Skiadvies: On Piste

Blast is zeker een leuke ski. Maar dan moet je de wens voor echte korte bochten los laten. Middel en lange bochten prima. En als top to bottom turns geen probleem zijn qua conditie, dan ga je op deze latten (maar ook alle andere) het ook wel een dag volhouden.

Met de 12 kun je wel prima korte bochten skiën!

Volgens mij komt de S-Race Blast het meest in de buurt. (zie de test piste racers)

Dit was de favoriet van de hele testploeg. Staar je niet blind op het advies van "Gigi". Dit is (was) een heel ander type skiër dan jij.
Als alle experts dit unaniem als favoriet hebben gekozen en als je dan de tekst erbij leest (wat aansluit op je verwachting) waarom dan toch wat anders zoeken of luisteren naar een "self-made expert".

null

Marko2 op 10 dec 2019 22:48

Sneren zoals dit maken dat mensen zoals Gigi zat zijn van dit forum. Heel Gigi is afwezig in dit topic en niet alleen haal je hem aan for no reason, je maakt er ook nog een k*topmerking bij. Wtf!

On topic: hoewel de Blast een mooie ski is, vraag ik me af of het niet teveel van het goede is. TS geeft aan dat ie licht gebouwd is en niet de hele dag volle bak wil skien. Ik denk dat een maatje minder dan prettiger is. De s max 12 dan of 1 van andere genoemde ski’s.

elisabeth101 op 10 dec 2019 23:02

Gigi is/was niet afwezig in deze discussie. Hij had deze ski juist niet goed beoordeeld, in tegenstelling tot de gehele testploeg, In mijn optiek denk ik dat het oordeel van de testploeg (skileraren, ex-wedstrijdskiers, berggidsen, etc, etc) waardevoller is dan die van Gigi. Misschien is mijn 'sneer" van "self made expert"wel wat cynisch en negatief maar het is wel een beetje zo. Ik kan ook wel begrijpen dat sommige mensen van dit forum zich er aan konden ergeren, ondanks zijn goede bedoelingen.

Tsja, als we nu maandenlang in ieder topic de redenen van het vertrek van Gijs erbij gaan halen, doet dat de discussies inhoudelijk geen goed natuurlijk.

Vind de opmerking van @marko2 persoonlijk best door de beugel kunnen. Misschien wat gechargeerd, maar hij heeft zeker een punt. Als een hele groep goede skiërs een duidelijk positief oordeel heeft en er wijkt één mening van een (zoals hij zelf ook aangeeft) mindere skiër, duidelijk af, dan zou de lat voor mij nog niet af hoeven vallen, integendeel, interessante kandidaat ;). Ben wel gek op ski’s die duidelijke reacties oproepen in plaats van de 13 in een dozijn setjes ;)

Edwin van Riel

… Maar dan zijn sneren nog niet nodig.

En wie zegt dat de experts in de rest ook niet ‘self made’ zijn? En dat ze iets van materiaal weten? ;)
Sowieso lijkt er niet altijd een ‘fout/niet fout’ te zijn als 't gaat om een ervaring…
@Marko2 ik weet dan niet wat er “gewoon zo is” er waarom dat je cynisme verantwoord.

Gigi skiede wel tientallen paren per seizoen. Én wond geen doekjes om dat hij een bepaalde skisteil had/bepaalde voorkeur. Laten we lekker alle meningen geven en aan de topicstarter laten om er wat over te vinden.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Quisa2
11-12-19 08:07
… Maar dan zijn sneren nog niet nodig.

Dat klopt, maar als we echt alle woorden continue op een goudschaaltje moeten wegen ga ik liever een telefoonboek lezen. De een is nu eenmaal in taalgebrek wat handiger of genuanceerder dan de ander, de mindere goden hoeven daar wat mij betreft ook niet continue op afgerekend te worden. Geneuzel over ieder taalfoutje of iemands schrijfstijl, brrrr.

