Verschillende schoenmaat in binding.

Ik gebruik twee schoenen. De ene is 305mm en de andere 308. Als ik mijn railbinding bekijk, vallen ze allebei in dezelfde lengtecategorie van de binding (dezelfde combinatie voor-achter). Ik hoef mijn binding dus niet te verstellen. Om precies te zijn, valt er steeds 4mm in dezelfde lengte. Dus 301-302-303-304 valt in dezelfde lengte, 305-306-307-308 ook, etc.
Mijn vraag is:

  1. Hoe werkt dat eigenlijk? Vangt de veer van de binding dat op?
  2. Als ik bindingen laat boren op een nieuwe ski, kan ik ze dan op 308 laten boren, en dat de 305 dan ook past, net als bij een railbinding? Of toch dan steeds verstellen?

Ik weet dat de binding eigenlijk opnieuw zou moeten worden afgesteld als ik de 305 schoen gebruik ipv de 308 schoen (bij dezelfde lengtestand van de binding). Maar aangezien ik dat op de JBF-methode doe, heeft dat niet zoveel zin.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2019 15:07

  1. De precieze lengte van de zool bepaalt de “forward pressure” bij een bepaalde afstand van teen- en hielstuk. Tussen de min en max fp zit altijd wat marge.
  2. Ik zou er tussen in gaan zitten. Gebaseerd op positie binding (hakstuk in het midden). Je hebt dan echt maar 2 mm naar voren of naar achteren nodig. Gaat geen probleem zijn. Alleen zelf ff de “forward pressure” checken of deze binnen de grenzen vd binding valt, anders even iets in of uitdraaien. Als je aangeeft dat je verschillende schoenen hebt, met 305 en 308 BSL regelt de shop dit voor je. Als je zelf monteert, ff vooraf vastschroeven op een balkje. Dan de gaten op de juiste afstand overnemen mbv stukje schilderstape of zo.Heb ik vd week ook gedaan omdat ik wat afwijkende wensen had en dan weet je zeker dat het precies zo zit, als je wilt (zonder overbodige gaten in de ski ;) )

null

Edwin van Riel

Ja de veer van de binding vangt dit op. Let wel bij sommige bindingen (steeds minder) moet je nog een fijn afstelling doen.

Bij die geboorde bindingen moet je in principe ook elke keer je binding afstellen, alhoewel je natuurlijk wel een sweetspot kunt vinden dat de beide schoenen veilig passen.

Qua inboren, dit hangt van de binding is. Wat ik meestal doe met toerskischoenen waar dit verhaal nog veel nauwer luistert, is dat ik precies tussen beide zoollengtes inboor. Maar het verschil van 3 mm is altijd zonder problemen te overbruggen bij elke (niet exotische) binding.

Click. Click. Peace

Ja, ik zat ook te denken aan 306. Ik zag dat de huidige Attack bindingen een soort kliks hebben op de verstelling achter, die een paar mm (2?) van elkaar staan. Dan zou verstellen heel makkelijk zijn. Ik neem overigens niet aan dat een 308 schoen in een 306 lengte past. Maar het belangrijkste is eigenlijk: past de 305 eigenlijk vanzelf op 308, net als bij een railbinding? Die hoef ik immers ook niet te verstellen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2019 15:16

@evr66 Wel fijn dat je kolomboor gebruikt, het gaatnog wel regelmatig mis met mensen die zelf scheef inboren… Ik ga vanmiddag ook weer aan de slag om nieuwe bindingvast te boren…

Click. Click. Peace

@DrPhil Ik ken geen enkele binding waarbij het verstellen echt moeilijk is. En of de 305 vanzelf op 308 past hangt van de binding af, maar is zeker niet zomaar zeker.
Nogmaals als je hier even mee oplet moet er wel een sweetspot te vinden zijn dat ze beide passen, lijkt mij. Als de ski-man die ze inboort hier al meteen rekening mee houdt dan helemaal.

Click. Click. Peace

Zoals aangegeven is het kwestie van de forward pressure na te kijken als je van schoenmaat wisselt, en eventueel bij te regelen.
By Tyrolia bindingen is dat eenvoudig te doen met het plaatje aan de achterste binding.

null

Als het middelste streepje van het plaatje (met ingeklikte schoenen) gelijk staat met de buitenkant van de binding zit je helemaal goed.

@evr66 Wel fijn dat je kolomboor gebruikt, het gaatnog wel regelmatig mis met mensen die zelf scheef inboren… Ik ga vanmiddag ook weer aan de slag om nieuwe bindingvast te boren…

Rogier op 9 dec 2019 15:11

Yup, speciaal ooit voor deze klusjes gekocht. Is echt die paar centen wel waard ;)

Edwin van Riel

@DrPhil Ik ken geen enkele binding waarbij het verstellen echt moeilijk is. En of de 305 vanzelf op 308 past hangt van de binding af, maar is zeker niet zomaar zeker.
Nogmaals als je hier even mee oplet moet er wel een sweetspot te vinden zijn dat ze beide passen, lijkt mij. Als de ski-man die ze inboort hier al meteen rekening mee houdt dan helemaal.

Rogier op 9 dec 2019 15:15

Andere optie is kiezen voor een setje demo-bindingen. Dan lukt het altijd. Heb hier van de week bv de Armada Warden MNC 13 demo voor gebruikt. Heb alleen de verstelbaarheid niet voor verschillende zoollengtes gebruikt, maar vooral om het geheel wat naar voren of achteren te kunnen schuiven tov het aanbevolen “mounting point” van de fabrikant ;)

Edwin van Riel

Ja, dat zou een optie zijn. De demo‘s van de Attack zijn alleen loeizwaar in vergelijking tot de vaste Attacks, dus dat is geen optie voor me. Maar wel een interessant punt: bij die demo’s zal waarschijnlijk hetzelfde gelden als voor mijn railbindingen: dat 305 en 308 in dezelfde lengte-afstelling vallen. Ik zie zo’n plaatje als @morzel noemt, niet op mijn railbindingen. Ik zie ook niks waar ik dat zou kunnen afstellen. Is dat bij die demo’s wel zo?

https://images.newschoolers.com/images/17/00/92/25/39/922539...

Dat is een bovenaanzicht van de forward pressure afstelling bij de Attack 13. Dat zou dus geen probleem mogen zijn?
Je kan daarmee de hele achterbak een centimeter naar voor/achter verplaatsen.

Het ander systeem van Tyrolia is een ronde afstelschroef met een groef die moet gelijkvallen met de behuizing:
!undefined

Aan de zijkant van de achterbak zie je ook de markeringen die aangeven hoeveel je de achterbak nog kan verplaatsen (ongeveer 1cm naar voor/achter van de geboorde positie).

Ah, duidelijk. Thx! (Ook de anderen natuurlijk).

Welke bindingen heb je precies @drphil? Manier waarop dit wordt aangegeven verschilt, soms zoals Morzel aangeeft, soms met een pijltje tussen 2 streepjes, soms met een soort asje dat een bepaalde afstand in- of uitgedrukt te zien moet zijn. Wisselt nogal per merk/type binding.

Edwin van Riel

Ik moet ze nog kopen, maar wordt de Attack 11 of 13. Voorkeur voor de 11 omdat hij erg licht en ik er toch niet mee ga springen oid. Ik ben nu eenmaal een gewicht fetisjist 😁 (ik vind dat gewoon veel makkelijker skiën). De vraag was dus eigenlijk: op 308 laten boren of ertussen in (306)?

Een hele andere vraag is dan van belang, waarom twee schoenen? En welke draag je het meeste?

Click. Click. Peace

En voor 3 mm moet echt geen demo-binding kopen.

Click. Click. Peace

Goede shop zoeken voor montage (of hier ff langs komen ;) ). Aangeven welke de 2 zoollengtes zijn die je hebt en vragen of zij de binding zo kunnen monteren als jij wilt. Denk dat ze dan voor de middenafstelling gaan met evenveel ruimte naar voren als naar achteren om te schuiven. Maar goed, of dat bij jouw type binding volstaat zal nog even bepaald moeten worden, liefst voordat men de boor in de ski’s zet (vandaar het balkje). Ik hoorde bv dat ze vorig jaar bij OutdoorXL voor bindingen op tourski’s van een kennis ook de balkjes-methode gebruikt hebben om te zorgen dat alles helemaal 100% goed staat ;)

Aardig verhaaltje over de settings van Tyrolia: https://theskimonster.com/blog/posts/how-to-adjust-your-tyro…

Edwin van Riel

Een hele andere vraag is dan van belang, waarom twee schoenen? En welke draag je het meeste?

Rogier op 9 dec 2019 16:33

Bij de ene (salomon QST 120, mijn favoriet) is de wreef eigenlijk te laag. Dat hou ik geen week vol. Daar kunnen ze ook niks meer aan doen. De andere (Fischer vacuüm) heeft dat niet, maar die drukt vervelend op één van mijn schenen (mijn zwakke plek). Ook dat hou ik geen week vol. Dus ik wissel ze af, dan gaat het prima. Ik ski al met bootdoc gelpads, anders kan ik sowieso na 1 dag al stoppen.

Goede shop zoeken voor montage (of hier ff langs komen ;) ). Aangeven welke de 2 zoollengtes zijn die je hebt en vragen of zij de binding zo kunnen monteren als jij wilt. Denk dat ze dan voor de middenafstelling gaan met evenveel ruimte naar voren als naar achteren om te schuiven. Maar goed, of dat bij jouw type binding volstaat zal nog even bepaald moeten worden, liefst voordat men de boor in de ski’s zet (vandaar het balkje). Ik hoorde bv dat ze vorig jaar bij OutdoorXL voor bindingen op tourski’s van een kennis ook de balkjes-methode gebruikt hebben om te zorgen dat alles helemaal 100% goed staat ;)

Aardig verhaaltje over de settings van Tyrolia: https://theskimonster.com/blog/posts/how-to-adjust-your-tyro…

evr66 op 9 dec 2019 16:37

Thx!

Duidelijk verhaal. En @evr66 legt het helemaal goed uit. Of hier in Frankrijk langskomen. Als je dat vanavond doet neem ik je ski’s meteen even mee :-)

Click. Click. Peace

Nou, nou, @drphil staat er goed op, heeft-ie al 2 adressen waar hij terecht kan hahaha. @Rogier en ik wensen je veel wijsheid toe ;)

Edwin van Riel

Misschien begrijp je nu beter waarom ik smart op de wederopstanding van de achterinstappers zit re wachten 😁.
Thx voor de hulp en het vriendelijk aanbod. Ik ga 306 opgeven.

Plaats een reactie