Eerste hulp bij (onervaren) studentengroep!

Hoi allemaal,

Samen met 5 anderen (allemaal student, ~22 jaar) kriebelt het toch behoorlijk om eindelijk (weer) eens op wintersport te gaan! Ongeveer de helft van de groep heeft nog nooit een piste betreden, de andere helft heeft enige ervaring. Echter, als het aankomt op het zelfstandig invullen van de wintersport, is onze gezamenlijke ervaring welgeteld nul :-)

Nou komt dit bericht wellicht wat lui over, maar dat is echt niet de bedoeling! We hebben gezamenlijk al wat onderzoek gedaan, maar door een gebrek aan ervaring hebben we er toch wat moeite mee. We zouden het super tof vinden als jullie wat advies of tips zouden geven, met name met betrekking op het (waar te) boeken van de vakantie.

In het kort zijn we op zoek naar een arrangement incl. busreis, accommodatie en skipas zoals ze bijvoorbeeld aanbieden bij husk.nl. Een busreis lijkt ons, zeker voor zo’n eerste keer, toch wel een aantrekkelijke optie. Qua accommodatie maakt het ons weinig uit, zolang we er maar kunnen slapen vinden we praktisch alles oké. We moeten ergens op besparen als studenten, toch? ;-)

Zijn er aanbevelingen wat betreft wintersport-aanbieders die jullie bij het lezen van bovenstaande te binnen schieten? Alle tips zijn welkom!

Dank voor het lezen en fijne avond,

Thijmen

Zoek vooral eens bij bizztravel en sunweb, dit zijn de grote aanbieders in dit segment.

Born to Ride

Inderdaad… en laat je niet verleiden door pistekilometers. Als beginners maak je daar nagenoeg geen gebruik van.
Zoek hier op de site eens naar budgetvriendelijke gebieden, geschikt voor beginners.
Ik herinner me nog een top vakantie met een man of 16. We zaten aan het einde van t seizoen in een chalet in Flaine (Hameau). Uiteindelijk betalden we daar minder voor dan in een schoenendoos in Val Thorens. Voordeel van het chalet was ook dat de woonkamer(s) groot genoeg waren om met een groot gezelschap te zitten en te eten.
(Lees nu dat je met 6en bent, dat geeft al heel veel mogelijkheden)

*bericht bewerkt door G11ling op 29 dec 2019 23:13

Wat zoeken jullie vooral? Skiën, leuk en mooi dorp of toch vooral een goede après-ski?
Budgetvriendelijk gezien blijft Frankrijk het beste lijkt mij.
Zelf 2x als student naar val Thorens geweest: leuke après-ski, groot gebied voor wie wil, en veel makkelijke pistes voor beginners.
Wel steeds in zeer kleine ruimtes, maar voor 5 mannen bij elkaar geen probleem :)
Zoek je meer comfort, heb je zat andere mogelijkheden in Frankrijk.

Frankrijk (goedkoper & makkelijk iets aan de piste te vinden)
Buzz/husk/subweb
Klein gebied is fijn! Kan je elkaar makkelijk vinden/even terug naar huisje bij moe/blessure
Ga je voor echt budget: appartement lekker vol doen. Maar beter een appartement nemen dat voor 2 mensen meer geschikt is. Dan slaapt er niemand in de woonkamer

Ik denk bij aanbieders toch echt aan Husk, die mikken toch op studenten? Een wat kleiner Frans gebied is waarschijnlijk prima en een stuk goedkoper.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor beginners zou ik ook vooral kijken naar wat voor skischolen/les worden aangeboden. In het begin goed leren is een stuk makkelijker dan verkeerde techniek er weer eruit krijgen.

Alle grote aanbieders werken wel. Maar kijk of je studenten vereniging(en) ook iets aanbieden (meestal weer via de grote aanbieders), maar dan wordt het voor je geregeld.

Hey @ThijmenDam ! Ik heb jaren ook dit soort reizen georganiseerd met een vriendengroep en in 't begin ist inderdaad soms lastig waar nou op te letten.

Hierbij een paar tips:

  • kijk idd eens bij sunweb/Husk. Het is comfortabel én goedkoper om een pakketreis te nemen (eigen appartement zoeken en daarbij uitzoeken welke skipas je nodig hebt etc, is duurder en lastiger). Bovendien kun je bij Sunweb en Husk gelijk ook materiaal huren en lessen bijboeken. Het is allemaal prima kwaliteit, zeker voor een eerste reis. Je hebt ook nog bizztravel. Maar je zal zien dat het aanbod vrijwel gelijk is en er zullen geen enorme prijsverschillen tussen zitten.

  • qua data: je bent veel goedkoper uit in 't laagseizoen (das grofweg vóór de 4e wk van januari en na februari uit m’n hoofd ergens op dit forum staat er een bericht over). Dan is het veel rustiger op de pistes, in de lessen en ook veel goedkoper.

  • qua lokatie: Frankrijk! Oostenrijk is eigenlijk altijd duurder. Hierbiven werd Flaine genoemd: ik heb daar waarme herinneringen aan vanwege mijn eigen eerste skivakantie daar. Bovendien hebben ze er zeer goede appartementen voor relatief weinig geld.

  • qua onderkomen: wat is jullie budget? Ok, je zal ergens op moeten bezuinigen, maar in Frankrijk zou ik wel even opletten. Ze zeggen namelijk dat je dan in een accomodatie met z’n 6’en kan, maar let wel: zo’n acco is gerust maar 30m2. Dat is écht behelpen.
    Als je daarvoor wil gaan vanwege ‘t geld: doen. Je overleeft het wel. Maar het is goed om vantevoren te weten. Zelf ben ik toen naar Flaine gegaan en weer hadden een paar’ eisen’ aan de accommodatie, namelijk:

  • we wilden allemaal op een bank kunnen zitten in de woonkamer om gezamenlijk een drankje te doen
  • we wilden allemaal aan tafel kunnen zitten met eten
  • we wilden niet dat er iemand in de woonkamer hoefde te slapen op een stretcher: iedereen een gewoon bed

Toen kwamen we dus in Flaine uit. (ik kan de sunweb link zo snel ff niet vinden, maar de appartementen leken op die van Hameau de Flaine). We hadden daar een fantastisch appartement en dat droeg wel bij aan de feestvreugde :). We moesten een stukje met de skibus, maar dat was prima.
Als je toch voor wat kleiner gaat, dan kun je bij Sunweb als je klikt op ‘prijzen en data’ ergens op een ‘i’ klikken en dan staat er hoe groot het appartement is.
Ook is het handig om, als je met een groep gaat, ook een goede meeneemlijst te maken: de goedkoopste appartementen zijn doorgaans ook slecht uitgerust (denk: één koekenpan voor 6 man die dan ook vreselijk aanbakt zodat je geen ei kunt bakken 's morgens…). Dus dan is het handig om wat basale dingen (fijne pan, wat basic keukengerei, peper zout, olie, afwasspullen dat soort spul, mee te nenen).

Dus beste tips: pakketreis, buiten vakantie, indien mogelijk niet té klein. Als het écht goedkoop is, let dan ff op wat er ‘mis’ is: is het mini klein? Ist superver van de piste? Of kijk even bij de reviews.

Dit zijn denk ik wel de beste tips die ik je kan geven om voor 't eerst te boeken en om niet voor bars verrassingen te komen te staan.

Last naar weten als je meer vragen hebt :) fijn om iemand een beetje op weg te kunnen helpen :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Stuur de bovengenoemde organisaties een mail met jullie eisen en wensen. Waarschijnlijk kunnen ze een aanbieding maken die niet als standaard optie op de website staat. In het laagseizoen kunnen ze deze nog finetunen nav jullie wensen.

Vars/risoul is toch dé studenten knaller?

Wow, wat een reacties! Dank iedereen voor het meedenken, hier kunnen al heel erg mee vooruit. @Quisa2 dank ook voor de uitgebreide omschrijving m.b.t de accommodaties - zeer nuttig!

Als er nog vragen zijn laat ik het weten… en als er geboekt is natuurlijk ook! ;-)

Let er ook op dat gebieden genoeg blauwe afdalingen hebben. En de dal afdaling of naar appartement ook blauw is .

Val Thorens is leuk voor studenten . En ook genoeg mogelijkheden beginners .ook goede frans/ belgische/ Nederlandse skischool . Genoeg mogelijkheden om te feesten. Als je dat zou willen .

Ga niet met beginners naar Saint Jean d’arve want de afdaling terug is pittig.

Risoul is ook leuk . Ben ook ooit in mijn studententijd geweest . Maar je moet even piste kaart bij pakken om te kijken met hoeveelheid blauwe pistes . Was toen zelf al gevorderd .

Flaine is ook mooi gebied.
Les arcs is ook leuk. En ook. Genoeg mogelijkheden voor beginners .

Kijk bij sunweb of snowtime , of bizztravel.

Sunweb heeft ook een jongere/studenten reizen( totaly , voorheen husk )

*bericht bewerkt door miepmiep op 30 dec 2019 19:21

Frankrijk kun je inderdaad redelijk goedkoop lekker gaan skiën, let er wel op dat als je een keer ( of een paar keer) uit eten zou willen, dat dit in de Franse gebieden wel vaak erg prijzig is. Is natuurlijk geen probleem als je zelf de hele week kookt

Frankrijk kun je inderdaad redelijk goedkoop lekker gaan skiën, let er wel op dat als je een keer ( of een paar keer) uit eten zou willen, dat dit in de Franse gebieden wel vaak erg prijzig is. Is natuurlijk geen probleem als je zelf de hele week kookt

Joko op 30 dec 2019 20:32

Dat duurder is vind ik tegenwoordig wel weer mee vallen . Nederland wordt ook steeds duurder . En in val thorens kan je bij de de 360 best aardig lunchen voor een schappelijke prijs , kwam ik vorig jaar achter .

Omg de 360 in Valtho…daar kom ik voor mn verdriet nog niet zo slecht🙈🙈 voor mij is het eten nergens zo slecht als in Valtho. Een enkek tentje is goed maar daar betaal je dan ook dik voor, lees 20-25 euro.

Omg de 360 in Valtho…daar kom ik voor mn verdriet nog niet zo slecht🙈🙈 voor mij is het eten nergens zo slecht als in Valtho. Een enkek tentje is goed maar daar betaal je dan ook dik voor, lees 20-25 euro.

elisabeth101 op 30 dec 2019 21:36

Dat dacht ik ook . Maar begin van het jaar geweest . En de pasta werd klaar gemaakt waar je bij stond en was in verhouding best lekker in verhouding bij andere tenten waar je veel meer betaald .

Ga niet met beginners naar Saint Jean d’arve want de afdaling terug is pittig.

miepmiep op 30 dec 2019 19:20

Werkelijk? Onlangs is er toch een tweede blauwe piste bijgekomen? Maar volgens mij is de oude blauwe piste toch ook heel gemoedelijk. Of bedoel je een piste hogerop?

Ik zou met beginners een niet te groot gebied uitzoeken. Natuurlijk kun je prima skiën in b.v. L3V, maar een dagpas kost daar tientjes meer dan in een veel kleiner gebied.

Ga niet met beginners naar Saint Jean d’arve want de afdaling terug is pittig.

miepmiep op 30 dec 2019 19:20

Werkelijk? Onlangs is er toch een tweede blauwe piste bijgekomen? Maar volgens mij is de oude blauwe piste toch ook heel gemoedelijk. Of bedoel je een piste hogerop?

Ik zou met beginners een niet te groot gebied uitzoeken. Natuurlijk kun je prima skiën in b.v. L3V, maar een dagpas kost daar tientjes meer dan in een veel kleiner gebied.

Martin7182 op 30 dec 2019 23:20

Oh dat weet ik niet . Bij ons in de tijd was het een hel voor de beginnende skiër om naar beneden te komen .

Ga toch gewoon naar Risoul, prijstechnisch kan daar niets tegen op. Daarnaast is het een soort van studenten societeit/campus in de sneeuw. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik er niet over na hoeven denken.

*bericht bewerkt door dokteruk op 31 dec 2019 13:52

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Inderdaad Risoul, hands down. Via husk/totally of zo'n andere hokkenpropper.
Andere gebieden (VT, Avoriaz, LP) zijn minder geschikt voor jullie niveau (je betaalt er meer en je maakt van de mogelijkheden dan te weinig gebruik).
Mocht je apres ski minder belangrijk vinden dan is St François nog een optie.
Verder: spagetti en wat blikjes saus in de koffer, daar alleen nog wat vers gehakt regelen (of vlees ook mee in blik), dan hoef je daar geen dure inkopen te doen. Blijft er meer budget over voor hoplimonade.
Nog een tipje: sommige reisleiders vullen hun budget aan met jouw borg, fotootjes maken van appartement bij aankomst en vertrek en lever het een beetje schoon op.
Veel plezier.

*bericht bewerkt door Hessel op 31 dec 2019 14:44

Inderdaad Risoul, hands down. Via husk/totally of zo'n andere hokkenpropper.
Andere gebieden (VT, Avoriaz, LP) zijn minder geschikt voor jullie niveau (je betaalt er meer en je maakt van de mogelijkheden dan te weinig gebruik).
Mocht je apres ski minder belangrijk vinden dan is St François nog een optie.
Verder: spagetti en wat blikjes saus in de koffer, daar alleen nog wat vers gehakt regelen (of vlees ook mee in blik), dan hoef je daar geen dure inkopen te doen. Blijft er meer budget over voor hoplimonade.
Nog een tipje: sommige reisleiders vullen hun budget aan met jouw borg, fotootjes maken van appartement bij aankomst en vertrek en lever het een beetje schoon op.
Veel plezier.

Hessel op 31 dec 2019 14:39

Ja let daar goed op ! En maak foto’s voor en na . Wij keer gehad met andere reisgenoten . Appartement zag er spil en span uit . En nog was niet goed .

Naast het al genoemde zou ik je ook adviseren zelf de accommodatie eens op te zoeken en ervaringen/reviews van anderen te lezen. Er zit een behoorlijk verschil in de kwaliteit tussen de verschillende complexen die via husk of sunweb worden aangeboden.

Hi allen,

Nogmaals bedankt voor de input - er staat inmiddels een reis naar Risoul gepland in februari! Vijf dagen met vijf personen, geboekt via Husk en vervoer met de bus vanaf Utrecht.

We hebben er ontzettend veel zin in, zeker omdat het ook een mooi en toegankelijk gebied lijkt voor de onervaren binnen de groep. Zo kunnen ze het mooi een keer aftasten, en wie weet is dit de eerste wintersportvakantie van velen, zo met z’n allen. Ik heb mijn vermoedens ;-)

Groet,

Thijmen

Plaats een reactie