Lage emissie zone

Hallo,
zijn er nu al wegen/dorpen/steden in Duitsland die verboden zijn voor EUR3 diesel.
Of kan men momenteel zonder zich noemenswaardig ongerust te maken nog zonder beperkingen naar Oostenrijk.
Iemand weet hoe het de komende jaren (pakweg 2 a 3 jaar) gaat evoluëren in Duitsland wat betreft lage emissie zone of verbod voor Dieselwagens of oude benzine wagens.
Het traject is vanuit Vlaams Brabant in Belgie.

Alvast bedankt voor het antwoord,

Ik dacht dat je zoiets bedoelde:

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/7c6188d64f2c9cb865172e62...

Voor Duitsland zijn over het algemeen de milieuzones beperkt tot de stadscentra (voor zover ik weet), als je gewoon op de autobahn blijft ga je er in principe geen last van hebben.

Onderstaande website biedt wat meer info
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Persoonlijk ben ik een paar maanden geleden het centrum van Dusseldorf ingereden (weliswaar met een hybride EURO6 met 50 gram co2/km) zonder er bij na te denken (dus zonder sticker) maar heb er geen last van ondervonden dus denk niet dat ze met een systeem werken zoals bij ons in Antwerpen, Gent en Brussel waar de pakkans 100% is.

*bericht bewerkt door RikM op 18 dec 2019 19:30

@RikM

dank u voor de informele link. Heel duidelijk uitgelegd.

Voor Duitsland zijn over het algemeen de milieuzones beperkt tot de stadscentra (voor zover ik weet), als je gewoon op de autobahn blijft ga je er in principe geen last van hebben.

Ik ben anders wel eens wegen tegen gekomen die ‘verkeerstechnisch’ als ‘Autobahn’ (bekende bord) bestempeld worden, maar wel degelijk in een milieuzone vallen. En hoewel deze wegen niet tot de gebruikelijke doorgaande route richting de Alpen behoren, is het zeker niet uitgesloten dat je er bij omleidingen op terecht komt. En zonder sticker zou je dan wel eens een probleem kunnen krijgen.

Ik zie dan ook niet in, waarom je niet gewoon zo’n ding aan zou vragen …
Kost een paar € en je hebt hem in een paar dagen in huis.

Rob

@RCGrootveld,
blijkbaar moet je voor een EUR3 een gele sticker hebben en die sticker wordt enkel nog in Neu_ULM toegestaan.
Dus voor mij heeft het sowieso geen zin meer een sticker aan te vragen. En hopelijk kom ik nooit in een omweg of zo terecht.
Nu vraag ik mij wel af, meestal moet ik er maar in Munchen af voor mijn ski reisbestemming, maar als ik er ooit nog terug eens in ULM af moet en ik zou daar willen overnachten, ik weet dat er een hotel is vlak naast de autobahn in ULM om te overnachten, of ik dan ook al een sticker nodig zou hebben (maar zoals gezegd, maakt voor mij niet meer uit, mijn EUR3 wordt nergens meer toegelaten :-) )

Geen idee, waar je welke sticker nodig hebt.
Ik wilde alleen maar aangeven, dat de aanname dat je geen sticker nodig zou hebben zolang je op de ‘Autobahn’ blijft in mijn optiek op een misverstand berust.

Rob

Geen idee, waar je welke sticker nodig hebt.
Ik wilde alleen maar aangeven, dat de aanname dat je geen sticker nodig zou hebben zolang je op de ‘Autobahn’ blijft in mijn optiek op een misverstand berust.

RCGrootveld op 19 dec 2019 14:07

Kun je mij een voorbeeld geven. Want deze stelling is voor mijn weten nog altijd correct. Zelfs in Munchen mag je van de A96 naar de A95 en A995 via de stadsring. Zolang je maar de zijstraten niet inrijdt. De enige plaatsen waar je pech kunt hebben is bv. de A52 snelweg naar Dusseldorf. Die loopt recht de stad in. Daar staat inderdaad een bord met Umweltzone, maar daar kom je niet op doorreis. Je kan perfect zonder Milieusticker naar de Alpen rijden, sticker is totaal overbodig.

Kun je mij een voorbeeld geven. Want deze stelling is voor mijn weten nog altijd correct. Zelfs in Munchen mag je van de A96 naar de A95 en A995 via de stadsring. Zolang je maar de zijstraten niet inrijdt. De enige plaatsen waar je pech kunt hebben is bv. de A52 snelweg naar Dusseldorf. Die loopt recht de stad in. Daar staat inderdaad een bord met Umweltzone, maar daar kom je niet op doorreis. Je kan perfect zonder Milieusticker naar de Alpen rijden, sticker is totaal overbodig.

Joy85 op 19 dec 2019 15:29

Ik ben in het Ruhrgebiet (omgeving Dusseldorf, Oberhausen, Dortmund) stukken ‘Autobahn’ tegengekomen die wel degelijk door een milieuzone lopen.
Onder normale omstandigheden zul je hem (nog) niet nodig hebben, maar als je met omleidingen te maken krijgt zou dat wel eens kunnen veranderen …
Niet iedereen gebruikt het Duitse wegennet allen voor doorreis

Rob

De stadssnelweg door Ulm is ook vignetplichtig. Nu heb ik wel ergens gelezen dat je dat vignet ook kan kopen in de toeristische dienst, en die ligt knal in die zone. De politie zou meestal aanvaarden dat je zogezegd onderweg bent naar ginder.

Ik heb mijn laatste stickers aangeschaft bij een merkgarage. Gewoon binnenspringen en je inschrijvingsformulier tonen.

Plaats een reactie