Ervaringen Fischer RC one 74 allride

Ik ben een gemiddelde skier (niveau 5) die net zijn te zware Nordica Fire arrow 84 pro ski's heeft weggedaan.
NU ben ik op zoek naar een geschikte skie om rustig te cruisen en te carven.
Lengte: 192 cm. Gewicht: 94 kg.

Recentelijk zag ik een review over de Fischer RC one 74 allride. De ski voldoet op het eerste gezicht aan mijn wensen en de tester gaf aan dat deze ski kan worden gezien als een doorontwikkeling van de progresor serie.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een suggestie?

Overigens: ik ski alleen maar op de piste en houd niet van racen. Korte gecarvede bochten daarentegen wel maar niet op te hoge snelheid .

…de tester gaf aan dat deze ski kan worden gezien als een doorontwikkeling van de progresor serie.

Moost1960 op 6 dec 2019 11:40

Daar zeg je het goed en dit is mij bevestigd door de man van Fischer vorige week in Sulden. “Doorontwikkeling” en niet “vervanging” van de F’17-18-19’s.

Zelf heb ik van deze serie de 78 en 82 geskied en ik kan er alleen maar positief over zijn. Heel fijne ski’s. Ook nog eens best betaalbaar. :)
Ben zelf een pisteskiër en ski momenteel de F18 (tot grote tevredenheid).

Ga ze zelf ergens testen mocht je in de mogelijkheid zijn zou ik zeggen. ;)

Bla, bla, bla.

Beste Bart,

Dank je voor jouw snelle reactie. In de skiwinkel werd mij in eerste aanleg de Fischer F19 aangeraden maar de reviews over die ski’s wisselen nogal. De ene zegt dat het een ski is met een laag instapniveau terwijl de ander zegt dat je bijna op expertniveau moet zitten om hem goed te kunnen skien. Afgaand op de review van de RC one 74 dacht ik : :" dit is em"

Zelf testen hè, van iedere ski kan je wel iemand vinden die die goed of net niet goed vind.
Eén van mijn conclusies van veel reviews te lezen. ;)

Bla, bla, bla.

De 74 is zowat dezelfde als de voormalige F18. Beiden gebruiken carbon in de ski, geen metaal. De 73 zit tussen de F18 en F19 (metaal) en de 72 lijkt erg op de F19 maar dan met iets meer metaal. Heb zelf de F19 geskied en die vond ik uitzonderlijk licht voor de stijfheid van die ski.

Gezien je lengte en gewicht zou ik eerder voor de 73 gaan (metaal) om voldoende stijfheid in de ski te hebben en neem de ski zeker niet te kort. Je kan er iets makkelijker korte bochten mee skiën, maar het zijn allemaal multi-radius ski’s.

De 73 komt maar matig uit de Worldskitest, 7e plek en een erg lage score.
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de fischer rc one gt 78 de topper is uit de rc one serie, wellicht daar eens naar kijken! 😁

@elisabeth101: Ben ook op zoek naar een vervanger voor m’n Atomic SX12’s. Die zijn me iets te serieus, skiet geweldig, maar merk dat ik vaak net iets te rustig ski om met die ski’s echt goed te skiën. Ik vermoed dat ik op niveau 6-7 zit. Kom overal goed vanaf. Als je de RC One GT78 neemt, welke lengte zou ik dan moeten nemen, 171 of 178? Die SX12’s heb ik nu in 176, maar mede door het gewicht zijn ze wat lomp en zwaar om rutschend de bocht om te krijgen. Ik ben 182, 49 jaar en 88 kilo. Wel redelijk sterk in m’n benen.

Ik ben 182, 49 jaar en 88 kilo. Wel redelijk sterk in m’n benen.

Robert7 op 7 dec 2019 13:43

Ik ben 181cm, 55j, 87kg.
Heb de 78 een dag geskied in 171. Wat me aangeraden werd.
Fijne ski, zou ze zo kopen en zelf zou ik ze niet langer nemen. @Robert7 .

Bla, bla, bla.

De 82, dat is dezelfde ski als de 78 maar ietsje breder, komt (idd) als prima uit de test.
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

Ik heb ze niet geskied dus weet niet hoe de ski's voelen. Maar beide lengtes zouden kunnen. Als je inderdaad vooral korte bochten skiet dan ga lekker voor de 171👍 er zijn natuurlijk nog veel meer opties van andere merken.

bij de inscholing van fischer, gaven ze idd aan de verbeterde versie van de F19, Maar dat was de one 72 ietsjes stijver. waa
De one GT zou idd een prachtski moeten zijn.

Kan momenteel niks testen met mn gebroken been. Maar zou allemaal goed spul moeten zijn.
Heb hem in de verhuur, Veel positieve geluiden.

echte mannen lopen naar boven,

Ik ben jullie allemaal zeer erkentelijk voor de reacties, super.
Gevoelsmatig denk ik toch voor de 74 te gaan, zeker omdat die ook het meest weg heeft van de F18. Misschien al met al iets soft zonder metaal maar omdat ik voornamelijk wil cruisen en meer van wat kortere bochten houd, gaat dat wel passen denk ik.
Ik kan de ski kopen voor 319 euro dus al teveel risico loop ik er niet mee. Een weekje huren kost toch ook al gauw rond de 100 euro tenslotte.

Oh ja, mijn vorige skies hadden wel metaal (Nordica Fire Arrow 84 pro) maar ik vond ze veel te zwaar. Een van mijn wensen was dus een lichte(re) ski die eenvoudig te sturen is en darbij vergevingsgezind.

Dr Phil: Ik heb de link bekeken maar dan komt de Dynastar 8CA er ook prima uit…

Er zijn wel meer goede ski’s. De salomon S/max 8 bv.

Er zijn wel meer goede ski’s. De salomon S/max 8 bv.

DrPhil op 7 dec 2019 19:23

Ik wou het al zeggen, die Salomons,… 👍
Idealiter ga je er natuurlijk zelf enkele testen en vergelijken hè @Moost1960

Bla, bla, bla.

bij de inscholing van fischer, gaven ze idd aan de verbeterde versie van de F19, Maar dat was de one 72 ietsjes stijver. waa
De one GT zou idd een prachtski moeten zijn.

Kan momenteel niks testen met mn gebroken been. Maar zou allemaal goed spul moeten zijn.
Heb hem in de verhuur, Veel positieve geluiden.

martijnuiterwijk op 7 dec 2019 16:07

Martijn, welke heb je in verhuur waar je klanten positief over zijn? De RC One GT 86, RC One 72 of een andere?

NB: de RC One reeks is de opvolger van de vroegere Progressor lijn en de RC One “GT” varianten in die reeks zijn de opvolgers van de Pro Mtn / All Mountain lijn bij Fischer. Elke RC One ski is min of meer te mappen op een voorganger uit de vorige reeks, al zijn er ook wel wat veranderingen.

@hupla, dat wil niet veel zeggen. De Salomon XDR 80 volgde de X-drive 80FS op en dat zijn totaal andere ski’s. Als ik de ervaring van @bartvwg afzet over de 78 en 82 GT tegen zijn voorganger, de Pro mtn 80, lijken dat ook behoorlijk andere ski’s.

Oh ja, mijn vorige skies hadden wel metaal (Nordica Fire Arrow 84 pro) maar ik vond ze veel te zwaar. Een van mijn wensen was dus een lichte(re) ski die eenvoudig te sturen is en darbij vergevingsgezind.

Moost1960 op 7 dec 2019 18:19

Even opgezocht. Die Nordica staat te boek als een ski voor ver gevorderden tot experts. De Fischers hebben een breder bereik qua niveau die beter bij jouw niveau aansluiten. Verder heeft de Nordica een korte rocker en een 90% race camber. De Fischers hebben een langere en meer progressieve rocker die de ski makkelijker maakt in heel wat opzichten. De Nordica heeft ook geen tail rocker. Ook de radius van je Nordica zit tussen 18-20 meter, wat het helemaal geen ski maakt voor korte bochten. Eigenlijk is die Nordica gewoon geen goeie match voor jou. Misschien voelt de ski te zwaar aan, maar is het gewicht van de ski eigenlijk niet het probleem?

Persoonlijk zou ik niet bang zijn van het ‘metaal’ in deze Fischer ski’s. De F19 althans voelt aan als een veertje aan je voeten, maar da’s natuurlijk mijn eigen ervaring.

bij de inscholing van fischer, gaven ze idd aan de verbeterde versie van de F19, Maar dat was de one 72 ietsjes stijver. waa

De one GT zou idd een prachtski moeten zijn.

Kan momenteel niks testen met mn gebroken been. Maar zou allemaal goed spul moeten zijn.
Heb hem in de verhuur, Veel positieve geluiden.

martijnuiterwijk op 7 dec 2019 16:07

Martijn, welke heb je in verhuur waar je klanten positief over zijn? De RC One GT 86, RC One 72 of een andere?

NB: de RC One reeks is de opvolger van de vroegere Progressor lijn en de RC One “GT” varianten in die reeks zijn de opvolgers van de Pro Mtn / All Mountain lijn bij Fischer. Elke RC One ski is min of meer te mappen op een voorganger uit de vorige reeks, al zijn er ook wel wat veranderingen.

Hupla op 7 dec 2019 19:32

de one 72.

de GT heb ik alleen de curv gt van vorig jaar momenteel. de gt 86 doe ik waarschijnlijk eind jan begin feb in de verhuur.

echte mannen lopen naar boven,

Hupla, dank je wel voor de prima constatering. Bij de aankoop van de Nordica’s heb ik mij gebaseerd op een test waarin de conclusie was dat de ski ook geschikt zouden zijn om een licht gevorderde skiër te leren carven. Op zichzelf ging het skiën wel aardig maar de radius van 17 meter (dacht ik) maakt kortere gecarvde bochten wel wat moeilijker. Voor mij was het fysieke gewicht een probleem (je tilde je een breuk aan die dingen) maar ook de toch wel beperkte vergevingsgezindheid. De ski’s beschikten over een “racy” karakter en bij een foutje gingen ze toch wel snel met je op de loop. Hieruit blijkt voor mij dat je niet altijd blind moet varen op de tests en dit is dan ook exact de reden dat ik mij tot dit forum heb gewend. En, nogmaals, ik ben alle mensen die hebben gereageerd zeer erkentelijk. Vanuit alle commentaren kun je dan toch een soort van gemiddelde expertise halen. Ik ga de Fischer RC one 74 AR dan ook met vertrouwen aanschaffen, ook al besef ik dat garanties gewoonweg niet bestaan.

Je kan veel beter gewoon gaan testen in zoetermeer/landgraaf. Tests en ervaringen zeggen helemaal niets over wat jij prettig vindt skien. Zou zonde zijn als je weer n miskoop begaat.

En van mensen die wel op de nieuwe RC Ones gestaan hebben hoor ik dat ze totaal niet lijken op de welbekende progressors.

Ik snap het heel goed elisabeth maar ik ben zowel in Landgraaf als in Zoetermeer geweest. Landgraaf was aardig (en niet zo druk) maar in Zoetermeer zeer druk en een totaal aan gort gereden piste. Geen optimale gelegenheid om eens uitgebreid te testen vond ik. Bovendien is het voor mij een behoorlijk eind rijden. Ik probeerde daar te vragen welke ski’s voor mij geschikt zouden kunnen zijn maar er werd, net als bij alle anderen, een standaard Volkl ski over de toonbank geschoven. Ik kon echter geenszins beoordelen of deze ski iets voor mij was. Dit is geen kritiek op Zoetermeer of Landgraaf want het was gewoon giga druk. In Landgraaf heb ik nog op mijn Nordica’s geskied…

Die S-max-8 ziet er, voor wat ik zoek, ook zeer goed uit en… niet te duur.
Dank dr Phil

Vorig jaar de testwinnaar bij Worldskitest:
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…
Mijn ervaring is dat je de testwinnaars van Worldskitest blind kunt kopen. Ik heb destijds de f18 (toen ook testwinnaar) gekocht en de xdr 80 (ook testwinnaar) geskied. Ik heb nu de s/max 10 en sinds kort de Völkl racetiger sc Carbon. Die is exact hetzelfde als de Flair SC Carbon en je raadt het al: destijds testwinnaar en vorig jaar 2e. Ook die skiet precies volgens de testuitslag. Mijn ervaringen komen bijna altijd 1 op 1 overeen met hun test. Overigens vind ik de test van DSV ook goed.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 dec 2019 12:39

De s max ski’s hebben zich in elk geval al bewezen de afgelopen 2 seizoenen. Als je dan toch blind gaat kopen dan zou ik eerder voor de s max 8 gaan. Daar heb je hoe dan ook n goeie ski aan. De fischers moeten zich eerst maar eens bewijzen (of niet).

Eens.

Kijk, daarvoor heb ik mij nu tot dit forum gewend. Zo kom je nog eens ergens…
Beter dan het doorworstelen van al die tests alhoewel het aanschaffen van nieuwe ski’s mijn bloed toch sneller laat stromen. Leuke bezigheid al met al…
Nogmaals mijn dank voor jullie adviezen. Ik denk dat ik ga kiezen tussen de Salomon S-max 8 en de Fischer RC one 74 AR. Op de achtergond doet de Dynastar 9 CA (2018) misschien ook nog mee…

Plaats een reactie