Nachttrein

Hallo wintersporters,

Zijn er hier mensen die recentelijk ervaring hebben met het reizen per (nacht/slaap)trein naar de Alpen en dan specifiek Oostenrijk. M'n vader heeft dat vroeger een paar keer gedaan en volgens hem was het een ervaring op zichzelf. Van slapen is uiteindelijk weinig terecht gekomen, de reis werd grotendeels in de bar doorgebracht.

Nu ben ik benieuwd of er tegenwoordig nog steeds zoiets is. Ik heb er een paar dingen voorbij zien komen maar dat lijkt net wat serieuzer. Gericht op gezinnen/mensen die daadwerkelijk uitgerust op de bestemming aan willen komen.

Hieronder specifieke info over de trein.
De alpenexpres heeft een bar. Het ideale manier van reizen in de nachtreizen en de volgende ochtend al op de bestemming .

https://www.treinreiswinkel.nl/wintersporttreinen/oostenrijk…

Even op de website gespiekt, EUR 1144,- (577 voor gedeeld) voor een retourtje in een prive cabine. Da's wel even slikken.

\Daar kun je toch een hoop benzine in je eigen prive cabine op vier wielen voor in gooien, dan moet je helaas wel opblijven om aan het stuur te draaien.

*bericht bewerkt door Gerwin. op 12 dec 2019 14:08

Let it snow!

Even op de website gespiekt, EUR 1144,- (577 voor gedeeld) voor een retourtje in een prive cabine. Da's wel even slikken.

\Daar kun je toch een hoop benzine in je eigen prive cabine op vier wielen voor in gooien, dan moet je helaas wel opblijven om aan het stuur te draaien.

Gerwin. op 12 dec 2019 14:00

Dan heb je kennelijk bij een hele dure periode gekeken, want in februari kom ik op ca € 900 uit voor een retour.
Je hebt dan een coupe voor je eigen alleen(!) met (afhankelijk van het type rijtuig) eigen douche en toilet.

Rob

Even op de website gespiekt, EUR 1144,- (577 voor gedeeld) voor een retourtje in een prive cabine. Da's wel even slikken.

\Daar kun je toch een hoop benzine in je eigen prive cabine op vier wielen voor in gooien, dan moet je helaas wel opblijven om aan het stuur te draaien.

Gerwin. op 12 dec 2019 14:00

Gewoon ticket boeken en niet privé is een stuk goedkoper . En zeker als buiten hoogseizoen gaat .

*bericht bewerkt door miepmiep op 12 dec 2019 14:50

Ik keek naar mid januari, niet echt hoogseizoen toch :). Het is wel comfortabel, maar vliegen is helaas wel goedkoper.

Let it snow!

Ja, ervaring. De reguliere nachttrein is de nightjet en wordt gereden door de Oostenrijkse spoorwegen. Vertrekt nog wel vanuit Düsseldorf (wordt weer vanuit NL in 2021).
https://www.nightjet.com/en/

Wil je aan slapen toekomen, dan boek je een schlafwagen.
Beperkt budget? Dan de liegewagen, maar dat verschil merk je direct (lees; niet comfortabel)

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zit wel te kijken/denken/twijfelen over die autoslaaptrein vanuit Düsseldorf naar Innsbruck. Ik wil graag mijn eigen auto mee om ter plekke mobiel te zijn en om geen gesleep te hebben.

Die trein kost, met een privé cabine met douche zo’n € 1000,- totaal, voor 2 personen retour. Scheelt zo’n € 350,- aan benzine en tussenovernachtingen, dus netto zo’n € 650 duurder, maar het scheelt wel een dag rijden (en een dag vrij nemen).

Maar bevalt het? Slaap je goed? Kom je op tijd aan? Er is hier wel ergens een blog te vinden, maar meer reacties zijn altijd welkom!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelf nooit de auto op deze trein gegooid, de betreffende wagons zien er meestal vrij leeg uit. Of je kunt slapen zal voornamelijk aan jezelf liggen. De liegewagen bevat coupes met 6 stoelen die worden omgebouwd tot 6 slaapplaatsen, met let op dit zijn gewone treinbanken waar je op ligt dus vrij hard met weinig comfort. Daarnaast moet je wat geluk hebben dat het niet zo druk is in je coupe, dat scheelt ook in de rust. Niet iedereen stapt op de zelfde plek uit. Meer comfort is de schlafwagen, dit zijn coupés met max 3 bedden die comfortabel zijn. Ook is het ontbijt wat luxer (meer keuze) en kun je gebruik maken van een douche indien gewenst. Nadeel is dat deze bedden snel erg duur zijn.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Nabrander, deze trein staat er om bekend met vertraging aan te komen. Mijn ervaring is dat dat deels klopt, al heb ik zelf niet zo veel vertraging gehad. Het lijkt er op dat de intercitys voorrang krijgen. Als je een aansluitende trein of bus nodig hebt kijk dan goed wat de volgende is indien je tot een half uur later aankomt. Ik miste een keer net de overstap op de boemel naar Hopfgarten / Brixen. Sta je zo een half uur te wachten in Worgl.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Wij hebben de Alpen express nu drie keer genomen. Een keer vanaf Dusseldorf en 2 keer vanaf Nederland. Wij gingen tot aan Bludenz.

Wij kwamen alle drie de keren op tijd aan. Zelfs na een mega vertraging bij vertrek in Nederland omdat de locomotief kapot was en er een andere moest komen.

De bedden zijn niet hard en sliepen prima mits je niet te lang bent. Ben je te lang dan pas je er niet tussen. De partywagon is best geinig en je hebt daar geen last van in de slaapwagons.

Ontbijt is prima verzorgd. Medewerkers in de trein zijn heel vriendelijk. Zorg op de terugweg zelf voor eten. Bij ons was een keer alles op omdat de mensen op de heenweg alles al opgemaakt hadden.

Wij kwamen alle keren uitgerust aan.

Aantal malen de Night Jet (toen nog CNL) genomen richting Innsbruck/Italië.
Beviel prima, tot hij niet meer uit Amsterdam vertrok, maar je eerst naar Dusseldorf moest.
Wij hadden altijd zo’n slaapcoupé (incl. douche/toilet), kosten ca € 900 voor 2p, incl. aansluitingen in NL en naar Italië (Eurocity) (1e kl)
Met eigen auto en uitgaande van dat wij Italië te ver vinden om in één dag te rijden, zijn we dan ca 250-300 duurder uit.
(€ 250 brandstof, ca € 75 tol voor A en I, 2x hotelovernachting + eten a € 125).
Maar daarvoor zit je niet 2 dagen achter het stuur en kom je uitgerust aan.

Kanttekening:
Ik heb het pas 1x meegemaakt dat hij op tijd reed, houd daar met het plannen van je aansluitingen rekening mee.
Daarom planden wij altijd overstap ri Italie in Innsbruck ipv Worgl (want dat geeft de dienstregeling aan), want in de praktijk was hij nooit op tijd in Worgl en moest je daar op de volgende EC wachten (+ 2 uur) ipv lekker aan de capu op Innsbruck.

Maar helaas rijdt hij niet meer, dus gaan we nu maar met de auto.
Volgens betrouwbare bron gaat hij per drgl 2021 weer rijden uit Amsterdam, dus … wie weet

Rob

Binnenkort rijdt hij ook terug vanuit Brussel. Da’s misschien ook nog een optie voor de Nederlanders?

3 jaar geleden samen met een vriend met de nightjet van düsseldorf naar Jenbach gereden. Als je goedkoop wilt moet je gewoon geen slaapcabine nemen. Wij zaten op gewoon een normale ´overdag´ stoel, dan is het erg goedkoop (wij gingen voor 120 euro retour o.i.d.). Kussentje meenemen en lekker slapen :)

Ik ben meerdere jaren geweest. Voordeel voor mij was dat familie de rest van de zooi mee nam. Mooi op vrijdagavond op pad. Eerst met de CNL, toen die niet meer reed met de EuroNight, hetgeen nu de Nightjet is geworden. ICE Naar Düsseldorf, later Keulen (zelfde prijs, Keulen is een fijner station), daar wat eten met een lange overstap, 15 minuten vond ik te weinig, er hoeft maar iets te gebeuren en je bent kansloos.

In de CNL zat ik altijd in de Ruhesessel, een ruststoel dus. Daarin kon ik prima slapen. In de EN heb ik dat 1x gedaan, was meteen de laatste keer. Met 6 in zo’n coupetje met alleen maar stoelen is niet lekker slapen. De keer daarop lekker in de liegewagen plaats genomen. Ik slaap er niet zo vast, maar wel prima. Luchtje scheppen bij de langere stops. Een half uur voor aankomst in Wels wakker gemaakt worden door de conducteur die ook het ontbijt verzorgd (2 Kaiserbrötchen met wat beleg en een bakkie koffie/thee). Goed zoeken, dan kan je vanuit bijvoorbeeld Wels voor een paar euro nog heel Oostenrijk door. Ik moest naar St. Johann i/P. Uiteindelijk stond ik met dat soort grappen om half 10 op de piste.

Toevallig zat ik begin November bij Duitse kennissen in München. Dat heb ik per ICE gedaan. In 7,5 uur tijd sta je, inclusief overstap, in München vanuit Amsterdam. Voor 200 euro was ik heen en weer in de 1e klasse. Eten in de ICE is niet superspeciaal, maar was goed te doen. Prijs was redelijk. Vanaf München heb je ieder uur de Meridian naar Salzburg, iedere 2 uur een Eurocity over de Tauern richting Graz/Villach en iedere 2 uur een Railjet Express richting Wenen. Komt neer op ca. 2x per uur een trein naar Salzburg. Innsbruck zit ook op zoiets. Kan je dat op tijd boeken, dan kan je ook nog wel goedkoper uit zijn. Meridian is een prijsvechter die veel stations aan doet, de EC/RJX is sneller, 5 minuten voor de EC, 17 voor de RJX.

Ik keek naar mid januari, niet echt hoogseizoen toch :). Het is wel comfortabel, maar vliegen is helaas wel goedkoper.

Gerwin. op 12 dec 2019 16:04

ohja? En hoe kom je vanaf de luchthaven op je eindbestemming?

Karin Es

Dit jaar met de trein, Alpenexpres, naar Seefeld geweest. Hotelbaas uit Dienten haalde mij op. Reis prima te doen, maar bereid je voor op zeer oud materieel en zeer jong reizend (luidruchtig) publiek. Toch comfortabeler dan bus. Als je alleen reist, zoals ik, zeker aan te bevelen.

Karin Es

En hoe kom je vanaf de luchthaven op je eindbestemming?

KarinEs op 13 dec 2019 21:11

En om maar even eerder te beginnen: Hoe kom je op de luchthaven van vertrek …?

Rob

https://www.nightjet.com/en/reiseziele/belgien.html…

Voor €50 enkele rit sta je in Innsbruck vanuit Brussel. Maandag en donderdag vertrek vanuit Bxl, zondag en woensdag vertrek vanuit Salzburg, Innsbruck.

Heb een berekening gedaan. Maandag 16 maart vertrek Bxl rond 18u, aankomst in Mayrhofen rond 10u dag er op. De zondag terug. Samen €107, is 53,?? enkel. Die 3,?? is vanuit Innsbruck naar Mayrhofen.

Rider4life

https://www.nightjet.com/en/reiseziele/belgien.html…

Voor €50 enkele rit sta je in Innsbruck vanuit Brussel. Maandag en donderdag vertrek vanuit Bxl, zondag en woensdag vertrek vanuit Salzburg, Innsbruck.

Heb een berekening gedaan. Maandag 16 maart vertrek Bxl rond 18u, aankomst in Mayrhofen rond 10u dag er op. De zondag terug. Samen €107, is 53,?? enkel. Die 3,?? is vanuit Innsbruck naar Mayrhofen.

KenDust op 10 jan 2020 11:33
Rider4life

Aantal malen de Night Jet (toen nog CNL) genomen richting Innsbruck/Italië.
Beviel prima, tot hij niet meer uit Amsterdam vertrok, maar je eerst naar Dusseldorf moest.
Wij hadden altijd zo’n slaapcoupé (incl. douche/toilet), kosten ca € 900 voor 2p, incl. aansluitingen in NL en naar Italië (Eurocity) (1e kl)
Met eigen auto en uitgaande van dat wij Italië te ver vinden om in één dag te rijden, zijn we dan ca 250-300 duurder uit.
(€ 250 brandstof, ca € 75 tol voor A en I, 2x hotelovernachting + eten a € 125).
Maar daarvoor zit je niet 2 dagen achter het stuur en kom je uitgerust aan.

Kanttekening:
Ik heb het pas 1x meegemaakt dat hij op tijd reed, houd daar met het plannen van je aansluitingen rekening mee.
Daarom planden wij altijd overstap ri Italie in Innsbruck ipv Worgl (want dat geeft de dienstregeling aan), want in de praktijk was hij nooit op tijd in Worgl en moest je daar op de volgende EC wachten (+ 2 uur) ipv lekker aan de capu op Innsbruck.

Maar helaas rijdt hij niet meer, dus gaan we nu maar met de auto.
Volgens betrouwbare bron gaat hij per drgl 2021 weer rijden uit Amsterdam, dus … wie weet

RCGrootveld op 12 dec 2019 23:45

Wij gaan 7 februari met de trein naar Dusseldorf (amsterdam) en dan rond 21.00u op de nachttrein naar Innsbruck. Overstaptijd op Dusseldorf is 2 uur. Neem aan dat dat genoeg is! Die nachttrein is het probleem met vertraging? Of juist die van Amsterdam naar Innsbruck?

Niet alles gelezen, maar wij zijn 4 jaar terug met de nachttrein gegaan. Ik had toen via een een of andere aanbiedingensite een retour voor €35.- pp gevonden. Wij hadden gewoon stoelen. Ik kan alleen niet echt op dat soort plekken slapen du het was wel vermoeiend, maar ik vond het wel heel leuk. Hele mooie gesprekken gevoerd met allerlei mensen. En op de heenweg nog ff een beetje gedanst, dat was echt supergrappig!!!

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Overstappen, met tas skischoenen, koffer, ski’s. Pff lijkt mij gedoe.

Karin Es

Deze week voor schoonouders geboekt via trainline. Vertrek op vrijdagavond vanaf Arnhem in voorjaarsvakantie, terug week later op zaterdagochtend vanuit st Johann in Tirol. 3 a 4 overstappen erbij en in Duitsland meeste ICE treinen. Retour kwam op iets van 110 euro pp met een reistijd tussen de 10 en 12 uur (geloof dat terugreis die van bijna 12 uur is). Prijs viel dus super mee in vergelijking wat je in NL voor een dagretourtje kwijt bent…

Geluk voor schoonouders is wel dat wij voor hen bagage en ski’s e.d. In de auto meenemen. Met weinig bagage is de reguliere trein dus best een optie vind ik.

Hallo wintersporters,

Zijn er hier mensen die recentelijk ervaring hebben met het reizen per (nacht/slaap)trein naar de Alpen en dan specifiek Oostenrijk. M'n vader heeft dat vroeger een paar keer gedaan en volgens hem was het een ervaring op zichzelf. Van slapen is uiteindelijk weinig terecht gekomen, de reis werd grotendeels in de bar doorgebracht.

Nu ben ik benieuwd of er tegenwoordig nog steeds zoiets is. Ik heb er een paar dingen voorbij zien komen maar dat lijkt net wat serieuzer. Gericht op gezinnen/mensen die daadwerkelijk uitgerust op de bestemming aan willen komen.

GmBH op 12 dec 2019 12:19

Jazeker! Ik ga zelfs over 3 weken weer met de trein ;) Mijn reis uiteindelijk via: https://goedkoop-treinkaartje.nl/treintickets/oostenrijk/…

Ik reis per ice international naar Dusseldorf in 2.11 uur, waarna ik overstap op de nachttrein die mij direct naar Innsbruck brengt. Hier wordt ik dan opgehaald door wintersportbuddies. Vertrekken daar natuurlijk ook weer treinen en bussen naar de wintersportgebieden.

Ervaring met de trein is echt top en vele male beter dan de bus. Heb zowel ervaringen dat ik de hele reis heb geslapen als dat ik de hele reis wakker ben geweest, doordat ik in een coupé zat met pre-apreskiërs.

Overstappen, met tas skischoenen, koffer, ski’s. Pff lijkt mij gedoe.

KarinEs op 10 jan 2020 15:32

Een beetje voorbereiding kan een stuk schelen: ik kan in mijn woonplaats instappen en zonder overstap naar Oostenrijk. Vervolgens transfer geregeld vanaf het station naar mijn accommodatie.Doe mijn kleding altijd in een rugzak en dan in de ene hand mijn skischoenentas en in de andere mijn ski’s. Afstand tussen 2 perrons is natuurlijk peanuts.

Overigens vind ik filerijden, regen, sneeuw, sneeuwkettingen omdoen en dergelijke meer gedoe dan een keer overstappen. Maar dat is (zoals altijd) persoonlijk.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Overstappen, met tas skischoenen, koffer, ski’s. Pff lijkt mij gedoe.

KarinEs op 10 jan 2020 15:32

Een beetje voorbereiding kan een stuk schelen: ik kan in mijn woonplaats instappen en zonder overstap naar Oostenrijk. Vervolgens transfer geregeld vanaf het station naar mijn accommodatie.Doe mijn kleding altijd in een rugzak en dan in de ene hand mijn skischoenentas en in de andere mijn ski’s. Afstand tussen 2 perrons is natuurlijk peanuts.

Overigens vind ik filerijden, regen, sneeuw, sneeuwkettingen omdoen en dergelijke meer gedoe dan een keer overstappen. Maar dat is (zoals altijd) persoonlijk.

Snowy1970 op 14 jan 2020 12:01

Ik stap in Zaandam in, Amsterdam overstap op Alpen Expres rechtstreeks naar Saalfelden, daar volgende dag opgehaald door hotel. Heerlijk!

Karin Es

Overstappen, met tas skischoenen, koffer, ski’s. Pff lijkt mij gedoe.

KarinEs op 10 jan 2020 15:32

Een beetje voorbereiding kan een stuk schelen: ik kan in mijn woonplaats instappen en zonder overstap naar Oostenrijk. Vervolgens transfer geregeld vanaf het station naar mijn accommodatie.Doe mijn kleding altijd in een rugzak en dan in de ene hand mijn skischoenentas en in de andere mijn ski’s. Afstand tussen 2 perrons is natuurlijk peanuts.

Overigens vind ik filerijden, regen, sneeuw, sneeuwkettingen omdoen en dergelijke meer gedoe dan een keer overstappen. Maar dat is (zoals altijd) persoonlijk.

Snowy1970 op 14 jan 2020 12:01

Ik stap in Zaandam in, Amsterdam overstap op Alpen Expres rechtstreeks naar Saalfelden, daar volgende dag opgehaald door hotel. Heerlijk!

KarinEs op 14 jan 2020 12:17

Ook prima geregeld, goede service!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Hallo wintersporters,

Zijn er hier mensen die recentelijk ervaring hebben met het reizen per (nacht/slaap)trein naar de Alpen en dan specifiek Oostenrijk. M'n vader heeft dat vroeger een paar keer gedaan en volgens hem was het een ervaring op zichzelf. Van slapen is uiteindelijk weinig terecht gekomen, de reis werd grotendeels in de bar doorgebracht.

Nu ben ik benieuwd of er tegenwoordig nog steeds zoiets is. Ik heb er een paar dingen voorbij zien komen maar dat lijkt net wat serieuzer. Gericht op gezinnen/mensen die daadwerkelijk uitgerust op de bestemming aan willen komen.

GmBH op 12 dec 2019 12:19

Jazeker! Ik ga zelfs over 3 weken weer met de trein ;) Mijn reis uiteindelijk via: https://goedkoop-treinkaartje.nl/treintickets/oostenrijk/…

Ik reis per ice international naar Dusseldorf in 2.11 uur, waarna ik overstap op de nachttrein die mij direct naar Innsbruck brengt. Hier wordt ik dan opgehaald door wintersportbuddies. Vertrekken daar natuurlijk ook weer treinen en bussen naar de wintersportgebieden.

Ervaring met de trein is echt top en vele male beter dan de bus. Heb zowel ervaringen dat ik de hele reis heb geslapen als dat ik de hele reis wakker ben geweest, doordat ik in een coupé zat met pre-apreskiërs.

KirchMountain op 14 jan 2020 11:17

Zo gaan wij het ook doen! Na Innsbruck moeten wij nog wel naar Brixen Italië en dan met de bus richting La Villa, maar dat kan allemaal prima. 😉

Hallo wintersporters,

Zijn er hier mensen die recentelijk ervaring hebben met het reizen per (nacht/slaap)trein naar de Alpen en dan specifiek Oostenrijk. M'n vader heeft dat vroeger een paar keer gedaan en volgens hem was het een ervaring op zichzelf. Van slapen is uiteindelijk weinig terecht gekomen, de reis werd grotendeels in de bar doorgebracht.

Nu ben ik benieuwd of er tegenwoordig nog steeds zoiets is. Ik heb er een paar dingen voorbij zien komen maar dat lijkt net wat serieuzer. Gericht op gezinnen/mensen die daadwerkelijk uitgerust op de bestemming aan willen komen.

GmBH op 12 dec 2019 12:19

Jazeker! Ik ga zelfs over 3 weken weer met de trein ;) Mijn reis uiteindelijk via: https://goedkoop-treinkaartje.nl/treintickets/oostenrijk/…

Ik reis per ice international naar Dusseldorf in 2.11 uur, waarna ik overstap op de nachttrein die mij direct naar Innsbruck brengt. Hier wordt ik dan opgehaald door wintersportbuddies. Vertrekken daar natuurlijk ook weer treinen en bussen naar de wintersportgebieden.

Ervaring met de trein is echt top en vele male beter dan de bus. Heb zowel ervaringen dat ik de hele reis heb geslapen als dat ik de hele reis wakker ben geweest, doordat ik in een coupé zat met pre-apreskiërs.

KirchMountain op 14 jan 2020 11:17

Zo gaan wij het ook doen! Na Innsbruck moeten wij nog wel naar Brixen Italië en dan met de bus richting La Villa, maar dat kan allemaal prima. 😉

mukkie op 14 jan 2020 16:46

Ben benieuwd naar jullie ervaring, de reis weerhield me ervan daar te boeken.

Karin Es

Mijn eerdere ervaringen waren positief. Ik houd niet zo van lange autoritten. En zeker niet met de mogelijkheid van slecht weer onderweg…

Plaats een reactie