Bindingen

Ben mij aan het oriënteren op een paar nieuwe latten. Zoals ik er nu tegen aan kijk zullen het waarschijnlijk de Atomic X9 worden. Deze worden door verschillende leveranciers echter aangeboden met verschillende bindingen. De X12, X14, X16 enz. Kan talloze skitests vinden op internet maar over bindingen vind ik niets. Wie kan mij iets vertellen over waar het verschil in zit?

In het kort: Dat zijn steeds sportievere bindingen en nemen daarbij ook toe in gewicht. De cijfers staan voor maximale DIN waarde, dus hoe strak de binding afgesteld kan worden. Een recreant kan prima af met de X12. Als je zwaarder bent gebouwd of heel sportief skiet (bvb door een reuzenslalom) dan kun je X14 of X16 pakken.

In principe wil je een binding waarbij jouw DIN-waarde ongeveer in het midden van het bereik ligt.

Ook geldt doorgaans dat bindingen met het laagste bereik een composiet/kunststof behuizing hebben, terwijl zwaardere bindingen van metaal gemaakt zijn. In het eerste geval is het lichter in gewicht (wat een voordeel kan zijn), maar voor anderen kan het interessanter zijn een binding te hebben die tegen een stootje kan.

Prima bindingen met aluminium. Het is de race lijn van Salomon/Atomic. Het nummer geeft de max dinwaarde aan.
Voor de meeste skiers is max 12 genoeg. Maar ben je bovengemiddeld zwaar dan kun je richting 14 gaan.
Ben je topracer (en uitsluitend voor je wedstrijdlatten) dan 16 of hoger. Voor recreanten niet aan te raden.

*bericht bewerkt door Hessel op 03 jan 2020 23:01

Dank allen voor de info. Heb mijn DIN waarde berekend en vastgesteld dat deze 6 bedraagt. Zou aan de 12 dus genoeg hebben maar als ik de keuze heb om de 14 er nog op te laten zetten kies ik daar voor.

Als je din nu 6 is dan zou ik het bij de x12 houden. De x14 maakt je ski’s enkel onnodig zwaarder terwijl je de extra din range toch niet gaat gebruiken. Bij de x14 zul je met din6 ook aan de laagst instelbare dinwaarde zitten. Beter hou je wat speling zowel omhoog als omlaag.

.

*bericht bewerkt door Alex op 04 jan 2020 01:06

When life gets too complicated.... SKI

.

*bericht bewerkt door Alex op 04 jan 2020 01:06

When life gets too complicated.... SKI

Wat @Hessel zegt. En als je verstandig bent neem je zijn advies ter harte.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie