Nieuwe skihelm

Goedemiddag,

Ik ski al een aantal jaar met een hele goedkope skihelm, hij zat prima, maar qua look niet fantastisch. Dit weekend dus even op pad voor een nieuwe.
Mijn vorige helm droeg ik eigenlijk altijd met daaronder mijn muts, ik was even benieuwd of dit normaal is en of meer mensen dit doen? Ik kan namelijk mijn muts meenemen en deze gebruiken tijdens het passen van mijn nieuwe helm, maar als er (praktische) bezwaren zijn dan overweeg ik om voortaan geen muts meer te dragen onder mijn helm.

Hele lap tekst, maar eigenlijk ben ik dus gewoon benieuwd of meer mensen hun muts dragen onder de helm.

Nee, nog nooit gedaan. Doe je dat voor de kou? Want mijn helm is altijd warm genoeg. Misschien is een nieuwe helm hiervoor al voldoende.

Zonder muts. De helm is warm genoeg.

De meeste helmen zijn overigens ontworpen om zonder muts gedragen te worden.

echt nog nooit een muts onder aan gehad. Zitten wat van die instelbare ventilatiesleuven in, dat geeft flexibiliteit genoeg wat mij betreft. Verder altijd een neopreen maskertje mee voor als het eens echt tegen zit qua weer. Die dingen zet je op en af zonder met je helm te hoeven klooien. Best fijn ff in de lift ;)

Edwin van Riel

Ski zelf vaak met een dunne balaclava onder mijn helm. Denk dat als je een helm die an sich warm genoeg is gaat kopen op gebruik met een muts eronder je wat verliest op pasvorm als je hem zonder muts draagt.

Dank voor de reacties allen! Vreemd dat er (tot nu toe) nog geen voorstanders zijn van een muts onder de helm. Ik kom dit toch best vaak tegen in bijvoorbeeld video’s waarin uitleg wordt gegeven over het kiezen van een juiste helm. Ik twijfel nog steeds behoorlijk, met name omdat ik altijd vroeg in het seizoen ga. Ik vertrek volgende week en er worden temperaturen van -14 voorspeld, vandaar ook de twijfel.

Indien je graag een muts wilt dragen moet je dat zeker doen… het zal warmer zijn dan zonder. Vergeet het bolletje er niet af te knippen…😏

Ik kan wel een tip geven: koop een stoppertje die wielrenners ook gebruiken. Dit is een muts bedoeld om te dragen met een helm. Deze is warm en dun en past hierdoor makkelijk in je zak.

ik draag een dunne tube sjaal (Buff) die ik tot een ‘kapje’ maak onder de helm. Voor de tocht (die er nauwelijks is) maar vooral om de binnenkant van de helm een beetje fris en schoon te houden. Zo’n buff ding was je makkelijk uit. Voor de pasvorm maakt dat nauwelijks uit. En je kunt 'm ook nog als sjaal gebruiken.

Indien je graag een muts wilt dragen moet je dat zeker doen… het zal warmer zijn dan zonder. Vergeet het bolletje er niet af te knippen…😏

Ik kan wel een tip geven: koop een stoppertje die wielrenners ook gebruiken. Dit is een muts bedoeld om te dragen met een helm. Deze is warm en dun en past hierdoor makkelijk in je zak.

Bruuuno op 18 dec 2019 15:18

In outdoorwinkels vind je ook van deze helmet-hats (of hoe de verschillende merken zo ook noemen)… veel alpinisten willen graag een muts onder hun klimhelmen. Een dikke wolle muts zou ik niet dragen onder een helm… Ik draag als hget extreem koud is een hele dunnen balaclava of buff onder mijn helm.

Click. Click. Peace

https://www.bol.com/nl/p/buff-original-solid-black-nekwarmer…

https://www.bol.com/nl/p/buff-microfiber-balaclava-cortices-…

ter verduidelijking van struijlaartmarijn en SkiBeppie.

