Welk skigebied begin / half april

Hallo,

Ik ben met een aantal vrienden een wintersportvakantie aan het plannen. Door studie kunnen we alleen met pasen (circa 8 t/m 14 april). We zijn al 2 keer rond die tijd naar Val Thorens geweest. Dat beviel destijds zeer goed. Echter willen we dit jaar graag naar een ander gebied.

Vorig jaar zijn we eind januari naar Breuil-Cervinia geweest. Met de verbinding naar Zermatt erbij, is dit voor ons het mooiste gebied dat we tot nu toe hebben bezocht. Echter konden we van de 5 dagen maar 2 keer naar Zermatt aangezien de verbinding zeer snel dicht gaat wanneer het waait. Zonder Zermatt is dit gebied al snel een beetje saai. Graag zouden we weer terugkeren naar Breuil-Cervinia. Echter lopen we liever niet het risico dat we weer maar 2 van de 5 dagen naar Zermatt kunnen. Weet iemand of de verbinding naar Zermatt in april vaker geopend is?

We overwegen nu ook Sankt Moritz en Les Quatres Vallees. Heeft iemand ervaring met deze gebieden begin april?

Verder zijn tips over andere gebieden die goed zijn begin april ook zeer welkom. We zijn vrij fanatiek wanneer het op skiën aan komt. We zoeken daarom gebieden met minimaal 150km aan pistes, waarvan het hele gebied/grootste deel geopend is wanneer we er zijn. We vinden het niet erg als de lagere pistes wat minder worden aan het eind van de dag. Dit was in Val Thorens destijds ook het geval. Toch kon daar de hele dag redelijk tot goed geskied worden. We hebben geen zin in het zogeheten waterskiën van een uur of 1.

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt

Ik ga meestal half april naar Cervinia. Er is geen peil op te trekken. Op 20 april heb ik een keer -22 op de top en windkracht 9 gehad.

Misschien is Tignes wat, mooi gebied lekker sneeuw zeker, maar zoals eerder gemeld het is altijd even afwachten.

*bericht bewerkt door Geenen op 08 dec 2019 14:37

.

Ik denk dat jullie in Tignes en Serre chevallier de meeste uitdaging gaan vinden. Uitgestrekte gebieden en veel uitdagende pistes.

Born to Ride

Ik ga meestal half april naar Cervinia. Er is geen peil op te trekken. Op 20 april heb ik een keer -22 op de top en windkracht 9 gehad.

DrPhil op 8 dec 2019 14:13

De kans op windsluiting is in april toch een stuk kleiner hoor: de polar vortex heeft tegen dan al het loodje gelegd, waardoor de kans op stabiel weer een stuk groter is dan in de periode van half december tot half februari.
100% garantie natuurlijk niet: toen wij vorig seizoen begin april in Zermatt waren is de verbinding met Cervinia er op 6 dagen 2 keer een halve dag uit geweest.

Eens, maar je kunt dus ook in april pech hebben.

Ik ga meestal half april naar Cervinia. Er is geen peil op te trekken. Op 20 april heb ik een keer -22 op de top en windkracht 9 gehad.

DrPhil op 8 dec 2019 14:13

Dank voor je reactie. Uit je reactie maak ik op dat je meerdere keren in april in Cervinia bent geweest. Hoe zit het dan met de condities? Zijn bijvoorbeeld alle liften en pistes aan de Italiaanse zijde geopend? En hoeveel procent van de dagen is de verbinding naar Zermatt gemiddeld gesloten (op basis van jouw ervaringen)?

Heeft verder iemand ook ervaringen met het nabijgelegen Monte Rosa begin/half april?

Ik denk dat jullie in Tignes en Serre chevallier de meeste uitdaging gaan vinden. Uitgestrekte gebieden en veel uitdagende pistes.

Matthias123 op 8 dec 2019 14:40

We gaan het in overweging nemen. Bedankt!

Wind blijft lastig in cervinia, altijd.
Meegemaakt dat het gehele gebied 3 dagen gesloten was, dit was midden april stralende zon, maar stormkracht wind

Monte rosa zou ik niet doen midden april. Te laag, wel heel mooi

*bericht bewerkt door Superskismurf op 09 dec 2019 14:52

Als Val Thorens je is bevallen zal Tignes je dat ook doen. Persoonlijk vind ik Tignes (Espace Killy) zelfs beter dan Val Thorens (Les 3 Vallees).
De verbindingen tussen de valleien in L3V zijn wat meer op lagere hoogte en in EK op hogere hoogte waardoor EK in het einde van het seizoen meer bereikbaar is (denk ik).
Ben alleen eens eind Maart in L3V geweest, maar voornamelijk in Val Thorens vanwege de skikunsten van mijn vrouw i.c.m. sneeuwkwaliteit (we verbleven in Les Menuires toen).
Meestal gingen we eind januari / 1e week februari (beide gebieden 5+ keren geweest).

