Skiadvies: On Piste

Ik geef het niet graag toe, maar ik heb skiadvies nodig!
Gisteren was ik in Ischgl waar er eigenlijk droomcondities waren (Geen drukte, knalblauwe hemel) maar wel kei-en keiharde pistes.

Ik heb jaren resileiding voor skireizen tijdens vakantieperiodes gedaan, en om één of andre reden was ik dan meestal op de momenten dat ik kon skiën off-piste bezig. Daarvoor heb ik dus meerdere sets die allemaal wel hun voor- en nadelen hebben. (4Frnt Hoji, Scott Scrappers,…).

Recent ga ik enkel nog voor mezelf op wintersport, en merk ik dat ik me meer toeleg op de omstandigheden: Ik kom eigenlijk enkel nog off-piste op poederdagen, in het naseizoen heb ik er ongeloflijke lol in om door de slush te knallen op m'n Scott Sagebrush-es, maar dan blijven de dagen over die anderen als perfect omschrijven: Knalharde pistes…

Hiervoor gebruik ik tot nu toe een paar Scott The Ski's, en hoewel die enorm polyvalent en makkelijk te skiën zijn in zachtere sneeuw heb ik er geen enkel vertrouwen in op snelheid op hardere pistes, iedere keer ik me achter een local zet verlies ik na een bocht of twee wel ergens de grip en moet de snelheid weer omlaag. Dit gevoel had ik vroeger toen ik nog consumenten slalom-ski's had eigenlijk nooit. (liggen nog wel ergens op zolder, maar die zullen ondertussen niet veel meer waard zijn…)

Nu m'n profiel:

  • 30 jaar
  • Man
  • 183cm
  • 68kg (Dus kom niet af met een loodzware ski met raceplaat)

Wat zoek ik:
Een pure piste-ski die niet geweldig veel kracht vraagt om met grote zekerheid aan hoge snelheid op harde ondergrond perfect gesneden bochten kan maken, bij voorkeur een radius net boven de "Pure slaslomskis"

De eis voor niet teveel kracht komt door m'n beperkte gewicht en het feit dat ik vooral graag veel ski, op een gemiddelde dag tik ik graag 130-160km aan (Inclusief liften natuurlijk…) en dat ik niet na de helft al fysiek op ben. (Fysieke conditie is wel goed, constante top-to-bottom runs zijn geen issue)

Ik hoop dat door mijn vraag hier een aantal modellen naar boven komen waar consensus over heerst dat ze bij m'n profiel kunnen passen, zodat ik er daaruit enkele kan testen tijdens m'n trip naar La Rosiere in Januari.

(Eerstvolgende trip is naar Hokkaido Japan, dus geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt daar dit type ski's te proberen…)

@kjiratsiekoedel kom er maar in ;)

Ik heb laatst geskied op een Salomon S Max Blast en die was echt tof. Veel grip, kan best veel, echte piste ski, full camber, lekker veel rebound. Maar veel grip is dan ook echt heeeel veel grip:hij stuurt heel snel in, dus als je daar niet op voorbereid bent kachel je over je dalski ;). Ze zijn erg stabiel, ze kunnen goed hard en je komt er ook door de slush naar beneden.
Ik vond ze iig heel leuk.
Minuscuul nadeel: ze zijn allejezus zwaar (met tillen: merk je met skiën niks van).

Zelf heb ik GS ski's. Die zijn net wat logger/zwaarder. Gezien je wensen zou ik naar een allround piste ski kijken. (Tenzij je een specifieke wens hebt voor lange/grote bochten of juist hele korte bochten.)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 09 dec 2019 18:01

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Verder is miss not handig om te vermelden:… - wat is je skiniveau

  • wat zoek je nog meer in een ski (bochten, rebound)
Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Rossignol Hero Elite MT (Ti of Ca) lijkt me wel de nodige vakjes aan te vinken, en is waarschijnlijk makkelijk te huren in Frankrijk om te testen.

Dynastar Speedzone 10 (of misschien wel 12) Ti zal je in Franse verhuurshops ook nog wel vinden om eens te testen.

