Skigebied gezocht voor beginners

Mijn vriendin en ik zijn net terug van een week Flaine en we hebben het er al over gehad waar we volgend jaar heen willen. Het is een optie om volgend jaar weer naar Flaine te gaan, maar we willen ook kijken naar andere gebieden. Wat ik met name merkte is dat wanneer je naar de top wilt of naar de andere gebieden in het Grand Massif wilt, je gebonden bent aan blauwe pistes die wij beiden moeilijk vinden om echt relaxed af te gaan. We komen wel beneden, maar echt heel relaxed was het niet.

Wij zijn dit jaar voor de tweede keer op wintersport geweest. Dit jaar dus naar Flaine en vorig jaar waren we naar Furano (plaats op eiland Hokkaido in Japan) geweest. Het grootste verschil wat we merkten is dat de pistes in Furano echt mega breed waren in vergelijking met Flaine. Dit vonden we beiden erg fijn. Daarnaast waren de afdalingen naar het dal groene pistes, dus dat was ook erg fijn voor beginners.

Wat we zoeken in een skigebied:

  • Geschikt voor beginners. Op zich had Flaine dit wel. We zaten in Terrasses D'Helios waar je de ski-in en ski-out op een groene en makkelijke blauwe piste had en in Flaine zelf was er een leuke groene piste (Meleze bij de Bissac lift). Om naar de andere gebieden met de lift te gaan was je wel gedwongen om blauwe pistes te nemen. De Tourmaline vond ik echt niet fijn met ijzige omstandigheden. Verder vond ik de connecties tussen de gebieden soms niet heel logisch. Zo moest je wanneer je de Marvel in Morrilon had gedaan veel liften nemen om weer terug te keren naar de stoeltjeslift die uitkomt bij de Tourmaline. Het zou dus fijn zijn wanneer gebieden verbonden zijn door middel van gondels zodat je niet per sé naar beneden hoeft te gaan via de piste.
  • Sneeuwzeker. Wij zijn gebonden aan de eerste week van de kerstvakantie om op vakantie te gaan
  • Ski-in ski-out met een relatief eenvoudige piste
  • Combinatie van pistes die door het bos gaan en brede open pistes
  • Snowboard vriendelijk

Flaine zou dus een goede optie zijn om nog een keer heen te gaan. Ik heb ook al rond gekeken naar andere gebieden en kwam uit op Val d'isere. Met name bij het dorp La Dialle zag ik dat er veel groene pistes waren die hoog gingen en overgingen in de groene afdaling naar het dal.

Graag hoor ik jullie advies.

*bericht bewerkt door MJ23 op 29 dec 2019 07:10

Kijk Hier even: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4465/Top-5-Makkeli…

Weet wel dat je zeer snel uitgekeken raakt op groene pistes. Het klinkt een beetje alsof jullie jezelf leren skiën. Ga je in een klas dan ski je na een week vaak ook al op rood en heb je meer lol.

Een aantal Franse gebieden hebben vrijveel groene pistes. Helaas zijn deze vaak zo vlak dat bochten maken er niet bij is.

Wij zijn met de kids die voor de 2e keer mee gingen op wintersport naar Saint sorlin d arves skigebied sybelles geweest.
Kids skieen wel iedere zondag les thuis dus kunnen goed mee.
In sorlin zijn zeer mooie brede groene pistes met af en toe smaller stijler stukje. De blauwe pistes zijn voor mijn gevoel vaak meer groen met soms een stuk blauw. Ook op de toppen zijn makkelijke pistes. De verbindingen zijn goed, heel soms een vlakke verbinding maar dat valt reuze mee.
Er is ski in en out en alles is gehuisvest bij de pistes. Succes

Alta Badia? Misschien minder ski in ski out dan wat je in Frankrijk kan vinden, maar erg eenvoudig, zeer skizeker in de kerstvakantie etc. Cervinia heeft ook brede, makkelijke pistes maar daar kan het qua weer nogal spoken, zeker zo vroeg in het seizoen.

Dichterbij, in Oostenrijk, is het iets risicovoller in de kerstweek, maar Montafon, Zugspitze Arena en dat soort gebieden zijn dan voor de hand liggend. Wederom niet echt veel ski in ski out.

Tegelijk helpt het ook erg als je je zeker gaat voelen op moeilijkere pistes. Met de gondel de kapotte rode dalafdaling skippen kan altijd, maar je geniet zo veel meer als je gewoon een gebied door kan zonder op de kaart te kijken…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

O ja zelfs de kleinste van 5 ging zonder moeite aan het eind van de vakantie mee over alle pistes en de oudste van 8 deed zelfs een korte zwarte piste. Dit kan door dat er veel afwisseling zit in de pistes. Mooie lange afdalingen maar ook korte. Soms wat stijler soms vlakker, ideaal dus voor de beginnende ski benen te laten rusten ;)

Ga op les! Broodnodig, als ik je bericht lees. Hier in Nederland of in de sneeuw.
Het maakt het skiën een stuk leuker en minder gevaarlijk voor jezelf en de andere mensen op de piste.

Vervolgens heb je de gebieden voor het uitzoeken.

Jullie hebben het wintersportvirus een beetje te pakken lees ik.
Alta Badia is absoluut een goed gebied voor beginners, veel blauw wat echt makkelijk is en je kan een rondje boarden/skien. Maar sneeuwzeker, tja is altijd een dingetje in de kerstperiode.

Hebben jullie al ski/snowboard les gehad? Want het klinkt een beetje als zelf aanmodderen en dat is echt zonde.

Bekijk ook eens Kronplatz, hele lange blauwe pistes en indien gewenst ook wel wat moeilijker te proberen.
Maar zoals de meesten zeggen : lessen!!!

Born to run. B.S.

Ondanks dat er bovenin bij val d’isère erg mooie groene pistes zijn, zou ik niet direct naar dit gebied gaan de rest is namelijk behoorlijk pittig.

In les arcs vond ik de pistes rondom arc2000 erg goed te doen (meer groen dan blauw, beetje vergelijkbaar met die in val d’isere) en je kan overal komen met blauwe pistes die echt makkelijker zijn dan Flaine. In Flaine had ik het idee dat ze sommige pistes maar blauw genoemd hadden, om overal een blauwe verbinding te hebben, maar voor mijn gevoel zaten er zeker wat rode stukken tussen.
Ischgl heeft ook veel niet te steile blauwe pistes, maar is wel redelijk aan de prijs zeker in de vakantie week.

En laatste wat hier ook al veel gezegd is: neem les!

Alpe d’Huez heeft rond het dorp veel mooie groene en lichtblauwe afdalingen en ook de verbindingen naar andere dorpen zijn over het algemeen eenvoudig. Hoe hoger je in het gebied komt des te moeilijker de pistes worden. Nadeel voor beginners is wel dat er veel vergevorderde wintersporters erg hard skiën over de groene racebanen rond Alpe d’Huez.

Born to Ride

Als Dolomieten freak dacht ik ook aan Alta Badia, maar daar geen ski in/ski out.
Idd een gebied met veel blauwe pistes, maar ik begreep dat blauw soms ook nog een brug te ver is. Dan wordt de spoeling qua gebieden natuurlijk wel erg dun.

Sneeuwzeker is het daar natuurlijk wel, al was het maar door de geweldige kunstsneeuw.

@Noblesse
Wij hadden in La Villa al 2x ski in ski out , andere straatzijde van start lift Gran Risa. 😉

Born to run. B.S.

Als Dolomieten freak dacht ik ook aan Alta Badia, maar daar geen ski in/ski out.
Idd een gebied met veel blauwe pistes, maar ik begreep dat blauw soms ook nog een brug te ver is. Dan wordt de spoeling qua gebieden natuurlijk wel erg dun.

Sneeuwzeker is het daar natuurlijk wel, al was het maar door de geweldige kunstsneeuw.

Noblesse op 29 dec 2019 11:00

Wel genoeg te vinden op korte loopafstand van de pistes.

@Noblesse
Wij hadden in La Villa al 2x ski in ski out , andere straatzijde van start lift Gran Risa. 😉

dan58 op 29 dec 2019 11:13

Je kan natuurlijk wel vlakbij de lift zitten, maar het is geen Frankrijk (gelukkig 😉).
Wij zitten straks in Corvara op 200 mtr afstand van de Boé en de Col Alt. 😀

Het advies voor de Dolomieten voor de eerste week van Kerst lijkt me bijzonder risicovol. Voor hetzelfde geld ski je op betonharde kunstsneeuwpistes, zoals treffend beschreven in een reisverslag hier van vorig jaar. Warrdoor zelfs eenvoudige blauwe pistes voor beginners een ramp worden.

Saint-Francois Longchamp en Valmorel hebben veel makkelijke pistes. Vars-Risoul ook.

Mr. Slow

Het advies voor de Dolomieten voor de eerste week van Kerst lijkt me bijzonder risicovol. Voor hetzelfde geld ski je op betonharde kunstsneeuwpistes, zoals treffend beschreven in een reisverslag hier van vorig jaar. Warrdoor zelfs eenvoudige blauwe pistes voor beginners een ramp worden.

DrPhil op 29 dec 2019 11:47

Dat geldt voor heel veel gebieden, op veel plekken is het in die week kiezen tussen kunstsneeuw of geen sneeuw.

En van een hele week verse sneeuw wordt de gemiddelde beginners ook niet zo blij…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zeker, maar de kans in de Dolomieten lijkt me statistisch gezien aanzienlijk groter dan bij voorbeeld Frankrijk. Maar misschien vergis ik me.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 dec 2019 12:02

Ik denk ook dat de kans op kunstsneeuw daar (veel) groter is dan in de Franse hoge stations.

De ts heeft nu een aantal goede suggesties, ben benieuwd wat ie daar van vindt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie