Nieuwe raadplaat, iets hogere moeilijkheidsfactor:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0f7fa35c1a267fc1eb093124...

DSvier op 28 jan 2020 08:56

Bij Vierschach?

Matthieu op 28 jan 2020 18:23

What gave it away? ;)

DSvier op 28 jan 2020 22:44

Waar anders ga je, komende vanuit Cortina, makkelijk het gebied in waar zo een lift zit?

Aftellen maar!

Dag 28: Meevaller

Hoe lager de verwachting, hoe gemakkelijker het is om prettig te worden verrast. Was het gisteren vooral teleurstelling omdat er miniem sneeuw voorspeld was en er toch redelijk wat naar beneden kwam, vandaag was er miniem sneeuw voorspeld en was er geen vuiltje aan de lucht. Het was niet zo mooi als de afgelopen weken, maar gevoelsmatig gewoon beter. Want: corduroy waar ik velours had verwacht en prima zicht!

Mijn hotel ligt op 700 meter van de lift. Te ver om te lopen met skischoenen aan en ski’s op de schouder, vind ik, dus snel het autootje gepakt en naar de lift. Wat mij daar gisteren opviel (en ook in Innichen) is de hoeveelheid laadpalen bij de lift. Allemaal met groene lampjes, dus zouden moeten werken. Het is wel een trend, want ik weet dat volgend jaar ook op de parkeerplaats bij de lift in Welschnofen (Carezza) laadpalen zullen verschijnen (ik weet zelfs wie ze gaat plaatsen en ik heb dus ook alle vertrouwen dat die netjes zullen werken (al maakt het mij weinig uit, want ik kan sowieso stroom krijgen bij mijn hotel daar).

Toch wel makkelijk: dagje skiën en de auto zit weer vol.

Afijn, ik dwaalde af: met de gondel omhoog en vandaag eigenlijk een omgekeerde route gemaakt. Eerst dus naar het deel bij stierenweide en verder. In dat deel ligt de Holzriese I en II. Zwarte pistes waarvan nummer II niet zomaar voor experts is, maar simpelweg gevaarlijk. Althans, dat zegt het waarschuwingsbord. Heerlijke piste overigens om even volgas te gaan en dan haal je ook snelheden die er toe doen.

Het werd al snel drukker en helaas ook veel klasjes. Met name irritant omdat Polen kennelijk niet zoveel moeite hebben met grote klasjes. Ik telde er een met maar liefst 33 little duckies achter hem aan. Leraar nog niet eens als leraar herkenbaar (behalve dan dat de duckies hem volgden, nou ja, soort van) en de duckies allemaal een geel hesje aan (zonder dat er nu echt verder een lijn in de hesjes te ontdekken viel). Dat skiet verschrikkelijk in de weg!

Ook lullig trouwens als zo’n klasje voor jou bij de lift aankomt. Heb je meteen wachttijd.

Zo rond de lunchtijd richting Vierschach gegaan en daar eerst maar even geluncht voordat ik daar de pistes ging doen. Na de lunch zo’n beetje alle combinaties gedaan met de zwarte naar het dal toch wel als favoriet. Die bleef ook tot het laatst toe mooi.

Om 16.29u terug in Sexten aangekomen en dus nog snel de gondel in naar boven voor een laatste afdaling hier.

Morgen Plose. Laatste skidag alweer. Wat is 4 weken toch kort op de piste.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/13601d2d5e54150129d9a4d9...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/c1f3673af6cef3b779fbc518...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7355b8b6bbbb17a8a16615d7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/1e4b0c1b7cf5ec6eabe1bfec...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/5b4884303b61ebc9dc81c887...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/eee0938ad6e616271b45045a...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/1e8ad9b0a27dea5afc54169e...

Leuk man!
Die duckies zou ook de lokale kleuterschool kunnen zijn, met een actieve leidster? Of spraken ze ook echt Pools en zo?

Wel leuk, allemaal van die kids die ervoor zorgen dat jij je remmen nog eens mag testen. 😜

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Voorbij gevlogen hè, die 4 weken… Vond het super om je belevenissen te volgen! Dank voor het documenteren en alvast gefeliciteerd met je rugzak want die kan je niet meer ontgaan verwacht ik… :p

Leuk man!
Die duckies zou ook de lokale kleuterschool kunnen zijn, met een actieve leidster? Of spraken ze ook echt Pools en zo?

