Welk skigebied niet te ver rijden voor beginner in maart?

Goedemiddag, ik ski al wat langer, maar mijn vriend (halverwege de 30) heeft vorig jaar een bedrijfsuitje naar Winterberg gehad en is nu enthousiast om wel eens een weekje te gaan skiën. We willen de ergste drukte vermijden en zitten daarom aan begin of half maart te denken en dan het liefst niet te ver weg. Tijdens mijn zoektocht kwam ik onder andere Kleinwalsertal tegen, wat nog redelijk sneeuwzeker zou zijn in maart en ook leuk is voor beginners.

Denken jullie dat het KWT een geschikte bestemming is voor de eerste keer wintersport voor mijn vriend? Of zijn er nog andere gebieden op vergelijkbare of niet veel langere afstand die naar jullie mening beter geschikt zouden zijn?

Ik begrijp dat je aan oostenrijk zit te denken . Klein walsertal is inderdaad wat sneller aan te rijden . Ik denk nog beter zugspitz arena , met de deelgebieden van ehrwald , berwang en lermoos etc .

Maar vlak ook skiwelt niet uit . Zeer snel aan te rijden( lees niet ver van de snelweg ) ,elmau , en scheffau en söll zijn dan denk wel de plaatsen om aan te denken.
Skiwelt is een mooi groot niet al te lastig gebied , waar je al snel met wat les een fijn rondje kan skiën.

Met deze keuzes kan je tot half maart nog goed terecht.

Succes met je keuze

Ben erg gecharmeerd van Engelbert, 850 km en je staat er zo, zonder Baustellen.

Niet goedkoop maar echt een schitterend gebied.

Edwin van Riel

Het is ook net een beetje waar je naar op zoek bent. De hier genoemde gebieden zullen zeker in het dal half maart in de middag wel wat papperig kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het heerlijk, beginners kunnen het wel eens als vervelend ervaren. In de Oostenrijkse gebieden zal je verder vrijwel altijd eerst een eindje met de skibus of auto naar de lift moeten. Het voordeel van Oostenrijk is weer dat er meer op het gebied van après ski te beleven is. Ook zijn de dorpen vaak wat authentieker.

Een andere optie, die zeker in die periode ook goed betaalbaar is, is bijvoorbeeld het Franse Grand Massif. Zeker vanuit zuid en west Nederland is dit vaak even snel bereikbaar dan de genoemde Oostenrijkse gebieden. De dorpen als Morillon les esserts, les Carroz en Flaine liggen een stuk hoger waardoor de pistes in de middag langer hard blijven. Al is Flaine wat mij betreft sfeerloos. Les Carroz is daarentegen weer authentiek. Het voordeel is dat deze dorpen veel ski-in ski-out hebben met accommodaties rechtstreeks aan de piste. Het hele gebied is doorkruisbaar via blauwe en groene pistes voor de beginners. Nadeel is wel dat er weinig tot geen après ski is.

Born to Ride

@Matthias123

Waarom vermeld jij nooit Samoëns bij de dorpen in t gebiex Grand Massif.
Dit is nl WEL een sfeervol dorp. Wel géén dalafdaling, maar heb dit nooit als nadeel ervaren.

Born to run. B.S.

Kleinwalsertal is geschikt; maar niet overal heel makkelijk. Berwang is in dit geval een iets beter optie, ligt ook net wat hoger. Ehrwald is ook een fijn gebied als je nog niet kan skiën. Gargellen is ook een optie, net als Skiwelt, denk ik.

Engelberg misschien ook, maar ik neem aan dat er nog flink gelest gaat worden, dat is daar wellicht een heel stuk duurder.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@dan58 omdat les Carroz ook erg sfeervol is en wel gewoon een dalafdaling heeft.

Born to Ride

Wat maakt een uurtje of twee doorrijden op een hele week uit, behalve dat je een enorme bak aan keuzes erbij krijgt.

.