Afgelopen 2 jaren eind april in Tignes geweest. Zeker een aanrader! Ik zou dan adviseren om (als je voor de km’s gaat) Val Claret te gaan zitten. Dit is net iets centraler dan Tignes (al kun je vanaf val d’isere met een zwarte afdaling ook weer redelijk snel in Tignes zelf komen. Daar is alles nog open. Gebied heeft 2 gletsjers, maar is in zijn geheel erg sneeuwzeker rond dit tijd. 1 dag grande Motte dicht vanwege wind en pistes tussen les Boises (1850m) en les brevieres (1550m) waren afgelopen matig tot slecht (1x per dag was wel te doen, mocht je besluiten daar te willen zitten in een hotel)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Totdat Valtournenche (meestal half april) cq Zermatt (meestal eind april) sluit, zijn gewoon alle liften open. De keten dat ik er in april was, was de verbinding merendeels gewoon open. Maar ik boek normaliter pas een week van te voren, als de weersverwachting goed is, dus dat zegt niks.

Waarom idd nu al boeken en dan maar afwachten of de condities goed zijn, ipv vlak van tevoren boeken daar waar de condities het beste zijn? Rond die tijd genoeg beschikbaarheid en degelijke prijzen lijkt mij.

Waarom idd nu al boeken en dan maar afwachten of de condities goed zijn, ipv vlak van tevoren boeken daar waar de condities het beste zijn? Rond die tijd genoeg beschikbaarheid en degelijke prijzen lijkt mij.

RavSki op 9 dec 2019 15:37

Natuurlijk is kort van te voren boeken het meest ideaal.

De reden dat we ons alvast aan het oriënteren zijn, is dat we graag met het vliegtuig willen. Een week van te voren vliegtickets boeken wordt vaak een duur geintje. Daarbij komt ook nog dat we met pasen gaan, dus de prijzen van vliegtickets zullen sowieso al hoger liggen.

Val Thorens durf ik bijvoorbeeld blind te boeken begin april, mijn vraag is dan ook of er andere gebieden zijn waar je 99% kans op goede omstandigheden hebt

Vorig jaar ben ik de 2e week van April naar Avoriaz geweest.
Qua ligging is het perfect, op de heenreis lekker buiten koffie gedronken in Zwitserland waar de motoren alweer hun routes maakten, en broodjes gehaald en buiten opggegeten rond het meervan Geneve. Op het laatste stuk omhoog kwam er pas sneeuw in zicht, heel veel sneeuw. Alle dagen lagen de pistes er weer formidabel bij van hoog tot laag.
Een echte aanrader!
Alleen jammer dat de muur van Zwitserland dicht was…

Val Thorens durf ik bijvoorbeeld blind te boeken begin april, mijn vraag is dan ook of er andere gebieden zijn waar je 99% kans op goede omstandigheden hebt

De (grotere) gebieden die ik blind zou boeken tot (minstens) half april:

  • Zermatt(/Cervinia)

  • Val Thorens

  • Espace Killy (Val d’Isère, Val Claret of Le Lac)

  • Ischgl

  • Les Arcs (dorpen vanaf 1800m)

  • La Plagne (dorpen vanaf 1800m)

  • Serre Chevalier

  • St. Moritz

  • Livigno

  • Sölden

  • Obergurgl/Hochgurgl

  • Ski Arlberg (Zürs of St. Christoph)

Ongetwijfeld zijn er nog een heleboel kleinere (en vooral gletscher-) gebieden die ik vergeet, maar de lijst hierboven lijkt me al keuze genoeg ;)
De bovenste 4 staan voor mij een trapje hoger dan de rest, vooral omwille van alle pluspunten naast sneeuwzekerheid

Tignes-Val d’isère moeten jullie hebben. Past perfect bij jullie eisen.

Waarom idd nu al boeken en dan maar afwachten of de condities goed zijn, ipv vlak van tevoren boeken daar waar de condities het beste zijn? Rond die tijd genoeg beschikbaarheid en degelijke prijzen lijkt mij.

RavSki op 9 dec 2019 15:37

Natuurlijk is kort van te voren boeken het meest ideaal.

De reden dat we ons alvast aan het oriënteren zijn, is dat we graag met het vliegtuig willen. Een week van te voren vliegtickets boeken wordt vaak een duur geintje. Daarbij komt ook nog dat we met pasen gaan, dus de prijzen van vliegtickets zullen sowieso al hoger liggen.

Val Thorens durf ik bijvoorbeeld blind te boeken begin april, mijn vraag is dan ook of er andere gebieden zijn waar je 99% kans op goede omstandigheden hebt

joostski1996 op 9 dec 2019 15:47

Waarom idd nu al boeken en dan maar afwachten of de condities goed zijn, ipv vlak van tevoren boeken daar waar de condities het beste zijn? Rond die tijd genoeg beschikbaarheid en degelijke prijzen lijkt mij.