Wel leuk, allemaal van die kids die ervoor zorgen dat jij je remmen nog eens mag testen. 😜

Ferdinand op 29 jan 2020 18:58

Nee, spraken duidelijk Pools. :)

Voorbij gevlogen hè, die 4 weken… Vond het super om je belevenissen te volgen! Dank voor het documenteren en alvast gefeliciteerd met je rugzak want die kan je niet meer ontgaan verwacht ik… :p

Harm op 29 jan 2020 19:20

Hoho! We zijn nog niet klaar. Morgen en overmorgen nog verslagen. ;)

Zelfs voor mij als lezer lijkt het voorbijgevlogen 😉 - geniet van je laatste dag!

Bergen + Sneeuw = ❤

Dank voor de genomen moeite idd, leest lekker weg 👍

Volgend jaar weer van deze leuke epistels hoop ik.
Die rugzak heb je zeker verdiend!

Aftellen maar!

Thx voor het leuke leesvoer en prachtige foto’s.
Voor mij vooral Kronplatz en Alta Badia.😎
Toch wel een “tikkeltje” jaloers op die 4 weken.😉

Born to run. B.S.

@DSvier - hoe zorg je ervoor dat je het fysiek trekt gedurende 4 weken? Ben je topfit? Doe je het rustig aan overdag? Hoe moet ik dat zien?

Ik ben zelf lichamelijk goed getraind en doorgaans erg fit, maar merk een weekje wintersport toch altijd wel in mijn lichaam aan het einde. Dan is ruim 4 weken wel heul lang… :)

Aldaar heb ik vandaag dode Bambi gegeten.

Vandaag weer dode koe genomen.

Je bent er het veebestand aan het decimeren! :p
Leuk verslag overigens, ik krijg er in ieder geval al honger van. ;)

Bla, bla, bla.

@DSvier - hoe zorg je ervoor dat je het fysiek trekt gedurende 4 weken? Ben je topfit? Doe je het rustig aan overdag? Hoe moet ik dat zien?

Ik ben zelf lichamelijk goed getraind en doorgaans erg fit, maar merk een weekje wintersport toch altijd wel in mijn lichaam aan het einde. Dan is ruim 4 weken wel heul lang… :)

Harm op 30 jan 2020 10:38

Topfit zou ik niet meer durven zeggen. Ik ben 48 en dan is topfit een beetje voorbij. Nog even afgezien van mijn knieën waar het beste vanaf is.

Maar, ik ben wel topsporter geweest, dus dan kun je wat meer hebben en kun je ook doorbijten de eerste week als je je spieren goed voelt.

Wat ik wel doe is voordat ik ga een maandabbo snowworld en daar een keer of 8 skiën om al op te warmen. En in de avond de spieren even goed masseren.

Daarnaast helpt skiën op techniek heel veel. Kost veel minder kracht.

Wel heb ik dit jaar op zeker moment de fis latten niet meer gebruikt omdat de knieën overbelast waren. Vandaag weer de fislatten genomen overigens, want morgen hoef ik toch niet te skiën. En tot op heden geen probleem met de knieën.

Vwb rustig aan: ik zal incl vandaag ruim 2.600 km hebben gedaan in 28 dagen. ;)

Aldaar heb ik vandaag dode Bambi gegeten.

Vandaag weer dode koe genomen.

Je bent er het veebestand aan het decimeren! :p
Leuk verslag overigens, ik krijg er in ieder geval al honger van. ;)

bartvwg op 30 jan 2020 11:00

Iemand moet het doen. Ik offer mij graag op. ;)

Laat wat over voor de rest hè. :p

Bla, bla, bla.

48 is toch nog jong?? Ik ben 47 en voel me topfit hahaha! Nee, het scheelt inderdaad enorm om veel te sporten en gesport te hebben.

2.600 km vind ik wel een topfitte prestatie!

Dag 29: Plose

Als afsluiter. De keuze is op Plose gevallen omdat dat het Dolomiti Superski gebied is die het kortst is tov Nederland.

Voor mij is het de tweede keer dat ik hier ben en toch is het nieuw. De vorige keer was ik hier terwijl de mist zo dicht was dat ik echt niets gezien heb, op het laatste stuk van de zwarte afdaling terug naar het beginpunt.

Onderweg file, maar de aankomst was enkele minuten voor 8.30u. Snel de skischoenen aangetrokken en toen wachten, want ook al gaat de lift officieel om 8.30u open, 8.35u vinden ze hier ook ok.

De lift naar boven duurt een eeuwigheid. Enerzijds omdat het een lang stuk is en anderzijds omdat het een zeer oud liftje is en destijds zal het best allemaal cutting edge zijn geweest, nu is het gewoon traag.

Bovenaan had ik geen idee waar ik exact heen moest, dus als lemming maar achter anderen aan geskied. De bedoeling was meteen de zwarte te nemen terug naar de lift, maar ik stond gewoon voor de volgende lift te wachten omdat ik een andere kant op had gemoeten. Die lift was ook nog niet open.

