Sneeuwkettingen in voorjaarsvakantie - verplicht mee naar KWT?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal - Oberstdorf

Hallo,
Wij gaan in de voorjaarsvakantie voor de eerste keer met eigen auto naar de wintersport, Riezlern in het Kleinwalsertal. De winterbanden zitten inmiddels onder de auto. Sneeuwkettingen heb ik (nog) niet.
Ik lees dat KWT goed bereikbaar is en sneeuwkettingen niet nodig lijken.

Zijn sneeuwkettingen nodig?
Of verplicht om bij je te hebben?
Graag tips.

Nodig waarschijnlijk niet, bij je hebben eigenlijk wel.

Ik ben regelmatig zonder sneeuwkettingen naar KWT geweest (had voor die auto nog geen kettingen).
Maar het stuk tussen Oberstdorf en Riezlern is steil genoeg om bij sneeuwval kettingen noodzakelijk te maken. Het hangt dus van het weer af. Is de verwachting dat het een week lang helder weer is, dan heb je ze niet nodig. Wordt er sneeuw verwacht dan zou ik ze wel willen hebben.
Heb ze ooit zelfs eens nodig gehad bij Dusseldorf op de snelweg. Ook eens voor een Italiaanse huurauto in het dorp kettingen moeten kopen tegen de hoofdprijs, omdat ik zonder niet meer weg kon.
Dus, je kunt de gok nemen, maar wil je gewoon zekerheid dan regel je van te voren een setje.

Ik ben er vorig jaar met die dumps geweest. We hadden wel kettingen bij ons, maar niet nodig gehad. In mijn beleving was het ook allemaal niet zo steil, maar goed, het kan misgaan op de laatste 200m natuurlijk.

Welke maat heb je nodig? Ik heb hier 2 paar ongebruikte setjes liggen die niet op mijn huidige wielen passen en ik ben vast niet de enige die er een aantal overheeft…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik was vroeger ook zo'n nederlander met totale onderschatting van winterse omstandigheden in de Alpen😁 dat je denkt dat je wel 'even' dat heuveltje oprijdt met je voorwielaandrijving 🤭🤦 niet dus.

Kortom, de kans dat je ze nodig hebt is heel klein, maar het hoort gewoon bij je wintersport uitrusting. Op sommige plekken zijn ze zelfs verplicht.

Ps. Setje is vaak goedkoop op marktplaats te vinden.

Ik was vroeger ook zo'n nederlander met totale onderschatting van winterse omstandigheden in de Alpen😁 dat je denkt dat je wel 'even' dat heuveltje oprijdt met je voorwielaandrijving 🤭🤦 niet dus.

elisabeth101 op 23 dec 2019 21:25

Met een Nederlandse rijstijl gaat dat niet lukken nee 😄
In het verleden soort van rijles gehad van een local op besneeuwde hellingen. Ik kwam de helling niet op bij het hotel en wilde kettingen gaan leggen. Toen zei hij "wacht maar ik laat wel even zien hoe het moet".
Sindsdien is kettingen leggen wat minder snel noodzakelijk (tenzij er mogelijk een toerist voor je zit natuurlijk, dan mag je ze alsnog gaan leggen 😄).

*bericht bewerkt door Hessel op 23 dec 2019 22:20

Ik was vroeger ook zo'n nederlander met totale onderschatting van winterse omstandigheden in de Alpen😁 dat je denkt dat je wel 'even' dat heuveltje oprijdt met je voorwielaandrijving 🤭🤦 niet dus.

elisabeth101 op 23 dec 2019 21:25

Met een Nederlandse rijstijl gaat dat niet lukken nee 😄
In het verleden soort van rijles gehad van een local op besneeuwde hellingen. Ik kwam de helling niet op bij het hotel en wilde kettingen gaan leggen. Toen zei hij "wacht maar ik laat wel even zien hoe het moet".
Sindsdien is kettingen leggen wat minder snel noodzakelijk (tenzij er mogelijk een toerist voor je zit natuurlijk, dan mag je ze alsnog gaan leggen 😄).

Hessel op 23 dec 2019 22:17

Hier precies hetzelfde meegemaakt. In een paar seconden waren we boven, thnx to the pizzadriver!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

En dan pak je een keer de auto van die local mee (met spikes) tijdens flinke sneeuwval en dan blijkt dat materiaal ineens veel belangrijker dan je rijskills 😉.

Ik ben meermaals met een achterwielaangedreven wagen tijdens een dikke dump het KWT ingereden en heb nooit sneeuwkettingen nodig gehad, ook niet op de steilere stukjes naar de hotels… Al was dat soms echt kantje boord. Dat allemaal gezegd hebbende… Waarom zou je ze nou in hemelsnaam niet in je wagen gooien???

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die laatste zin van @Shane is het enige antwoord. Waarom toch zo moeilijk doen over die 50 euro, alsof het een enorme sluitpost is. Alleen al voor je gemoedstoestand (en veiligheid) horen kettingen er gewoon bij op wintersport.

Waarom niet gewoon meenemen . Als je nodig hebt ben je blij als je ze bij je hebt , andersom minder blij .

Voor de goede orde, ben het volledig eens met kettingen meenemen.
Maar mocht de aanschaf ervan erg last minute zijn dan zou je ook even naar de weersvoorspelling kunnen kijken, hoewel dat met een week vakantie al weer anders is dan bij een lang weekend.
Halverwege Duitsland bij een bouwmarkt of automaterialenshop kopen kan ook nog, maar dan moeten ze maar net de goede maat hebben. Of ze hebben dan alleen die waarvoor je de hoofdprijs betaalt.

Dus beste is ze gewoon in de achterbak hebben. Al het andere is en blijft een risico.

1 kleine kras op je auto kost meer dan een tweedehands setje. Ik zou niet twijfelen

Toetie

Dank voor jullie reacties, nuttig. Setje is inmiddels besteld.

Vergeet niet om de kettingen thuis bij droog warm weer even te monteren ! Als je ze nodig hebt is het altijd in moeilijke omstandigheden. Koud,nat,donker,druk,chaos,etc

Slim inderdaad om gewoon mee te nemen en thuis een keer ‘proefmontage’ te doen. Ik heb ze altijd achterin liggen, voor de zekerheid. Nog nooit nodig gehad, maar het zou niet in me op komen om zonder te vertrekken.

Ik zit nu in Riezlern, er rijden diverse mensen met sneeuwkettingen om. Als je hotel of appartement aan een weggetje zit wat net ff wat omhoog loopt. Is de kans zeker aanwezig dat je ze wil hebben.

Volgens mij kun je zelfs een flinke prent krijgen als blijkt dat je nodig hebt en niet bij je hebt en daardoor de weg blokkeert …

En terecht …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 28 dec 2019 12:13

Rob

En als door omstandigheden de autoriteiten aangeven dat kettingen verplicht zijn om boven te komen kun je ze maar beter bij je hebben. Scheelt een hoop ergernis op het laatste stukje van de reis

Vergeet niet om de kettingen thuis bij droog warm weer even te monteren ! Als je ze nodig hebt is het altijd in moeilijke omstandigheden. Koud,nat,donker,druk,chaos,etc

MartienS op 25 dec 2019 14:56

Ik zou het thuis twee keer proberen, eerst overdag bij droog weer en als dat goed gaat, 's avonds in het donker, als het kan met regen/sneeuw :)

Plaats een reactie