Kan ik dit zelf repareren?

null

null

Ik ben gisteren over wat stenen geskied en naast de nodige krassen zitten er ook twee niet eens zo heel diepe krassen (op het oog te zien), maar komen er wel haartjes, rafels of zo uit. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Weet iemand hoe ik dat het beste kan repareren? Is dat gewoon een kwestie van waxen en daarmee opvullen? Of moet dit gedaan worden door iemand die er écht verstand van heeft?

Op de foto's is het misschien niet goed te zien, maar op de ski zie je dus twee lange krassen met allemaal rafels/haartjes.

Peter Pos

Lijkt erop dat het niet diep genoeg is om te kunnen repareren (vullen althans). Als de ski’s geslepen worden dan verdwijnen die draadjes vanzelf. Waxbeurtje kan sowieso geen kwaad.

weg ermee, niet repareren, nieuwe kopen

Marski op 3 jan 2020 16:27

Hmm… die ski’s heb ik nog geen twee jaar geleden nieuw gekocht.

Peter Pos

Lijkt erop dat het niet diep genoeg is om te kunnen repareren (vullen althans). Als de ski’s geslepen worden dan verdwijnen die draadjes vanzelf. Waxbeurtje kan sowieso geen kwaad.

Danny076 op 3 jan 2020 16:26

Oke, ga ik doen !

Peter Pos

Diepere groeven op de juiste manier vullen met P-tex, belag weer strak trekken en daarna slijpen & waxen.

Tukker(ik)

zo zie je maar weer, wat zal dat gaan kosten?

weg ermee, niet repareren, nieuwe kopen

Marski op 3 jan 2020 16:27

Onzin. Even laten nakijken door expert. Dan kan het of met Ptex gerepareerd of belag kan een keer geslepen+nieuwe structuur. Kost enkele tientjes.

Ik zou even bij een goede wintersport zaak langs gaan en vragen voor een nieuwe structuur laag. Meeste zal verdwenen zijn.

Dat je ze moet weggooien is onzin. Ziet er helemaal niet zo erg uit.

*bericht bewerkt door RalphMeertens op 04 jan 2020 15:21

@peterpos, neem ff contact op met @tukker hier, helpt je zo uit de brand denk. Als ik het zo zie, stelt het allemaal niet heel veel voor.

Edwin van Riel

Niks om je druk om te maken goede servicebeurt van ongeveer 35 euro en je ziet er meestal bijna niets meer van.

@evr66, dank voor de tip. Ik heb ze gisteravond gewaxed. Na het borstelen zag ik geen haartjes/rafels meer. Maar ja, of ze echt weg zijn… geen idee.

Twee jaar geleden heb ik twee keer een clinic gevolgd. Bij Martijn Fijnma (Waxenenslijpen.nl) en Avi de Winter (Wax like a pro). Het ‘gewone’ waxen en slijpen lukt me wel. Maar zoveel krassen als donderdag… dat was nieuw voor me. Had mijn ski’s bovendien drie dagen ervoor nog gewaxed en geslepen. Was echt balen dat ik op een piste terecht kwam waar veel stenen lagen.

Wat is het advies van de kenners, moet je als ‘doe het zelver’ zo nu en dan toch je ski’s wegbrengen voor een goede servicebeurt? Punt is dat ik hier in Dienten dat één keer gedaan heb en een dag later kon ik weer terug omdat alle wax er af lag. Twee dagen later weer hetzelfde en toen ben ik het zelf maar gaan doen met hulp van Avi. Volgens mij halen ze het hier door zo’n machine heen en meer is het niet…

Peter Pos

zo zie je maar weer, wat zal dat gaan kosten?

Marski op 3 jan 2020 17:32

maximaal E 35,-- maar wellicht minder. Worden ze ook fijn met strijkijzer gewaxed ;-)

Tukker(ik)

Niks om je druk om te maken goede servicebeurt van ongeveer 35 euro en je ziet er meestal bijna niets meer van.

ruudsan op 4 jan 2020 15:28

Het gaat mij niet om die 35 euro. Maar dat ik het hier in Dienten bij de skiverhuur (Portisport) een keer heb laten doen en ik vond dat ze heel slechte kwaliteit hebben geleverd. Voordat ik toen ging had Avi de Winter mijn ski’s gewaxed en geslepen. Na tweeënhalve week dacht ik ‘oh ja… ik moet ze maar eens laten waxen’, terwijl de ski’s er nog goed uitzagen. Na één dag lag alles er af en stond ik telkens stil.
Ben ik teruggegaan, deden ze het nog een keer en was het na twee dagen weer ellende. Toevallig kwam Avi net deze kant op. Hij heeft ze toen gewaxed en ik kon weer twee weken probleemloos verder…

Peter Pos

zo zie je maar weer, wat zal dat gaan kosten?

Marski op 3 jan 2020 17:32

maximaal E 35,-- maar wellicht minder. Worden ze ook fijn met strijkijzer gewaxed ;-)

Tukker op 4 jan 2020 15:37

Hier volgens mij niet. Sta wel eens in die shop te kijken, gaat volgens mij over zo’n roller heen en het is weer klaar.

Peter Pos

Heb je dat gezien in een kappershop ? 8-)

Tukker(ik)

Belang laat ik 1* per jaar netjes profileren van de meeste ski’s, zelf geen materiaal voor… Kanten en waxen zelf, zolang alles in nette staat is. Als ze wat meer te lijden gehad hebben (stenen, krassen) laat ik het meestal doen (eigenlijk gemakzucht), meestal ter plaatse.

Zo’n snelwax op een roller vind ik niks, kun je iedere dag aan de gang. Liever gewoon even met de hand (laten) doen.

Edwin van Riel

zo zie je maar weer, wat zal dat gaan kosten?

Marski op 3 jan 2020 17:32

Op dit soort opmerkingen zit niemand hier te wachten. reageer serieus of reageer niet.

Click. Click. Peace

Heb je dat gezien in een kappershop ? 8-)

Tukker op 4 jan 2020 15:41

null

Nee, een kapper hebben ze hier niet ;-)

Peter Pos

@peterpos
Een keer een dorpje verder proberen. Er zullen toch wel goede waxers rondlopen in Oostenrijk?

Roller associeer ik altijd met krullen die met haar-rollers worden gezet bij de kapper, vandaar mijn reactie.

Zonder gekheid, de latten zijn prima te repareren. Je belag en de staalkanten hebben behoorlijk te lijden gehad, maar is allemaal goed te doen. Om het zelf te doen komt er wel wat ervaring en de juiste tools bij kijken. In principe zou elke ski-shop dat moeten kunnen of aan de juiste club laten uitbesteden.

*bericht bewerkt door Tukker op 04 jan 2020 16:12

Tukker(ik)

@peterpos
Een keer een dorpje verder proberen. Er zullen toch wel goede waxers rondlopen in Oostenrijk?

Sjaak27 op 4 jan 2020 16:07

Tuurlijk, tenminste… daar ga ik wel vanuit. Bij Portisport zeiden ze dat ze het met de hand gedaan hadden, maar daar geloof ik niets van. Als ik het als beginner zelf doe kan ik er prima een week of langer probleemloos mee skiën (behalve dan als je over stenen heen skiet), als het twee keer bij hen slecht aangebracht is, dan heb ik er geen vertrouwen in.
Nou ja, misschien had ik gewoon 2x pech en heeft @Elly3 betere ervaringen met Porti ;-)

Peter Pos

Roller associeer ik altijd met krullen die met haar-rollers worden gezet bij de kapper, vandaar mijn reactie.

Zonder gekheid, de latten zijn prima te repareren. Je belag en de staalkanten hebben behoorlijk te lijden gehad, maar is allemaal goed te doen. Om het zelf te doen komt er wel wat ervaring en de juiste tools bij kijken. In principe zou elke ski-shop dat moeten kunnen of aan de juiste club laten uitbesteden.

Tukker op 4 jan 2020 16:11

Ha, nu vat ik 'm… ;-)

Ik ga maar eens rondvragen of er ergens handmatig gewaxed wordt in deze regio, als het maar geen kapperszaak is, daar heb ik geen vertrouwen in ;-)

Peter Pos

dubbel geplaatst

*bericht bewerkt door peterpos op 04 jan 2020 16:31

Peter Pos

@peterpos - wat ik onthouden heb van de clinic van Martijn Fijnma is dat je krassen kleiner dan 2mm niet hoeft te repareren als ze in de lengte zitten. Dwars over het belag is het beter ze wel te repareren. Om één of andere reden lukt het me zelf niet zo goed ondiepe krassen te repareren - bij het schrapen blijft niet alle ptex zitten.

Roller associeer ik altijd met krullen die met haar-rollers worden gezet bij de kapper, vandaar mijn reactie.

Zonder gekheid, de latten zijn prima te repareren. Je belag en de staalkanten hebben behoorlijk te lijden gehad, maar is allemaal goed te doen. Om het zelf te doen komt er wel wat ervaring en de juiste tools bij kijken. In principe zou elke ski-shop dat moeten kunnen of aan de juiste club laten uitbesteden.

Tukker op 4 jan 2020 16:11

Ha, nu vat ik 'm… ;-)

Ik ga maar eens rondvragen of er ergens handmatig gewaxed wordt in deze regio, als het maar geen kapperszaak is, daar heb ik geen vertrouwen in ;-)

peterpos op 4 jan 2020 16:31

regio?

Edwin van Riel

@evr66, ik ben in de winter in Dienten/Hochkönig.

@Hupla, nu je het zegt begint me weer wat te dagen… maar goed om te weten. Al denk ik dat ik ze wel een keer wegbreng om ze echt weer in orde te laten maken. Daarna rommel ik zelf weer wat aan. Zelf slijpen en waxen is ook best leuk om te doen.

Peter Pos

Als ik de foto’s bekijk zie in ondiepe krassen en redelijk wit of grijs belag. De krassen zijn eigenlijk te ondiep om te vullen. Daar heeft P-Tex onvoldoende hechting. Ik zou 2 dingen overwegen: Een goede basegrind en een serieuze waxbeurt. Waxen met waxijzer en goede afkoeling daarna is zo veel beter dan ff over de roller halen. Bij een roller wordt het belag niet warm en neemt eigenlijk niets op.

Ff nabrander: 2,5 week voor de volgende service is lang. Eigenlijk te lang. Goede wax is na een week weg en bij harde pistes geldt dat ook voor je kanten. Als de sneeuw subliem is laat ik ze wel waxen maar niet slijpen maar als de sneeuw hard is of er liggen wat steentjes dan laat er ff het vijltje langs halen.

Op basis van welke objectieve feiten is het zelf repareren van (o.a. deze) ski’s beter dan deze naar een serieuze ski/wintersportzaak brengen voor een goede behandeling?

Ik zou zeggen met name voor het vlakken en structuren van het belag. Dat is met de hand bijna niet te doen. Een beetje p texen is niet zo ingewikkeld, dat kun je prima zelf.

Als het een klein plekje is zou ik het zelf ptexen maar omdat hier grote maar ondiepe krassen in zitten had ik het machinaal laten doen.

@peterpos van de week hier in de schuur maar even waxen (met strijbout) en cola ;)
kun je mij ook gelijk laten zien wat jij geleerd hebt. Peter doet het tussen door ook wel zelf. Laatste keer dat ik naar porti ging had ik ook het idee dat er niet veel gedaan was mn wat slijpen betrof.
Keer daar voor had ik ze echt heel scherp.

Dienten Die Alte schule

Ik heb veel geleerd van de reacties. Dank daarvoor.
Van p texen had ik nog nooit gehoord en ik wist ook niet dat je bij een onderhoudsbeurt meer kan laten doen dan alleen waxen en slijpen.
Goed om te weten.

Nu heb ik ze zelf weer gewaxed. Op de foto zie je het niet goed, maar de krassen zitten er nog wel een beetje, de rafels zijn gelukkig wel allemaal weg.

Ik ga ze dus wel een keer wegbrengen voor een professionele onderhoudsbeurt, want dat lijkt me wel goed na een lange skiwinter.

Ps. @SPAM, je hebt helemaal gelijk. Punt was dat het skiën toen zo lekker ging dat ik er helemaal geen aandacht had besteed. Sinds ik het zelf een beetje kan doe ik het gemiddeld om de week.

@Elly3 tot dinsdag ;-)

null

Peter Pos

Plaats een reactie