Edwin van Riel

[quote]
En wie zegt dat de experts in de rest ook niet ‘self made’ zijn? En dat ze iets van materiaal weten? ;)

[quote]

Ik mag toch hopen dat je bovenstaande grappig bedoelt😂

[mention=“122765”]
@Forzam heeft niets aan Giwie-gemiep. Uitjanken en doooorrrrr.

mama on a mission in the snow

Quisa2
11-12-19 08:07
… Maar dan zijn sneren nog niet nodig.

Dat klopt, maar als we echt alle woorden continue op een goudschaaltje moeten wegen ga ik liever een telefoonboek lezen. De een is nu eenmaal in taalgebrek wat handiger of genuanceerder dan de ander, de mindere goden hoeven daar wat mij betreft ook niet continue op afgerekend te worden. Geneuzel over ieder taalfoutje of iemands schrijfstijl, brrrr.

evr66 op 11 dec 2019 08:17

Helemaal eens, er lijkt een soort dramatiek te ontstaan. Het is een Forum, je hoeft het niet eens te zijn, en dat kan in diverse stijlen. Ik lees dit ook niet als sneer, hoogstens wat onbeholpen geschreven, maar de achterliggende gedacht is duidelijk

Wel mensen, ik heb uit dit topic reeds een hele hoop mogelijke kandidaten gehaald met over sommige ski’s polariserende meningen. (Da’s goed, want ik vermoed dat het zo"n modelletje zal zijn dat me het meest aanspreekt.)

Een ski vinden die almost good enough is zal wel geen probleem zijn, maar laat mijn doel nu net zijn die ski te vinden die misschien niet als winnaar uit een test komt omdat bijvoorbeeld de steviger gebouwde wedstrijdskiers hem te slap vinden op de limiet. (Een limiet die ik als lichtgewicht recreant met een 30-tal skidagen per jaar nooit zal bereiken…)

Ik zal me hier terug melden met ervaringen wanneer ik iets getest heb, maar inderdaad, hier op de man spelen hoeft voor mij niet.
Ik ben zelf kritisch genoeg om te beseffen dat ik niet al eieren in één mand mag leggen en afgaan op de mening van 1 tester (Of zelfs 1 test, want zelfs met verschillende testers gebeurt dat dan meestal nog op 1 piste onder 1 set omstandigheden…)

Fijn dat je wat aan de adviezen hebt.
Veel plezier met testen en laat weten wat je vond! :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

De Blast is een pittige ski. Zo blijkt ook uit de 2019-2020 skitest van deze site:

De S/MAX Blast is een ski voor goede skiërs die het neusje van de zalm zoeken. Hoewel de forse testlengte van 1,80 m voor veel skiërs wellicht wat (te) pittig zal zijn, klopt verder alles aan de Blast. Hij is enorm stabiel maar heeft toch een snelle kantenwissel en een prettige energieke rebound. Je kunt lekker vlot cruisen, maar ook gruwelijk hard skiën. Hij reageert direct. Pas op: op steile pistes zoekt hij meteen de hoogste versnelling. “De combinatie van plaat en binding is wel loeizwaar om te tillen”, merkt iemand nog op. De Blast maakt van een goede skiër een uitstekende skiër.

Je kunt je meteen voorstellen dat een niet-professioneel skiër er wat moeite op kan hebben ;). Een goede voetballer maakt nog geen goede trainer, een goede skiër … enzovoorts.

*bericht bewerkt door Shane op 11 dec 2019 09:38

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een ski die geloof ik nog niet voorbij heb zien komen, maar zeker niet vergeten mag worden is de Atomic X9s (de gewone X9 van het modeljaar ervoor). Op lengte 175 voldoende korte radius en best makkelijk te bedienen, maar wat een potentieel en wat een skiplezier.
Daarnaast zijn er leuke ski’s als een Nordica Spitfire 72 RB of Head Supershape iSpeed dir de middenradius erg goed beheersen maar je niet onmiddellijk afstraffen als je eens een foutje maakt.
Zo’n Salomon S/Max 12 is er dus ook zo één, maar vlak een Dynastar Speedzone 12 ook niet uit.

