Wintersportwoorden

Heb je nog leuke/vreemde termen die je tijdens de wintersportvakantie gebruikt? Gooi ze hier in de groep!

Zal zelf beginnen met een paar termen die mijn vrienden, familie en ik veel gebruiken.

Term: artiest
Betekenis: Beginner die zichzelf overschat en daardoor als een dolle de piste afkomt, zichzelf en helaas ook anderen in gevaar brengend.
Voorbeeld: "Laten we die blauwe piste maar niet nemen, geen zin in al die artiesten."

Term: prikheuvel
Betekenis: saai skigebied met weinig uitdagende pistes.
Voorbeeld: “Dit jaar ga ik liever naar Les Arcs, La Plagne is zo’n prikheuvel.”

Term: afblaffen
Betekenis: zo snel mogelijk een piste af boarden of skiën, liefst zonder tussenstops.
Voorbeeld: "Laten we de Abricotine nog een keer goed afblaffen voordat de liften dichtgaan."

Term: Oostenrijks zwart
Betekenis: piste die als zwart op de pistekaart staat, maar niet al te moeilijk is en dus eigenlijk rood. Wordt door prikheuvels gebruikt om toch nog een aantal zwarte pistes op de kaart te hebben staan.
Voorbeeld: "Echt moeilijk is die piste niet, eerder Oostenrijks zwart."

Downhollen: Achter je ski of snowboard aan de helling afrennen.

Apres-ski-sletjes : no need to explain…

Spiderjacke volk: no offense… de Biertje mensen met vaak een zonnebril in het te bruine gezicht.

Mooi boys en barbie: boarders in veel te dure aller nieuwste pakken en boardjes en dan vervolgens op het terras zitten omdat ze niet kunnen boarden.

Slingerskieers: beginnende skieer die het nodig vind om op een smal pad toch volledig van links naar rechts te gaan (lees de zooi blokkeert)

Eikels: Dat is iedereen die op de meest onlogische plek, liefst met een hele grote groep stil gaat staan.

Kamikaze: maar daar heb ik nu dus artiest voor :)

Spijkerbroekenvolk: natural habitat: winterberg. Dit zijn de dagjesmensen die ook echt die dag voor het eerst op de piste staan.gaat weer richting de artiest :)

trekstiek: sleeplift

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ha ha apres-ski sletje… De Engelse variant daarvan, vaak wit & te zwaar: trash bitch

Spiderjacke volk: heel herkenbaar. Komen vaak ook uit Italië of Rusland.

Ganz underaus gekletterd

Goed op je bek gegaan

Bergmastrodonten, bij veel sneeuwval zijn deze aan de gang. Leven in de alpen in hun grotten en ze zijn zelden waargenomen, maar elke winter zijn ze er…

en de vellen van je skies skieën.

wintergek

Oude skies: Krabpalen

wintergek

Apres-ski-sletjes, wat mij betreft meteen een kanshebber voor het mooiste woord!!

Artiest overigens ook, haha!

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Dutch Courage: bij ons jagathee.
Term die stamt uit de tijd dat we nog in oorlog waren met de Engelsen. Rond 1650 ofzo.
Nederlandse soldaten dronken zich eerst moed in met jenever (gin) alvorens ze het gevecht aangingen. De Engelsen noemden dat Dutch Courage. Nu is het een term voor een lafaard die met drank op alles durft.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dutch%20coura…

Wij hebben deze term liefdevol omarmd. Als we ´s ochtends boven zijn nemen we altijd in de eerste tent die we tegenkomen een Dutch Courage (jagathee).
In Ischgl hebben we zelfs een tentje die we aanduiden met de Ductch Courage Tent, omdat de tent is waar we meestal 's ochtends als eerste belanden. Dat is de schrimbar bij de Holboden.

Brandweerman:
Man met snor. Term die we overgehouden hebben aan onze reis naar Solden. Waar wel erg weinig dames waren en erg veel Duisters met snor die als groepje allemaal hetzelfde (vaak) rode ski-jack dragen. Door ons schertsend aangeduid als brandweermannen wat later een synoniem is geworden voor een man met snor.

Gewitter in die Hosen:

…meestal de volgende ochtend na flinke apres ski en slechte kebab.

Ridderpunten:
Te verdienen door stokken of skies voor een dame mee te nemen na een val of bijv.
een handschoen off piste op te halen die tijdens gepruts uit stoeltjeslift is gevallen.
Walk the line:
Met strakke korte bochten naar beneden skien. (Lukt het best als je ook nog de tekst van Johnny zingt om het ritme vast te houden…)
Tutti frutti skiën:
Way back term van Zwitserse skileraar die vond dat wij het onszelf te makkelijk maakten en veel agressiever zouden moeten skien. Komt iedere vakantie weer terug.

