Metalen krabber

Hallo,

Vraagje: ik heb nu P-tex staafjes gekocht om zelf krassen in het belag te herstellen. In Youtube video's wordt steeds aangeraden om de herstelling glad te krabben met een metalen krabber, daarom heb ik deze dan ook gekocht.

Nu is mijn vraag of je hiermee ook de zomerwaxbeurt mag afkrabben van je belag of dat dit uit den boze is.

Beter met een goed gescherpte plastic krabber of is de metalen versie even goed (of beter?)

Schrapen van wax zou ik niet met de metalen schraper doen. Te grote kans (of eigenlijk zeker) dat je letterlijk het belag schraapt…

*bericht bewerkt door Chonn op 14 dec 2019 10:01

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Het materiaal van de krabber moet altijd zachter zijn dan het materiaal van je belag om er voor te zorgen dat het de krabber is die slijt en niet je belag.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik gebruik meestal een metalen voor de wax. Eerst al met waxfleece, dus wat er nog afkomt in 1 pass is minimaal. Van de plexi dingen werd ik gek. Wel opletten inderdaad, maar tot op heden nog nooit een groef in het belag getrokken.

Edwin van Riel

… maar tot op heden nog nooit een groef in het belag getrokken.

evr66 op 14 dec 2019 12:48

Zolang de stalen krabber niet is beschadigd (en dat is echt heel moeilijk voor mekaar te krijgen op kunststof), trek je geen groeven in je belag. De ‘groeven’ die je speciaal in je belag laat grinden haal je er zelfs mee uit. Al is dat niet helemaal de bedoeling…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dan maar met de plexi krabber, lijkt me toch veiliger.

Bedankt voor jullie reactie!

De ‘groeven’ die je speciaal in je belag laat grinden haal je er zelfs mee uit. Al is dat niet helemaal de bedoeling…

Sneeuwbaard op 14 dec 2019 12:59

da’s bekend, maar met beleid/dosering goed te voorkomen ;)

@stefan68 plexi gebruiken is zeker veiliger!

Maar met de latten die er hier minimaal wekelijks doorheen gaan, blijf ik bij metaal ;)

Edwin van Riel

Ik ben ook over op metaal. De truc is deze niet plat op de ski te leggen en duwen. Maar met wat harder in t midden te duwen. Dan trek je geen groeven met de scherpe hoeken

Zolang het met ski’s gebeurt kan ik er als boarder eigenlijk ook helemaal niet om wakker liggen…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bij goed onderhoud van die plexiplaatjes werken die echt geweldig. Ik schraap niet met metaal! Alleen voor reparaties.

Click. Click. Peace

Voor ptex reparaties gebruik ik eerst een stevig breekmes dat breder is dan de ski, daarna de metalen schraper en tot slot een schuursponsje. Met zachte druk haal je met dat mes makkelijk heel wat van de overtollige ptex weg zonder dat je in het belag snijdt. Wel alleen gebruiken in de lengte van de ski en van voor naar achter.

… maar tot op heden nog nooit een groef in het belag getrokken.

evr66 op 14 dec 2019 12:48

Zolang de stalen krabber niet is beschadigd (en dat is echt heel moeilijk voor mekaar te krijgen op kunststof), trek je geen groeven in je belag. De ‘groeven’ die je speciaal in je belag laat grinden haal je er zelfs mee uit. Al is dat niet helemaal de bedoeling…

Sneeuwbaard op 14 dec 2019 12:59

Dat doe eigenlijk je ook met een plexiglas krabber. Plexiglas is ook harder dan je belag. Wat betreft de structuur: die verdwijnt ook door de slijtage van het skien. Eigenlijk moet je regelmatig nieuwe structuur aan laten brengen, als je veel skiet.

Ik heb wel een tijdje een stalen gehad maar al snel overgestapt op plastic. De stalen krabber kan je niet slijpen en deze wordt toch vrij snel bot. Doordat de stalen versie dunner is vervormd deze ook wat meer als je kracht zet (wat je gaat doen ter compensatie van het botter worden).
Dus om een lang verhaal kort te maken: gebruik/koop de plexiglas krabber. De stalen bied geen voordelen en is minder fijn. Wat belangrijk is, is dat de krabber scherp is. Dus regelmatig slijpen of vervangen. Voor de prijs van een stalen kan je meerdere plexiglas krabbers kopen (2,99 bij Decathlon)

Plaats een reactie