De Blast is een pittige ski. Zo blijkt ook uit de 2019-2020 skitest van deze site:

De S/MAX Blast is een ski voor goede skiërs die het neusje van de zalm zoeken. Hoewel de forse testlengte van 1,80 m voor veel skiërs wellicht wat (te) pittig zal zijn, klopt verder alles aan de Blast. Hij is enorm stabiel maar heeft toch een snelle kantenwissel en een prettige energieke rebound. Je kunt lekker vlot cruisen, maar ook gruwelijk hard skiën. Hij reageert direct. Pas op: op steile pistes zoekt hij meteen de hoogste versnelling. “De combinatie van plaat en binding is wel loeizwaar om te tillen”, merkt iemand nog op. De Blast maakt van een goede skiër een uitstekende skiër.

Je kunt je meteen voorstellen dat een niet-professioneel skiër er wat moeite op kan hebben ;). Een goede voetballer maakt nog geen goede trainer, een goede skiër … enzovoorts.

Shane op 11 dec 2019 09:37

Mijn gedachte is meer, als een technisch vaardige man van 68kg die niet volle bak wil skien al op een Blast staat, hoe goed die ski ook is, wat blijft er dan nog over voor een grote sterke man die wel een knalski wil… alsof een s max 12 of dynastar 12 slappe hap is…ik denk dat het gros vd mensen dat limiet al nauwelijks bereikt.

Die Salomon Blast vorig jaar geskied tijdens Ski experience, in de middag op een slechte baan 3 Zoetermeer en korte bochten deel van de training.
In lengte 1.70 prima te doen, loopt prima door de sneeuwhoopjes, goede grip, geen hoge snelheid geskied natuurlijk.

In Sölden geskied:
Rossignol MT ti, iets minder op verspoorde pistes, wel op hogere snelheid kunnen skien.

Dynastar 12 ti, zou mijn favoriet zijn. Lekker overal doorheen, minder agressief de bocht in. Korte bocht ging heel makkelijk.

Salomon s max 12, ietsje sportiever dan de Dynastar. Ik kon hier minder netjes korte bochten op maken.

Kleine aanvulling: pistes in Sölden waren niet knalhard.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 11 dec 2019 10:37

Dat ben ik met je eens @Elisabeth101, daarom plaats ik dat stukje dus juist (ik denk zelfs dat de meeste de limiet van de 6 niet bereiken, maar dat terzijde ;) ). Tevens voor @Marko2 om te lezen dat de testuitslag van vorig jaar ten eerste niet bepaald het hele verhaal vertelt en ten tweede, dat het verschil in de tekst tussen de twee jaargangen op zijn minst voor wat vraagtekens zou kunnen zorgen wat betreft de kwaliteit van deze reviews van topskiers.

“Deze ski beheerst, lange bochten, korte bochten en kan slippen.” Wat je aan zulke teksten hebt? Ik heb werkelijk geen idee, maar ik lees dan ook al vanaf 2012 o.i.d. Blister Gear Review. Goed, we dwalen af…

I can stick uphill ice, on my saucer...

De Blast is een pittige ski. Zo blijkt ook uit de 2019-2020 skitest van deze site:

De S/MAX Blast is een ski voor goede skiërs die het neusje van de zalm zoeken. Hoewel de forse testlengte van 1,80 m voor veel skiërs wellicht wat (te) pittig zal zijn, klopt verder alles aan de Blast. Hij is enorm stabiel maar heeft toch een snelle kantenwissel en een prettige energieke rebound. Je kunt lekker vlot cruisen, maar ook gruwelijk hard skiën. Hij reageert direct. Pas op: op steile pistes zoekt hij meteen de hoogste versnelling. “De combinatie van plaat en binding is wel loeizwaar om te tillen”, merkt iemand nog op. De Blast maakt van een goede skiër een uitstekende skiër.

