Kinderen aan het skiën krijgen

Mijn zoon, nu 9, ging met 4 voor het eerst op ski’s in de sneeuw. Gelukkig hadden we de winters daarvoor al veel sneeuw in Nederland meegemaakt en hij vond het heel leuk op de slee, sneeuwballen gooien en sneeuwpoppen maken. Ik zorgde altijd voor extra droge wanten en muts en col.

Skiën met een kind van 4 is vooral je eigen verwachtingen heel laag leggen. Ik ben zelf enorm fanatiek, ski het liefst de hele dag in flink tempo door en ski al vanaf mijn 6e (ben 47). Ook kan ik alle pistes af boarden, dus ik moest echt 10 stappen terug. Maar met liefde! Wat een feest met mijn kind op en naast de piste!

Mijn zoon ging eerst in een kleuterklasje. Hij is geen held, maar deed het zo lief en “braaf”. We hebben 3 ochtenden gedaan en de middagen lekker met de slee en de sneeuw gespeeld. Daarbij heb ik steeds gecheckt of het nog leuk was voor hem. Toen twee ochtenden privé les van een ontzettend leuke, geduldige, stoere skilerares. Dat was meteen een goede match, want toen was mijn zoon echt verkocht!

Toen hij 5 was, hebben we 5 lessen in een groep bij snowworld zoetermeer geboekt. Toen leerde hij bochtjes en dat maakte het heel leuk. Ik ben toen met hem ook nog een keer gegaan. In Oostenrijk kreeg hij les in een klasje en toen heeft hij ook echt veel geleerd. Steeds alleen de ochtenden, zodat hij niet te moe was en het leuk bleef. Ik maakte vaak een spelletje van het samen skiën: net even door een randje vers gevallen sneeuw, een klein heuveltje, door poortjes van het kinderland en een “race” tegen mama…en dan natuurlijk winnen 😜 Hij liet steeds zien wat hij in de les had geleerd, hoe klein ook.

Vorig jaar heeft mijn zoon 5 lessen in een leuke groep op de borstelbaan gehad. Daar leerde hij echt parallelle bochten skiën. In de sneeuw was dat meteen goed te zien!

Nu is het een feest, want hij gaat met mij de berg op naar 3200 meter en we doen samen de lange rode afdaling van Cervinia naar Valtournenche. Ik moet hem nu af en toe echt afremmen en hij blijft sowieso lessen volgen. Gelukkig van tot nu toe erg leuke skileraren!

Ik heb ook ouders gezien met kinderen die gewoon te moe waren of te klein voor de ambities van de vader of moeder. Huilend van de berg, puur over de grens van eigen kunnen… Die kinderen wilden vervolgens niet meer… Dat is zo jammer…

Plaats een reactie