Hoe snel zakt lawinegevaar?

Guttegut… @Monoskito heeft van de week een nieuw woordje geleerd…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eh neppe witte tanden, is dit alles wat je kunt, zonder N eigenlijk? Het is geen woord, maar een pesttechniek. Maar wie ben ik of jij

*bericht bewerkt door monoskito op 25 dec 2019 17:22

Jij bent een persoon die het niet zo heel goed snapt Monoskito.

A winter without powder isn't a winter!

Ah daar ben ik vet mee. Wat snap ik niet, wat kan ik van jouw of andere bijleren. Gelieve constructieve commentaar te geven aub. Anders heeft niemand er iets aan.

Ps rare zinsconstructie ook.

Er is onderzoek gedaan door Werner Munter naar de gevaren van offpiste skiën vs. de gevaren van autorijden. Het relatieve gevaar hangt af van de kennis die je hebt. Offpiste skiën in Oostenrijk zonder veiligheidsmaatregelen is 100 keer zo onveilig als 1 uur autorijden. Offpiste skiën met veiligheidsmaatregelen in Oostenrijk is net zo veilig als 1 uur autorijden. De veiligheidsmaatregelen waar Munter op doelt zijn door hemzelf ontwikkeld.

Afgezien daarvan kan je afhankelijk van het sneeuwdek en de situatie zelfs iemand op een ander punt in gevaar brengen. Je kan vanaf punt a een lawine op punt b triggeren. Punt b kan hierbij zomaar een kilometer verderop liggen.

Overigens zijn lawinestufes helemaal niet bedoeld voor offpiste skiën, maar voor het dagelijks leven.

Edit: correctie, het onderzoek is door het Utah Avalanche Center gedaan. Ik zie dat er op deze site ook eerder een artikel over was:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3511/Hoe-gevaarlij…

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 dec 2019 18:31

Gezien het vandaag Kerstmis is, zal ik de meest passende reactie bewaren tot morgen (mocht het dan nog nodig zijn).
Verder eenieder een gelukkig Kerstfeest gewenst.

@monoskito, ik begrijp wat je wilt benadrukken maar je zal het toch wel eens zijn met de meeste hier, dat off piste zonder ervaring, opleiding of begeleiding (betaald of een bekende) niet het allerbeste plan is?
Inschattingsfouten kan iedereen maken maar met wat meer bagage aan kennis verklein je deze wel. Mij persoonlijk maakt het niet uit welk risico iemand voor zich zelf wenst te nemen, zolang deze geen andere personen in gevaar brengt ( dus ook reddingswerkers ).

.

Overigens zijn lawinestufes helemaal niet bedoeld voor offpiste skiën, maar voor het dagelijks leven.

Skitechniek op 25 dec 2019 18:18

Dat klopt niet met hoe het door lawinediensten en in lawinebulletins gebruikt wordt. Hier wordt deze stufe echt wel gebruikt voor alle off-piste bezigheden. Alleen 4 en 5 zijn namelijk de stufes waarbij het dagelijkse leven in gevaar komt.
Deze cijfers worden dus wel degelijk gebruikt tegenwoordig voor het inschatten van lawinegevaar voor off-piste bezigheden.

Dat er discussie over deze cijfers is is een ander verhaal. En dat bijvoorbeeld de SLF een verschil aanhoudt voor 4 en 4-skieurs is een ander verhaal.

Click. Click. Peace

@Rogier
Ik formuleerde het ongelukkig. Ik weet dat de stufes voor offpiste bezigheden gebruikt worden, maar dat is niet de primaire functie ervan. Die stufes zijn belangrijker voor bijvoorbeeld een wegafsluiting wegens lawinegevaar. Ik had beter kunnen zeggen dat het niet primair voor offpiste bezigheden in het leven is geroepen i.p.v. dat het helemaal niet daarvoor dient.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 dec 2019 20:08

Ook zelfs daarvoor klopt het niet helemaal want dan zou men risico 1 en 2 en een heel groot deel van 3 weg kunnen laten. Want die wegafsluitingen zul je alleen bij 4 en 5 hebben. Deze cijfers zijn door de jaren heen aardig geëvolueerd en nu echt wel voor off-piste bezigheden en skigebieden bedoelt. Maar we gaan hier aardig off-topic. Dit is een goede discussie met een pilsje erbij ;-)

Wat echter wel van belang is en met jouw opmerking samenvalt is dat de tekst veel belangrijker is dan dat cijfer. Want uit die tekst kan blijken waar en hoe je wel goed kan skiën en waar je echt weg moet blijven. Want alleen het cijfer zegt niet zo heel erg veel.

Click. Click. Peace

Woeps, ik heb wat gemist. Ik ga er nog even lekker voor zitten met een bak …

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ba338d8b392a23959c748d6c...

When life gets too complicated.... SKI

@evr66, stufe vier, zeit für bier ;)

martijnuiterwijk op 25 dec 2019 12:29

zo is t maar net. Gisteren afgeschaald naar piste, was ook lekker. Erg veel wind geweest, safety first. Hoe mooi het er hier en daar ook bij lag.

Edwin van Riel

@Benjaminn safety first! Check de lokale lawineberichten. Ken je het gebied al? Anders is het misschien beter een gids voor een dag te nemen, die kan je goed wegwijs maken in een dag. Heb gebied staat er niet bekend om dat het veel en uitgebreid offpiste terrein heeft. Maar er is zeker genoeg te beleven voor de gemiddelde flachlander met wat kennis van zaken, zeker met deze condities. Vraag voor een gids bij de skischool (al is het daar nu topdrukte), sportwinkel of de bergbahnen zelf. Zij kunnen je wel helpen aan een goede local.

@Alex Het valt me op dat je echt een meerwaarde voor de site bent met je goed gerichte adviezen in verschillende topics…

Voor veel mensen is deze site een informatiebron, en waar we elkaar kunnen helpen door deze informatie te delen worden we allen wijzer. Je gedrag kan er toe bijdragen dat nieuwe en/of onzekere mensen niets meer plaatsen omdat ze bang zijn voor de onnozele reacties van een enkeling hier.

Je bent vrij om te doen en laten wat je wil, maar dit is mijn mening en dat wilde ik even kwijt.

Enjoy the winter.

*bericht bewerkt door Snowball op 26 dec 2019 08:23

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Je bent vrij om te doen en laten wat je wil, maar dit is mijn mening en dat wilde ik even kwijt.

Snowball op 26 dec 2019 08:22

Ik respecteer eenieder zijn mening, maar ik probeer even te bedenken wie er onnozele reacties in dit topic heeft geplaatst 🤔. Ik ben dat volgens mij niet.

When life gets too complicated.... SKI

Jammer, verzanden we in zoiets terwijl de discussie best aardig begon nav een vraag die duidelijk maakt dat informatie/kennis echt welkom is voor TS.

Edwin van Riel

Ik zie een aantal adviezen met daarin delen van de trainingen die gegeven worden. Het is allemaal goed bedoeld maar met een boodschap dat als je onder de 30 graden blijft dat dat dan prima gaat geef je een stukje kennis die hoort bij het geheel van risico inschatting.

Los nog van het feit dat de grootste groep nog in percentages een helling uitdrukt zal de gemiddelde skiër slecht een helling kunnen beoordelen op steilheid.

Je hebt echt een fatsoenlijke lawine cursus nodig om alles te kunnen interpreteren en een helling te kunnen beoordelen. Niet voor niets moet je bv bij de 3x3 methode 9 vragen beantwoorden om tot je oordeel te komen.

Ook het huren van een gids wordt overschat. Een gids is met name een professional die de beste plekken kent en ook na een paar dagen nog poeder kan vinden. Hij zal in principe niets doen dat een te groot restrisico heeft maar het is geen docent. Als de groep dan toch bij een lawine betrokken raakt dan zal elke deelnemer bijvoorbeeld wel met een pieper, schep en sonde om moeten kunnen gaan. Stel je niet te veel voor van de 5 minuten training/piepercheck die vaak bij de start wordt gedaan.

Jammer dat Benjaminn zich niet meer laat zien na z’n vraag en alle reacties daarop…

Jammer dat Benjaminn zich niet meer laat zien na z’n vraag en alle reacties daarop…

Harm op 26 dec 2019 14:34

Ik ben er nog! Ik heb stilletjes meegelezen en alles in me opgenomen. Vind het wel knap dat mensen gelijk interpreteerde dat ik hele freeride skitochten zou willen maken. Ik ben daar voorlopig nog veel te jong en onervaren voor, dus dat is nooit mijn plan geweest en zal het voorlopig ook niet zijn. Ik ben er zeker van op de hoogte dat ik van tevoren veel meer kennis moet opdoen. Tijdens mijn wintersport vakanties hou ik er van om af en toe een paar stukjes te freeriden. Dit beperk ik wel altijd tot skiroutes of gewoon stukken naast de piste of tussen een aantal pistes. Maar hierbij wil ik mezelf en andere op de piste natuurlijk niet in gevaar brengen. Want ook op deze stukken kan het gevaarlijk zijn. Vandaar de vraag over het lawine gevaar. Domme vraag, maar daar leer ik ook weer van he. Nu heb ik weer wat verse kennis opgedaan. Fijne avond nog

Volgens je profiel ski je graag offpiste @Benjamin. Ik wil je met klem, voor je eigen bestwil, verzoeken om dat niet te doen, aangezien je overduidelijk een totaal gebrek aan kennis hebt. Zo wist je vast ook niet dat niveau 3 het meest gevaarlijke niveau is?

Edit… @Benjaminn moet dat zijn

Shane op 24 dec 2019 21:18

Dat klopt, dat stond er inderdaad in mijn profiel. Ik heb dit daar ongeveer een jaar geleden ingezet zonder er eigenlijk over na te denken. Ik ben geen freerider dus ik heb het aangepast. Vind het wel een beetje een botte manier om dit te melden. Maar ieder zijn eigen manier (wel goed dat je me waarschuwt voor mijn eigen bestwil)

@Benjaminn,

Je vraag was op zich niet dom, maar getuigt wel van gebrek aan lawine kennis. Niets mis met een gebrek aan kennis, alleen wekte je post de indruk dat je de daad bij het woord wilde voegen ;)

Hier een goede gratis online theorie cursus. Ten overvloede vermeld ik er nog maar een bij dat je natuurlijk ook praktijk les moet krijgen, maar dat wist je vast ook wel.
https://kbyg.org/learn/

Je schrijft dat je jong bent, heb je al eens gekeken naar de NSAC of UCPA cursussen? Heel goed geprijsd en waarschijnlijk erg gezellig ook.

ook het huren van een gids wordt overschat. Een gids is met name een professional die de beste plekken kent en ook na een paar dagen nog poeder kan vinden. Hij zal in principe niets doen dat een te groot restrisico heeft maar het is geen docent. Als de groep dan toch bij een lawine betrokken raakt dan zal elke deelnemer bijvoorbeeld wel met een pieper, schep en sonde om moeten kunnen gaan. Stel je niet te veel voor van de 5 minuten training/piepercheck die vaak bij de start wordt gedaan.

SPAM op 26 dec 2019 14:08

Daar ben ik het niet mee eens. Een berg gids of vergelijkbaar opgeleide professional (Swiss snow pro bijv.) heeft geleerd, en examen afgelegd in alle aspecten van veiligheid, waaronder lawines en andere alpiene gevaren. Ook Redding’s oefeningen horen daar bij.

Ook zijn er zeker wel gevallen bekend van deelnemers die na zo’n 5 minuten training nuttige redding hulp konden bieden.

Maar, het kan natuurlijk geen kwaad, om bij het huren van een gids aan te geven hoeveel belang je aan veiligheid hecht, of omgekeerd, hoeveel risico je bent bent te nemen.
En uiteraard, berggidsen zijn ook mensen, en maken soms dus ook verkeerde beslissingen.

@Benjaminn,

Je vraag was op zich niet dom, maar getuigt wel van gebrek aan lawine kennis. Niets mis met een gebrek aan kennis, alleen wekte je post de indruk dat je de daad bij het woord wilde voegen ;)

Hier een goede gratis online theorie cursus. Ten overvloede vermeld ik er nog maar een bij dat je natuurlijk ook praktijk les moet krijgen, maar dat wist je vast ook wel.
https://kbyg.org/learn/

Je schrijft dat je jong bent, heb je al eens gekeken naar de NSAC of UCPA cursussen? Heel goed geprijsd en waarschijnlijk erg gezellig ook.

Slim op 26 dec 2019 23:11

thanks! Ik zal er eens naar kijken

ook het huren van een gids wordt overschat. Een gids is met name een professional die de beste plekken kent en ook na een paar dagen nog poeder kan vinden. Hij zal in principe niets doen dat een te groot restrisico heeft maar het is geen docent. Als de groep dan toch bij een lawine betrokken raakt dan zal elke deelnemer bijvoorbeeld wel met een pieper, schep en sonde om moeten kunnen gaan. Stel je niet te veel voor van de 5 minuten training/piepercheck die vaak bij de start wordt gedaan.

SPAM op 26 dec 2019 14:08

Daar ben ik het niet mee eens. Een berg gids of vergelijkbaar opgeleide professional (Swiss snow pro bijv.) heeft geleerd, en examen afgelegd in alle aspecten van veiligheid, waaronder lawines en andere alpiene gevaren. Ook Redding’s oefeningen horen daar bij.

Ook zijn er zeker wel gevallen bekend van deelnemers die na zo’n 5 minuten training nuttige redding hulp konden bieden.

Maar, het kan natuurlijk geen kwaad, om bij het huren van een gids aan te geven hoeveel belang je aan veiligheid hecht, of omgekeerd, hoeveel risico je bent bent te nemen.
En uiteraard, berggidsen zijn ook mensen, en maken soms dus ook verkeerde beslissingen.

Slim op 26 dec 2019 23:17

Je mag het natuurlijk oneens met me zijn. En een gids is idd getraind in reddingssituaties. Alleen als ik heel goed kan rekenen ben ik nog geen docent wiskunde.

Je kunt gids zijn, skileraar of docent lawinekunde. Sommigen hebben zelfs 2 van deze opleidingen maar mijn boodschap is dus dat je er niet vanuit moet gaan dat een gids automatisch ook docent lawinekunde is net zogoed dat veel mensen denken dat een gids ook wel even skiles geeft.

Over die 5 minuten instructie; het zal best zo zijn dat er mensen zijn die een prima hulp waren na die 5 minuten maar wat nu als de gids betrokken raakt? Met andere woorden jouw veiligheid hangt voor een groot deel af van de mensen met wie je op pad bent. Ik duik geen helling in met mensen die weinig of geen training hebben gehad in het pieperzoeken, sonderen en uitgraven. Ik heb heel wat zoekacties in de sneeuw geoefend en het is knap spannend om iemand in 15 minuten te vinden en uit te graven. Laat staan als er meer bedolven zijn.

Een deel van de gidsen is ook betrokken bij de cursussen wanner die door het ssc gegeven worden. Zij kunnen je dus echt qua veiligheid veel leren. Zeker wanneer je aangeeft ook prijs te stellen op motivatie van gemaakte keuzes enzovoorts.

Hiernaast: een goede gids is geen garantie tegen ongevallen, maar maakt wel (door zijn/haar opleiding, ervaring en lokale kennis) de kans op brokken een stuk kleiner dan wanneer je als (redelijk/goed opgeleide) leek zelf op pad gaat.

Ook dit is natuurlijk slechts één mening. Wij gaan zo proberen nog wat veilige poeder te scoren een paar dorpen verderop ;)

Edwin van Riel

Een deel van de gidsen is ook betrokken bij de cursussen wanner die door het ssc gegeven worden. Zij kunnen je dus echt qua veiligheid veel leren. Zeker wanneer je aangeeft ook prijs te stellen op motivatie van gemaakte keuzes enzovoorts.

Hiernaast: een goede gids is geen garantie tegen ongevallen, maar maakt wel (door zijn/haar opleiding, ervaring en lokale kennis) de kans op brokken een stuk kleiner dan wanneer je als (redelijk/goed opgeleide) leek zelf op pad gaat.

Ook dit is natuurlijk slechts één mening. Wij gaan zo proberen nog wat veilige poeder te scoren een paar dorpen verderop ;)

evr66 op 27 dec 2019 09:55

Idd het Snowsafety center kiest zijn begeleiders door te kijken naar hoe allround ze zijn. Maar zelfs dan is er verschil. Je ziet dat ook op hun site. Sommigen worden aangeduid als Gids de ander als Instructeur. De groepen worden ook altijd begeleid door een instructeur en een gids. En ja sommige van die gidsen zijn van origine skileraar en vervolgens gids geworden. Als je dan ook lang genoeg meedraait met het SSC en gecombineerd met je didactische vaardigheden dan is dat een geweldige kans om te leren. Mensen als Wolfgang en bv Sander hebben zoveel kennis dat je er veel van kunt leren en zij willen ook graag die kennis delen.

Mijn oorspronkelijke waarschuwing was niet anders dan dat je er niet vanuit moet gaan dat als je een gids huurt je ook meteen een lawine instructeur of skileraar hebt gehuurd. Wil je er zeker van zijn dat je wel meer krijgt dan iemand die met de minste risico’s de mooiste afdalingen voor je vindt dan zou je natuurlijk iemand uit het lijstje van het SSC kunnen kiezen:-) En als het dan ook nog erg gezellig moet worden kies dan Sander:-)

Echt @Benjaminn, vond je dat bot? Die jeugd van tegenwoordig kan ook niks meer hebben ;) … Maar ik wilde je wel degelijk onomwonden wakker schudden en ben blij dat dat gelukt lijkt, want ook die afsteekjes tussen de piste kunnen gevaarlijk zijn (maar vaak ook helemaal niet, qua lawinegevaar dan). Wil je lekker door experimenteren met buiten de piste skien, dan zou ik je adviseren het eerste deel van de Wepowder Academy te volgen i.c.m. een Wepowder Pro abonnement. Je leert de basis vaardigheden en aan de hand van de hellingskaarten kun je leuke afdalingen in je gebied uitkiezen waar je ruim onder de grens van 30 graden blijft. Wil je verder gaan in het freeriden, dan kun je verder leren.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@spam, Ben het bij wijze van uitzondering ;) met je eens. Ik ga ieder seizoen wel een paar keer met Sander op pad. Safe, leerzaam en aangenaam gezelschap. Voor ons ideale mix van leren op vele vlakken, fun, super afdalingen en vooral veiligheid.

In feb al weer 3 dagen geboekt bij hem. Dan in maart ssc ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie