DJI Mavic Mini

Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de kerstman een DJI mavic mini drone onder de kerstboom heeft gelegd.

Voor mij is het hele drone gebeuren nieuw, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het gebruiken van een drone tijdens de wintersport. Zijn er toevallig mensen die al ervaring hebben met dit specifieke model? Ik heb deze bewust gekozen i.v.m. de grote (makkelijk mee te nemen). Alle tips aangaande vliegen, regels, etc. zijn welkom.

Last but not least: Hebben jullie toevallig ook nog tips voor een ‘simpel’ programma om het beeldmateriaal te bewerken.

Groeten,

Jeffrey.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Qua wintersport is het een lastig verhaal. Ga ervan uit dat het zonder vooraf schriftelijke toestemming in bijna alle skigebieden verboden is. In Oostenrijk zijn ze helemaal erg streng. In Frankrijk gelden vaak locale verordeningen, meestal om bergredding niet mogelijkerwijs in gevaar te brengen.

Click. Click. Peace
Click. Click. Peace

@Rogier geldt dat ook voor de Mavic mini? Deze weegt 249 gram, bewust gedaan door DJI om buiten de naderende (en geldende) regelgeving te blijven.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

De wetgeving is volop in beweging. Maar in veel gebieden is het gewoon verboden.
Vanwege privacy, gevaar voor helicopters en liften.

Off piste is buiten natuurparken vaak iets makkelijker. Maar ook daar worden eisen steeds lastiger.

Ik had graag een ander antwoord voor je gehad ;-)

Click. Click. Peace

In Oostenrijk zijn zij streng maar als het heel rustig is zoals vroeg in de ochtend dan wil men wel eens niet zo moeilijk doen, maar ik zou het niet wagen.

Goed dat ik toch even navraag doe dan, anders had ik hem zo op een drukke dag de lucht in gestuurd 😂

Ik zal eens kijken of het mogelijk is om komende winter toch ergens nog eens wat filmpjes te schieten…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Voor Frankrijk heb je een overzichtskaart hier: https://tinyurl.com/qvlpcr8

Voor zover ik weet is er in de wetgeving enkel sprake van een gewicht waarbij je een licentie moet hebben (vanaf 800 gram), maar is er geen ondergrens die je zou toelaten meer te doen.

*bericht bewerkt door Morzel op 08 dec 2019 20:10

@Rogier geldt dat ook voor de Mavic mini? Deze weegt 249 gram, bewust gedaan door DJI om buiten de naderende (en geldende) regelgeving te blijven.

Jeffvdv op 8 dec 2019 19:48

Dit heeft te maken met de nieuwe Europese regels, maar die gaan pas media 2020 in.

https://www.dronewatch.nl/2019/04/12/dit-is-wat-de-invoering…

*bericht bewerkt door michelr op 08 dec 2019 20:07

@Morzel Let op deze kaart houdt geen rekening met lokale communale verordeningen. Bijvoorbeeld in Puy Saint Vincent is het gehele gebied verboden, Val Thorens hetzelfde in de wintermaanden het gehele Mont Blanc massief, Vars Risoul, Valloire, allemaal gebieden waar je niet zomaar mag vliegen, allee met toestemming van lokale autoriteiten.

Click. Click. Peace

Onvolledige overzichtskaart dus ;-).

Het staat ook uitgelegd in de legende, samen met een link naar de luchtvaartautoriteiten.

Zijn er hier ook nog ‘boefjes’ die af en toe gewoon vliegen/filmen, ondanks de regelgeving?

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld een moment wanneer je nagenoeg alleen op de piste bent of bij dat ene gave uitzichtpunt.

En hoe zit het trouwens in de skidorpen en net daarbuiten, is het daar net zo streng als in de skigebieden zelf?

Het lijkt mij namelijk wel erg gaaf om in de sneeuw met dat ding aan de slag te gaan…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hoi Jeffvdv,

De drone is net een maandje uit, dus veel ervaring zal er uberhaubt nog niet mee zijn.

Verder denk ik dat je even goed na moet gaan van de reden is van het weren van drones uit ski gebieden. Problemen met helikopters etc zijn geen geintjes.

Voor zover ik heb kunnen vinden, geld het verbod alleen voor de pistes. Daarbuiten zit je vast aan de andere regels. (hier in Nederland bv niet boven bevouwingen, boven groepen mensen etc etc).

Let op er zijn dus genoeg plekken waar je wel mag vliegen, als je je aan de geldende regels houdt! maar boven skigebieden mag het, logischerwijs, vaak gewoon niet…

Click. Click. Peace

Zijn er hier ook nog ‘boefjes’ die af en toe gewoon vliegen/filmen, ondanks de regelgeving?

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld een moment wanneer je nagenoeg alleen op de piste bent of bij dat ene gave uitzichtpunt.

En hoe zit het trouwens in de skidorpen en net daarbuiten, is het daar net zo streng als in de skigebieden zelf?

Het lijkt mij namelijk wel erg gaaf om in de sneeuw met dat ding aan de slag te gaan…

Jeffvdv op 8 dec 2019 20:31

hier zo’n boefje. Geen problemen gehad met de autoriteiten. Wel viel het even snel vliegen/opnemen mij tegen. Is gewoon iets dat ook tijd en ervaring kost. Je snapt wel wie er na 10 minuten door een meter poeder terug omhoog naar zijn drone toe kon tijgeren. Niet helemaal mijn ding, zocht gewoon iets dat gemakkelijk inzetbaar is zonder al te veel skitijd op te souperen. Dat was voor mij een drone dus duidelijk niet hahaha. Vliegen vereist oefening, dat monitoren op een telefoonscherm was ook niet top in de zon.

Overgestapt naar 360 camera. Flexibel, simpel in gebruik en weinig regelgeving. Voor mij een betere oplossing.

Edwin van Riel

Let op er zijn dus genoeg plekken waar je wel mag vliegen, als je je aan de geldende regels houdt! maar boven skigebieden mag het, logischerwijs, vaak gewoon niet…

Rogier op 8 dec 2019 21:00

Ik zal eens specifieker naar regels/plekken gaan kijken, wanneer ik op de plaats van bestemming ben 👍🏻

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Waar ga je heen? (Mag ook in pm)

Click. Click. Peace

Zijn er hier ook nog ‘boefjes’ die af en toe gewoon vliegen/filmen, ondanks de regelgeving?

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld een moment wanneer je nagenoeg alleen op de piste bent of bij dat ene gave uitzichtpunt.

En hoe zit het trouwens in de skidorpen en net daarbuiten, is het daar net zo streng als in de skigebieden zelf?

Het lijkt mij namelijk wel erg gaaf om in de sneeuw met dat ding aan de slag te gaan…

Jeffvdv op 8 dec 2019 20:31

hier zo'n boefje. Geen problemen gehad met de autoriteiten. Wel viel het even snel vliegen/opnemen mij tegen. Is gewoon iets dat ook tijd en ervaring kost. Je snapt wel wie er na 10 minuten door een meter poeder terug omhoog naar zijn drone toe kon tijgeren. Niet helemaal mijn ding, zocht gewoon iets dat gemakkelijk inzetbaar is zonder al te veel skitijd op te souperen. Dat was voor mij een drone dus duidelijk niet hahaha. Vliegen vereist oefening, dat monitoren op een telefoonscherm was ook niet top in de zon.

Overgestapt naar 360 camera. Flexibel, simpel in gebruik en weinig regelgeving. Voor mij een betere oplossing.

evr66 op 8 dec 2019 21:05

🤣🤣🤣 Dat tijgeren door die meter poeder klinkt als iets dat mij ook zal overkomen… Waarschijnlijk was de drone ook nog zo goed als nieuw? 🙈😬

Maar ik zal ook sowieso eerst wat ervaring in het besturen van dat ding op moeten doen voordat ik hem smooth bestuur denk ik. Echter schijnt het met dit modelletje wel vrij gemakkelijk te gaan om hem snel de lucht in te sturen en wat shots te maken.

Ik zie het als een mooie aanvulling om de hobby (lees verslaving) wintersport in beeld te brengen.

In ieder geval goed om te lezen dat je niet gelijk in de boeien geslagen bent 😜

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 08 dec 2019 21:16

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Waar ga je heen? (Mag ook in pm)

Rogier op 8 dec 2019 21:12

Hochkönig, Kitzbuhler Alpen en waarschijnlijk naar L3V.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Een groot verschil met de DJI Spark (de andere ‘betaalbare’ mini drone) is dat de Mavic mini inderdaad net onder die 250 gr weegt.
De Spark heeft wel weer sensoren om obstakels te detecteren en te omzeilen, of in elk geval niet tegenaan te vliegen. Dat heeft de Mavic mini niet. Kan een stukje tijgeren door de poedersneeuw schelen (of erger).

De verschillen qua foto- en videokwaliteit kan je zo op internet vinden.

Beetje off topic: @Rogier, waar vlieg jij mee? Waarschijnlijk iets ‘professioneler’, maar wel handzaam lijkt me.

Ik gebruik de Mavic Pro met regelmaat in verschillende landen of parken. Ik maak meestal korte filmpjes op rustig plekken. Ga je echt 30 min op een plek staan heb je kans dat er iemand iets van gaat zeggen.

May the ski force be with you !!

@Folski Ik gebruik de Mavic Pro.

@Jeffvdv Ai, dat zijn net gebieden waar het echt streng is (Oostenrijk) en in de gehele Trois Vallées wordt er redelijk hard op gecontroleerd. En is het echt verboden. Ik heb hier ook nooit toestemming gekregen om te mogen vliegen voor filmpjes van wintersport.nl. Dat kreeg ik in andere gereglementeerde gebieden wel regelmatig na aanvraag.

@CJAHulskamp Maar buiten de controles speelt bij er bij een verbod ook heel duidelijk het gevaar mee, dat als er iets mis gaat je echt heel erg fout zit. En je dan wel eens echt grote problemen kan hebben. Het gaat er mij niet zozeer om of ik ‘gepakt’ wordt maar wel wat de gevolgen kunnen zijn als het mis gaat en hoe ik dan ik mijn recht sta.

Click. Click. Peace

In Oostenrijk mag je in beginsel met een mini drone vliegen (gewicht lager dan 250 gram) tot 30 meter hoogte.
Maar let op er zijn wel uitzonderingsgebieden waar er niet gevlogen mag worden (naast de bekende verboden gebieden: gebouwen, mensenmassa, etc.). Natuurgebieden maar ook skigebieden kunnen weer hun eigen regels hebben.
Een camera brengt dan weer andere uitdagingen mee op het gebied van privacy wetgeving en zo. Daar is Oostenrijk vrij streng in (bijvoorbeeld: geen herkenbare mensen tenzij je uitdrukkelijk toestemming van die mensen hebt).

Veel info vind je op de site van OAMTC
https://www.oeamtc.at/thema/drohnen/die-haeufigsten-drohnen-…

In Oostenrijk mag je in beginsel met een mini drone vliegen (gewicht lager dan 250 gram) tot 30 meter hoogte.
Maar let op er zijn wel uitzonderingsgebieden waar er niet gevlogen mag worden (naast de bekende verboden gebieden: gebouwen, mensenmassa, etc.). Natuurgebieden maar ook skigebieden kunnen weer hun eigen regels hebben.
Een camera brengt dan weer andere uitdagingen mee op het gebied van privacy wetgeving en zo. Daar is Oostenrijk vrij streng in (bijvoorbeeld: geen herkenbare mensen tenzij je uitdrukkelijk toestemming van die mensen hebt).

Veel info vind je op de site van OAMTC
https://www.oeamtc.at/thema/drohnen/die-haeufigsten-drohnen-…

Hessel op 9 dec 2019 09:32

Met 30 meter hoogte kom je in een skigebied niet ver ;-)

Click. Click. Peace

Heeft één van jullie al eens gekeken naar de Skye drone? Kost weinig en weegt héél weinig.
To good the be true of good value for your money?
https://skyedrone.net/

*bericht bewerkt door Matthieu op 09 dec 2019 10:48

Aftellen maar!

2mp camera en 30m bereik (FPV). Dat zal de prijs wel drukken.

Ik heb de DJI Spark. 1x mee gehad op wintersport, maar ik neem hem daarvoor niet meer mee.
Enerzijds heb ik er te weinig kaas van gegeten hoe het ding optimaal werkt. Stabiel draaien, vast zetten van te volgen object enz.
Op de pistes mag het ding je toch niet volgen dus niet bruikbaar, off-piste heb ik meeeeer dan genoeg aan mezelf en hoef ik dat geklungel niet op beeld.
Daarnaast de Spark is ook niet groot, maar ook niet heel klein. In de bergen, veel wit en mooi zonnetje erbij…je raakt hem snel uit het oog…wat dus weer gevaarlijke situaties oplevert en je hem dus eerst weer terug in het zicht moet brengen, voordat je weer verder kunt. Daarnaast heeft deze een vliegtijd van ik meen zo’n 10-12 minuten…bij een tempratuur van 30graden. Bij 0 graden mag je blij zijn als een batterij het 5 minuten vol houdt. Met opstijgen, wegvliegen, terugvliegen en landen er vanaf, houdt je effectief 3 a 3,5 minuut over. Dat is genoeg voor 1 of 2 afdelinkjes volgen, maar dan houdt het wel op. 2e batterij maakt daar dus 3 of 4 korte filmpjes van. Wil je een beetje leuk vakantiefilmpje hebben, is mijn ervaring, heb je toch al snel 10-15 korte filmpjes nodig… je bent dan op een gegeven moment meer met de drone bezig dan dat je aan het skien bent.
En dat allemaal continu met het gevoel: “mag ik hier wel vliegen en filmen. snel zodat niemand het ziet of last van me heeft enz”.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, mogelijk is dit gevoel anders als je precies weet wat de functionaliteiten van de drone zijn en als je snel betere en efficiëntere (qua totaal filmpje) kunt maken dan dat ik dat doe.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

oh ja… nog iets met die grens van 250 gram.
wat ze mij geleerd hebben is dat een lichtere drone, gevoeliger is voor wind. En dat is in de bergen wel een probleem.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Heb zelf een Ryze Tello met een wifi-repeater als range extender. Gaat dan ook tot 30m hoog en 80-100 m ver. Qua specs dus vergelijkbaar met die Skydrone. Die ziet er uit als een DJI-klone (zoals vele drones).
Deze Tello zit eigenlijk net boven een speelgoeddrone. Je kan er beste leuke foto’s (kiekjes) en flyby video’s mee maken op vakantie.
Maar door lichte gewicht inderdaad vrij windgevoelig.
Volgens mij begint het ‘leukere’ vliegen dan ook met een DJI Spark omdat deze echt volwassen specs heeft als GPS, gimbal en z’n reikwijdte.
Op Youtube staan als best veel filmpjes over de DJI Mavic mini, waar hij ook wordt vergelijken met de Spark.
Maar uiteindelijk loopt je (zeker) met wintersport aan tegen de vliegbeperkingen die er in die gebieden (terecht) gelden. Al zou ik zelf ook wel een beetje een stoute jongen zijn en rondje om appartement, etc. niet schuwen. Bij de piste zou ik dan niet snel gaan vliegen.

@veenhoorn, denk dat onze ervaringen aardig overeenkomen dan ;)

Edwin van Riel

@evr66 gewoon oefenen in Zoetermeer🥶

LA NORMA😍☃️

@Folski Ik gebruik de Mavic Pro.

@Jeffvdv Ai, dat zijn net gebieden waar het echt streng is (Oostenrijk) en in de gehele Trois Vallées wordt er redelijk hard op gecontroleerd. En is het echt verboden. Ik heb hier ook nooit toestemming gekregen om te mogen vliegen voor filmpjes van wintersport.nl. Dat kreeg ik in andere gereglementeerde gebieden wel regelmatig na aanvraag.

@CJAHulskamp Maar buiten de controles speelt bij er bij een verbod ook heel duidelijk het gevaar mee, dat als er iets mis gaat je echt heel erg fout zit. En je dan wel eens echt grote problemen kan hebben. Het gaat er mij niet zozeer om of ik ‘gepakt’ wordt maar wel wat de gevolgen kunnen zijn als het mis gaat en hoe ik dan ik mijn recht sta.

Rogier op 9 dec 2019 08:57

Oh echt Val Thorens niet . tijdens de dutch week toch echt wel een groepje zien klieren met zo’n . Heb ze de hele week gezien. Hebben ze geluk gehad

Plaats een reactie