De Blast lijkt me een goed advies.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2019 18:03

Head i.magnum/i.speed
Fischer Curv Ti
Dynastar speedzone 12ti
Rossignol Hero elite MT ti

Rossignol Hero Elite MT (Ti of Ca) lijkt me wel de nodige vakjes aan te vinken, en is waarschijnlijk makkelijk te huren in Frankrijk om te testen.

Dynastar Speedzone 10 (of misschien wel 12) Ti zal je in Franse verhuurshops ook nog wel vinden om eens te testen.

Morzel op 9 dec 2019 18:02

Gek genoeg is de 10 stijver en pittiger dan de 12. Die 12 is een lekkere ski.

Salomon smax 12 ook nog optie.

X9 widebody misschien nog een optie

Hartelijk dank voor de adviezen hier reeds

Verder is miss not handig om te vermelden:… - wat is je skiniveau

  • wat zoek je nog meer in een ski (bochten, rebound)
Quisa2 op 9 dec 2019 18:02

Even gekeken bij Gigi:

Ik denk eerder:
Niveau 8: skiet blauwe, rode en zwarte pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verfijning mogelijk (hoger niveau leraren, recreanten met veel wedstrijdervaring)

Al voldoe ik niet aan het criterium “Wedstrijdervaring”. Laat het ons dus houden op iets tussen -7 en 8.

Wat ik zoek in een ski zijn niet de extreme one-trick ponies die de echte slalomcarvers zijn, waar je met veel input de perfecte korte radiussen aaneenrijgt, maar het daar ook wel mee ophoudt. Ik wil ook geen ski waar geen korte bocht mee te maken valt…
(Ik wil dus de magische ski die alles kan…)

Nee, zonder gekheid, de laatste echte pure on-piste ski waar ik op gestaan heb waren vorig jaar de Nordice Dobermann SLC in Sierra Nevada (Dus een “Light” slalomcarver.)
Waar die dingen een echte plezier waren om met minimale effort de korte bochten aan elkaar te skiën was dat in mijn ogen ook het enige waar ze echt goed in waren. Een iets grotere bocht aan wat hogere snelheden zat er niet echt in.

Op zich hou ik wel van redelijk wat rebound in een ski, maar alweer, daar mag niet te veel kracht voor nodig zijn, door m’n lichte bouw kan ik echt geen ganse dag de benodigde input blijven geven die sommige zwaardere skiërs bij wijze van spreken gewoon door de zwaartekracht al hebben…

Gezien je voorkeur voor een korte bochten racer, dan denk ik aan een Fischer RC4 SC of een Elan SLX fusion.
Beide zijn prima voor korte bochten maar laten ook voldoende ruimte voor wat meer variatie. Bovendien vind ik ze vrij toegankelijk, als in je hoeft er niet alleen maar strak gesneden bochtjes mee te doen (maar dat is wel leuk!). Effortless skiën kun je er ook mee. Maar goed, datzelfde vind ik ook van m’n Salomon fis SL’s. Het gaat er dan meer om dat er geen limiet aan de latten lijkt te zitten.

Volkl SL racetiger in 170cm past ook wel.
De al genoemde Dynastar 12 ti, heerlijke ski, maar bijvoorbeeld de Salomon s max 12 vond ik sportiever.

Denk gezien de omschrijving van je wensen dat de Salomon nog steeds goed past.
Écht lange bochten kon k 'm nie top betrappen… De ski is energieker dan dat (of… Lokt een energiekere skistijl bij me uit dan lekker de bocht door wachten ;)).

Ik heb idd ook leuke dingen gehoord van die Rossi’s.

Maar verder: 't klinkt alsof je, met jouw niveau, miss wel wat kan halen uit een testrondje in Zoetermeer? Dan kun je tussen al deze goede tips eens kijken naar degene waar echt 't vuurwerk vanaf spat als je gaat skiën ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

In Ischgl hebben ze toch een testcentrum, meen ik?