Change of plans! Dan maar aan de andere zijde van het gebied beginnen en van daaruit terugwerken. De volgende lift die ik daarvoor nodig had… was nog niet open.

De lift daarnaast wel. Ook een traag ding, maar zo kon ik een zwarte piste daar even meepakken. Weer beneden was ook de lift open en kon ik beginnen aan de zwarte afdaling die aan de andere zijde van het gebied uitkomt.

Hier ben ik tot de lunch gebleven. Je hebt een aantal verschillende opties, zowel zwart, rood als blauw en ook nog combinaties daarvan. De zwarte vind ik de leukste, dus die vooral gedaan. De lift aan deze zijde is wel modern, dus comfortabel en snel. Aan de lift is een restaurant en daar heb ik voor de afwisseling dode koe gegeten (er schijnen nog koeien over te zijn trouwens, maar wees er snel bij!).

Na de lunch weer langzaamaan teruggewerkt en vervolgens de zwarte afdaling meermaals gedaan terug naar de parkeerplaats. Deze afdaling is de meest uitdagende hier.

Terwijl ik op de kaart keek zag ik dat er nog een rode afdaling verscholen lag achter een heuvel en die dus ook nog gedaan. Helaas ook hier weer een trage lift.

Vandaag had ik na lange tijd weer eens de fislatten onder gebonden. Als je heel erg gewend bent geraakt aan de consumenten GS die mijn alternatief is, merk je pas echt weer het verschil. Zwaarder, meer kracht nodig, meer rebound, maar wat mij nog het meest verbaasde is de acceleratie van de ski. Bizar. Even een goede workout op het eind in ieder geval.

Rond een uur of 4 besloten om de reis terug te aanvaarden.

Morgen ronden we het nog af, nu: foto’s!

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/588bee1491e86b01cc92c63c...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/e668f646ddfe23b9ef72a2fb...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/b9f8716bcac190fb718c2921...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/853724edf4ed8d56552b2a06...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/b5ffe08310f8ac5757bd5dff...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/36cbba9a74ffa346b88ae8ba...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/8d57498742ac59f1839acc7c...

Aan de lift is een restaurant en daar heb ik voor de afwisseling dode koe gegeten (er schijnen nog koeien over te zijn trouwens, maar wees er snel bij!).

DSvier op 30 jan 2020 20:49

Wist je dat een kilo vlees eten qua CO2 uitstoot gelijk staat aan 180 kilometer autorijden met een verbrandingsmotor? How dare you?
;) :p

Annoying skiers since 2003

Aan de lift is een restaurant en daar heb ik voor de afwisseling dode koe gegeten (er schijnen nog koeien over te zijn trouwens, maar wees er snel bij!).

DSvier op 30 jan 2020 20:49

Wist je dat een kilo vlees eten qua CO2 uitstoot gelijk staat aan 180 kilometer autorijden met een verbrandingsmotor? How dare you?
;) :p

sterko op 30 jan 2020 21:02

Hmm, ik heb zoveel gereden zonder verbrandingsmotor dat ik met een gerust hart 15 kg vlees kan eten dus.

Yum!

Je lijkt helemaal alleen in Plose te zijn (zelfs in het restaurant). Was het zo uitgestorven?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

voor de afwisseling dode koe gegeten

Je moet eens een levende proberen, lol verzekerd. :)

Bla, bla, bla.

Je lijkt helemaal alleen in Plose te zijn (zelfs in het restaurant). Was het zo {uitgestorven?}

Roy83 op 31 jan 2020 07:20

Roy toch, hij zegt 't zelf, alles opgegeten.😉

Born to run. B.S.

Dag 30: zu hause

Aan al het mooie komt een eind, zo ook hier. Voor de verandering eens gereden op de donderdag in de hoop wat minder drukte onderweg te hebben. Ik was ooit gewoon om in de nacht te rijden, wat lekker opschoot (record staat nog steeds op 8 uur precies, waarbij veelvuldig 240 km/u is gereden, banden mochten niet harder).

Het begon al goed. Waar ik normaliter een tussenstop in Lermoos diende te maken met de Tesla kon ik nu deze stop overslaan. Het is een prachtige locatie, met pooltafel, maar het is net een beetje omrijden en rechtstreeks is dus fijner. De Fernpass was prima, wel langere tijd in een treintje achter een vrachtwagen gehangen. Ik kwam op de spaarzame stukken dat je kon inhalen tot vrij vooraan de trein, maar echt helpen doet dat niet. Uiteindelijk bleef ik plakken achter een andere NLse Model 3. Die wel bij Lermoos eraf moest. :)

Eenmaal in Duitsland kon de autopilot op 150 km/u en die snelheid viel eigenlijk vrij constant vast te houden. In Ulm laden en afwateren. En meteen door, want de accu zat vol genoeg toen mijn blaas leeg genoeg was (10 min).