Je kunt je meteen voorstellen dat een niet-professioneel skiër er wat moeite op kan hebben ;). Een goede voetballer maakt nog geen goede trainer, een goede skiër … enzovoorts.

Shane op 11 dec 2019 09:37

Mijn gedachte is meer, als een technisch vaardige man van 68kg die niet volle bak wil skien al op een Blast staat, hoe goed die ski ook is, wat blijft er dan nog over voor een grote sterke man die wel een knalski wil… alsof een s max 12 of dynastar 12 slappe hap is…ik denk dat het gros vd mensen dat limiet al nauwelijks bereikt.

elisabeth101 op 11 dec 2019 10:12

Hm, interessante vraag.
Ik denk dat 't meer 't karakter van de Blast is wat je moet liggen: kop er enigszins bij en verder lekker energiek skiën en voldoende input leveren. Als je 't net ff wat rustiger aan wil doen, dan krijg je er misschien de kriebels van.
Zowel een licht als zwaar iemand zou er vanwege dat karakter plezier aan kunnen beleven denk ik. 't gaat hier denk ik niet om bv. stijfheid (waar een erg lichte skiër last van zou kunnen ondervinden… Ff kort door de bocht gezegd)

Aan de andere kant: ik heb de Blasts geskied en vond ze pittig, maar niet eng ofzo en goed te beheersen/nog manipuleerbaar. Ik vind bv heftige, stijve blizzards veel 'enger' : die krijg k gewoon de bocht niet om. Die laat ik lekker aan de zware mannen over die 't leuk vinden om op spoorbielzen te skiën ;)
(ik ben 1,86, 75kg en niveau 7)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 11 dec 2019 11:14

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Tot nu toe alle adviezen hier genegeerd, en het advies van de shop gevolgd.
Vandaag de Nordica Spitfire Ti geprobeerd:

null

Tot nu toe absoluut geen slecht woord over te zeggen binnen de criteria waar ik naar zocht.
Echter, sneeuw was perfect, en het was de eerste dag. Morgen op hardere pistes de snelheid eens wat opschroeven.

[quote]Tot nu toe alle adviezen hier genegeerd, en het advies van de shop gevolgd.

Die schijnen er soms ook best wel verstand van te hebben 😜 Veel plezier met je nieuwe ski’s!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 19 jan 2020 21:02

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wat zoek ik:
Een pure piste-ski die niet geweldig veel kracht vraagt om met grote zekerheid aan hoge snelheid op harde ondergrond perfect gesneden bochten kan maken, bij voorkeur een radius net boven de “Pure slaslomskis”

Die criteria komen naar mijn mening niet overeen met de Spitfire Ti. Het is een mooie allrounde ski die inderdaad weinig kracht vraagt maar niet van het kaliber hoge snelheid gesneden bochten. Of wellicht ski je gewoon wat minder hard dan je ons deed vermoeden. Maar wat maakt het uit, zolang jij er maar blij mee bent!!

Top, maar gezien deze ski had een van de hier geadviseerde ski’s ook prima gepast.

Wat zoek ik:
Een pure piste-ski die niet geweldig veel kracht vraagt om met grote zekerheid aan hoge snelheid op harde ondergrond perfect gesneden bochten kan maken, bij voorkeur een radius net boven de “Pure slaslomskis”

Die criteria komen naar mijn mening niet overeen met de Spitfire Ti. Het is een mooie allrounde ski die inderdaad weinig kracht vraagt maar niet van het kaliber hoge snelheid gesneden bochten. Of wellicht ski je gewoon wat minder hard dan je ons deed vermoeden. Maar wat maakt het uit, zolang jij er maar blij mee bent!!

elisabeth101 op 19 jan 2020 21:20

Best mogelijk!
Ik ski ganse dagen rond en haal hoge gemiddelde snelheden, maar geen geweldig hoge pieken (maxima liggen doorgaans tussen 80 en 95 km/u).

Als ik zie met welke snelheden hier vaak geschermd wordt zal dat dan blijkbaar toch minder snel zijn dan nodig om aan de limieten van een instapmodelletje te komen.

In ieder geval, ik heb deze nog niet gekocht hoor, ik wissel de volgende dagen zeker nog enkele keren, waaronder naar de hier vaak aangehaalde Blast.

Blast! Heb m toevallig zelf ook… :). Neem m in 170. Of 165, iig niet langer doen dan de 170 met jouw gewicht.

S Max 12 geen ervaring mee, maar zou deze dan zeker ook overwegen

Dynastar speedzone 12 is ook leuk.

Zo zie je maar weer dat een filmpje hier van het ski niveau van TS wel handig zou zijn geweest. Zonder dat kan je eigenlijk geen goed ski advies geven naar mijn mening.
Ook gezien het feit dat vaak in de profielen gesproken wordt van gevorderd en dat het uiteindelijk op de berg zwaar tegen valt.Ik zeg niet dat het hier zo is maar het zou kunnen.
Tot nu toe heeft hij alle adviezen hier in de wind geslagen. En gaat hij in op een advies van de eerste de beste ski verkoper die zelf bijna nooit op ski’s staat omdat hij in de winkel staat.

Ha … dat is dan toevallig … enkele maanden geleden heb ik GiGi om gelijkaardig advies gevraagd voor een ski tussen SL en GS in, maar dan met meer power, stabiliteit en grip dan een F19 maar ook zonder de (voor mij) te grote GS radius. Zijn voorstel was om de Salomon S/Max 12 en S/Max Blast uit te proberen. 🤔😁
Van alle ski’s die ik zelf geskied heb, vind ik zijn reviews correct en beschrijft hij de eigenschappen van de ski’s goed. Oriënteer je op zijn reviews en dan testen maar …

Een pure piste-ski die niet geweldig veel kracht vraagt om met grote zekerheid aan hoge snelheid op harde ondergrond perfect gesneden bochten kan maken, bij voorkeur een radius net boven de “Pure slaslomskis”

Ski zelf (m, 1.78, 70 kg, vergelijkbaar niveau op de GIGI-schaal) een Stöckli CX; voldoet volgens mij volledig aan bovenstaande wensen

Best mogelijk!
Ik ski ganse dagen rond en haal hoge gemiddelde snelheden, maar geen geweldig hoge pieken (maxima liggen doorgaans tussen 80 en 95 km/u).

Als ik zie met welke snelheden hier vaak geschermd wordt zal dat dan blijkbaar toch minder snel zijn dan nodig om aan de limieten van een instapmodelletje te komen.

In ieder geval, ik heb deze nog niet gekocht hoor, ik wissel de volgende dagen zeker nog enkele keren, waaronder naar de hier vaak aangehaalde Blast.

FORZAM op 19 jan 2020 23:10

Het gaat ook niet zozeer om snelheid an sich, het gaat om hoe een ski zich houdt op snelheid in een gesneden bocht. Daar zit t verschil in een middensegment ski en hoog segment. Hoog segment zoals een Blast kan die druk veel beter aan, ook op een steile piste. Middensegment ski zal die druk niet houden en wijkt af van zn lijn. Daar staat tegenover dat ze die minder kracht kosten en makkelijker te handelen zijn in moeilijke onstandigheden. Dus daarin moet je en compromis vinden voor jezelf. Succes met testen!

Een hoger segment ski heeft vaak een veel grotere sweetspot voor het aangrijpen van de kanten in een gesneden bocht. Veel vakantieskiërs die op de radius rijden/een ski niet juist laden ervaren dat als prettig. Een Oostenrijker kijkt daar toch anders tegen aan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie