Skiles..hoe lang eigenlijk?

ik heb vroegâh hele weken skiles gehad, gewoon in de groep van zondag tot vrijdag. En het jaar er op weer. en het jaar er op weer: de redenering was “ik kan nog niet zo goed skiën als anderen (lees ‘einheimischen’) en dus moet ik les nemen”…is dat erg old-skool? het valt me in dit forum op dat mensen 1-2 dagen les al heel wat vinden. Valt me in skigebieden ook op dat je minder lesklasjes met volwassenen ziet, maar wel erg veel mensen die met een tamelijk slechte techniek/houding de berg af raffelen. Hoe zit dat eigenlijk? minder ambitieus, eerder tevreden? geen zin? te duur? geen tijd? zelfoverschatting? of zijn het allemaal natuurtalenten :) ?

Het zijn alvast niet allemaal natuurtalenten ;-).

Verder: hoe meer les/training hoe beter. Bovendien is het een leuke manier om mensen te leren kennen.

Hoezo skiles? 2 dagen skiles van een vriend in snowworld en een zaterdag Winterberg zijn toch ruim voldoende om goed te leren skien!

*bericht bewerkt door Matthias123 op 19 dec 2019 15:24

Born to Ride

It’s all about the money.

En daarbij met de komst van de carve ski is heelhuids de berg afkomen ook gemakkelijker geworden.
Om technisch goed te kunnen skiën en misschien ook wel veilig te kunnen skiën heeft ~75% van de Nederlandse skiers echt nog wel een paar lesjes nodig.

Nou, dit gaat vast weer een smultopic worden… Het valt mij vooral op dat iedereen met een vraag tegenwoordig een beetje hautaine antwoorden krijgt en iedereen over elkaar heen buitelt om "les, les, les" te roepen. Ik had als absolute beginner net zo veel lol als nu, misschien wel meer…

Het enige juiste antwoord op de vraag "hoe lang eigenlijk" is dus, net zo lang als je het zelf leuk vindt.

*bericht bewerkt door Shane op 19 dec 2019 15:34

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hahahah, wat ik er meestal over lees is dat vooral het materiaal zorgt dat je met minder of geen les ook wel beneden komt in tegenstelling tot Vroegah😁
Wij lessen ook nog steeds en hoor altijd om me heen van kun je dan nu nog steeds niet skiën… Ik geef dan als voorbeeld dat er heel veel sporten zijn die, meestal op een doordeweekse avond, allemaal trainen, zo moet je het eigenlijk zien dat lessen, gewoon lekker ermee bezig zijn en hoe hoog je de lat legt ligt vooral aan de persoon.
De meeste “vaste reageerders” hier kun je totaal niet vergelijken met het grootste gros op de pistes, die zijn wat fanatieker😉
Wat betreft de minder fanatiekelingen zul je bij navraag 1 of meerdere antwoorden krijgen zoals in je eigen opsomming☃️

LA NORMA😍☃️

Als ik voor mezelf spreek: minder ambitieus en sneller tevreden.

Op mijn ski techniek is nog wel heel wat aan te merken, maar de skivakantie is voor mij ook ontspanning zonder iets te moeten. Ik ben tevreden met wat ik kan, blijf lekker cruisen op de blauwe en rode pisten genietend van de omgeving en het vrije gevoel en heb verder geen ambities om sneller, beter of moeilijker te kunnen skiën.

Ja dit is wel een ding inderdaad. Waar het aan ligt? Geen idee. Natuurlijk is het niet goedkoop, dit lijkt me een belangrijke reden. Andere dingen die je noemt spelen mee maar toch snap ik het niet helemaal want het is zoveel leuker en veiliger als je het goed kan. Niet alleen techniek, maar ook de pisteregels / hoe gedraag ik me op de piste. Dit is in mijn ogen ook belangrijk.

Het zou toch niet vreemd moeten zijn om skiles te nemen. Bergen hebben we hier tenslotte niet, ondanks dat je wel wat kunt oefenen zijn er een hoop aspecten die toch compleet anders zijn in de alpen zelf.

Hoe lang is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar het lijkt me toch dat je elke piste wel redelijk gecontroleerd af zou moeten kunnen komen, al is het maar om andere niet onnodig in gevaar te brengen

*bericht bewerkt door Simonko op 19 dec 2019 15:41

Same here, best wat gelest vroeger en dan nog sluipen er zoveel fouten in.

Plezier staat voor op, met een veilige techniek voor jezelf en vooral ook de anderen op de piste. Er zijn ook mensen die op wintersport gaan voor de apres ski, ieder zijn ding.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 19 dec 2019 15:46

ik denk dat bij de meeste onder ons het nog vol met fouten zit :) en dat je bijna nooit uitgeleerd gaat zijn.

zelf oefen ik bijna elke week indoor in clubverband en tijdens de reis neem ik tussen de 2-4 priveles naargelang goesting en weer condities om dingen te oefenen die je indoor niet kan trainen.

vorige week op Kronplatz en alles rond de sella ronda kon 99% best nog wat lessen mezelf inclusief :)

maar zolang je plezier hebt en je geen gevaar bent voor jezelf of anderen who cares :)

In mijn vriendengroep (over het algemeen veertigers) zie ik grofweg twee verschillende soorten mensen:

  • type 1: mensen die als kind hebben leren skiën en nu vol vertrouwen al wedelend op de duurste categorie carve-ski’s redelijk goed van de berg af komen.
  • type 2: mensen die niet, of pas op latere leeftijd, hebben leren skiën. Die overwegen om ski-les te nemen, maar vinden dat ze in een klasje niet zo veel meer bij leren, dus kiezen ze voor privéles. Maar dat vinden ze dan weer te duur om de hele week te doen. En ze vinden het ook ongezellig om op les te gaan, terwijl de vrienden van type 1 het gebied door crossen. De type 1 vrienden zeggen dan vroeg of laat: “Ga gezellig met ons mee, joh! We wachten echt wel op je!” Tijdens het skiën hoor je de types 1 aan de types 2 aanwijzingen geven die niets met carven te maken hebben… En de types 2 liggen er na een uurtje skiën vanaf, lassen op dag 3 een rustdagje in en zeggen weer dat ze volgend jaar echt niet meer meegaan.

Ik denk dat de types 1 vooral zichzelf overschatten. Bij de types 2 verwacht ik dat het inderdaad minder ambitie en/of te duur is. De types 2 die ik ken (vooral de mannen), vinden het gewoon prima als ze zonder vallen van de berg afkomen en niet de langzaamsten op de piste zijn. En als ze wel vallen, ligt het altijd aan ‘die ander’ (dat is standaard een snowboarder of een oud wijf) die ineens van rechts kwam, stil stond of een bocht maakte waar hij dat niet verwacht had, of noem maar iets. Dat typetje 2 daar niet zo van zou schrikken als hij zelf een uitstekende techniek zou hebben, houd ik over het algemeen maar voor mezelf ;)

In mijn groep reken ik één vriend en mezelf tot type 3: op latere leeftijd leren skiën, maar nu nog steeds elk jaar voorafgaand aan de vakantie een paar lessen op de rollerbaan om het geheugen weer op te frissen en de techniek goed aan te leren.

Uitrusten doen we thuis wel!

Kies uit de meerkeuzelijst:

A) Onwetendheid, niet weten dat je zelf nog beter/makkelijker kan skiën
B) Het is soms erg prijzig
C) Groepsdruk, toch wel erg gezellig om met hun naar Hut Gipfel te gaan voor een drankje en hapje
D) Bang voor het onbekende, wat als de andere ongezellig zijn of leraar/lerares het niet snapt.
E) Ik heb geen les nodig, ben Hirscher, Tomba en Vonn in het kwadraat

Denk dat B wel erg mee werkt, gezien de combo Aanreis + Skipas + Skiles + Skihuur + Onderkomen + Eten/Drinken het wel erg duur wordt en dan moet er ergens op gekort worden.

Voor kinderen is dat vaak anders… ouders die aangeven dat de kinderen wel goed moeten leren skiën + deel kinderopvang natuurlijk… even rustig zelf skiën.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Niemand die op een gegeven moment moe werd van de groepslessen? Vanaf mijn 3e al in de klasjes. Ik had het telkens wachten op een gegeven moment wel gehad. Zeker als je zelf met anderen op wintersport bent en het ook leuk is samen wat te doen op de piste.

Tegenwoordig kun je ook alles op internet vinden. Ik voel me ook al bijna schoenmaker na 1 video van een schoenreparatie te hebben gezien. ;)

Hier wel zeggen dat als lest wel je techniek op peil houdt. En dat merk ik ook wel dat als je lang niet les er toch wel foutjes insluipen . Tja waarom geen les meer . Gewoon omdat ik het heerlijk vind om ook zonder de kids even met zijn tweeen te skien .

En voor kids geldt dat ik wel belangrijk vind dat ze goed aanleren want dan hebben ze daar jaren profijt van . Het kost wat 2x 15 indoorlessen en ochtend in frankrijk , wel wel iets waard . En voor de kids geldt ook plezier staat voorop en dan komt de rest vanzelf . Hoeven geen top skiërs te worden . En ook belangrijk is dat ze weten hoe veilig ze piste af kunnen gaan .

Nou, dit gaat vast weer een smultopic worden… Het valt mij vooral op dat iedereen met een vraag tegenwoordig een beetje hautaine antwoorden krijgt en iedereen over elkaar heen buitelt om "les, les, les" te roepen. Ik had als absolute beginner net zo veel lol als nu, misschien wel meer…

Het enige juiste antwoord op de vraag "hoe lang eigenlijk" is dus, net zo lang als je het zelf leuk vindt.

Shane op 19 dec 2019 15:33

Ik denk dat dit het enige juiste antwoord is :)

Persoonlijk kies ik voor les in Nederland op een rollenbaan (zowel ski als snowboard) zodat ik in de bergen mijn eigen plan kan trekken, en veilig beneden kom.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Vrienden met anwarter hebben en die zeggen je wel les te geven, scheelt geld en je bent de gehele dag bij elkaar als vrienden.

Je hebt natuurlijk ook figuren die hard op roepen dat iedereen les moeten volgen en het vervolgens zelf niet doen.
En figuren die stoer roepen ik heb geen les nodig, ik heb het mezelf geleerd types, die stiekem toch les volgen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Van mij zou je op les ‘moeten’ totdat je overal veilig naar beneden kan, zodat je ook anderen niet in gevaar brengt. Dat het er misschien nog niet uit ziet, of technisch niet zo mooi, maakt mij dan niets uit. Dan gaat het om de persoon zelf: wil die technisch wel beter worden? Of wil die gewoon lekker zelf door het gebied heen gaan. Allemaal prima, als je maar geen gevaar vormt voor een ander.

Kies uit de meerkeuzelijst:

A) Onwetendheid, niet weten dat je zelf nog beter/makkelijker kan skiën
B) Het is soms erg prijzig
C) Groepsdruk, toch wel erg gezellig om met hun naar Hut Gipfel te gaan voor een drankje en hapje
D) Bang voor het onbekende, wat als de andere ongezellig zijn of leraar/lerares het niet snapt.
E) Ik heb geen les nodig, ben Hirscher, Tomba en Vonn in het kwadraat

Denk dat B wel erg mee werkt, gezien de combo Aanreis + Skipas + Skiles + Skihuur + Onderkomen + Eten/Drinken het wel erg duur wordt en dan moet er ergens op gekort worden.

Voor kinderen is dat vaak anders… ouders die aangeven dat de kinderen wel goed moeten leren skiën + deel kinderopvang natuurlijk… even rustig zelf skiën.

Sluus op 19 dec 2019 15:53

Hier zou ik nog aan toe willen voegen F) Geen prioriteit. We schrijven hier natuurlijk met een groep wintersporters die het over het algemeen ook belangrijk vinden om op een goede manier naar beneden te komen. Maar als ik ook om me heen kijk, heeft uit mijn omgeving vrijwel niemand dat. Als je maar naar beneden komt, niet te vaak valt dan prevaleert de lol en het genieten van vrij skiën.

Voor mij persoonlijk zijn de kosten wel een belemmering. Al valt dat ook wel weer mee als je kijkt naar alle uitgaven tijdens de wintersport. Maar goed, het wordt dan wel weer een stukje duurder.

Ik denk dat je toch volledige weken op les moet tot je fatsoenlijk in parallel een rode piste af kan. De hoofdreden is dat het skiën véél plezanter en makkelijker wordt. Ik heb al zoveel mensen gehoord die voortdurend verzuurd zijn en al na een halve dag bekaf zijn, puur omdat ze al wringend de berg afkomen. Een degelijke techniek maakt je skidag makkelijker, minder lastig, en dus ook plezanter.

Maar het is een moeilijke afweging. M’n vriendin gaat nu voor de derde keer weer skiën en opnieuw ene hele week op les. Het is moeilijk te bepalen wanneer het niveau voldoende hoog is om niet meer op les te gaan.

Wat @Shane zegt. Zolang je les leuk vindt.
Niet iedereen heeft de behoefte om technisch te perfectioneren. En dat hoeft ook niet.
De een wil beter, sneller, uitdagender. De ander heeft wat basis en wil gewoon ongecompliceerd rond toeren.
Wil je les dan neem je les. Zo niet dan niet.

Skiën aanleren is makkelijker dan na een paar jaar je techniek te willen verbeteren en daardoor juist zaken moet afleren. Als je jong bent, ben je waarschijnlijk minder bang en heb je een beter conditie. Beter een les te veel dan een les te weinig.

Van mij zou je op les ‘moeten’ totdat je overal veilig naar beneden kan, zodat je ook anderen niet in gevaar brengt. Dat het er misschien nog niet uit ziet, of technisch niet zo mooi, maakt mij dan niets uit.

Tiny-M op 19 dec 2019 16:22

Overal? Die lat lijkt mij voor de meeste mensen ongrijpbaar hoog:

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/de550f51505dfbf6d8c39027...

Ik zou dus zeggen: ski geen dingen boven je niveau, maar dat heeft met les op zich niets te maken,
Als je uitsluitend groene pistes veilig afkomt is dat ook prima, zolang daar maar op blijft.

Nou, dit gaat vast weer een smultopic worden… Het valt mij vooral op dat iedereen met een vraag tegenwoordig een beetje hautaine antwoorden krijgt en iedereen over elkaar heen buitelt om "les, les, les" te roepen. Ik had als absolute beginner net zo veel lol als nu, misschien wel meer…

Het enige juiste antwoord op de vraag "hoe lang eigenlijk" is dus, net zo lang als je het zelf leuk vindt.

Shane op 19 dec 2019 15:33

Ik ben het hier ook mee eens. Vooral over dat les, les, les gedeelte. Als hier op het forum iemand een vraag stelt, is er altijd wel iemand die antwoord: ik zou les nemen! Van ontevredenheid over ski’s tot tips voor omgeving Gerlos, het komt er altijd wel op neer dat je skiles moet nemen.

Maar goed. Ik geef zelf skiles op een borstelbaan. Daarbij krijgen wij als leraren ook wekelijks zelf les in eigen vaardigheden. Ik merk wel dat dit echt helpt tijdens de wintersport. Voor anderen kan ook alleen maar aanraden om in Nederland les te nemen, op een borstelbaan of indoor skihal. Op wintersport ga je natuurlijk voor de ontspanning en om te genieten. Ik begrijp goed dat je dan niet in een groepje van de berg wilt.

Van mij mag iedereen zelf weten hoeveel les hij/zij neemt, als je maar geen gevaar voor anderen vormt op de piste. Plezier is het belangrijkst, maar lessen kan daar altijd aan bijdragen!

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/de550f51505dfbf6d8c39027...

Slim op 19 dec 2019 16:40

Wat een ontzettende back seat…
Hier zouden een paar lesjes geen kwaad kunnen

Wij skiën elk jaar samen met een andere familie. De eerste twee jaar niemand les. Toen we de derde keer gingen moest ik praten als brugman om de andere 3 volwassenen over te halen om les te nemen.

De bezwaren waren een beetje als volgend:

-te duur (toen al ruim $400 voor een half dagje, $600 voor de hele dag, gedeeld met z’n vieren.) Je kunt het dan een beetje zien als nog een extra dag skiën, of een dag minder skiën en les nemen.

-ze dachten dat het niet leuk, of niet nuttig zou zijn

Uiteindelijk, boekten we een halve dag, en bij de lunch waren de andere drie zo enthousiast dat ze er graag een hele dag van maakten.

In de volgende jaren hebben we het wel vaker gedaan, maar het wordt lastig. Ik vindt het erg leuk, oefeningen doen, praten met een local, feedback krijgen, maar mijn vrouw en het andere stel hebben dat minder, die willen gewoon lekker door skiën. Het wordt ook steeds moeilijker om in 1 dagje nog echt vooruitgang te boeken.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2019 16:52

@Stanro aan de andere kant is het wel zo, dat als iemand ski advies vraagt je wel een beetje over hetzelfde moet praten.

Iemand die aangeeft goed te kunnen skien, maar later aangeeft het zelf te hebben aangeleerd of nauwelijks les heeft gehad, is heel anders advies geven dan iemand die technisch goed heeft leren skien.

De eerste zal echt niet geholpen zijn met een high end ski volgens mij.

Van mij zou je op les ‘moeten’ totdat je overal veilig naar beneden kan, zodat je ook anderen niet in gevaar brengt. Dat het er misschien nog niet uit ziet, of technisch niet zo mooi, maakt mij dan niets uit. Dan gaat het om de persoon zelf: wil die technisch wel beter worden? Of wil die gewoon lekker zelf door het gebied heen gaan. Allemaal prima, als je maar geen gevaar vormt voor een ander.

Tiny-M op 19 dec 2019 16:22

Dit is dus het juiste antwoord. Ongeleide projectielen die het “wel leuk vinden zo” horen niet op de piste thuis.

@Slim je kan het ook heel letterlijk nemen. Binnen het skigebied zou je in ieder geval wel de pistes af moeten kunnen die je wilt doen. Dat je zwart al schuivend af gaat, prima. Als het maar veilig is.

@Slim je kan het ook heel letterlijk nemen. Binnen het skigebied zou je in ieder geval wel de pistes af moeten kunnen die je wilt doen. Dat je zwart al schuivend af gaat, prima. Als het maar veilig is.

Tiny-M op 19 dec 2019 17:09

Natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat is juist het punt.

In je eerste post stelde je dat er een universele grens was, die voor iedereen gelijk was. ‘Overal’ heette dat. Zelfs als je zou schrijven ‘alle rode pistes’, dan nog ben ik het er niet mee eens.

Hierboven schrijf je ‘die JIJ WILT DOEN’, dat is een subjective, persoonlijke grens. Dat is heel wat anders, en daar ben ik het 100% mee eens.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2019 17:50

Toen ik in mijn studententijd met skiën begon heb ik denk ik een jaar of drie op rij vijf dagen skiles genomen. Daarna heel lang niet want ‘ik kwam de rode en zwarte pistes’ prima af.

Tijdens mijn 12e seizoen in de sneeuw ging dochterlief mee. Die hebben we toen eerst indoor skiles laten nemen op een rollerbaan. Dat leek me ook wel ‘handig’ voor mij zelf ‘voor een keertje’.

Nu, ik dacht dat ik kon skiën (net als de gemiddelde skiër / reaguurder). NOT !

Of zoals de skileraar toen zei: het oversteken van de piste, dan 1 bochtje, dan weer oversteken, mag je geen skiën noemen.

De afgelopen jaren een vijftal keren steeds zes indoorlessen genomen, gecombineerd met skireis van skischool incl vijf ochtenden skiles. Nu pas kan ik zeggen dat ik echt kan skiën.
Kortom, je bent nooit te oud om te leren.

Toen ik in mijn studententijd met skiën begon heb ik denk ik een jaar of drie op rij vijf dagen skiles genomen. Daarna heel lang niet want ‘ik kwam de rode en zwarte pistes’ prima af.

Tijdens mijn 12e seizoen in de sneeuw ging dochterlief mee. Die hebben we toen eerst indoor skiles laten nemen op een rollerbaan. Dat leek me ook wel ‘handig’ voor mij zelf ‘voor een keertje’.

Nu, ik dacht dat ik kon skiën (net als de gemiddelde skiër / reaguurder). NOT !

Of zoals de skileraar toen zei: het oversteken van de piste, dan 1 bochtje, dan weer oversteken, mag je geen skiën noemen.

Piste oversteken, 1 bochtje en weer oversteken vind ik niet hetzelfde als “‘ik kwam de rode en zwarte pistes’ prima af.”

Plaats een reactie