Door naar Leonberg. Daar was een flinke vertraging die doorliep tot de snelweg richting Heilbronn. 35 minuten aldus Flitsmeister. Daarvan hoefde ik er maar 15 te ondergaan tot de afslag.

Laden en eten en 45 minuten later kon ik door en was de file geheel verdwenen. Wel kwam nu de regen met bakken uit de lucht. Kon ik alvast weer wennen aan Nederland. :)

Dit was de snelste route, maar tsjonge wat word je eng van de lengte van de wegwerkzaamheden hier. Valt extra op omdat ik bij werkzaamheden zelf moet rijden.

Ondanks de werkzaamheden stroomde het wel goed door en in no time was ik in Pfalzfeld, waar tegenwoordig ook een supercharger is. Daar kon ik na ongeveer 20 minuten door met voldoende reserve om de Supercharger in Erftstadt te negeren (zo’n plek waar je depressief van wordt als je eraan denkt), waardoor ik met 4 km range netjes om 1.15u de auto in de garage aan de lader kon zetten.

9.15u, met 15 min vertraging en 45 minuten eten onderweg. Dat ligt heel erg dicht bij het nachtrecord met de GT2!

In de auto nog wat zaken op een rij gezet: welk gebied van de 12 is het leukste? Ik ben er nog steeds niet uit. Maar ik neig vooral naar gebieden die niet aan de SR gekoppeld zijn omdat het bij de SR gewoon druk is. Maar ik prijs mijzelf vooral gelukkig dat ik ze alle 12 kon doen.

Dit was de eerste keer dat ik een volle maand ben gegaan (tweede poging, vorig jaar moest ik met een gekneusde rib en longontsteking afhaken na 3 weken, waarvan 5 dagen ziekbed). Is dat ideaal? Nou: nee. Het is eigenlijk te lang vanwege mijn werk (personeel kan nu eenmaal niet alles opknappen en 1.000 km afstand is voor sommige zaken gewoon teveel). Dus: opknippen volgend jaar. Niet ook in het minst omdat ik een supermaand trof. Dit kan de volgende keer alleen maar tegenvallen.

Nog wat leuke data: ondanks dat ik een flinke afstand af heb gelegd met de auto (bijna 2.600 km) heb ik meer afstand afgelegd op de piste (ruim 2.600 km).

Dan nog een overpeinzing over Plose vs Gitschberg-Jochtal: welke zou ik kiezen? Als je moet kiezen zou ik op basis van wat ik dit jaar heb gezien voor Plose gaan. Rustiger. Kleiner, maar eigenlijk vooral compacter. Pisteaanbod is redelijk vergelijkbaar.

En daarmee sluiten we het af: eenieder bedankt voor het lezen van de lappen tekst!

Je lijkt helemaal alleen in Plose te zijn (zelfs in het restaurant). Was het zo uitgestorven?

Roy83 op 31 jan 2020 07:20

Het was zeker rustig, maar het lijkt op de foto’s stiller dan het in werkelijkheid is.

voor de afwisseling dode koe gegeten

Je moet eens een levende proberen, lol verzekerd. :)

bartvwg op 31 jan 2020 07:37

Nee, dat is zielig!

Ik maak mijzelf ook altijd wijs dat de koe op haar hoofd gevallen is en daarom om het leven is gekomen. ;)

Amen!

Aftellen maar!

Bedankt voor de updates, leuk om te volgen. Ik kan me voorstellen dat een maand erg lang is met een zaak die door draait in NL. Lekker dat je het zo getroffen hebt met het weer en de sneeuwcondities!

Dit is een gave trip geweest en super dat je de moeite hebt genomen om ons dagelijks van updates te voorzien! Je kan wel 1 maand per jaar aan het werk voor wintersport.nl als Dolomieten blogger 😜

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Enorm bedankt voor de genomen moeite om “ons” te informeren over die prachtige Dolomieten. Heb het met plezier gelezen.

Heel erg bedankt, een topic dat ik zal bewaren. Ik heb de dolomieten wel in de zomer bezocht maar nog nooit in de winter, maar dit uitgebreide reisverslag heeft zeker een zaadje geplant.
Je schrijfstijl is echt heel aangenaam om te lezen… Gewoon top.

Plaats een reactie