Reizen in Canada in de winter?

Hoihoi!

Mijn vriendin en ik gaan in februari twee weken naar Canada. We vliegen naar Calgary, en gaan dan naar Banff. Vervolgens willen we (onder voorbehoud) naar plekken als Lake Louise, Jasper, Golden, Revelstoke. Ook willen we graag de Icefields Parkway rijden.

We hebben een auto gehuurd, en hebben al een verzoek voor winterbanden ingediend. Maar we hebben nog een paar vragen en hopen dat iemand hier wat meer over kan vertellen:

-Zou je vooraf het appartement/hotel moeten boeken omdat het anders vol zit, of kun je ook op de 'bonnefooi' naar de steden toe rijden? Want stel het sneeuwt hard, dan is verplaatsing niet zo handig dus vooraf boeken geeft een risico. Maar als alles vol zit is dat ook niet handig.

-Hoe is het rijden na zonsondergang daar, en uberhaubt het rijden op besneeuwde wegen daar?

Bedankt!

Tijd voor een uitpakparty?!

Winterbanden ga je niet met zekerheid krijgen, ook al vraag je er om. Wel zal er allseason op liggen. Gaat prima. Het is allemaal niet zo steil en druk als in Europa. En er wordt veel meer rekening met elkaar gehouden in het verkeer.

Ik zou niet nu al boeken, maar zeker ook niet op de bonnefooi gaan. Via de apps booking/home away/aibnb kun je vast nog wat vinden een paar dagen van te voren, al zal februari wel druk zijn. Ik was in maart. Juist vanwege de sneeuwsituatie op bv de Icefields Parkway zou ik de weersomstandigheden / verkeersomstandigheden in de gaten houden.

Rijden gaat prima. Na zonsondergang ook. De sneeuw is wit. Dus er is meer licht. Er zijn weinig mensen, ook overdag, dus weinig vals licht / tegenlicht.
4x4 is leuk en aan te bevelen maar hoeft niet. Kennissen uit Calgary reden met een achterwiel aangedreven BMW 3 serie ook gewoon van Calgary naar Jasper. Wij hadden met z’n 4en een normal size SUV gehuurd en kregen een full size SUV mee (Ford Explorer XLT) met 4x4 en all seasonbanden.
Wat me wel op viel is dat iedereen netjes achter de sneeuwschuiver blijft. Schijnt te moeten in bepaalde staten, in BC wel in Alberta niet. Je wordt wat raar aangekeken als je de sneeuwschuiver inhaalt dus :).

We hebben het rondje Calgary - Banff (Sunshine Village / Lake Louise) - Jasper (Marmot Basin) - Golden (Kicking horse) - Fernie (niet geskied: regen) - Calgary gedaan in 2017.

Als je nog meer vragen hebt dan kun je me ook pmen.

*bericht bewerkt door moderator op 05 dec 2019 08:12

Johnston Canyon (Banff) en Maligne Canyon (Jasper) is ook bezoekwaardig. Google er maar eens op en vergelijk de zomer- en de winterversie. In Maligne Canyon kun je afdalen, zodat je in de canyon loopt op het ijs.

Belangrijkste risico dat je loopt is de relatie tussen een plek boeken of volgeboekt treffen vs. de route want de Icefields Parkway wil nog wel eens dichtgaan ivm lawinegevaar en dan kan deze gewoon 24, 48 uur dicht zitten om alles te triggeren.

Heb alleen geen idee van je specifieke periode en hoe druk het dan daar is maar bonnefooi lijkt me niet handig.
Qua rijden zoals al opgemerkt: brede wegen, in Canada rijdt men bijzonder rustig en de wegen zijn eigenlijk niet stijl.

Mijn ervaring is juist hoe eerder je boekt (booking.com) des te meer keuze is er uit 'betaalbare' accomodaties. Juist de populaire plaatsen zoals Banff, Lake Louise en Jasper vond ik behoorlijk prijzig. In Lake Louise is ook maar heel weinig variatie in accomodatie

*bericht bewerkt door zenith op 05 dec 2019 10:46

Mijn ervaring is juist hoe eerder je boekt (booking.com) des te meer keuze is er uit 'betaalbare' accomodaties. Juist de populaire plaatsen zoals Banff, Lake Louise en Jasper vond ik behoorlijk prijzig. In Lake Louise is ook maar heel weinig variatie in accomodatie

zenith op 5 dec 2019 10:44

Klopt, totdat je ineens voor een slagboom staat om dat de weg afgesloten is. Sta je dan met je reservering.

Mijn ervaring is juist hoe eerder je boekt (booking.com) des te meer keuze is er uit 'betaalbare' accomodaties. Juist de populaire plaatsen zoals Banff, Lake Louise en Jasper vond ik behoorlijk prijzig. In Lake Louise is ook maar heel weinig variatie in accomodatie

zenith op 5 dec 2019 10:44

Klopt, totdat je ineens voor een slagboom staat om dat de weg afgesloten is. Sta je dan met je reservering.

Geraertshoven op 5 dec 2019 11:26

Bookings.com heeft ook veel gratis annuleren … dus dat zou een optie kunnen zijn in dit geval .

Echte leuke trip… veel succes en plezier alvast

Super gaaf! Wij hebben deze plekken, en nog veel meer, afgelopen juni-juli bezocht. De winter wil ik er ook heel graag meemaken dus dat staat op de lijst.

Vergis je vooral niet in de afstanden overigens. 100km rijden is daar een stuk langere onderneming dan wij gewend zijn. Zeker als er veel sneeuw ligt lijkt het mij dat je er lang over kan doen. De icefields parkway is echt fantastisch maar ook een flink eind met ontelbare plekken waar je wilt, en gaat! stoppen. Wij hebben er met stops gewoon een heledag voor uitgetrokken vanaf Golden naar Jasper.

🏂

Klopt, totdat je ineens voor een slagboom staat om dat de weg afgesloten is. Sta je dan met je reservering.

Geraertshoven op 5 dec 2019 11:26

Zou je dat niet onder een annulerings- of reisverzekering kunnen claimen?

@Gaston, Het hangt er vanaf wat je belangrijk vindt: ben je flexibel, maakt het je niet uit waar je slaapt (verder weg van skigebied, duur of juist sjofel), dan is het waarschijnlijk beter om last minute te boeken.
Wil je daarentegen graag een bepaalde accommodatie (mooie ligging, dichtbij, beetje luxe en niet te duur) dan zou ik boeken en accepteren dat je je geld kwijt bent als er een weg is afgesloten.

Waar/wat voor skipassen heb je? Hoe flexibel ben je in skigebieden?
Welke data ga je?

*bericht bewerkt door Slim op 05 dec 2019 21:19

-Zou je vooraf het appartement/hotel moeten boeken omdat het anders vol zit, of kun je ook op de 'bonnefooi' naar de steden toe rijden?.!

Gaston op 4 dec 2019 22:11

Welke steden? De enige stad in die regio is Calgary.
Revelstoke en Banff zijn dorpen (~7500 inwoners), en Lake Louise is slechts een paar hotels.
Dat scheelt behoorlijk, in een grote stad is altijd wel iets te vinden, maar hoe kleiner het aanbod, hoe groter de kans dat het uitverkocht is.

-Hoe is het rijden na zonsondergang daar, en uberhaubt het rijden op besneeuwde wegen daar?!

Gaston op 4 dec 2019 22:11

Veel van de wegen waar jij het over hebt zullen heel rustig zijn. Na zonsondergang is het pikdonker, absoluut geen straat verlichting, weinig paaltjes e.d. Langs de weg, dus goed opletten.
Rijden in het donker als het sneeuwt is vreselijk, soort LSD trip als je groot licht op hebt. Kijk dus of je een auto met mistlampen kunt kiezen.
Het rijden op besneeuwde wegen loopt enorm uiteen. De omstandigheden maken of breken het. Ik zou zeggen zorg dat je voldoende marge hebt in de tijd, zodat je indien nodig op betere condities kunt wachten. Inderdaad zijn de rijbanen breder en de wegen vaak minder steil dan in de Alpen, maar ook op een helling van 6% kun je vast komen te staan of, bergaf, ergens tegenaan glijden. Zeker met all season banden, want de kans dat je ECHTE winterbanden (berg+sneeuwvlok symbool) krijgt is nagenoeg nul.
De kans op AWD is wel redelijk, vraag dus om te ruilen indien nodig, en let op: in de verhuur zijn er ook 2wd SUV’s, dus check dat de jouwe wel AWD heeft!

Zoek van te voren de wetgeving qua sneeuwkettingen e.d. op voor zowel Alberta als British Columbia. Let op de kleine lettertjes. In de meeste gevallen tellen banden met M+S markering (dus eigenlijk alle normale all season banden) voor de wet als ‘snow tires’. Vaak mag je dan met AWD wel door rijden zonder kettingen.

*bericht bewerkt door Slim op 05 dec 2019 21:18

Lake Louise is ook goed aan te rijden als je in Banff verblijft. Wij hebben een dagje Sunshine Village en een dagje Lake Louise gedaan vanuit Banff dorp.

Banff, Jasper (en Lake Louise helemaal) zijn inderdaad geen steden te noemen. De normale voorzieningen zijn aanwezig, maar zeker geen (grote) supermarkten bijv. Wel natuurlijk een KFC in Jasper :).

Richting USA (zuidwesten van Calgary) zijn ook nog een aantal skigebieden overigens.

Van de 2 weken die we in de winter zijn geweest hebben we vrij weinig geskied, wel gewandeld (canyons), snowmobiling, icehockeywedstrijd, curling :), en andere toeristische dingen. Als je er toch zo’n eind vliegt moet je ook leuke dingen doen.

Owja het is niet goedkoop. 100$ voor een dagpas is niet vreemd.
Verblijf is ook niet goedkoop, vooral als je niet ruim van te voren kunt/wilt boeken.

Huur een dikke SUV, gewoon omdat het kan!
Ga door de drive through van de Tim Horton’s of van een bank om te pinnen, gewoon omdat het kan!

*bericht bewerkt door moderator op 06 dec 2019 07:46

Qua boeken, ik heb geen ervaring in die periode, maar ik denk dat rondom Banff altijd wel iets te vinden zal zijn, desnoods in Canmore (1 dorp verder, veel minder toeristisch). Ik was wel te spreken over de appartementen daar, vaak mooi, openhaard, verwarmde parkeergarage ed.

Jasper is klein en heeft geen dorpen in de buurt en minder massale accomodatie. Tegelijk is er een stuk minder te skiën dus zal het ook wel rustiger zijn.