Een dikke muts lijkt me onwenselijk. Kans op verschuiven en daardoor verliezen van effectiviteit lijkt me groot. Je helm is dan in feite gewoonweg te groot.
zie ook topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/139662 in dezen.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wanneer je er echt een muts onder wilt dragen denk ik dat je het beste voor een dunne balaclava of helmaclava kan gaan. deze zijn ontworpen om onder een helm gedragen te worden.

Born to Ride

Sommige mensen hier zijn kennelijk heethoofden. Ik draag bijna altijd een balaclava voor mijn kin en wangen, dus dat is dan meteen ’muts’ onder mijn helm.
Mijn dochtertje van 9 doet ook bijna elke ochtend een muts aan onder haar helm als we naar school fietsen. Maar dat is misschien meer omdat ze in de pauze een muts nodig heeft en dan natuurlijk haar helm niet draagt.

Natuurlijk een dunne muts of balaclava, geen dik gebreid ding. Dat is inderdaad ook echt niet nodig.
Let op dat je helm goede ventilatie heeft, die ook dicht kan.

Voor de pas vorm zal het niet veel verschil maken, moderne helmen zijn allemaal verstelbaar.
Zolang je geen maat koopt waarbij je hem ‘bloot’ al op de allergrootste stand hebt, past een dunne balaclava, ‘skull cap’ , ‘helmet liner’ of hoe je zo iets ook noemt, er makkelijk onder.
Neem wel je skibril mee om te passen!

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 17:18

Ga sowieso helmen passen in de winkels. De een is de andere niet. Zo heb ik 1 type (binnen mijn prijsklasse dan) die perfect paste, de helmen van mijn favoriete merk zaten eigenlijk niet zo lekker…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik draag altijd zo’n heel dun ding eronder, maar voornamelijk tegen het jeuken.

Soms niets, soms de dunne muts, soms balaclava… En dan met/zonder buff. T is Maar net hoe koud & winderig t is…

Ga sowieso helmen passen in de winkels. De een is de andere niet. Zo heb ik 1 type (binnen mijn prijsklasse dan) die perfect paste, de helmen van mijn favoriete merk zaten eigenlijk niet zo lekker…

Ferdinand op 18 dec 2019 21:26

Vooral dit! Een helm die goed zit is veilig. Een helm die bijvoorbeeld te los zit niet. Ik heb laatst met mijn vriendin een helm uitgezocht en mijn advies aan haar was. Passen, passen, passen. Zolang hij maar goed zit. Uiterlijk maakt dan niet uit.

Maar om op je vraag te antwoorden. Zelf heb ik een anon helm waarvan ik de binnenvoering + oorwarmers eruit kan halen en dan staat ook aangegeven in de handleiding dat je er dan je muts onder kan dragen. Dus ja dat kan zeker, al doe ik het zelf niet. Ik heb mijn muts in mijn jas of rugzak en zet deze op wanneer ik de helm afzet. Vind de helm zonder muts veel fijner zitten en zeker zo warm.

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Ooit een keertje een thermo mutsje gekocht (ouderwets bivakmuts model)
Merk zou ik op moeten zoeken

Mijn kids dragen wel een muts ( bivak ) onder hun helm . Gedaan toen extreem koud was . En nu willen ze niets anders … voordeel is dat de nek ook meteen beschermd is tegen de kou .

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 dec 2019 19:29

Vergeet vooral je goggle niet bij het passen!

Ik draag een muts onder m’n helm, vooral omdat ik de earpads vervelend vind (zo lastig om mensen nog te verstaan) en m’n oren er anders afvriezen met min 30…

Setting forth in the universe

Vergeet vooral je goggle niet bij het passen!

Ik draag een muts onder m’n helm, vooral omdat ik de earpads vervelend vind (zo lastig om mensen nog te verstaan) en m’n oren er anders afvriezen met min 30…

Para op 21 dec 2019 21:54

Ehm…zonder earpads is je helm een groot deel van zijn functie kwijt…

Wat voor muts heb je eronder? Ern gewone muts of echt een helm muts? Ik heb op de motor altijd een helm muts. Heel dun, en juist voor de hygiëne en het behoud van de helm. Komt ook doordat een goede motorhelm nog wel een flink stuk meer kost.
Een dikke muts eronder zou ik niet adviseren. Qua veiligheid lijkt me dat niet geheel lekker qua pasvorm.

It is an amazing world

Vergeet vooral je goggle niet bij het passen!

Ik draag een muts onder m’n helm, vooral omdat ik de earpads vervelend vind (zo lastig om mensen nog te verstaan) en m’n oren er anders afvriezen met min 30…

Para op 21 dec 2019 21:54

Ehm…zonder earpads is je helm een groot deel van zijn functie kwijt…

Skiwi op 21 dec 2019 22:48

En daarom hebben fietshelmen en klimhelmen ook oorpads?

Vergeet vooral je goggle niet bij het passen!

Ik draag een muts onder m’n helm, vooral omdat ik de earpads vervelend vind (zo lastig om mensen nog te verstaan) en m’n oren er anders afvriezen met min 30…

Para op 21 dec 2019 21:54

Ehm…zonder earpads is je helm een groot deel van zijn functie kwijt…

Skiwi op 21 dec 2019 22:48

En daarom hebben fietshelmen en klimhelmen ook oorpads?

DrPhil op 22 dec 2019 13:15

Je wilt die serieus met elkaar vergelijken? Alle onderdelen hebben gewoon een bepaalde functie je kunt niet zomaar een deel weghalen. Een fietshelm is gebouwd voor veel lagere snelheden dan bijvoorbeeld een skihelm. Een klimhelm is juist weer gemaakt om klappen van vallende stenen e.d. op te vangen. Als je zo als jou redeneert zou je met een fietshelm ook op de motor kunnen, het integraal gedeelte heb je tenslotte toch niet nodig.

Born to Ride

Ja, het is algemeen bekend dat je met skiën heel vaak op je oor valt en met mtb nooit.

Ski’s en boards zijn met messen…
In de pre-helm tijd begin jaren ‘90 heeft mijn man bijna zijn oor verloren door een tik/langsschaven van board bij val. Kon gelukkig gehecht worden. Droeg een muts, maar die schoof omhoog toen het gebeurde.
Oorstukken zouden beschermd hebben.

❄️

Maar goed dat het board niet in zijn nek sneed. Formule 1 nekbeschermer gaan dragen?
Maar even serieus: hoeveel mensen vallen er met hun oor op de staalkant van hun ski of board. (Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken).

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2019 14:35

't Probleem is dat skihelmen zijn vormgegeven om met de oorpads te gebruiken. De enige reden dat je die dingen er af kan nemen is om ze te wassen.
Zonder oorpads kan je dat ding weliswaar op je hoofd kwijt en het zal uiteraard ook wel iets van bescherming bieden, maar zoals ik al zei verlies je daar een stuk van doordat de helm dan niet meer optimaal op je hoofd zit. In diezelfde optiek is het trouwens ook niet zo verstandig om er een (dikke) muts onder te steken.

Waarom zou je helm slechter op je hoofd zitten zonder earpads? De earpads zijn geen onderdeel van de constructie van de helm. Die kunnen vrijelijk bewegen.
Overigens een interessante gedachte, want dat zou impliceren dat het keurmerk alleen geldt met de earpads in. Dat kan ik me niet voorstellen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2019 14:54

Eens met dr Phil, een helm zonder EarPads zou al goed moeten zitten en bescherming moeten bieden. Hij beschermt je schedel, niet je kaken.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/60b86c6a2f436cfcc3079b66...

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Sorry als het plaatje een beetje luguber overkomt 😜

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Maar goed dat het board niet in zijn nek sneed. Formule 1 nekbeschermer gaan dragen?
Maar even serieus: hoeveel mensen vallen er met hun oor op de staalkant van hun ski of board. (Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken).

DrPhil op 22 dec 2019 14:33

Het gaat ook niet zozeer om je oor, veel belangrijker is je slaap die voor je oor zit…

Born to Ride

Plaats een reactie