Moeilijke keuze...

Ik sta op het punt om nieuwe ski's aan te schaffen. Ik ben zelf een gevorderde skier. Ik ben 168cm groot en weeg 58kg.
Carven doe ik het liefst. Momenteel heb ik Head Rev 75 ski's.
Om mijn niveau wat omhoog te halen twijfel ik wat tussen de volgende modellen:

  • Salomon X Max X10
  • K2 Charger
  • K2 Turbo Charger

Welke raden jullie me aan?

Zou handig zijn als je iets meer info geeft over je ski ervaring en stijl. Half Nederland noemt zich gevorderd maar dat valt vaak tegen 😆 van een nieuwe ski ga je niet beter skien, van les nemen wel. Ben je nog van plan te lessen om technisch te verbeteren? Dat maakt wel uit in de keuze voor een ski.

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Ik denk niet dat die alles kan, maar als je ze fijn vindt zijn het prima pisteski’s. Er zijn ook hele volksstammen die ze niet prettig vinden. Het is (net als de Amphibio denk ik) een love it or hate it ski.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het ís een ski met het amphibio systeem… En van alle modellen die er van uit zijn gekomen de afgelopen jaren ken ik niemand die hem niet prettig vindt… Wat ook voor de K2 s geldt overigens… de s-max 10 is veel specifieker… de k2s en de elan zijn ondanks dat het pure piste ski’s zijn veel allrounder…

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

@Scratch006
Wellicht eens uitproberen bij Duijvesteijn in Zoetermeer? Volgens mij hangen de genoemde ski’s daar in het testrek, ook de genoemde Elan ski.

En wellicht komen zij nog met een verrassende keuzemogelijkheid.
Ik zie dat ze ook de Rossignol React 8ti hebben, is een fijne ski. Veel draaigemak, grip , maar ook wel om even gas op te geven.

Thanks voor de reacties! Het zijn de K2 Turbo Chargers geworden.

Half Nederland noemt zich gevorderd maar dat valt vaak tegen 😆

elisabeth101 op 12 dec 2019 20:07

Inderdaad ja! Van die mensen die 2x 3 dagen les nemen in een klasje en vervolgens 10 jaar lang 1 weekje per jaar gaan skiën zonder lessen. Die noemen zichzelf dan ‘gevorderd’, terwijl het eigenlijk ‘ervaren’ is. Ze voelen zich waarschijnlijk wel vertrouwd in de sneeuw, maar qua techniek schort er nog heel wat aan en doen ze onder voor iemand die pas 4 of 5x is geweest, maar die wel (privé-)les heeft gehad.

Mijn persoonlijke frustratie zit 'm vooral in van die old school skiërs die tegen míj zeggen dat ik niet weet wat carven is (laat staan dat ik het doe), terwijl zij met carve-ski’s aan hun voeten wedelend voorbij zwabberen…

Uitrusten doen we thuis wel!

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

elisabeth101 op 13 dec 2019 10:12

Jij vindt ze niks?

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

elisabeth101 op 13 dec 2019 10:12

Jij vindt ze niks?

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 12:22

Bij Worldskitest staat hij op 9 van de 10, met een bedroevend lage score van 33. (Dat is voor Worldskitest echt heel laag).
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 dec 2019 12:39

Toch nog snel besloten dan. Veel plezier met de nieuwe latten!

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

elisabeth101 op 13 dec 2019 10:12

Jij vindt ze niks?

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 12:22

Bij Worldskitest staat hij op 9 van de 10, met een bedroevend lage score van 33. (Dat is voor Worldskitest echt heel laag).
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

DrPhil op 13 dec 2019 12:39

Dat is best bijzonder want de amphibio 16 komt in die test wel heel goed naar voren en dat is exact dezelfde ski…

Opmerkelijk, aangezien ze andere lengtes hebben en volgens elan ook een ander systeem. Bij de 16ti staat system FusionX. Bij de Insomnia staat system Power Shift.
En om de 16 nou een ski te noemen die alles kan, nee. Daarover lopen de meningen heel sterk uiteen.
Feit is dat de Insomnia voor dit jaar zeer beroerd uit de test komt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 dec 2019 14:48

Feit is dat jij er nog nooit op geskied hebt…ik wel en bij meerdere skitests aanwezig ben geweest waar die wel heel goed uit de verf kwam… En over die verschillende lengtes , zet ze maar eens naast elkaar… Dat heet marketing Phill…

Ik heb op de 16 geskied en ik vond het helemaal niks.
Los van de lengtes is het bindingsysteem anders.
En hoe gaat het spreekwoord ook alweer. Liefde maakt blind?

Dude… Snap je het nou echt niet? De ski’s die als eikpunt genomen worden in de vraagstelling zijn allemaal sportvarvers… Jij vergelijkt totaal andere modellen… Maar je weet Google goed te gebruiken… Google ook eens op insomnia testwinner… Ben je uren zoet…

Dude… Snap je het nou echt niet? De ski’s die als eikpunt genomen worden in de vraagstelling zijn allemaal sportvarvers… Jij vergelijkt totaal andere modellen… Maar je weet Google goed te gebruiken… Google ook eens op insomnia testwinner… Ben je uren zoet…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 15:51

Ik dacht dat WE na het debacle met Gigi niet meer op de man zouden spelen???😥😓

Born to run. B.S.

Vond het wel een goede bijdrage van je @ThatsMrBurgundy4u. Mijn favoriete ski kan ook echt alles :), maar dat is een hele andere dan die jij hebt. Gek eigenlijk…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tnx Shane, dat is m’n hele punt… geef een advies uit ervaring en bemoei je niet met andermans goedbedoelde adviezen… de vraagsteller is heus intelligent genoeg om zelf iets met de adviezen te doen…

Natuurlijk is hij daar intelligent genoeg voor @ThatsMrBurgundy4u. En door de sarcastische posts prikt hij ook zo heen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

On-topic graag, en niet op de man.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

elisabeth101 op 13 dec 2019 10:12

Jij vindt ze niks?

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 12:22

Nee helaas. Het amphibio systeem vind ik niet prettig, de rocker aan de buitenzijde geeft mij het gevoel dat mijn beide ski’s verschillende input nodig hebben. Ook skien de Amphibio’s in het algemeen beter vanuit centrale positie (daarom vinden cruisers deze ski’s vaak wel fijn). Ik ski graag voorwaarts maar als ik hier voorwaartse input geef dan gebeurt er niks in de tip van de ski. Voelt als trekken aan een dood paard. De Amphibio 16ti doet het dan nog vrij aardig maar de Insomnia voelt voor mij zodanig licht en slap dat het voelt alsof ik geen ski’s onder heb. Ik kan er dus niet zoveel mee. Maakt het geen slechte ski natuurlijk.

De Elan insomnia… Die kan echt alles…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 09:08

Lol okee…gelukkig dat smaken verschillen 🙈

elisabeth101 op 13 dec 2019 10:12

Jij vindt ze niks?

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 12:22

Bij Worldskitest staat hij op 9 van de 10, met een bedroevend lage score van 33. (Dat is voor Worldskitest echt heel laag).
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

DrPhil op 13 dec 2019 12:39

Dat is best bijzonder want de amphibio 16 komt in die test wel heel goed naar voren en dat is exact dezelfde ski…

ThatsMrBurgundy4u op 13 dec 2019 14:19

zeker niet dezelfde ski. Wel overeenkomsten in bouw - de 16 is veel potiger dan de Insomnia (meer metaal, zwaarder, stijver, andere binding, ander hout)

Volgens MrBurgundy is salomon S/max 10w van vorig seizoen de smax 8w geworden dit seizoen. Dat is ook niet zo. (De 10w van 2018 had 2 lagen Titanium, de 8w van 2019 heeft er maar één.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 dec 2019 22:12

Plaats een reactie