3 vallées april: zomerbanden + sneeuwkettingen?

Winterbandenmaffia?!?

Ik snap mensen echt niet dat je geen winterbanden koopt, zelf als je niet op wintersport gaat!

Wie kan er een nadeel van winterbanden geven?
Het enige wat vele gebruiken is dat het geld kost, en dat is eigenlijk gewoon verwaarloosbaar, tijdens het gebruik van je winterbanden slijten je zomerbanden niet dus doe je dubbel zo lang met je banden waardoor de prijs zo goed als gelijk blijft!

Ik moet echt nog de eerste echte reden lezen om geen winterbanden te kopen!

Geld is geen reden… waarom ga je dan niet met het vliegtuig skiën, je kan landen in Courchevel. Met het vliegtuig reizen is over het algemeen veiliger dan met de auto… Natuurlijk is geld wel een reden !

Hij gaat 1 keer skiën, achterwielaandrijving en begin april met kettingen. Als het eenmalig is zou ik ze niet kopen, als je vanaf nu elk jaar wilt gaan en nog buiten april zou ik stalen velgen met winterbanden kopen.

‘Vroeger’ gingen hele hordes inclusief ondergetekende gewapend met zomerbanden en sneeuwkettingen richting sneeuw.

Gerwin op 23 jan. 2012 11:27

Tijden veranderen, banden ook. De band van vroegoer was anders, meer algemeen en minder toegespitst op jaargetijden. De band van vandaag is dat wel. De zomerband presteert goed in zomerse omstandigheden, minder in winterse. De winterband presteert goed in winterse omstandigheden, minder in de zomerse. Feit.

En dan is het nog maar net of je bespaard hebt op je rubbertjes, of kwalitatief goede zomerbanden hebt. Persoonlijke ervaring heeft bij mij onderstreept dat afreizen naar winterse omstandigheden zonder winterbanden alles behalve een goed doordacht plan is.

Winterbanden: doen! Sneeuwkettingen zijn geen vervanger én mogen niet altijd gedragen worden, wanneer de zomerband je in de steek laat.

I even pee standing sideways...

De voordelen van winterbanden zijn toch klaar en duidelijk veronderstel ik? niet alleen voor de vakantie maar evengoed bij ons in de lage landen.
en door het feit dat je zomer en winterbanden maar voor de helft van het jaar gebruikt worden verslijten ze maar half zo snel! Het enige financiele verschil is dat je nu investeert in een nieuw paar banden maar in de toekomst moet je dus pas nieuwe kopen na dubbele tijd in gebruik.
Dus geen prijsverschil, ik ga trouwens liever met de wagen dan met het vliegtuig en heeft niets met geld te maken, ik kan mijn eigen tijd kiezen en veel sneller vind ik een vliegtuig zeker niet.
Je moet op voorhand in de luchtaven zijn, dan land je soms nog eens een eindje van je bestemming waardoor je taxi of dergelijke moet nemen.
Ik wil gerust een zien van bij thuis tot in bepaalde plaatsen hoeveel sneller je met een vliegtuig bent + dat ik vertrek wanneer ik zin heb met mijn wagen :-)

Last minute boeken als de wegen veilig zijn voor zomerbanden en iedereen kan weer met een gerust hart slapen. Het is waanzin om te veronderstellen dat de eerste week van april per definitie veilig is, het kan in de Alpen dan net zo bar en boos zijn als in januari. Je hebt ook verplichtingen naar andere weggebruikers.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

waarom perse winterbanden kopen…
je kan ze toch ook gewoon huren als je de aanschafprijs te hoog vind.

Blablabla dat beweer ik ook niet, lees heel het verhaal is, dan weet je dat ik 365 dagen per jaar op winterbanden rij… Niemand stelt dat trouwens.

Het vliegtuig haalde ik alleen maar aan om te zeggen dat geld wel een rol speelt inzake veiligheid.

Winterbanden zijn niet verplicht in frankrijk volgens mij

Marthe op 23 jan. 2012 11:29

Ook in Frankrijk is het uitgangspunt, dat de banden dienen te corresponderen met de omstandigheden: winterbanden in winterse omstandigheden dus.

I even pee standing sideways...

Op winterbanden rijden op asfalt tijdens zomerse omstandigheden is net zo link als zomerbanden op gladde sneeuw. Je remweg verdubbeld…die zomerse omstandigheden (28-30C) kunnen in de Alpen optreden soms al in de tweede week van april zoals afgelopen voorjaar. Dus mocht de topicstarter overgaan op winterrubber dan is het even opletten wat de situatie is bij de terugreis.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Kirsten, je moet die reactie van mij met een korreltje zout nemen, vandaar de :) erachter.

Jon op 25 jan. 2012 00:28

Oké Jon, mijn reactie was misschien iets te hevig, mijn excuus!

Maar over winterbanden welles of nietes tijdens uw wintersportvakantie hoef je niet verder te discussiëren, hierop geldt slechts één goed antwoord; JA! ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Bij mij is het verbruik op winterbanden wel hoger dan met mijn zomerbanden. Dit zal mede komen door het zachtere rubber waardoor de rolweerstand hoger is.

Mooi voorbeeld dit waarom mijn Oostenrijkse collega’s mij er nog altijd op aanspreken dat die Nederlanders het nog altijd aandurven om op zomerbandjes te komen.

Nog een andere overweging voor wie het risico denkt te kunnen nemen omdat men vroegah ook op zomerbanden in de sneeuw reed… De gemiddelde zomerbanden is vergeleken met vroeger veel breder geworden, voorzien van zomerser rubber en met minder profiel (vooral geschikt voor droge warme mstandigheden), waardoor de zomerband nog ongeschikter is geworden voor rijden in de sneeuw (ook indien voorzien van kettingen).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Diegene die zomerbanden in Belgie verkoopt die alleen maar goed rijden in de zon en met warm weer is binnen het jaar failliet… Als de zon 10 dagen op een jaar schijnt mogen wij blij zijn :)

Onderschat de lobby niet heren, los van het feit dat het verschil groot is !

Plaats een reactie