Montafon, ook zeker goed en niet te ver.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga me er eens in verdiepen want ben niet bekend met enkele genoemde plaatsen überhaupt. En inderdaad @Geenen, een uurtje of 2 maakt niet zoveel uit, maar ik ben bang dat het met files erbij altijd veel langer gaat zijn dan de 2 uur die volgens mij toch altijd zo gerekend wordt zonder files. Want we zullen wel in het weekend gaan rijden ernaar toe en weer terug.

Chatel, Paradiski, is ook heel snel te bereiken via Zwitserland over Basel. Net als je Frankrijk in rijdt ben je er. Als je met de gondel naar boven gaat is het plateau perfect voor de nog lerende wintersporter en dit ligt in maart zeker hoog genoeg. Mocht de dalafdaling slecht/papperig zijn kun je de gondel naar beneden pakken.

@Frank9 volgens mij gooi je een paar dingen door elkaar. Chatel is inderdaad snel te bereiken maar dat is portes du soleil. Paradiski is een stuk verder rijden en zeker niet eenvoudig bereikbaar bij slechter weer en op drukke wisseldagen .

Born to Ride

Ow ja, portes du Soleil inderdaad. Begint allebei met eem p…

In portes du soleil zou ik voor een beginner dan misschien eerder avoriaz aanraden dan chatel. Al die oude slepers bij chatel zijn niet echt prettig voor een beginnende skiër die heeft zijn rit in een stoeltjeslift vaak hard nodig om uit te rusten 😉 avoriaz heeft dan net wat modernere liften.

Born to Ride

En sneeuwzekerder, maar ook minder snel te bereiken voor een weekend. Er ligt een berg tussen waar je omheen moet…

In portes du soleil zou ik voor een beginner dan misschien eerder avoriaz aanraden dan chatel. Al die oude slepers bij chatel zijn niet echt prettig voor een beginnende skiër die heeft zijn rit in een stoeltjeslift vaak hard nodig om uit te rusten 😉 avoriaz heeft dan net wat modernere liften.

Matthias123 op 9 dec 2019 21:07

Bij Chatel is deelgebied la Linga/Pre-la-joux wel prima. Goede stoeltjesliften en hellingen op NW tot boven 2000m dus veelal goede sneeuw. Aan noordzijde Chatel heb je wel de nodige sleepers. Chatel is wel sfeervol en gezellig vind ik.

Als de keuze nog niet gemaakt is zou ik Damüls / Mellau nog overwegen. Snel aan te rijden en staat bekend als een vd meest sneeuwzekere gebieden van Oostenrijk, dus eerste helft Maart moet dat ook wel goed komen.
Voor jezelf misschien net wat te klein, dan zou je ook Warth / Schröcken kunnen overwegen, maar in eenzelfde setting heb ik me een paar jaar geleden in Damüls (ook ergens in maart) prima vermaakt.

Berwang, Ehrwald of Lermoos in de Zugspitz Arena. De beste oefenpistes die je maar kunt vinden voor beginners en je rijdt er zo op aan.

Bedankt weer voor de aanvullingen. Ik blijf het lastig vinden zoveel keuzes haha. Wat me zo fijn lijkt aan Kleinwalsertal is dat de filekans een stuk lager is dan wanneer je eerst door een tunnel nog moet, of vallen die files mee in maart? Sowieso denk ik dat we pas last minute gaan boeken, als er dan ergens niet genoeg sneeuw ligt kunnen we dan nog van bestemming wisselen, maar zou het wel fijn vinden om een richtgebied te hebben waar we het liefst zouden willen uitkomen.

Kleinwalsertal is beter bereikbaar dan Berwang en Ehrwald, maar op zich zit je dan alleen met de tunnel bij Fussen, die valt, zeker buiten het seizoen, erg mee.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In maart zou ik me niet zo druk maken over sneeuwzekerheid, voor de meeste gebieden is dat de meest sneeuwzekere periode. In het hooggebergte is dat zelfs april.

Plaats een reactie