaterdag ook nog een heerlijk rustige dag op de piste en zondag lekker doorrijden weer terug.

Twee keer via Duitsland naar Val d’Isere gereden, beide keren op een zondag, met ideaal weer en erg vroeg opgestaan zodat de autobahn nog redelijk leeg was toen ik om 08h00 de grens overging. Flink hard gereden op de autobahn (met snelheden dat ik me er eerder voor schaam dan er trots op ben), geen file, geen oponthoud bij de grenscontroles en daarna met de toegestane snelheid door Zwitserland (ze zijn er erg streng). Via Basel, Lausanne, Geneve en Albertville gereden.

De reistijd was uiteindelijk een half uur minder dan het rustige alternatief via Luxemburg en Frankrijk. Dus een hoop inspanning op de Autobahn, veel geluk en relatief weinig tijdwinst. Als ik normaal had gereden op de Autobahn (150 km/u) of met een normaal beetje tegenslag, dan was de tijdswinst nihil geweest.

Voor passagiers is een rustige reis via Frankrijk vaak prettiger dan gehaast rijden op de autobahn, de Franse tolwegen zijn beter onderhouden, weinig wegwerkzaamheden, weinig files (muv de weekenden in februari met Franse schoolvakanties!), etc.

Ik zie rijden via Frankrijk als de verstandigste keuze, maar… gisteren ben ik vanuit de Porte de Soleil toch weer via Zwitserland gereden want ik vind Zwitserland zo’n mooi land (daarna ben ik gestraft door urenlang slecht weer op de autobahn).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant: je woont zeker in het Oosten van het land. Dan kan het zeker schelen om via Duitsland/Zwitserland te rijden. Voor mij (Rottterdam) is het een uur langer om zo te reiden. Het hangt er dus maa net vanaf waar in ons kleine fijne landje je woont!

@constant, hoe zit het met tol kosten?
Wij gaan ook weer naar tignes dit jaar en rijd eigenlijk altijd over frankrijk. De tol is dan zo’n 60 euro one-way. Aangezien het voor mij qua tijd weinig uitmaakt welke route ik neem zijn er wellicht financiele motivaties te bedenken?

@Roderick1986, Wij gaan regelmatig naar Vallandry/Les Arcs. Het gebied "voor" Tignes.
Wij rijden bijna altijd over Duitsland/Zwitserland. Voor Zwitserland heb je een autobahnvignet nodig, deze is één jaar geldig en kost in 2014 € 35,95. Wij rijden bij Geneve de grens over daar heb je sinds een aantal jaar een stukje nieuwe snelweg naar Annecy waar je tol voor betaald € 7,00 (one-way). Wij rijden zelf altijd langs het meer van Annecy naar Albertville. Je kunt ook via Chambery, daar heb je volgens mij ook nog een stukje tolweg.

@Jeannet, Bedankt!
Het scheelt dus totaal zo’n 60 euro is toch de moeite als het verder niet uitmaakt!
Ik ga dit jaar tijdens de laatste week van April naar Tignes, maakt het dan met de drukte veel uit welke route je neemt?

We gaan veelal in maart die kant op (dus buiten het seizoen) en we rijden dan ook altijd over Duitsland (E61) en Zwitserland. Dit bevalt ons altijd heel goed.
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met de andere routes en doen wij dit omdat a) we het een fijne en mooie route vinden; b) het minder geld kost en c) de nette faciliteiten onderweg.
NB: we wonen in het midden van het land.

@Roderick1986: geen idee waar je vandaan komt, maar Luxemburg - Albertville kost je 35€ tol one-way en geen 60€. Daardoor wordt het verschil of je rijdt via Dld & Zwitserland of via Frankrijk alweer een stuk kleiner.

Ik rij altijd via Frankrijk: betere wegen, comfortabeler en in sneeuwrijke periode heb je daar in mijn ogen minder kans op grote vertragingen dan in Zuid-Dld en Zwitserland.

@roderick, volgens mij maakt het in die periode met de drukte niet zoveel uit welke route je neemt.

@Jeannet, Bedankt!
Het scheelt dus totaal zo’n 60 euro is toch de moeite als het verder niet uitmaakt!
Ik ga dit jaar tijdens de laatste week van April naar Tignes, maakt het dan met de drukte veel uit welke route je neemt?

Verwijderaccout op 7 jan. 2014 10:31

Plaats een reactie