Maar verder: 't klinkt alsof je, met jouw niveau, miss wel wat kan halen uit een testrondje in Zoetermeer? Dan kun je tussen al deze goede tips eens kijken naar degene waar echt 't vuurwerk vanaf spat als je gaat skiën ;)

Quisa2 op 9 dec 2019 19:21

Indoor heb ik geen goede ervaringen mee om het echte karakter van een ski te leren kennen, daar is door mijn beperkte bagage toch een wat langere afdaling voor nodig :)

In Ischgl hebben ze toch een testcentrum, meen ik?

DrPhil op 9 dec 2019 19:23

Ik ben ondertussen al terug, was enkel zaterdag in SFL en gisteren dan Ischgl, maar of je het nu een testcentrum noemt of een shop op of aan de voet van de piste, zolang je niet op piekmomenten gaat heb ik al mogen merken dat zolang je maar de huurprijs voor de topskis betaalt het personeel je maar wat graag een aantal verschillende ski’s per dag meegeeft. (Da’s ook het plan…)

Het enige nadeel is dat veel van die gewillige shopmedewerkers zelf vaak eerder freeriders zijn, en hun expertise toch eerder daar ligt qua advies, dus vandaar deze eerste oriëntatie hier.)

Denk gezien de omschrijving van je wensen dat de Salomon nog steeds goed past.
Écht lange bochten kon k 'm nie top betrappen… De ski is energieker dan dat (of… Lokt een energiekere skistijl bij me uit dan lekker de bocht door wachten ;)).

Quisa2 op 9 dec 2019 19:21

Tja, dit is al een moeilijke, op basis van wat Gigi schrijft zou dat net een ski zijn die maar één lijn wil volgen en waar je zelf weinig inbreng op hebt. Als ik dat dan moet proberen te overpoweren wordt dat moeilijk…
Maar net als jouw mening heb ik geen idee hoeveel die van Gigi waard is :)

Deze gaat in ieder geval al op het lijstje, en misschien wel als eerste om zo te zien in hoever ik me in welke mening kan terugvinden :)

Juist reden om m meteen te kopen 😜

Hm, nou ik kan me vaak herkennen in 't advies van Gigi (ik heb ski’s die hij aanraadde ;)) maar voor deze ski’s maar deels.

Ze gaan wel snel de bocht door, maar ze zijn niet moeilijk te overpoweren… Je hebt (itt tot zware GS ski’s van bv Head of Blizzard) geen kracht nodig om ze tot actie te dwingen. Ze zijn eerder juist wat springerig waardoor je je aandacht erbij moet houden :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ben overigens benieuwd wat je van de ski’s vindt! Laat je t weten? :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ben overigens benieuwd wat je van de ski’s vindt! Laat je t weten? :)

Quisa2 op 9 dec 2019 20:00

Zal me zeker hier terug melden :)

Welke ski je ook wellicht kan overwegen is de Völkl Racetiger GS UVO van 2018 (model met rood en blauw), dat is een zeer vriendelijke GS lat die opmerkelijk goed is in het wisselen van radius en niet teveel kracht vraagt. Mooie bijkomstigheid, relatief goedkoop te vinden gezien het een overjarig model is.

Succes met je zoektocht!

Ja die heb ik dus.
Maar is wel aanzienlijk beter in lange bochten dan in wat anders. ;)

T kan wel, maar dan kost het wat moeite en hij is wat minder energiek dan bv de Salomon.
Echter, 't is zeker een fijne, rotsvaste en zeer lijnvaste ski met heel goede grip. Én lekker goedkoop! 1!1!!

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

.

*bericht bewerkt door evr66 op 10 dec 2019 08:19

Edwin van Riel

Misschien de Head worldcup rebels i.race? Zijn zowel op korte als langere bochten zeer stabiel en hebben een radius van +/- 14 m.
Als die wat te zwaar zijn kan je nog naar de supershape i.magnum kijken, minder agressief maar ook wat minder stabiel en zeker op hogere snelheden. Ze hebben daarin tegen wel een radius van 13 m.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Leuke ski’s, maar wel heel wat minder energiek: heel stijf en zeker, dat dan weer wel. Maar niet ‘speels’ en voelen dus miss wat doods aan voor iemand van 68 kg…?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik was afgelopen weekend ook in Ischgl en hoewel ik heel aardig kan skieen was het met mijn Atomic Redster XTI’s ook slijpen geblazen en zoeken naar grip.
Zonde, want donderdag waren de pistes echt een droom, heerlijk zacht en mooi te kanten, vanaf vrijdag werd het allemaal drukker en ijziger.

Desondanks, succes met je skizoektocht!

Let it snow!

Leuke ski’s, maar wel heel wat minder energiek: heel stijf en zeker, dat dan weer wel. Maar niet ‘speels’ en voelen dus miss wat doods aan voor iemand van 68 kg…?

Quisa2 op 10 dec 2019 11:16

ja dit kan ik wel beamen. Ik heb hetzelfde gewicht…het is een prachtski wat betreft zekerheid en vertrouwen maar je moet wel echt aan de bak! Ik denk oprecht dat je me binnen 2 uur op kan vegen :D

Haha. Ja ik vond de Heads wel echt fantastisch, maar ik merk dat ik met een bredere grijns naar beneden ga op de Salomons of m’n Volkls :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Haha. Ja ik vond de Heads wel echt fantastisch, maar ik merk dat ik met een bredere grijns naar beneden ga op de Salomons of m’n Volkls :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik sluit me aan bij het ondergesneeuwde advies van @Hessel. Je wensen voor de korte bocht, benodigde input en rebound icm je ervaring en niveau maken die slalomski’s prima opties. Laat je niet misleiden door de Nordica die je geprobeerd hebt, zulke ski’s hebben een heel lage top-end, waardoor ze op snelheid niet stabiel aanvoelen. Dat is met de “race” slalomski’s niet het geval. Ik ben het ook helemaal eens met de veelzijdigheid van de RC4 en SLX t.o.v. de concurrentie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij komt de S-Race Blast het meest in de buurt. (zie de test piste racers)
Dit was de favoriet van de hele testploeg. Staar je niet blind op het advies van "Gigi". Dit is (was) een heel ander type skiër dan jij.
Als alle experts dit unaniem als favoriet hebben gekozen en als je dan de tekst erbij leest (wat aansluit op je verwachting) waarom dan toch wat anders zoeken of luisteren naar een "self-made expert".

null

*bericht bewerkt door Marko2 op 10 dec 2019 22:48

Ik heb voor deze vraag onlangs de Fischer RC One 86 GT gekocht en er afgelopen weekend in Oostenrijk werkelijk fantastisch op geskied. Ik ben een lichte dame die wel snel, agressief en technisch aardig skiet; wellicht heb je soortgelijke wensen. Ik ben zelf 1.71 lang en heb ze in 1.68 gekocht. Ik was bang dat ze te lang zouden zijn maar ze waren werkelijk super stabiel op hoge snelheden en toch in alle opzichten wendbaar en energiek. Ongelofelijk fijne ski!

Hier wat meer info:
https://www.skiessentials.com/2020-ski-test/skis/2020-fische…
https://www.pugski.com/threads/long-term-review-2020-fischer…

Volgens mij komt de S-Race Blast het meest in de buurt. (zie de test piste racers)
Dit was de favoriet van de hele testploeg. Staar je niet blind op het advies van "Gigi". Dit is (was) een heel ander type skiër dan jij.
Als alle experts dit unaniem als favoriet hebben gekozen en als je dan de tekst erbij leest (wat aansluit op je verwachting) waarom dan toch wat anders zoeken of luisteren naar een "self-made expert".

null

Marko2 op 10 dec 2019 22:48

Sneren zoals dit maken dat mensen zoals Gigi zat zijn van dit forum. Heel Gigi is afwezig in dit topic en niet alleen haal je hem aan for no reason, je maakt er ook nog een k*topmerking bij. Wtf!

On topic: hoewel de Blast een mooie ski is, vraag ik me af of het niet teveel van het goede is. TS geeft aan dat ie licht gebouwd is en niet de hele dag volle bak wil skien. Ik denk dat een maatje minder dan prettiger is. De s max 12 dan of 1 van andere genoemde ski’s.

Plaats een reactie