Van te voren reserveren kan dus, maar dan zou ik flexibele annuleringsvoorwaarden meenemen in mijn keus.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens met de vorige reactie. In Canmore zijn heel veel goede hotels. In Banff en Lake Louise is veel respectievelijk voldoende keus. Bijv de Voyager Inn in Banf en de Mountaineer Lodge in Lake Louise. In Lake Louise heb je ook de Lake Louise Inn. Is een goed hotel, maar er zitten veel toeristen die via een reisorganisatie hebben geboekt. Daar is niets mis mee, maar de kans op een last-minute kamer wordt daardoor wel iets kleiner. Heb je wat meer te verteren, dan is de Deer Lodge een mooi hotel. Het Fairmont hotel zou ik niet aanraden, tenzij je op 'kouwe kak" publiek valt. Vooral veel congresgangers die het hotel niet zelf hoeven te betalen. Beden ook dat Banff en Lake Louise dicht bij Calgary liggen. In het weekend heb je dan heel veel weekendgangers die één à twee nachten blijven slapen. Voor Jasper geldt dat wat minder voor de weekendgangers uit Edmonton. Golden ligt langs de Trans Canada highway. daar is altijd wel een hotelkamer te vinden.
De Icefield Parkway is prachtig en kost door de fotostops veel tijd. Dit jaar was hij door veel sneeuw 3 dagen gesloten. Mijn enige alternatief was omrijden via Edmonton en Calgary. Zo’n 450 km extra. Weliswaar via beter onderhouden wegen. Het kan wat korter, maar dat kost ook tijd.
Als je wat anders dan skiën of boarden wil doen, dan zijn inderdaad de Maligne Canyon (Jasper) en de Johnston Canyon (tussen Banff en Canmore) prachtig. Voor de Maligne Canyon kan je een excursie met gids boeken, maar voor veel minder geld kan je ook antislip spullen voor onder je schoenen kopen om de wandeling daarna zelf te doen. Startpunt is de 5th bridge (dacht ik).
's Nachts rijden kan, maar is met matig zicht (sneeuw) niet aan te bevelen. De wegen zijn niet verlicht en op 2-baanswegen is nauwelijks verkeer. Dus weinig hulp als je in de problemen komt. Op de Trans Canada highway is in die omstandigheden nog redelijk te rijden, maar bedenk wel dat vrachtauto combinaties je bij al of geen zicht dag en nacht inhalen met 110 km/uur. Is niet zo prettig.
Kettingen krijg je bij verhuurbedrijven nooit. Ga voor een AWD-SUV op M&S banden. Dat is meestal voldoende. Ook voorzieningen voor ski’s en boards zijn er niet. Het loont wel de moeite om dakdragers en ski-racks te boeken. Omdat ze die spullen meestal niet hebben, behoort een gratis upgrade tot de mogelijkheden. Dan passen je spullen in de auto. Ik had in februari een full-size SUV geboekt en kreeg in plaats daarvan een Chevy Suburban mee. Alleen maar omdat er geen ski-rack op de full-size zat. In de Chevy zit je ruim en kan je met je ogen dicht 4 koffers, 4 paar ski’s, 4 schoenentassen en 4 maal handbagage kwijt en dan kan je nog steeds door de achterruit kijken. Persoonlijk zou ik nooit in een gewone auto met voor- of achterwielaandrijving gaan rijden (zoals de bovengenoemde BMW). Sneeuw en ijs blijven verraderlijk. Zelfs voor professionals.

null

Ik heb Maligne Canyon in de zomer gezien en dan zie je ook die winterse foto’s en dat is echt heel mooi inderdaad. Leuk als je een dagje niet wil skiën.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Castle Mtn, heb ik van verschillende mensen hele goede dingen over gehoord.
Mischien een goede om in gedachten te houden, hetzij sowieso, hetzij als alternatief als andere rijrichtingen of sneeuw condities slecht zijn.

*bericht bewerkt door Slim op 06 dec 2019 16:40

Wat een fijne reacties allemaal!

Dat van de AWD auto’s en winterbanden zullen we zeker meenemen naar de verhuurder ter plekke (Alamo, Calgary AirPort). Die hebben we overigens geboekt via een KLM packagedeal en daardoor konden we niet kiezen voor ski rack oid. Wel hebben we een midsize SUV geboekt.

Voor de duidelijkheid, mijn vriendin heeft helaas de kruisband reconstructie gehad begin oktober en gaat niet skiën. Ik ga een paar dagen skiën maar we willen zeker ook wandelen en andere leuke activiteiten, voor zover ze het vol kan houden. Scheelt wel weer in bagage.

Heel leuk die hotel tips en stadjes! We zijn al aan het kijken.

We gaan eerste 2 weken van februari. De skipassen worden neem ik aan dus een paar dagpasjes. Prijzige pasjes zo los…

Tijd voor een uitpakparty?!

Castle Mtn, heb ik van verschillende mensen hele goede dingen over gehoord.
Mischien een goede om in gedachten te houden, hetzij sowieso, hetzij als alternatief als andere rijrichtingen of sneeuw condities slecht zijn.

Slim op 6 dec 2019 16:39

De omgeving van Castle Mountain is prachtig. Er is een 6,5 km trail, maar of die in de winter met snowshoes te doen is betwijfel ik.

null
De vlakbij gelegen Johnston Canyon is in de winter meestal wel open. Anti glij-ijzers onder je schoenen zijn aan te bevelen.
null

*bericht bewerkt door Ronaldski op 11 dec 2019 12:50

@Ronaldski, dat ziet er prachtig uit! Ik bedoelde echter het skigebied Castle Mtn: https://www.skicastle.ca/ die foto van jou lijkt iets anders?
En Johnston Canyon heb ik inde zomer gelopen, inderdaad prachtig.
@Gaston, zou je vriendin tegen die tijd mogen ijsklimmen? Dan is dat een top activiteit.

@Gaston, ik weet niet wat jij onder ‘een paar dagen’ skiën verstaat, maar als het er meerdere zijn dan is mischien de Mtn collective de moeite waard:
$529 USD, 2 dagen elk gebied. Let op als je prijzen vergelijkt in het verschil tussen USD$ en CDN$, scheelt flink.
Soms kun je ook nog ski passen voor een halve dag of avond skiën kopen, dat is in jouw geval misschien wel erg de moeite waard.

Wij kochten in Marmot Basin een dagkaart met 50% korting, gewoon bij de kassa van het skigebied.

In Banff hadden wij een 3 dagen pas gekocht om te skiën in Sunshine Village en Lake Louise. Het is voor deze ook handig om online te kijken voor een leuke korting. Anders kan je de pas in Banff soms ook met een mooie hotel korting kopen.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 12 dec 2019 22:19

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Gaston,
En let op dat Maandag 17 februari zowel in Canada als de VS een feestdag is, en dus dat weekend daarvoor erg druk is. Als dat weekend nog in jullie vakantie valt dan is het misschien raadzaam om juist voor die vrijdag- en zaterdagnacht accommodatie van te voren te boeken.
Vergeet VrBo.com niet, maar let op dat je de totaal prijs bekijkt, niet de prijs per nacht, want er zitten meestal flinke vaste kosten bij.

*bericht bewerkt door Slim op 12 dec 2019 22:26

Er zijn ook skipassen met korting te koop bij een supermarkt à la Makro, maar die moeten wel gekocht worden door een inwoner van Canada.

Als je meer info wilt hebben, kan ik daar wel even achteraan gaan.

@Ronaldski, dat ziet er prachtig uit! Ik bedoelde echter het skigebied Castle Mtn: https://www.skicastle.ca/ die foto van jou lijkt iets anders?
En Johnston Canyon heb ik inde zomer gelopen, inderdaad prachtig.

@Gaston, zou je vriendin tegen die tijd mogen ijsklimmen? Dan is dat een top activiteit.

Slim op 12 dec 2019 04:52

@slim. Klopt. Ik bedoelde de berg in de buurt van Banff. Ik wist niet dat er een Castle Mountain skigebied was. Bedankt voor de tip.

Sorry voor de late reactie!

Ik denk niet dat ze mag ijsklimmen.

@Gaston, ik weet niet wat jij onder ‘een paar dagen’ skiën verstaat, maar als het er meerdere zijn dan is mischien de Mtn collective de moeite waard:
$529 USD, 2 dagen elk gebied. Let op als je prijzen vergelijkt in het verschil tussen USD$ en CDN$, scheelt flink.
Soms kun je ook nog ski passen voor een halve dag of avond skiën kopen, dat is in jouw geval misschien wel erg de moeite waard.

Slim op 12 dec 2019 22:13

Ik ga een dag of 2, maximaal 3 skiën, dus ik denk dat ik daar gewoon kijk voor dagpassen.

Er zijn ook skipassen met korting te koop bij een supermarkt à la Makro, maar die moeten wel gekocht worden door een inwoner van Canada.

Als je meer info wilt hebben, kan ik daar wel even achteraan gaan.

Geraertshoven op 13 dec 2019 09:06

Geldt dit ook voor dagpassen @Geraertshoven ?

Tijd voor een uitpakparty?!

Ja voor dagpassen. Maar die kun je dus alleen in Calgary kopen. Of een andere grote stad waar je waarschijnlijk toch niet zult komen.

Plaats een reactie