Nieuwe bredere ski's of niet?

Hallo Allemaal,

Ook voor ons is de voorpret begonnen, volgende week beginnen de indoor lessen weer voor het skiën. Ik heb mijn ski’s van zolder gehaald en ik twijfel of ik een bredere set wil kopen. Die twijfel komt door het volgende artikel; https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/324156/waarom-word…

Wil je een meer all-mountain ski om ook als de pistes kapot zijn geskied of als er wat poeder ligt eenvoudig te kunnen genieten van de sneeuw, kies dan voor een bredere ski.

Voor het volledige plaatje, mijn huidige set:

Head I.Speed
Lengte 170 cm [zelf ben ik 188]
Radius 14.6
Maat: 116 [voor] - 69 [midden] - 100 [achter]
Leeftijd = 2010 [7-8 weken gebruikt]

Ik gebruik dit topic [https://www.wintersport.nl/forum/topic/11876 ] even om mijn niveau aan te geven.

7: skiet goed op blauw en rood – gaat soms off-piste [niet voor mij] – zoekt zekerheid in elk terrein en in alle condities – veelal toegewijde recreatieskiërs

Ook wel iemand die altijd korte bochten maakt en dat trucje op elke piste/ondergrond gewoon herhaald maar echt carven doe ik niet.

Ik vraag me af of ik het verschil 'echt' zal merken als ik een ski aanschaf die bijv. 80 breed is in het midden? Ik ski elke voorjaarsvakantie en we komen dan regelmatig in de middagen 'slush puppy' pistes tegen.

Wie kan nav dit verhaal wat ervaringen delen of suggesties geven?

*bericht bewerkt door Mart2 op 05 jan 2020 15:32

De breedte onder de voet is bij lange na niet het belangrijkste of een ski makkelijker skiet in de slush. Dit heeft veel meer te maken met de algemene bouw van de ski. Een slush ski heeft vaak veel tip en tail rocker, een geleidelijk lopende tip en tail, zachte tip voor het opvangen van oneffenheden etc.

Als we dan bij Head blijven een voorbeeld: jouw ispeed is smal, vrij stijf met een abrupte tip - bij uitstek pisteski voor harde ondergrond. De Head monster is minder stijf, iets breder met een iets geleidelijkere tip - iets makkelijker in slush maar eigenlijk gewoon een brede pisteski. Kijk je naar de Head Kore dan zie je al veel meer rocker, geleideljke tip en meer breedte - geschikt voor slush en poeder maar lever je ook in op pistekwaliteiten.

Er zijn dan 2 opties rond 80mm: een allmountainski die neigt naar pisteski en een allmountain die neigt naar freeride. Voor de eerste kun je kijken naar bvb K2 ikonic 80ti en voor de 2e naar Salomon XDR 80ti. 2 totaal verschillende ski’s maar allebei wat breder dan wat je hebt.

(Weer) heel goed gezegd @elisabeth101!

@Mart2, als je de Blister Buyers guide leest, dan kun je achter in het hoofdstuk (in dit geval ‘frontside skis’) een rangschikking vinden op verschillende kwaliteiten. Ook het intro van dat hoofdstuk is de moeite waard.
En daarna kun je dan de review van de individuele skis lezen.

https://blisterreview.com/winter-buyers-guide

Top, ik zal die link eens goed bekijken

Ik vraag me af of ik het verschil 'echt' zal merken als ik een ski aanschaf die bijv. 80 breed is in het midden? Ik ski elke voorjaarsvakantie en we komen dan regelmatig in de middagen 'slush puppy' pistes tegen.

Zoals reeds gezegd zit het hem voornamelijk in het profiel van de ski, uiteraard zal 80 onder de voet beter “drijven” (als je uberhaupt bij een ski van 80mm al over drijven kan spreken) dan jouw I.speed van 69mm maar er zijn ook zeker ski’s van 80-90mm onder de voet die nog steeds een actieve skier vragen en waar je je beste been moet voorzetten. Staar je dus niet dood op die maat onder de voet.

Daarnaast hangt het denk ik vooral af van het feit of je al dan niet een vervanger voor de i.speed zoekt of gewoon een ski voor erbij. Je hebt het over namiddag omstandigheden in het voorjaar, ma ik ga ervan uit dat je niet 's middags effe van ski’s gaat switchen.

Als het een vervanger wordt zou ik inderdaad rond die 80mm (wat naar mijn mening moeilijk “all-mountain” te noemen is maar eerder allround) blijven, breder begin je echt wel te merken op harde pistes. Als de ski enkel voor zachte omstandigheden moet dienen kan je gerust wat breder gaan.

Het zal een vervangen worden want ik ga inderdaad niet in de middag switchen

Update:

Nav bovengenoemde units, ben ik wel geinteresseerd in de Salomon XDR 88 vanwege deze quote.

. So our recommendation is to consider sizing down to make it even easier to snap off quicker, shorter turns, as opposed to making fewer, faster turns. That will play to the strengths of the 88 Ti.

Prijs is ook prima zover ik het kan zien. In januari ga ik zeker deze eens bekijken in een winkel. Maar dank voor de link, zeer goed om dat een paar keer te lezen. Maar maakt de keuze niet makkelijker ;)

Maakt het trouwens nog een verschil of je 80 kg weegt bij 188 of 90 kg [in mijn geval]?

*bericht bewerkt door Mart2 op 05 jan 2020 17:16

Zelf in zoetemeer de XDR80 ti en de Ikonic 80 (en 84) ti geskied. Dat waren ook de 2 ski’s die mijn keuze waren na het inlezen op internet. Daarna op aanraden van de test medewerker een S/Force 11 gehad, en die vond ik toch beduidend fijner. 80 onder de voet, maar wel vrij stijf.

Denk dat je ook moet bepalen of je je huidige ski’s graag skiet, op de namiddag hoopjes en buckles na. Als dat zo is en je vindt dat een prettige ski, dan is de zachtere / brede ski misschien niet zo’n goede keuze.

Afgelopen week geskied met een vergelijkbare ski (Rossignol Hero Elite LT) in lengtes 177 en 167. Met een eigen lengte van 178 was de Rossi met 177 net iets te lang om vlot door de namiddag buckles en verspoorde verbindingspistes te komen. In de ochtend was die dan weer wel fantastisch. Met de 167 kwam ik overal vlotjes door en waren de Parisiens in jeansbroek makkelijker te ontwijken op het einde van de dag. Ook off-piste (naast de piste, geen poeder) was er een gelijkaardig verschil tussen beiden.

Verder heb ik nog een dag mijn oude Fischer F19’s geskied (171 lengte) die iets breder en zachter zijn, maar toch was het verschil met de Rossi 167 op de verspoorde pistes niet merkbaar. Op de strakkere piste stak de Rossi er wel ver boven uit. De beste compromis voor drukke weken, voor mij althans, is dan een GS type ski op een ietwat hanteerbare lengte die je ook makkelijk korter kan skiën maar nog lekker veel grip en punch heeft. Breder / zachter gaan zou me laat op de dag of in drukke verbindingen wat kunnen helpen, maar ik zou ook minder fun hebben in goede omstandigheden.

Een ski om eens te bekijken is de Hero Elite Plus. Dat is een wat bredere slalom ski die een mooi compromis kan zijn voor wat jij zoekt. Heb die jammer genoeg niet zelf kunnen testen.

Dank voor alle tips, ik heb een lijstje van 4 ski’s gemaakt welke ik ga bekijken in de winkel en verder ga onderzoeken. Inclusief de modellen hier boven benoemd.

Aangezien ik verder aan het zoeken ben en toch neig naar Head [meer iets van merktrouw], heeft er iemand ervaring met deze skies:

https://www.head.com/shop/en-IC/supershape-i-rally-24.html…

Head SuperShape I-rally.

Die Head zijn alleskunners, maar hun voorliefde ligt bij het carven. Ze kunnen prima (meer dan zelfs) geslipt worden. En zijn betere korte bochten ski’s dan de s/force 11

Hallo nog een kleine update/vraag zonder een nieuw topic te openen. Ik kan een set skies proberen maar deze zijn maar ‘160’ en ik ben 188. Dat heeft impact maar wat zou ik kunnen verwachten? Ik heb mijn eigen skies van 170 al klaar staan en wil/kan maar een set meenemen.

Hallo nog een kleine update/vraag zonder een nieuw topic te openen. Ik kan een set skies proberen maar deze zijn maar ‘160’ en ik ben 188. Dat heeft impact maar wat zou ik kunnen verwachten? Ik heb mijn eigen skies van 170 al klaar staan en wil/kan maar een set meenemen.

Lijkt me, onafhankelijk van welke type ski ook, te kort. Of het moeten big foot zijn😉

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 17 feb 2020 13:02

Mochten het slalomski’s zijn, dan zou het op zich nog kunnen, al zou ik dan persoonlijk altijd voor 1.65 gaan. Voor al het andere geldt wat @Sjaak27 zegt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als slalomski zou het idd nog kunnen, maar ik ging uit van de oorspronkelijke vraag. Meer all mountain zou ik zeker richting >175cm gaan.

Ik heb het aanbod afgewezen, ik vind 1,60 zelf ook echt te kost. Wilde even dubbel checken :)

Beste,

Om het forum niet te vervuilen, ga ik weer verder in dit topic. Helaas door Corona heeft de wintersport bij ons ook stil gestaan en heb ik in 2020, geen nieuwe skies gekocht. Nu ga ik er vanuit dat het dit jaar wel door gaat dus kijk ik weer en is er weer van alles veranderd. Maar ik heb mijn oog laten vallen op deze skies welke hier op wintersport.nl goed worden beoordeeld.

Elan Wingman 78 C PS = https://www.wintersport.nl/materiaal/skis/product/elan-wingm…

Na het lezen van de review en mijn verhaal in de topci start, ben ik eigenlijk wel gecharmeerd van deze ‘allrounder’. Ik kan hier mee racen maar ook rustig achter de kinderen cruisen. Prima voor ijs en ook voor de voorjaarshobbels welke ik irritant vind. Die I.speed is meer racen en denk toch voor een meer gevorderde skiër.

Mijn vraag is: zie ik nog iets over het hoofd ?

Ik wil me niet mengen in de discussie. Ik meldt alleen dat ik die Wingman 78C Ps in bezit heb. Het is een erg lichte ski. Mijn lengte is 1.75 en ik weeg nauwelijks 70 kg. Ik heb ze enkele jaren geleden gekocht, vanuit de gedachte dat ik, gezien mijn leeftijd, het beste af zou zijn met een gemakkelijk te skien ski, bij voorkeur te gebruiken voor tochten op de piste. Ik was gewend aan bet Amphibio systeem en had voordien de 16ti en ik heb nog de 12ti. Skien doe ik al jarenlang in Trois Vallees, meestal boven de 2.000 m, waarbij ik nauwelijks slush tegenkom, hoogstens buckels. Ik ga morgen weer richting Les Menuires en de ski’s gaan met helpen bij mooie tochten in dat gebied. Voor wat zwaardere personen due veelal ook jonger zijn, zou ik ook eens kijken naar de Wingman 82ti, die ook goede revieuws heeft. Heb er zelf ook wel naar gekeken. Inmiddels heb ik nog even teruggekeken. Ik heb de Wingans ook in januari 2020 in Trois Vallees gebruikt en heb daar ook goede herinneringen aan. De omstandigheden waren toen ook erg goed.

Hen48

Toevoeging: mijn skilengte is 1.68 en ik ski altijd in januari en ook wekelijks in het seizoen indoor.

Hen48

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag.

Over mezelf:
Man, 45 jaar, 1m76, 78 kg. Ik ski vanaf m’n 19e. Van nature sportief, maar vanwege een kunstheup sinds m’n 30e van een snelle skiër een redelijk rustige cruiser geworden (die af en toe toch nog even lekker wil knallen en dat ook doet).

Mijn ski-niveau is 6: op blauwe en lichtrode pistes carvend of rutschend net waar ik zin in heb, op donkerrood en zwart veelal rutschend en verder enorm slecht op buckels… echt afgrijselijk om te zien… en nee… ik ga daar geen filmpje van plaatsen…

Eind 2019 heb ik de Fischer Progressor F18’s (op lengte 174… Gigi zal trots op me zijn) van een forumlid overgenomen voor een zeer schappelijke prijs. Een fijne ski die prima voldoet op de piste, maar…

Ik merk dat mijn zoons het leuk beginnen te vinden om net buiten de geprepareerde pistes te gaan skiën, tussen de boompjes of op freeride-pistes. Allemaal heel leuk, maar ze zijn jong (en nog niet goed genoeg) om alleen te gaan… ik moet dus mee en daar merk ik dat de F18’s wat tekort komen qua drijfvermogen (en wat aan de lange kant zijn).

Ik zat daarom te kijken naar een andere ski waarop ik prettig de pistes af kom en die me ook voldoende float geeft voor het iets avontuurlijkere terrein.

Op papier ben ik wel gecharmeerd van de Atomic Redster x9 WB, maar er zijn vast leuke alternatieven. Tips zou ik erg op prijs stellen…

Richard

Heb vorig jaar ook voor de keuze gestaan tussen een F18 of een S Max 8 maar i.v.m. vaker slush pistes op advies van @elisabeth101 een K2 Ikonic 80 in 177 gekozen. En heel erg blij mee. 's Morgens op harde pistes prima en later door wat slush echt uitstekend. (Was met snowboardende zoon van 21 en zijn kameraad dus het tempo zat er goed in.)
Dus mijn ervaring met 80mm breed is dat je maar ietsjes inleverd op harde pistes en veel terug krijgt bij zachtere sneeuw.

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag.

Over mezelf:
Man, 45 jaar, 1m76, 78 kg. Ik ski vanaf m’n 19e. Van nature sportief, maar vanwege een kunstheup sinds m’n 30e van een snelle skiër een redelijk rustige cruiser geworden (die af en toe toch nog even lekker wil knallen en dat ook doet).

Mijn ski-niveau is 6: op blauwe en lichtrode pistes carvend of rutschend net waar ik zin in heb, op donkerrood en zwart veelal rutschend en verder enorm slecht op buckels… echt afgrijselijk om te zien… en nee… ik ga daar geen filmpje van plaatsen…

Eind 2019 heb ik de Fischer Progressor F18’s (op lengte 174… Gigi zal trots op me zijn) van een forumlid overgenomen voor een zeer schappelijke prijs. Een fijne ski die prima voldoet op de piste, maar…

Ik merk dat mijn zoons het leuk beginnen te vinden om net buiten de geprepareerde pistes te gaan skiën, tussen de boompjes of op freeride-pistes. Allemaal heel leuk, maar ze zijn jong (en nog niet goed genoeg) om alleen te gaan… ik moet dus mee en daar merk ik dat de F18’s wat tekort komen qua drijfvermogen (en wat aan de lange kant zijn).

Ik zat daarom te kijken naar een andere ski waarop ik prettig de pistes af kom en die me ook voldoende float geeft voor het iets avontuurlijkere terrein.

Op papier ben ik wel gecharmeerd van de Atomic Redster x9 WB, maar er zijn vast leuke alternatieven. Tips zou ik erg op prijs stellen…

Richard

Demtsjenko op 21 jan 2022 10:50

Die X9 WB gaat je niks nieuws brengen. Een K2 Ikonic 80ti of 84ti zou inderdaad kunnen, als je er nog 1 kan vinden. Alternatief is Volkl Deacon 80. Black Crows Divus. Volkl Kanjo.

Met een pisteski van 80mm begin je buiten de piste niks, is mijn ervaring, tenzij je goed kunt skiën. Ik zou eens kijken naar de Head Kore 85.

Ok, thanks… ik ga eens kijken…

Ja wil je echt een beetje avontuurlijk zijn, dan is de rond 90mm categorie wel een hele leuke.

Is dat aan te raden als ik toch zo’n 90% op de piste blijf?

Met een pisteski van 80mm begin je buiten de piste niks, is mijn ervaring, tenzij je goed kunt skiën. Ik zou eens kijken naar de Head Kore 85.

DrPhil op 21 jan 2022 21:44

Met de F18’s red ik me, maar daar is ook wel alles mee gezegd…

Heb vorig jaar ook voor de keuze gestaan tussen een F18 of een S Max 8 maar i.v.m. vaker slush pistes op advies van @elisabeth101 een K2 Ikonic 80 in 177 gekozen. En heel erg blij mee. 's Morgens op harde pistes prima en later door wat slush echt uitstekend. (Was met snowboardende zoon van 21 en zijn kameraad dus het tempo zat er goed in.)
Dus mijn ervaring met 80mm breed is dat je maar ietsjes inleverd op harde pistes en veel terug krijgt bij zachtere sneeuw.

RuudW op 21 jan 2022 21:06

Welke lengte ben je als ik vragen mag? Ik heb zelf nu een 170cm en wil eigenlijk niet langer

@Mart2, 185 lang (en 8kg te zwaar).

Aanvulling op @Elisabeth101 Black Crows Vertis lijkt me een betere optie dan de Divius van Black Crows

Plaats een reactie