Fun Lovin' Skier

Kuck mal aus klojo:
Ontstaan doordat mijn schoonzus bijna omver werd geskied door een maffe Duitser die even zijn kunsten wilde laten zien

Ne Mark: iemand die totaal niet kan skiën, maar wel goed kan zingen

Ne Mitch: iemand die heel goed kan skiën, maar wel op de groene piste valt

Zoadje/ teutje; iemand die niet van een piste af durft te skien.

eentje die erg veel voorkomt, maar persoonlijk hoorde ik er pas van op dit forum;
knallen

Klopfraum
Ontstaan tijdens mijn allereerste wintersport toen ik in mijn BZN-duits een choco-rum met slagroom wilde bestellen.
Gaat bij ons al jaren mee, en de apres ski hit "aber bitte mit sahne" wordt door ons ook steevast als "aber bitte mit klopfraum" gezongen.

Oh ja, ander woord voor krabpalen: patatlatten!

De schraper
Synoniem/ scheldwoord voor snowboard of snowboarder. Vriend van me ging voor het eerst op wintersport en was nog niet zo bedreven.
Had enorme angst als er weer zo’n ‘schraper’ hem inhaalde. Hij scheldt mij ook altijd uit voor schraper. (Ik beschouw dat als een geuzennaam.)

Mooi topic!! Ik denk dat iedereen op wintersport wel eigen vocabulaire ontwikkelt. Hier een kleine opsomming van wat zo bij me opkomt. Wellicht dat er later nog meer boven komt drijven.

Komozak: bijnaam voor de (uiteraard grijze en vormloze) ski-jas van één van onze skimaten

Boeken: Lekker hard over een piste naar beneden knallen.
voorbeeld: "We boeken straks de Mont du Vallon nog ene keer". Ook gebruikt als in: "Zullen we die boekbaan daar pakken?"

Schietlift: Sleeplift die te omschrijven valt als een beproeving voor de mannelijke private delen. Vooral in Frankrijk is dit type nogal eens aanwezig. (voorbeeld: Praz Juget, Courchevel). Vaak zijn deze te herkennen aan een gele driehoek met een zwarte driehoek ondersteboven erin.

Veetransport: Lift waar meer dan 50 man in kan.

Benenwagen: Onze vertaling van de vooral in Frankrijk waargenomen Telebenne. Krimpende populatie.

Sprookjebos: Arc 1950

Vetschuur: Shoarmatent/friettent.

En de mooiste:
Almut-pak: vormloos retro-skipak uit één stuk, in veel te felle kleurtjes. Term is ontstaan toen Almut-pakken nog niet als vormloos en retro omschreven werden, maar ene Duitse Almut (geschatte afmetingen: 1,90 en 95 kilo) in een Almut-pak bij mijn ouders in de skiklas zat in Oberstdorf. We schrijven ca. 1996 in de skiklas tijdens de voorjaarsvakantie (carnavalsvakantie) bij skilerares Ingrid (bijnaam: alte torte). Term doet al 16 jaar dienst, edoch sedert circa 5 jaar doet het synoniem listex-pak de rondte. http://www.listex.nl

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Hardstikke !!(3 maal raden van wie :D )

Gelezen in blog van Geertje: palenvreetster - een wedstrijd skister die met de slalom erg nauw om de palen heen slalomt

jack russels of tandestokers…kleine smalle skies ipv van dikke vette bakken

Vliegend Hert…

null

effe Raggen (flink gas geven)

Surfplanken (Snowboarders)

Waslijn: een oude slome stoeltjeslift, vaak 2 persoons. ‘na deze piste nemen we die ouwe waslijn om ons de berg op te laten takelen’

Klossen: lopen met skischoenen aan, liefst over een natte of ijzige straat zodat je (bijna) op je bek gaat of met al je skikleding, handschoenen, sjaals aan in de brandende zon zodat je gaat ‘stomen’

Kloshok: heeft een dubbele betekenis

  • skihok bij een hotel/app.
  • vaak Frans appartement, officieel geschikt voor 8 personen, met moeite kan je er dan met zijn 3-en in. let wel: nummer drie slaapt dan met zijn voeten in de badkamer en hoofd in de geopende magnetron vanwege het ruimtegebrek.

Rooie pleiners: (veelal) schreeuwende, brallende en lelijke russen

Artiesteningang: een vaak blauwe piste met veel artiesten. ‘niet die blauwe, dat is een artiesteningang’. Of: ‘pfff, ik word gek, de artiesteningang is geopend’ als blijkt dat de piste vol zit met artiesten en je al 72 keer bijna overhoop bent geskiëd.

‘Doppies’: peuters/kleuters die (leren) skiën met helm (dop) op. Daar uit voortvloeiend:
'doppies rapen: peuters/kleuters met helm die gevallen zijn weer rechtop zetten nadat ze zijn ‘uitgeschud’ (doppie onder armen pakken en optillen, licht schuddende beweging maken zodat de beentjes met ski’s uit de knoop raken)

Even naar beneden stiften. Stelletje prikkers…

vaak Frans appartement, officieel geschikt voor 8 personen, met moeite kan je er dan met zijn 3-en in.

Victor op 25 jan. 2012 10:08

Je bedoelt neem ik aan ‘officieel geschikt voor 3 personen maar met veel hangen en wurgen pas je er met zijn 8-en in’ ;).

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Kutje: skier (m/v)

I even pee standing sideways...

Plaats een reactie