Probleem wielslot mbt winterbanden

Goede wielsloten die ook op de juiste wijze gebruikt worden, zijn net zo makkelijk te monteren en demonteren als gewone wielbouten. En de speciale dop ligt natuurlijk gewoon altijd in de auto bij het boordgereedschap, zodat je die altijd bij je hebt.

@marklit sommige automerken schrijven het zelfs voor om keramisch of kopervet te gebruiken op het draad van de wielbouten. Wanneer het puur op de draad is gesmeerd is ook al vaak genoeg aangetoond met testen dat een bout of moer niet sneller los zal trillen. Ook veranderd het aandraai moment niet. Je kan het zelf ook makkelijk testen door bijvoorbeeld even met een stift een streepje te zetten op je bout en op je velg en hem dan zowel zonder als met kopervet op een bepaald moment aandraait zal je zien dat hij in beide gevallen precies even ver er in gedraaid zit. Bij schroefdraad zit er namelijk altijd iets ruimte tussen het binnendraad en buitendraad en daar gaat nu dus vet zitten ipv lucht. Door het vet voorkom je dat het gaat corroderen en dus te vast gaat zitten zoals in dit geval. Juist staal dat onder spanning staat, zoals in dit geval die wielbout is gevoelig voor corrosie.

Matthias123 op 2 jan 2020 13:28

Ik hoor graag van je welke merken, ik ben ze nog niet tegen gekomen

Overigens is het probleem van vastzitten vaak het gebruik van de pneumatische wielsleutel bij de dealer. Deze knettert de bout vaak al voorbij de 200Nm terwijl de meeste merkentusseb 90 en 140Nm zitten. Bouten dienen altijd met de hand erin gedraaid te worden, het laatste stuk met een momentsleutel en na een bepaald aantal kilometers natrekken. In werkelijkheid gebeurd dat nergens en wordt er zo 20 tot 30Nm extra gedaan. Los van het feit dat een beetje monteur het liefst na de klik nog een graad of 45 doordraait. Dit moet je dan langs de weg een keertje loskrijgen met beperkt gereedschap

Reden dat ik er altijd met mijn neus bovenopsta. Met het juiste gereedschap een wielbout op het juiste moment vastzetten kost absoluut geen kracht.

Overigens is het probleem van vastzitten vaak het gebruik van de pneumatische wielsleutel bij de dealer. Deze knettert de bout vaak al voorbij de 200Nm terwijl de meeste merkentusseb 90 en 140Nm zitten. Bouten dienen altijd met de hand erin gedraaid te worden, het laatste stuk met een momentsleutel en na een bepaald aantal kilometers natrekken. In werkelijkheid gebeurd dat nergens en wordt er zo 20 tot 30Nm extra gedaan. Los van het feit dat een beetje monteur het liefst na de klik nog een graad of 45 doordraait. Dit moet je dan langs de weg een keertje loskrijgen met beperkt gereedschap

Reden dat ik er altijd met mijn neus bovenopsta. Met het juiste gereedschap een wielbout op het juiste moment vastzetten kost absoluut geen kracht.

marklit op 2 jan 2020 16:42

Daarom doe ik dat soort dingen altijd zelf thuis en als de auto is weggeweest voor een beurt draai ik de bouten thuis eerst weer los en op het juiste moment vast. Gebruik nooit iets van vet oid. en nog nooit last gehad van vast zittende wielbouten/moeren.

Übung macht den meister!!!

Update

null

Dit ging bij de bandenboer nog niet goed. Ook deze zette er uiteindelijk een zware luchtsleutel op. Dit ging 10 seconden goed en toen was het klaar. De bout zit nog op exact de zelfde plek. Wel heb ik de andere drie slotbouten vervangen voor gewone. Een vreetkop erop zetten lukt niet ivm ruimte gebrek.
Vervolgens naar de Volkswagen garage, daar een nieuwe besteld, die wordt vannacht geleverd, en daar gaan ze morgen proberen hem los te krijgen met een hele grote hefboom. Ze hebben zoiets wel vaker gehad en meestal lukte het ze. Maar als dat ook niet lukt wordt het uitboren of moer erop lassen. We gaan het zien…

Update

null

Dit ging bij de bandenboer nog niet goed. Ook deze zette er uiteindelijk een zware luchtsleutel op. Dit ging 10 seconden goed en toen was het klaar. De bout zit nog op exact de zelfde plek. Wel heb ik de andere drie slotbouten vervangen voor gewone. Een vreetkop erop zetten lukt niet ivm ruimte gebrek.
Vervolgens naar de Volkswagen garage, daar een nieuwe besteld, die wordt vannacht geleverd, en daar gaan ze morgen proberen hem los te krijgen met een hele grote hefboom. Ze hebben zoiets wel vaker gehad en meestal lukte het ze. Maar als dat ook niet lukt wordt het uitboren of moer erop lassen. We gaan het zien…

Joko op 2 jan 2020 17:16

Verhitten en na het afkoelen nog eens proberen!

Pray for Snow!

Over het wel of niet gebruiken van smeermiddel daar zijn de memingen over verdeeld.
De technische handleiding heeft gelijk.
Maar hier wat info over het aandraaimomend en wrijving.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://…

Zo, de garage heeft de slotbout eruit gekregen, met een nieuwe adapter lukte het ook niet dus hebben ze er een moer op gelast (zo netjes kan ik met mijn lasapparaat niet lassen). Vervolgens af laten koelen en aan de opgelaste moet er uit gedraaid. Ook dit ging niet vanzelf, maar het is gelukt. Wel vraag ik mij af hoe ik de bout zo vast heb gekregen, ik ben qua banden tractorbanden gewend dus ik verwacht dat ik ze dit voorjaar iets te enthousiast vast heb gezet. Ook hebben ze gekeken hoe vast de rest van de al gewisselde wielen zaten. Deze zaten “veel te vast” dit had ik gewoon met een kleine ratelset gedaan waarop mij werd (Met klem) geadviseerd om voortaan een momentsleutel te gebruiken. (110-120nm). Wat betreft het gebruik van vet, hun advies, een klein beetje keramisch vet enkel aan het draad, zo weinig dat het met het draaien niet op het conische deel van de bout kan komen, anders loopt de bout los. Een beetje pfte spray kan ook. Zo’n 170 euro lichter maar zeer blij dat het klaar is ga ik morgen lekker de auto inpakken en hopelijk verder van een zorgeloos weekje sneeuw genieten. Dank voor het meedenken!
Groeten, Joris

Plaats een reactie