Structuren van het belag bij zelf slijpen en waxen.

Slijpen en waxen van de ski’s doe ik zelf, maar er moet er natuurlijk ook structuur in je belag aanwezig zijn😃
Dat kan ik niet zelf en nu was ik druk zoekende naar een bedrijf dat voor mij alleen de structuur in het belag zet, ook nog enigszins in de buurt van waar ik woon natuurlijk, daarin liep ik meteen tegen nee aan en na in conversatie te gaan waarom bleef het bij nee en is het alleen mogelijk om volledige beurten te laten doen met slijpen en waxen erbij.
De rede dat ik dat wil is omdat je dan je eigen hoek blijft behouden, ja vaak kan je nog wel aangeven dat je bijv. 87 graden wil maar zelf slijp je je hangende kant altijd ook in 1 dezelfde graden terwijl ze in een machine door radiaal tuning bijv. tussen de 0,3-0,7 doen. Mochten ze vergeten voor jouw 87 graden in te stellen en standaard doen ze alles bijv. op 89 graden dan is het helemaal ruk!
Zijn er meer die deze weg bewandelen en dan wel met succes?
Of laten jullie je ski’s/boards toch gewoon met volledig programma door de machine gaan?

Ook ben ik benieuwd naar de verschillen in structuur onderling, zijn er die daarover kunnen zeggen dat bepaalde structuren echt betere afvoer kwaliteiten hebben dan andere of is het meer voor de looks?

Laat maar komen die gedachtes en ervaringen☃️

LA NORMA😍☃️

@Piefke Of naar zaken gaan waarze gewoon losse machines hebben en niet alles door zo’n robot laten doen. Die zijn er toch ook vast wel in Nederland?

Click. Click. Peace

@Piefke Of naar zaken gaan waarze gewoon losse machines hebben en niet alles door zo’n robot laten doen. Die zijn er toch ook vast wel in Nederland?

Rogier op 9 dec 2019 15:31

Daarom deze vraag, ik ken zo niemand en de grote willen massa is kassa😅

LA NORMA😍☃️

MKSki in Bilthoven heeft een (nieuwe) machine die je naar hartewens kunt laten instellen dus moet wel lukken met je specs. Overigens is naast (opnieuw) structuur aanbrengen belag ook niet zelden hol door skien e/o krachtzetten tijdens slijpen. Anyway keer door die machine, ze zijn weer als nieuw en daarna lekker handmatig bijhouden :-)

Het beste even langs gaan bij MK en uitleggen wat je wilt. Prima advies daar, ook qua structuur.
Met structuur kun je veel doen en het verschilt in waterafvoer/glijvermogen. Maar het is meer iets voor racers waarbij tienden gaan tellen.

En is dat dan alleen in het absolute laagseizoen of wanneer is in jullie ervaring het beste moment om langs te gaan?
Ook ik zoek zo'n adresje, het is jammer dat je als doe-het-zelver voor alleen structuur zoveel moeite moet doen, omdat het niet meer rendabel lijkt voor de grote bedrijven om liefhebberij (waaruit deze vraag ontstaat) erbij te doen.
Als je zo'n machine hebt staan ben je toch ook liefhebber van de sport en dan zou je verwachten dat men juist openstaat voor (bijvoorbeeld laatste dag van het seizoen) een liefhebbersdagje met eigen wensen, ook al kost het wat moeite en verdient het wat minder?

*bericht bewerkt door Gaston op 09 dec 2019 16:41

Tijd voor een uitpakparty?!

Bel deze kerel eens. Zelf geen ervaring mee, maar staat hier in de regio goed bekend en zit wat dichter bij voor jou dan MK ;)

https://boarddoctor.nl/ Tel 0181-618095 of 06 28069884

Edwin van Riel

MKSki in Bilthoven heeft een (nieuwe) machine die je naar hartewens kunt laten instellen dus moet wel lukken met je specs. Overigens is naast (opnieuw) structuur aanbrengen belag ook niet zelden hol door skien e/o krachtzetten tijdens slijpen. Anyway keer door die machine, ze zijn weer als nieuw en daarna lekker handmatig bijhouden :-)

Sndr op 9 dec 2019 15:50

Dat is het hem nou net, snap wat je bedoeld maar ze zijn vorig jaar nog door de machine geweest. Ik gaat iig contacten met MK👍

LA NORMA😍☃️

Het beste even langs gaan bij MK en uitleggen wat je wilt. Prima advies daar, ook qua structuur.
Met structuur kun je veel doen en het verschilt in waterafvoer/glijvermogen. Maar het is meer iets voor racers waarbij tienden gaan tellen.

Hessel op 9 dec 2019 16:08

Dus voor de hobbyist gaat het verschil in structuur geen verschil maken, er vanuit gaande dat alle andere specs hetzelfde zijn natuurlijk😉
Als vergelijk dan zeg maar hetzelfde Verhaal als met de verschillende soorten wax?
De MK tip is iig ter harte genomen☃️

LA NORMA😍☃️

En is dat dan alleen in het absolute laagseizoen of wanneer is in jullie ervaring het beste moment om langs te gaan?
Ook ik zoek zo'n adresje, het is jammer dat je als doe-het-zelver voor alleen structuur zoveel moeite moet doen, omdat het niet meer rendabel lijkt voor de grote bedrijven om liefhebberij (waaruit deze vraag ontstaat) erbij te doen.
Als je zo'n machine hebt staan ben je toch ook liefhebber van de sport en dan zou je verwachten dat men juist openstaat voor (bijvoorbeeld laatste dag van het seizoen) een liefhebbersdagje met eigen wensen, ook al kost het wat moeite en verdient het wat minder?

Gaston op 9 dec 2019 16:40

Precies, het is de passie die het hem doet in beginsel maar daarna komt de werkdruk erbij en wordt de passie steeds verder aan de kant gezet, al dan niet door gemakzucht en het verdien model erachter!
Het zal niet altijd kwaad bedoeld zijn maar merk dat als je je wensen openbaar maakt, telt overigens niet alleen voor deze vraag, dat dan de deur meteen dicht gegooid wordt…

LA NORMA😍☃️

Bel deze kerel eens. Zelf geen ervaring mee, maar staat hier in de regio goed bekend en zit wat dichter bij voor jou dan MK ;)

https://boarddoctor.nl/ Tel 0181-618095 of 06 28069884

evr66 op 9 dec 2019 16:52

Bedankt voor de tip😃
Zie dat deze doctor machines heeft staan zoals Rogier bedoeld😉
Het wordt nu allemaal kort dag maar na de LA NORMA😍☃️ Trip met kerst ga ik ook deze contacten👍☃️

LA NORMA😍☃️

Bel deze kerel eens. Zelf geen ervaring mee, maar staat hier in de regio goed bekend en zit wat dichter bij voor jou dan MK ;)

https://boarddoctor.nl/ Tel 0181-618095 of 06 28069884

evr66 op 9 dec 2019 16:52

Bedankt voor de tip😃
Zie dat deze doctor machines heeft staan zoals Rogier bedoeld😉
Het wordt nu allemaal kort dag maar na de LA NORMA😍☃️ Trip met kerst ga ik ook deze contacten👍☃️

Piefke op 9 dec 2019 18:32

In Frankrijk kan je bij de meeste of zeker de betere wintersport zaken je skis op elke hoek laten slijpen die je wilt en de structuur, etc. Meestal ben je ook nog goedkoper uit dan in Nederland. Veel zaken hebben zeker in de drukkere weken een overnight service. Je brengt ze op je aankomst dag weg en de volgende ochtend klaar. Meestal doe ik dit 1 keer per seizoen omdat je zelf weinig kan doen aan de stuctuur en het belag.
Ze zijn dan weer perfect in orde. Daarna kan je zelf de scherpte op peil houden.
Op internet kijk ik vaak even welke zaak de beste indruk maakt en stuur een mail of bel om te controleren of ze inderdaad die overnight service hebben.

Klopt @Marko2 alleen ben ik daar niet naar op zoek en probeer juist hetgeen te vinden wat ik in mijn openingspost vraag, in Nederland dus.
Bedankt voor je reactie😉☃️

LA NORMA😍☃️

Klopt @Marko2 alleen ben ik daar niet naar op zoek en probeer juist hetgeen te vinden wat ik in mijn openingspost vraag, in Nederland dus.
Bedankt voor je reactie😉☃️

Piefke op 10 dec 2019 23:33

Ik heb inderdaad gelzezen dat je alleen structuur er in wilt hebben en zelf wilt slijpen. Wat ik bedoelde met mijn verhaal is: waarom doe je zo moeilijk als het makkelijk en ook nog goed kan. Want dat slijpen met de hand beter is dan een moderne machine, is volgens mij echt een illusie.

Machines slijpen prima, mits de vent er achter hem even instelt zoals jij wilt. Dan koste het dus wel iets meer tijd en euro’s.

Denk wel dat het slijpen met de hand beduidend minder staalkant vreet dan een machine.

Edwin van Riel

Even langs gaan bij Erik Tukker (@Tukker) in Scheveningen.

When life gets too complicated.... SKI

Klopt @Marko2 alleen ben ik daar niet naar op zoek en probeer juist hetgeen te vinden wat ik in mijn openingspost vraag, in Nederland dus.

Bedankt voor je reactie😉☃️

Piefke op 10 dec 2019 23:33

Ik heb inderdaad gelzezen dat je alleen structuur er in wilt hebben en zelf wilt slijpen. Wat ik bedoelde met mijn verhaal is: waarom doe je zo moeilijk als het makkelijk en ook nog goed kan. Want dat slijpen met de hand beter is dan een moderne machine, is volgens mij echt een illusie.

Marko2 op 11 dec 2019 07:05

Nieuwe machines zullen zeker precies zijn, mits goed gecalibreerd en gekoeld, (en ze slijpen inderdaad een hoop staalkant weg), maar uiteindelijk is je staalkant grof afgewerkt.

Het toverwoord hier is liefde.
Een fabrieksbrood of de warme bakker, confectiepak of maatpak, snap je mijn punt? Een machine kan nooit de liefde leveren die handwerk levert. Mits de handwerker de juiste tools heeft en er veel kennis en liefde instopt uiteraard. Alleen structuur, dat met de hand doen is een dingetje ;)

Tijd voor een uitpakparty?!

Even langs gaan bij Erik Tukker (@Tukker) in Scheveningen.

Alex op 11 dec 2019 08:43

Kan mij helemaal vinden in reacties van Gaston en evr66

Structuur aanbrengen in het belag wordt normaalgesproken gedaan middels watergekoeld steenslijpen. Stel je de steen voor alsof het een rol is van koraal-gesteente, met heel veel zichtbare poriën. Wanneer deze rol met een bepaalt toerental draait, laat men daar een diamant langs laten gaan. Door o.a. de snelheid in te stellen, krijg je een bepaalde structuur in de steen. Uiteindelijk gaat deze steen dan over de onderkant (belag-zijde) van ski/board en snijdt als het ware een structuur in het belag. De steen is in principe 100% vlak, hierdoor zal het belag onder de inserts (bij boards) vaak niet worden geraakt door de steen. Uiteindelijk zijn druk, diepte van de structuur, vorm van de structuur, snelheid waarmee ski/boards over de steen gaat, toerental, enz enz, de parameters die bepalen hoeveel er van belag en/of kanten wordt afgehaald en daarmee het resultaat.
Wanneer je zo’n machine in de praktijk ziet werken kun je heel goed begrijpen dat een niet juiste instelling wellicht leidt tot onnodig materiaalverlies.

De reacties die ik over het algemeen krijg: vochtige sneeuw t/m slush -> werkt structuur in belag goed.
Verse pow en droog geprepareerde sneeuw -> werkt stuctuur veelal averechts.

Zelf heb ik geen watergekoelde steenslijp-machine. Van MK uit Bilthoven en Kienhuis Denekamp hoor en zie ik goede resultaten en ik durf te stellen dat zij de juiste expertise hebben met dergelijke machines om te gaan.

Hier korte filmpje van de wijze zoals ik liefde geef aan ski/board: https://powfinder.com/pages/product-care-repairs

Tukker(ik)

@Tukker Heb je na oud en nieuw nog ruimte in je agenda om de base van mijn latten te verzorgen? Op 1 ski zitten wat vage grijze halen (oppervlakkig) waarvan ik niet weet hoe ze er op zijn gekomen.

When life gets too complicated.... SKI

@Tukker Heb je na oud en nieuw nog ruimte in je agenda om de base van mijn latten te verzorgen? Op 1 ski zitten wat vage grijze halen (oppervlakkig) waarvan ik niet weet hoe ze er op zijn gekomen.

Alex op 11 dec 2019 20:17

Zekers, kom maar ff aan in m’n werkplaats naast de vuurtoren van Scheveningen. Normaalgesproken ben ik daar elke vrijdag en geldt: ‘klaar, terwijl u naar de zee kijkt’ ;-)

Tukker(ik)

Zekers, kom maar ff aan in m'n werkplaats naast de vuurtoren van Scheveningen. Normaalgesproken ben ik daar elke vrijdag en geldt: 'klaar, terwijl u naar de zee kijkt' ;-)

Tukker op 11 dec 2019 20:29

Na 2x daar een rondje te hebben gereden weet ik nu waar het is 🤣

Ik kom anders wel ff langs op vrijdag 3 januari als dat uitkomt.

*bericht bewerkt door Alex op 11 dec 2019 20:47

When life gets too complicated.... SKI

Dit is geen dating topic @Alex😂

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie