Gebied voor gemengde groep

Met nieuwjaar volgend jaar willen we met een grote gemengde groep op wintersport. Ongeveer 25 mensen, de helft niet skieend.

Nu zoeken we naar een leuke bestemming. Liefst in Oostenrijk, evt mag Zwitserland of Italië ook.

Belangrijkste is een leuke plaats waar voor de niet skiërs ook wat te doen is, met dalafdalingen tot in het dorp. Leuk kinderland is ook een pre.

Skigebied is van iets minder belang, maar graag wel skizeker en minimaal zo'n 50 km aan piste, en geschikt voor beginners.

De eisen zijn behoorlijk anders dan wat ik altijd heb gezocht, dus ben ik wat gedesoriënteerd. Plaatsen die tot dusverre bij ons opkwamen zijn Serfaus, Gerlos en Konigsleiten.

Heeft iemand wat leuke ideeën?

Running against the wind

Van Oostenrijk heb ik niet veel verstand, maar van Italië wel. De Dolomieten zijn voornamelijk authentiek, dus ook leuk voor niet-skiërs die van wandelen houden of van natuur, maar ook van heerlijk eten! Er kan altijd wel geskiet worden, omdat er heel goed kunstmatig besneeuwd wordt. Wij gingen vroeger naar plaatsen in dit grote gebied met een groot gezelschap waar ook mensen bij waren die niet gingen skiën, of weinig. Leuke plaatsen: Corvara, San Christina, Arabba, maar ook de Kronplatz.

*bericht bewerkt door mukkie op 01 jan 2020 17:51

St. Anton am Arlberg (grote voordeel voor de niet-skiërs is het treinstation in het dorp, waardoor daguitstapjes naar Innsbruck of Bregenz tot de mogelijkheden behoren)

Zermatt (weliswaar beperkt aanbod aan dalafdalingen, maar de niet-skiërs kunnen met de Gornergrat trein en de verschillende gondels de bergen op om de meest geweldige uitzichten van de Alpen te aanschouwen)

En waarom niet Frankrijk? Val d’Isère zou anders wel een leuke optie zijn.

Wat gaan/kunnen de niet-skiërs wel doen?

Zijn ze in staat om te sneeuwschoenwandelen?
Of gewoon wandelen?
Willen ze zwemmen of een stedentripje maken?
Misschien iets meer info over de niet-skiërs en over het niveau van de groep die wel gaat skiën?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Frankrijk heeft niet de voorkeur omdat de meesten in de groep geen of weinig Engels of Frans spreken, en wel Duits. Overigens zijn we voor uitstapjes niet op de trein aangewezen, daar we met eigen vervoer willen gaan.

Running against the wind

De groep niet skiërs bestaat uit mijn ouders, paar jonge kinderen en een paar mensen die afwisselend op de kinderen past. Activiteiten zullen dus een wandeling met kinderwagens, wat drinken op een terrasje, arresleetochtje, sleeën zijn. Niveau qua skiërs is divers, paar absolute beginners, en een stuk of 4 gevorderden die alles skiën. Het idee is vooral een leuke familievakantie te hebben, eisen voor het skigebied zijn wat ondergeschikt.

Running against the wind

Is Seefeld een idee?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

De groep niet skiërs bestaat uit mijn ouders, paar jonge kinderen en een paar mensen die afwisselend op de kinderen past. Activiteiten zullen dus een wandeling met kinderwagens, wat drinken op een terrasje, arresleetochtje, sleeën zijn. Niveau qua skiërs is divers, paar absolute beginners, en een stuk of 4 gevorderden die alles skiën. Het idee is vooral een leuke familievakantie te hebben, eisen voor het skigebied zijn wat ondergeschikt.

basso op 1 jan 2020 19:23

Dan zou ik dus of Dolomieten onderzoeken (prima voor beginners en gevarieerd voor gevorderden) wat ook leuk is met jonge kinderen en mensen die van wandelen houden en van bijvoorbeeld sleeën en spelen in de sneeuw. Ditzelfde geldt voor Kleinaalsertal (kijk even hier op het forum welke plaats centraal is en ook geschikt voor beginners). At Anton is top, maar voor beginners vind ik het wat beperkt… En in het hoogseizoen erg druk.

Portes du soleil is trouwens ook erg leuk en geschikt! Zwitserse kant dan.

*bericht bewerkt door mukkie op 01 jan 2020 19:53

Kijk eens naar Kleinwalsertal, dorp Hirschegg bij haus Bergfelder. Mooi onderkomen voor grote groepen, netjes, grote keuken en woon eet kamer waar je met zijn allen kan eten en naborrelen.
Ski in en out!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Ik zat te denken aan ergens in het Zillertal.
Je hebt veel uitwijk mogelijkheden bijv. Mayrhofen of Zell am Ziller wat redelijk grote plaatsen waar voldoende te doen is. Als je in Gerlos of Königsleiten zit moet je altijd over een bochtige bergweg.
Zell heeft een bierbrouwerij waar ze excursies geven en Mayrhofen bijv. redelijk wat winkels en terrasjes. Innsbruck is ook niet al te ver rijden.
En qua skiën zit je ook goed: Hintertuxer gletsjer, Hochfugen, Zillertal arena, Zillertal 3000. In principe als je centraal zit kun je binnen een kwartier in de lift van deze verschillende gebieden zitten.

Is Seefeld een idee?

Ferdinand op 1 jan 2020 19:48

Voor de niet-skiërs wellicht zowat de beste keuze, maar voor gevorderde skiërs te klein.

Overigens zijn we voor uitstapjes niet op de trein aangewezen, daar we met eigen vervoer willen gaan.

basso op 1 jan 2020 19:17

De trein is in de bergen nochtans een leuke ervaring! Dikwijls veel mooiere zichten dan wat je vanuit de auto kan zien

Ehrwald misschien? In de Zugspitze-arena. In Ehrwald en Bergwang zijn (winter) wandelingen (ook voor kinderwagens) uitgezet. Je kunt als niet-skiër naar de Zugspitze en van het uitzicht genieten. Garmisch-Partenkirchen is dichtbij. Er zijn geen zwarte afdalingen.

Kleinwalsertal inderdaad. Goede mogelijkheden voor wandelaars en skiërs om elkaar gedurende de dag toch ergens op of onderaan de berg te ontmoeten en het is ook een gezellig dal met goede busvoorzieningen. Daarnaast vertier in Oberstdorf plus zwemparadijs in Sonthofen. Haus Bergfelder is mooie locatie, zeker voor de skiërs.

Dank jullie voor de reacties! We gaan eens zoeken en vergelijken.

Running against the wind

Plaats een reactie