willingen en winterberg in februari.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

In de week van 23-2 tot 27-2 willen we met een groepje een paar dagen winterberg en willingen aandoen.
Het gaat om 2 max 3 dagen op de piste en dan weer naar huis.
Welke van de tussen liggende dagen zijn het beste om te gaan qua drukte of anderszins, en welke dag dan het beste naar welk van de 2 gebieden?
De groep is sterk gevarieerd van nog nooit op de ski/board tot al tig jaar meerdere weken per jaar.
En de hoofddoel is dus plezier met elkaar zonder hoge verwachtingen van het gemiddelde niveau

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Tja, wat denk je zelf in een vakantieweek? Het is de drukste periode voor het hele sauerland! Het zal sowieso de hele week druk zijn waarbij het weekeind iets drukker zal zijn dan de weekdagen, maar veel zal het niet schelen denk ik.
Misschien kan je ook kijken naar andere gebiedjes in de regio?

De verwachtingen van het niveau hoef je dan gelukkig niet te hebben. Het is file skiën in die periode

Als je met beginnende boarders gaat vallen de gebiedjes met alleen sleepliften eigenlijk al af. Blijven Winterberg, Willigen, Neuastenberg eigenlijk over, geloof dat Züschen ook een stoeltjeslift heeft. Druk gaat het overal zijn. Winterberg heeft de meeste snelle liften en dus minder wachttijden maar wel meer drukte op de pistes.

@Frank9 Zuschen heeft ook enkel sleepliften. Het kleine gebiedje van Fort Fun heeft wel een oude 2 persoons stoeltjeslift, maar is volledig afhankelijk van natuursneeuw.

Born to Ride

Ow ja, die. Wist dat er nog een was maar niet precies welke.

Is carnavalsweek, waarschijnlijk zitten de meeste acco’s al vol of zijn alleen voor de hele week te boeken.
Om over de drukte op pistes en bij liften nog maar te zwijgen.

Lekker spijkerbroek Nederlanders kijken langs de piste, pilsje erbij, zonnebril op en zo je dag spenderen. Gaat weinig skiën in die periode.

A winter without powder isn't a winter!

Dat het druk zou zijn ivm schoolvakanties had ik nog wel verwacht aangezien er 3 gezinnen met kind mee gaan. En ook in vakantie tijden is de ene dag niet zo druk als de andere. Dus in die gedachte de vraag welke dagen welke dag welk gebied.
Maar extra drukte door carnaval daar had ik geen rekening mee gehouden.

Welke periode is dan beter voor paar dagjes vanaf halverwege januari tot einde seizoen?
En zijn er nog andere gebieden binnen 400km vanaf Utrecht de moeite voor paar dagen plezier?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Vanaf begin maart is over het algemeen erg rustig, ook in de weekenden. Doordeweeks kan je dan overal doorlopen. De eerste weken van januari zijn doordeweeks over het algemeen ook nog goed te doen vooral maandag tot donderdag met hooguit enkele minuten wachten voor de drukste liften. Al zal het dit jaar misschien wel iets drukker zijn wanneer de condities eenmaal goed zijn in januari omdat het voorseizoen nu volledig in het water is gevallen en ook de kerstvakantie in het water lijkt te gaan vallen.

Born to Ride

Maart is de meest sneeuwzekere maand in Winterberg. Er ligt tegen die tijd meestal een dikke laag (kunst)sneeuw op de pistes en het is er nog rustig ook. Een laagje natuursneeuw maakt het natuurlijk perfect af maar dat kun je nooit plannen daar. Ik heb er in Maart in ieder geval prachtig dagen op de pistes gehad.

Er is eigenlijk geen alternatief waar je zo dichtbij zo goed kunt skiën/boarden. Je zou hooguit eens naar de Harz kunnen kijken. Maar in de carnavalsweek is het overal in Duitsland/Oostenrijk druk.

De zon speelt ook nog een rol. Op een prachtige zonnige vorstdag zal het al snel veel drukker zijn. Als het flink sneeuwt is het wat rustiger. Ik ben dit voorjaar in maart geweest, toen het plotseling weer flink begon te sneeuwen. Het was echt heel rustig. De derde dag begon het te regenen. Om 14:30 waren de pistes leeg. Je kunt je handschoenen uitwringen en nog erger, de sneeuw glijdt niet meer.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 18 dec 2019 07:16

De zon speelt ook nog een rol. Als het flink sneeuwt is het wat rustiger. Ik ben dit voorjaar in maart geweest, toen het plotseling weer flink begon te sneeuwen. Het was echt heel rustig. De derde dag begon het te regenen. Om 14:30 waren de pistes leeg. Je kunt je handschoenen uitwringen en nog erger, de sneeuw glijdt niet meer.

@MaartenAmsterdam slecht glijden is een kwestie van waxen…

Born to Ride

Is dat zo Matthias? Ook als het regent? Ik weet er niet veel van, dus ik dacht dat het door de kwaliteit van de sneeuw lag (verse sneeuw, dus geen kunstsneeuw) die gaat dooien. Maar goed, waxen biedt dus perspectief wat het glijden betreft. Ik vroeg me al af hoe ze dat in Winterberg doen met hun jaarlijkse Worldcup Snowboard eind maart, als het daar regent. Goed waxen dan maar.

Het is inderdaad een kwestie van waxen. En bij hoge temperaturen wax gebruiken die geschikt is voor hoge temperaturen. Er zijn eigenlijk 3 soorten wax: universele, voor lage en voor hoge temperaturen.

Born to Ride

Plaats een reactie