RavSki op 9 dec 2019 15:37

Natuurlijk is kort van te voren boeken het meest ideaal.

De reden dat we ons alvast aan het oriënteren zijn, is dat we graag met het vliegtuig willen. Een week van te voren vliegtickets boeken wordt vaak een duur geintje. Daarbij komt ook nog dat we met pasen gaan, dus de prijzen van vliegtickets zullen sowieso al hoger liggen.

Val Thorens durf ik bijvoorbeeld blind te boeken begin april, mijn vraag is dan ook of er andere gebieden zijn waar je 99% kans op goede omstandigheden hebt

joostski1996 op 9 dec 2019 15:47

Je zou alvast kunnen kijken naar een ticket naar Turijn, dan kan je veel kanten op, ook voor de periode april.

Breuil Cervinia / Monte Rosa / Via lattea / Serre Chevalier o.a.

KLM heeft wellicht nu een aanbieding ivm de werelddeal weken. Je kan dan op het laatste moment beslissen waar je naar toe gaat afhankelijk van de condities. Zo doen wij het vaak.

Op basis van de reacties (waarvoor dank), wordt het naar alle waarschijnlijkheid Tignes. Gezien de reviews denk ik dat dit gebied qua sportiviteit en uitdaging (en helaas prijs) aardig vergelijkbaar is met Zermatt.

We hebben wat opties voor vliegtickets gevonden en willen dan een auto huren om naar Val Claret te rijden. Echter vrees ik dat de meeste huurautos geen winterbanden hebben. Vorig jaar eind januari van Milaan naar Breuil-Cervinia was dit geen probleem. Zou dit wel een probleem zijn half april naar Val Claret?

Zijn er verder nog tips over hoe we (goedkoop) Tignes met bus of trein kunnen bereiken vanaf Lyon airport of zelfs vanuit Nederland? Opstapplaats in Nederland maakt niet uit aangezien we allemaal gratis OV in Nederland hebben.

Sunweb heeft een aantal goedkope pakketreizen naar Tignes waar busvervoer bij zit.

Sunweb heeft een aantal goedkope pakketreizen naar Tignes waar busvervoer bij zit.

Thehenk op 22 jan 2020 13:25

Helaas geen optie aangezien we niet van vrijdag tot vrijdag, zaterdag tot zaterdag etc. kunnen

Echter vrees ik dat de meeste huurautos geen winterbanden hebben. Vorig jaar eind januari van Milaan naar Breuil-Cervinia was dit geen probleem. Zou dit wel een probleem zijn half april naar Val Claret?

joostski1996 op 22 jan 2020 13:18
  1. Gewoon eens navragen bij de verhuurfirma’s (of de makelaars zoals sunnycars) of er winterbanden of kettingen voorzien worden en wat de extra kosten zouden kunnen zijn.
  2. Het moet al lukken dat half april de boel ondersneeuwt maar het kan natuurlijk wel en laat je net die pech hebben als je daar staat zonder winterbanden of kettingen…
Bla, bla, bla.

We hebben wat opties voor vliegtickets gevonden en willen dan een auto huren om naar Val Claret te rijden. Echter vrees ik dat de meeste huurautos geen winterbanden hebben. Vorig jaar eind januari van Milaan naar Breuil-Cervinia was dit geen probleem. Zou dit wel een probleem zijn half april naar Val Claret?

Zijn er verder nog tips over hoe we (goedkoop) Tignes met bus of trein kunnen bereiken vanaf Lyon airport of zelfs vanuit Nederland? Opstapplaats in Nederland maakt niet uit aangezien we allemaal gratis OV in Nederland hebben.

Wij hebben gewoon een taxibusje geboekt voor de transfer van en naar de luchthaven (van Genève), was heen en terug goedkoper dan een huurauto. Gewoon een request registreren via https://www.findtransfers.com/ en dan kreeg ik een 20-tal voorstellen terug (de meeste goedkoper dan wat op de eigen websites van die taxibedrijfjes staat), waaruit ik er dan eentje heb gekozen.
Volgend weekend gaan we 't zien, ik zal daarna mijn ervaring delen.

Wintersport is geboekt. Van 8 april t/m 14 april gaan we met 3 man naar Tignes. We gaan met de trein vanaf Schiphol naar Bourg st. Maurice. Vanaf Bourg st. Maurice pakken we de bus naar Tignes val Claret. Daar hebben we een goedkoop appartementje op loopafstand van de liften.

Al met al kost het ons 630 eu p.p. incl. 5-daagse skipas voor Espace Killy. Lijkt me niet gek!

Nogmaals dank voor de reacties!

Groeten vanuit Kitzbühel/Kirchberg

Plaats een reactie