Aankoop snowboard na 4jaar

Hey,

Ik ga begin februari op mijn 5de skireis. Ik was vorig jaar al aan het twijfelen om mijn eigen materiaal te kopen maar het is bij enkel boots gebleven.
Ik ken hier echter niets van en hoopte dat jullie me wat konden helpen met het kiezen van aan geschikt board.

Ik had momenteel volgende 3 boards op het oog:

  • Salamon Sight 2020 + Union flite pro bindings (440 euro)
  • Burton ripcord 2020 + Salamon rhythm bindings (430 euro)
  • Arbor Formula rocker 2020 + Burton custom black (470 euro)

Ik geniet ben vorige winter gestart met het leren carven, en mijn eerste sprongen gewaagt in het park. Die gingen allemaal vlot, dus ben ik op zoek naar een board waar ik goed mee gaan oefenen.

Wat info over mezelf:

  • 2m lang
  • 88-92 kg
  • Boot size: EU 44, US 11,5

Alvast bedankt voor je tijd,
hopelijk geraak ik wat wijzer.

  • Arno

Ik had hetzelfde probleem maar door veel te lezen en vooral reviews te lezen op http://www.thegoodride.com heb ik voor mezelf maar bepaald dat ik de k2 manifest wilde.

Deze gekocht en bevalt erg goed. Beetje hetzelfde idee qua boerden als jij. Vooral pistes carven en heel af en toe een sprongetje in het park wagen.

Succes misschien heb je er wat aan.

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Als je echt wil carven, denk dat ook eens na over een wide board. Gaat je op je toe carve hopelijk wat toe drag schelen.

Setting forth in the universe

Laatst voor een snowboard van mijn vriend bij Burnside in Deventer geweest aangezien hij ook niet wist wat nu precies geschikt was. En echt een aanrader! Als het board uiteindelijk niet bevalt kun je zelfs terug. No spon dit, maar ben gewoon echt enthousiast over de service en kundigheid daar.

Als je wilt carven zou ik zeker naar een camber plank kijken.
Rocker is te flex en om te carven mag je een iets stijver board hebben
Hybride planken zijn zeker leuk. Heb je beste van beide werelden. Speels maar ook stijf als nodig is.
Belangrijk is ook dat uw bindingen ook niet te soepel zijn

Probleem met Burton is de Est channels

Ga gewoon naar uw local boardshop. Daar krijg je de nodige advies over alles

Bedankt voor de reacties,

Er is in de buurt waar ik woon niet echt een deftige snowboard shop, wel enkele grotere winkels maar die zijn meestal niet volledig op de hoogte over de snowboards die ze verkopen. Ik heb echter wel heel wat zitten rond vragen, en veel opgezocht op thegoodride (super website) en ben op de Yes Basic uitgekomen.
https://www.ekosport.be/nl_BE/yes-basic-20-salomon-rhythm-wh…
De kans is groot dat ik voor dit board zal gaan. Mijn enige vraag is:

zou ik voor de 159W of 161 size gaan? Ik ben net geen 2m groot en weeg ongeveer 88-92kg. Mijn bootsize is EU 44, US 11,5.

Voor dit soort laatste beslissing zoals breedte en lengte ben ik zelf vorig jaar naar een winkel gegaan. (Duivesteijn) erg goed geholpen overigens.

Had mijn eigen bevindingen en voorkeuren doorgegeven en op basis daarvan de bevestiging gekregen dat dit het juiste snowboard voor mij was.

De verkoper in de winkel adviseerde mij nog net iets meer het model eronder te nemen(goedkoper, dus een heel eerlijk advies) maar ik was toen ook zo eigenwijs om toch de manifest te pakken. Dit heb ik de eerste dag ook geweten want hij had me een paar keer goed te pakken. Inmiddels helemaal gewend en erg fijn.

Mijn tip is dus om toch naar een goede zaak te gaan waar ze hem voor je kunnen inkoppen. Je weet nu een beetje wat je wil en op basis hiervan kunnen zei de keuze samen met jou bepalen. Ik moest ook 1,5 uur rijden om bij duijvesetein in Zoetermeer te komen maar we hadden het ook over dik euro 500,- dus vond ik toch wel de moeite waard.

Hoop dat je er wat aan hebt. Ben benieuwd wat de keuze is geworden.

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Yes Basic is een super goeie plank. Heb het vroeger al getest en de shop dat ik voor rij heeft het ook.
De naam op zn eigen zegt het. Basic. Het heeft alles wat je moet hebben.
Hybride plank. Dus zit veel pop in en stabiliteit door de camber tussen de bindingen. En door de rocker in de neus en tail is het ook speels.

Nu nog deftige bindingen.

Voor de lengte van de plank. Je hebt ook een 163W.
Hoe langer uw plank. Hoe sneller je gaat. Hoe meer stabiliteit je hebt.
Hoe kleiner uw plank. Hoe wendbaarder. Hoe sneller dat het reageert.

Yes Basic is een super goeie plank. Heb het vroeger al getest en de shop dat ik voor rij heeft het ook.
De naam op zn eigen zegt het. Basic. Het heeft alles wat je moet hebben.
Hybride plank. Dus zit veel pop in en stabiliteit door de camber tussen de bindingen. En door de rocker in de neus en tail is het ook speels.

Nu nog deftige bindingen.

Voor de lengte van de plank. Je hebt ook een 163W.
Hoe langer uw plank. Hoe sneller je gaat. Hoe meer stabiliteit je hebt.
Hoe kleiner uw plank. Hoe wendbaarder. Hoe sneller dat het reageert.

kendrick op 26 dec 2019 11:40

Hey Kendrick, bedankt voor je info!

Dus op zicht zal het geen probleem zijn dat ik een plank zal hebben van 161 die geen wide is met een size 11,5 boot. De 163W kan ik jammergenoeg niet meteen vinden, en al zeker niet voor de deal die ik bij ekosport gevonden heb.

Daar heb ik de Yes Basic samen met Union flite pro bindingen voor ongeveer 465 euro.

Edit: De 163W gevonden, in het algemeen iets duurder (± 50 euro), maar inclusief een snowboard tas. De vraag is dus

  • Yes Basic 161 voor ± 465 euro
  • Yes Basic 163w voor ± 510 euro

*bericht bewerkt door RamonArno op 26 dec 2019 14:10

Ruim laat en waarschijnlijk heb je je plank al gekocht maar de Yes Basic is super, ook ik heb net mijn 2de besteld. Ik snowboard al meer dan 20 jaar, ben deze winter 3x geweest en heb rond mijn 22 een seizoen Alpen gedaan. Dit wordt mijn 5de plank (rossignol, hammer, Forum Devun Walsh-pro, 2x Yes basic), allen getrashed… Ik ben ook 196 en 95kg. Daar waar mijn oude basic 159w was heb ik nu de 163w besteld. Vroeger deden we parken maar nu zoek ik wat meer draagvermogen off-piste, dat ik zwaarder ben speelt ook mee 😉. Deze plank kan alles, stabiel bij hoge snelheden, vergevingsgezind bij een kwart draai te kort, Carven, pop (de forum was op dit vlak uitmuntend). De snelheid blijft me verbazen… Veel plezier met je aankoop RamonArno!

Ruim laat en waarschijnlijk heb je je plank al gekocht maar de Yes Basic is super, ook ik heb net mijn 2de besteld. Ik snowboard al meer dan 20 jaar, ben deze winter 3x geweest en heb rond mijn 22 een seizoen Alpen gedaan. Dit wordt mijn 5de plank (rossignol, hammer, Forum Devun Walsh-pro, 2x Yes basic), allen getrashed… Ik ben ook 196 en 95kg. Daar waar mijn oude basic 159w was heb ik nu de 163w besteld. Vroeger deden we parken maar nu zoek ik wat meer draagvermogen off-piste, dat ik zwaarder ben speelt ook mee 😉. Deze plank kan alles, stabiel bij hoge snelheden, vergevingsgezind bij een kwart draai te kort, Carven, pop (de forum was op dit vlak uitmuntend). De snelheid blijft me verbazen… Veel plezier met je aankoop RamonArno!

Boardizm op 19 apr 2020 23:29

Hey Boardizm,

Bedankt voor je reactie, ik ben voor de 159W gegaan op suggestie van een vriend. Heb er tijdens mijn reis geen enkele seconde spijt van gehad! Alles ging meteen alsof ik de dag ervoor nog geboard had, voordien moest ik altijd wat wennen aan mijn (huur)board.

Heb dus ook enorm veel bijgeleerd in een week tijd tot vergelijking met ander jaren. Het doel was om van 1x per jaar naar de alpen te gaan om dit 2x per jaar te doen + geregeld indoor te gaan snowboarden om de techniek wat te verfijnen. Jammer genoeg is het bij die ene week skiverlof gebleven wegens de Corona maatregelen die ook hier genomen zijn.

Plaats een reactie